Drinken jullie veulens water?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nicolien_DF

Berichten: 647
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Alkmaar

Drinken jullie veulens water?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-04 13:55

Misschien een beetje een rare vraag, maar: Drinken jullie veulens water als jullie weg gaan met de merrie? Ik krijg mijn veulen namelijk niet zover om water te drinken. Als ik wat water op m'n hand doe, likt hij wel aan het water. Als ik dan m'n hand in de emmer doe, steekt hij wel z'n neusje in het water, maar echt drinken doet hij niet
Hoe doen jullie dit? Ik hoop dat iemand m'n vraag kan beantwoorden Lachen

-


Joyceee86

Berichten: 5703
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 15:14

misschien heeft hij gewoon geen dorst?
mijn veulen drink wel water en is nu 1 maand en 3 weken oud.. maar die dronk al vroeg water..

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 15:38

ja hoor, drinkt prima water *LOL*

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 16:17

mijn veulen is nu een dikke maand.. maar na 2 weken wou ze al water drinken, en brood en hooi eten!

Norma: M2 + 3 en B + 5, Bastygo: L2 + 8 en B + 0, Xaphyre - dame: L1 + 11, Stal Liano's Douwe: Z1 + 10, One for the Money: L1 + 8

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 16:36

Kiki drinkt ook gewoon uit een emmer water! Ze heeft het een beetje spelender wijs ontdekt!

Nicolien_DF

Berichten: 647
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-04 17:57

Feniño is nu 2 maanden oud. Ik hoop dat hij gewoon niet zo veel dorst heeft. Hij staat ook in de wei als z'n moeder weg gaat, in gras zit natuurlijk ook vocht. Anders weet ik het ook niet meer Schijnheilig Bedankt voor de reacties!

-

Vosse
Berichten: 1547
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 18:19

ik denk dat als ze dorst krijgt wel water gaat drinken hoor, mn veulen is net een maand en die doet het al een paar weken..

www.trimmerijemarije.nl

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 18:23

Veulens drinken al water na een paar dagen.
Waarschijnijk heb je het gewoon gemist.

http://www.lindasminiatures.com
Minipaarden met uitstraling, exterieur, beweging en een bijzondere kleur!

Nicolien_DF

Berichten: 647
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-04 18:28

Meavey schreef:
Veulens drinken al water na een paar dagen.
Waarschijnijk heb je het gewoon gemist.

Ik had gister op het pleintje naast de wei gereden Toen heb ik hem in de gaten gehouden, maar ik heb hem niet richting de stal zien lopen om te drinken. Toen Donja in de wei kwam, wou hij wel meteen bij haar drinken Verward

-

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 18:57

Natuurlijk wil hij dan bij zijn moeder drinken.
Dat is niet om de dorst maar omdat zijn moeder weer terug is, een hele natuurlijke reactie als ze gescheiden zijn geweest.

Veulens drinken al snel gewoon water en leren hier na een paar dagen hoe de waterbakjes op stal werken (lepel indrukken en kijken hoe de stal vol loopt...) en buiten op de wei hebben ze al snel door hoe leuk je met die grote waterbakken kan spelen.
Hoofd onder water en bellen blazen Rolleyes

Nicolien_DF

Berichten: 647
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-04 19:51

MarijeR schreef:
Natuurlijk wil hij dan bij zijn moeder drinken.
Dat is niet om de dorst maar omdat zijn moeder weer terug is, een hele natuurlijke reactie als ze gescheiden zijn geweest.

Dat wist ik niet Bloos Dank je wel, weer wat geleerd Haha!

-

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 22:50

Onze merrie en veulen staan op het land, en het veulen drinkt bijna geen melk meer, is wel lekker makkelijk voor moeders Ze is ondertussen ook al ruim 3,5 maand oud (gaat best hard eigenlijk)

Casciana: B dressuur+10, L springen+24, B SGW+4
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij het niet dan is het zoek
[ITP] Casciana op het strand

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 09:25

Pas op met hele jonge veulens en water drinken.
Bij veulens tot ca. 6 weken, is het beter om het drinken van water zoveel mogelijk te voorkomen, omdat hun darmen hier nog niet op berekent zijn.
Langdurig zware diaree, kan het gevolg zijn en ze kunnen er doodziek van worden. Een paar slokjes kan geen kwaad, maar een veulen dat zich in de box. uit verveling, of in het land met warm weer, vol staan te tanken raakt zwaar in de problemen.
Bij veulens tot 6 weken, sluiten wij alle drinkbakken af en geven de merries regelmatig met de hand water, omdat we dit probleem regelmatig tegen komen.

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 11:16

dat had ik dus ook al gehoord..heb het dan aan mn DA gevraagd maar die zei dat veulens in de vrije natuur ook water drinken,en als er plassen zijn,en hij drinkt ervan,wat dan? dus hebben wij gewoon het water laten staan,en hij drinkt er ook van,maar nog nooit diarree gehad.misschien bij grote hoeveelheden,maar als ze dit doen,hebben ze dan niet iets tekort ofzo?

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 11:54

Nee hoor, zoals ik al zei, verveling, maar ook met warm weer en een moeder die dan een beetje zuur wordt als ze er te veel onder hangen.
Per slot een waterbakt bijt je niet om je weg te jagen, als je te veel te vaak dorst hebt.


La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 11:58

Viënna drinkt ook al water, dit heeft ze spelender wijs geleerd.
Als lady ging drinken stond ze erbij en toch maar met haar neusje in de waterbak en sindsdien drinkt ze af en toe wat water.

:+: Lady & Viënna :+:
Blondes have more fun ;)
Mijn fotografiefacebook : La_Vie Photo

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:03

Lijkt me dat een veulen dan beter water kan drinken dan uitdrogen met warm weer?
Hier hebben de paarden altijd onbeperkt water ter beschikking. Jonge veulens erbij of niet.

En bij het spelen met de waterbak op stal drinken de veulens het water ook niet op. Ze vinden het alleen een heel leuk gezicht hoe het bakje overstroomd en de stal vol loopt.
Maar dat zal wel cob eigen zijn, de enters/twenters houden er ook nog steeds van om in de grote waterbakken te staan met hun benen en houden ook nog regelmatig hun hoofd helemaal onder water in de waterbakken Rolleyes

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:25

Ik zeg ook niet dat het altijd verkeert uitpakt, maar wij hadden de laatste jaren altijd wel een stuk of 15 veulens lopen en hebben dit dus een paar keer meegemaakt. En geloof me het kost een hoop moeite om ze dan weer op te lappen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AM_Horses, Jintexx, kyrkelover, marga1, MariskaFally, SparkYY_8 en 36 bezoekers