hengst blijft kleiner dan ruin ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Hartje
Berichten: 1939
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

hengst blijft kleiner dan ruin ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 11:30

Kloppen de verhalen dat een paard na casteratie groter wordt dan wanneer je hem hengst laat ?


obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 11:32

nou..Een ruin groeit geloof ik in de hoogte nog wat en een hengst krijgt de hengstennek en zo..Dus die word wat breder.. Zo heb ik het altijd begrepen iig.
Laatst bijgewerkt door obelix op 25-06-04 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

keep calm, I'm engaged!!! <3

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 11:32

ja klopt, ik geloof daty een hengst meer energie stopt in het hengst zijn ofzo en een ruin is rustiger en daarom worden die groter....

Hartje
Berichten: 1939
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 11:33

Zou dit ook nog opgaan als het een 5 jarige Andalusier betreft ?


Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 11:47

denk het niet, die is toch al voor het grootste gedeelte uitgegroeid. Misschien dat er dan een hakve cm extra bijkomt voor de paar jaar dat hij nog groeit. Het grootste verschil zie je toch als je een hengst met 1 jaar castreert of met 2 a 3 jaar. Als ze dus volop in de groei zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 11:49

Hartje schreef:
Zou dit ook nog opgaan als het een 5 jarige Andalusier betreft ?


Deze zal inderdaad nog wat groter kunnen worden dan een hengst, maar zal gaan om klein stukje en je bent grotendeels de uitstraling van zo'n paard kwijt als het nog geen volgroeide hengst is.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:00

Hartje schreef:
Zou dit ook nog opgaan als het een 5 jarige Andalusier betreft ?


Hoe jonger een hengst gecastreerd wordt, hoe meer hij in de hoogte zal schieten. 5 jaar is toch al wat ouder voor castratie.
Nu is het wel zo dat Anda's doorgroeien tem hun 7de jaar, maar echt veel is dat dan niet meer.

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:00

Kan iemand mij nou eens goed motiveren waarom een hengst kleiner zou blijven? Is hier wel eens onderzoek naar gedaan? Volgens mij bereikt een paard namelijk altijd gewoon zijn genetisch bepaalde eindstokmaat hengst, ruin, merrie maakt niet uit. Even los van voedingstekorten of groeistoornisen. Zou me nog kunnen voorstellen dat er verschil is in de leeftijd waarop ze dat bereiken, doordat hengsten aanvankelijk meer in de spiermassa groeien.

ikke

Berichten: 37526
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:36

Volgens onderzoek blijven de groeischijven in de benen van een vroeg gecastreerde hengst langer "open" waardoor het paard langer in de hoogte groeit. Het "sluiten" van de schijven gebeurt onder invloed van de mannelijke hormonen, die door een ruin veel minder worden aangemaakt, namelijk alleen in het hersenaanhangsel en niet meer in de testikels.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:42

Mijn 'hengst' is na castratie op anderhalf jarige leeftijd, (hij werd gehouden voor de sport mede omdat hij verwacht maar 160 cm hoog zou worden en kwam tussen fokmerries te staan Knipoog ) 3-4 cm groter geworden dan verwachte stokmaat als hengst gebleven zijnde.

Het verhaal van Ikke heb ik ergens gelezen ooit Lachen

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:51

ikke schreef:
Volgens onderzoek blijven de groeischijven in de benen van een vroeg gecastreerde hengst langer "open" waardoor het paard langer in de hoogte groeit. Het "sluiten" van de schijven gebeurt onder invloed van de mannelijke hormonen, die door een ruin veel minder worden aangemaakt, namelijk alleen in het hersenaanhangsel en niet meer in de testikels.


Kan je nog wat meer info geven over dat onderzoek bv wie heeft het uitgevoerd, hoe werd het uitgevoerd enz enz? Ben hier wel benieuwd naar.

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:52

orri schreef:
Mijn 'hengst' is na castratie op anderhalf jarige leeftijd, (hij werd gehouden voor de sport mede omdat hij verwacht maar 160 cm hoog zou worden en kwam tussen fokmerries te staan Knipoog ) 3-4 cm groter geworden dan verwachte stokmaat als hengst gebleven zijnde.

Het verhaal van Ikke heb ik ergens gelezen ooit Lachen


Moet ik hieruit concluderen dat jij van een anderhalfjarige op de centimeter kan zeggen hoe hoog hij gaat worden?

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:57

Ik heb 2 voorbeelden.
Vorig jaar heb ik een 2,5 jarige laten casteren, die na de casteratie ineens begon te groeien. Scheelde toch weer 4 cm.

Dit jaar heb ik mijn andere 2 jarige laten casteren en die is niks gegroeit nog.

Dus tja, de een doet het wel de ander dus niet.

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 14:02

holly schreef:
Ik heb 2 voorbeelden.
Vorig jaar heb ik een 2,5 jarige laten casteren, die na de casteratie ineens begon te groeien. Scheelde toch weer 4 cm.

Dit jaar heb ik mijn andere 2 jarige laten casteren en die is niks gegroeit nog.

Dus tja, de een doet het wel de ander dus niet.


Gewoon toeval dus, 2 jarigen groeien altijd nog toch?

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 14:24

Toch heb ik dit wel vaker gehoord. Ik denk toch wel dat er een kern van waarheid in zit.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 14:32

LDRD schreef:
Gewoon toeval dus, 2 jarigen groeien altijd nog toch?


Tuurlijk want een paard groeit op die leeftijd zoiezo nog wel even door.
Bij de eerste had ik niet het idee dat hij nog zou groeien, hij stond namelijk stil, maar meteen na de casteratie zag ik hem groeien. Is nu iets minder als een jaar geleden en hij is dus 4 cm groter. Zag het dus idd niet verkeerd.

De andere is van april maar groeit zoiezo niet zoveel meer, want dat is het ras. Dus dat deze niet is gegroeit is ook niet zo gek. Zou eerder raar zijn (welsh A)

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 14:38

Fedde bleef (als hengst) te klein voor het 2span en de Hengstenkeuring. Toen hebben ze hem als 2jarig ponietje verkocht en laten castreren. Hij is uitgegroeid tot 1.65.

Don't dream your life, live your dreams!

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 14:56

gabyfedde schreef:
Fedde bleef (als hengst) te klein voor het 2span en de Hengstenkeuring. Toen hebben ze hem als 2jarig ponietje verkocht en laten castreren. Hij is uitgegroeid tot 1.65.


En was hij geen 1.65 geworden als hij hengst was gebleven dan? Dat kan je toch op 2 jarige leeftijd helemaal niet weten?
Ben erg benieuwd hoor, want ik heb hengsten waarvan ik me altijd weer afvraag hoe hoog ze nou uiteindelijk zullen worden....ik kan wel een schatting maken, maar dat blijft naar mijn idee toch een gok.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 14:58

LDRD schreef:
En was hij geen 1.65 geworden als hij hengst was gebleven dan? Dat kan je toch op 2 jarige leeftijd helemaal niet weten?
Ben erg benieuwd hoor, want ik heb hengsten waarvan ik me altijd weer afvraag hoe hoog ze nou uiteindelijk zullen worden....ik kan wel een schatting maken, maar dat blijft naar mijn idee toch een gok.


Wij (en de fokkers dus ook niet, het zijn echt HK-fokkers) dachten dat inderdaad niet. Hij was echt nog heel klein, 1.50 ofzo (kon net fatsoenlijk over de staldeur heen kijken).

Don't dream your life, live your dreams!

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 15:06

Ergens wel logisch dat een ruin groter wordt dan een hengst.
Een ruin kan zich helemaal richten op de groei, die hoeft zich, zoals een hengst, niet meer druk te maken om indringers of om veulentjes te verwekken Haha!
Aan de andere kant vind ik het ook vrij onlogisch, want een hengst krijgt dat imponerende, grote gestalte juist, door hormonen. En als je hem castreert valt dat weg, of wordt veel minder..
Ik weet niet of het waar is, wat ik nu zeg, maar het lijkt mij zo vrij logisch..

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 15:08

gabyfedde schreef:
Wij (en de fokkers dus ook niet, het zijn echt HK-fokkers) dachten dat inderdaad niet. Hij was echt nog heel klein, 1.50 ofzo (kon net fatsoenlijk over de staldeur heen kijken).


....of ze hebben er toch minder verstand van dan ze dachten?

Hoe groot wordt volgens jullie dan een 2 jarige hengst (geboren 11 mei) die nu 1.57 meet?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 15:20

LDRD schreef:
Moet ik hieruit concluderen dat jij van een anderhalfjarige op de centimeter kan zeggen hoe hoog hij gaat worden?


Nee, maar de fokker was dit wel van mening.... overigens was het besluit om hem te houden en niet als veulen te verkopen al gevallen toen hij op de rijpaardveulenkeuring in enschede, 2de bij de eerste groep werd en 3e bij beide groepen Lachen Ze had niet het idee dat hij groot genoeg zou worden als hengst zijnde voor de HK. Dus wilde ze hem zelf houden, want dan kon ze onafgebroken wedstrijden gaan rijden, met een ruin dus Knipoog

Ikzelf ga gewoon met het verhaal van Ikke mee Haha! En vergat erbij te zeggen dat mijn paard een kleine groeispurt van 3 cm heeft gehad nog in de winter tussen zijn 4de en 5de levensjaar Lachen

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 17:05

Een hengst groeit wat meer in de breedte, in plaats van dat groeit dus een ruin nog iets meer in de hoogte door, over het algemeen.
Net zoiets als je van een 2-jarige wel aardig kan zien aan de bouw of ie nog veel de lucht in gaat of niet. Hoe meer dat die al in de breedte groeien, hoe minder ze nog de lucht in gaan.

Groetjes, Nadia
Please don't talk about life to me I've seen more than most people my age have seen And there ain't no rules on how it's gotta be Think again
Collendoorn herinneringen ophalen - |Even iets anders: zou een digitale vlieg in je online oog kunnen vliegen... ;-)

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 18:00

missnynke schreef:
ja klopt, ik geloof daty een hengst meer energie stopt in het hengst zijn ofzo en een ruin is rustiger en daarom worden die groter....


Waarom blijven merries over het algemeen dan smaller en wat kleiner?

Sjel

Berichten: 3542
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 19:43

Ik was laatst bij een Arabieren Fokkerij. (Mazuna-arabians)
En daar vertelde ze mij ook ook inderdaad, dat als je je hengst laat ruinen dat hij nog een groeispurt krijgt.

Waarom merries smaller en kleiner blijven weet ik niet..



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot, Verara en 91 bezoekers