Tetanus-prik voor mensen ??? :S

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
I_love_noor
Berichten: 663
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Noord-Holland, Nieuw-vennep

Tetanus-prik voor mensen ??? :S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-04 21:16

Mijn moeder vraagt zich af of ik geen tetanus-prik moet hebben omdat ik een paard heb Verward . Volgens mijn moeder kan je snel tetanus krijgen als je met paarden bezig bent en een wondje hebt.
Ik vind het onzin en ik ben bang voor prikken Wow!
Wat vinden jullie?

-xXx- Lisa


boytjeh
Berichten: 949
Geregistreerd: 19-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 21:17

Ik heb daar nog nooit vangehoord

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 21:26

Sommigen zeggen van verstandig, anderen zeggen van niet nodig. Als je een wond krijgt bij de paarden, en het is zo ernstig dat je er mee naar de dokter moet, dan krijg je alsnog een spuit. Van gewoon met paarden bezig zijn krijg je geen tetanus. Er is alleen een kans op tetanus als je wondjes hebt. De meeste mensen halen geen extra prik omdat ze paardrijden.

Ik moet toch binnenkort voor wat prikken naar de GGD, DTP en hepatitus A halen, ga namelijk naar Thailand op vakantie Knipoog

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 21:27

ja ik ken het verschijnsel. Ik heb al jaren geen prik meer, en soms kleine wondjes, maar zolang je daar geen stront in smeert... ach...
Tot je 18e ben je wel beschermd van je laatste kinderprik, dacht ik.

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 21:27

Ik ben wel gevaccineerd omdat paarden mijn beroep zijn. Het zijn 3 kleine prikjes in je arm (niet te vergelijken met de grote prikken die je krijgt als je een grote wond hebt)
Ik weet niet hoe oud je bent, maar ze zitten ook in je basisentingen die je in je jeugd mee krijgt en ze blijven vrij lang werkzaam.
Het verstandigste wat je kan doen is contact opnemen met je huisarts en hem vragen of het noodzakelijk is. Benadruk dan wel dat je dagelijks met paarden omgaat en het besmettingsrisico erg hoog is.

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 21:28

Hoe oud ben je?
Tetanus krijg je namelijk 'standaard' als je 9 ben geloof ik (?) en die is zo'n 10 jaar geldig.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 21:28

ik ben ingeënt voor tetanus. Bestaat wel degelijk voor mensen. voor meer info kan je even gaan googlen, vind je wel wat info Knipoog

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

I_love_noor
Berichten: 663
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Noord-Holland, Nieuw-vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-04 21:35

Heel erg bedankt voor alle antwoorden . Ik ben 14, dus de "kinderprik" die ik kreeg toen ik 9 was geld nog ( maar volgens mijn moeder werkt dire prik 5 jaar ipv 10 jaar), wel bijna 15 maar dat zien we dan nog wel

xXx lisa

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 21:37

Ja, ik ben toevallig laatst tegen tetanus geënt omdat ik van het paard gevallen was en een wond in mijn gezicht had opgelopen.
Mijn laatste enting was net langer dan 10 jaar geleden, dus de huisarts vond het wel zo verstandig om weer goed te vaccineren.
Je krijgt dan een serie van 4 prikken: de eerste 2 bestaan uit een actief en passief vaccin, dan krijg je dus 2 prikken. Dan moet je na een maand en na een half jaar de andere prikken halen.
Ik, antiheld met prikjes, vond het heel erg meevallen.
En inderdaad, mensen die vaak bij de paarden zijn, zitten in een risicogroep voor tetanus, als je een wond oploopt.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 21:41

germie schreef:
Ik moet toch binnenkort voor wat prikken naar de GGD, DTP en hepatitus A halen, ga namelijk naar Thailand op vakantie Knipoog

Hoe lang blijft zo'n enting eigenlijk geldig?
In '99 heb ik ook zo'n cocktail gehaald voor een vakantie naar Afrika

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 21:43

Zo'n 10 jaar.
Dus in 2009 mag je weer Knipoog

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 21:44

Pffff.... Haha!

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 21:48

MarijeR schreef:
Hoe lang blijft zo'n enting eigenlijk geldig?
In '99 heb ik ook zo'n cocktail gehaald voor een vakantie naar Afrika

Als je DTP binnen een half jaar nog ene keer haalt, dan 15 jaar (heb het gevraagd).

[AM] kosten vaccinaties reis buiten Europa

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 21:59

Kreeg toen ik gebeten was door een tamme rat ook zo'n tetanus enting.
En in de periode dat ik bij een hondenpension werkte werd het ook verplicht gesteld door de eigenaar.

And then she realized nothing would change...


Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 22:06

Nee ik ben niet ingeënt, ja op m'n 9 ofzo. Heb er wel over gedacht, omdat ik veel met honden/katten/paarden werk, maar volgens de ha was het niet echt nodig en een tijdje terug stond er bij een gezondheidsrubriek in het AD ook iets over, dat het niet per se nodig is. Hij 'werkt' in principe 15 jaar. Bovendien is niet bewezen dat de enting helpt bij zoogdierenbeten!

Gebruik ook even de zoekfunctie, is vaker een topic over geweest!
Nog even terug gezocht: je bent maar 1 jaar echt beschermd, word je daarna goed gebeten moet je weer een nieuwe injectie halen.

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 23:44

het is zeker verstandig om van die entingen te halen.
tetanus krijg je vaak door zo'n klein onopvallend wondje.
paarden worden er zelf ook niet voor niets elk jaar tegen ingeënt.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 23:59

De combinatie van een wond(je) en paardenmest brengt een risico met zich mee.

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 01:53

Ik heb ook een prik je weet het echt maar nooit, ben trouwens ook niet zo'n held daar in. Ben dus ook niet vrijwillig gegaan. Totdat ze even vertelde wat er kon gebeuren. Toen was ik er zo. De dokter vond het wel een strak plan dat ik even was gekomen. Haha!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 08:49

Ik ken zelfs stallen die hun personeel verplichten jaarlijks een tetanus spuit te halen(net zoals de paarden Knipoog ) geloof dat het in Belgie zelfs wettelijk verplicht is!

ik heb er laatst nog 1 gehad na een brommerongeluk, de andere was 13 jaar geleden en dus niet meer geldig.

heb trouwens geen idee wat tetanus precies kan veroorzaken?

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Chiwawa
Berichten: 334
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 09:22

Als scoutsleidster weet ik wat gevaarlijk is voor tetanus Lachen
Alles wat ook maar iets roestig is, is een potentieel gevaar voor tetanus... (prikkeldraad, afsluitingen, hekken,...) dus als je daar eens bij stilstaat kan je zeker een veel dingen op je stal, op buitenritten en dergelijke opnoemen die in aanmerking komen...
Ik heb zelf ook een absolute hekel aan prikken, maar ik vind dat dat niet opweegt tegen de voordelen... tenslotte is tetanus wel dodelijk in het slechtste geval...

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 09:27

Cody schreef:
Ja, ik ben toevallig laatst tegen tetanus geënt omdat ik van het paard gevallen was en een wond in mijn gezicht had opgelopen.
Mijn laatste enting was net langer dan 10 jaar geleden, dus de huisarts vond het wel zo verstandig om weer goed te vaccineren.
Je krijgt dan een serie van 4 prikken: de eerste 2 bestaan uit een actief en passief vaccin, dan krijg je dus 2 prikken. Dan moet je na een maand en na een half jaar de andere prikken halen.
Ik, antiheld met prikjes, vond het heel erg meevallen.
En inderdaad, mensen die vaak bij de paarden zijn, zitten in een risicogroep voor tetanus, als je een wond oploopt.



waar werden die prikjes gegeven? Nagelbijten / Gniffelen

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 09:35

in je arm dus wees maar niet bang..
tenzij ze de ader niet kunnen vinden dan gaat de spuit in je billetjes Haha! Haha! Knipoog

leeg zonder Vliegje... 26-03-2001 -- 29-12-2008.. Ik mis je zooo
Mijn arme Vliegje moest veel te snel gaan..

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 09:39

Ellende schreef:
Hoe oud ben je?
Tetanus krijg je namelijk 'standaard' als je 9 ben geloof ik (?) en die is zo'n 10 jaar geldig.


Precies.

Ik kreeg vorig jaar een tetanus prik omdat ik in m'n pink was gebeten door een paard en dat nogal heftig bloedde en open was.

Ik zal gewoon even contact opnemen met je huisarts.

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 09:40

DANIenVLIEG schreef:
in je arm dus wees maar niet bang..
tenzij ze de ader niet kunnen vinden dan gaat de spuit in je billetjes Haha! Haha! Knipoog



Nou, ik heb het denk ik liever in mijn billen dan in mijn arm hoor... Nagelbijten / Gniffelen

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 09:44

Nee joh, in je arm doet minder pijn Knipoog
Ik kreeg er dus de eerste keer 2...heb maar gekozen voor eentje links en eentje rechts, achteraf maar beter ook, want heb wel stijve armen gekregen, had ik er 2 in 1 arm gehad dan was die arm waarschijnlijk totaal uitgeschakeld geweest *LOL*
Maar echt, het valt mee hoor. Gewoon op een stoel gaan zitten en niet kijken, en vraag of ze het langzaam inspuiten, dan voel je er het minst van.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, GoogleAdsense, lovelance, Paardengek81, posje, RvT, Thami en 75 bezoekers