lucerne <-> biks, en waarom hooi?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

lucerne <-> biks, en waarom hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-04 19:18

Hoe zit het met lucerne en biks? Als je over zou stappen van biks naar lucerne, moet je dan hetzelfde volume lucerne voeren als dat je biks voerde?
Ik hoorde ook dat lucerne eiwitrijker is Scheve mond . Er stond ook op de verpakking dat je als je meer lucerne voert hooi weg kan laten uit de maaltijd van het paard. Dus is mijn vraag, als je meer biks voert, kan je hooi dan ook weglaten? Waarom voeren we eigenlijk hooi dan? Verward
'n Boel vragen! *LOL*

Blijenata
Berichten: 371
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 19:50

Het is eigenlijk zo:

Biks is een krachtvoer, dat is dus ervoor als je paard werkt (zou je weg kunnen laten of minder geven)

Lucerne, hooi en kuilgras, zijn ruwvoer en deze heeft het paard altijd nodig, want dit is de vervanger van gras.

Als je lucerne voert hoef je je paard, geen hooi te geven, maar als je paard tegen hooi kan, of je hem ook geen lucerne te voeren.

maar als je je paard biks geeft hoort daar nog wel lucerne of hooi, kuilgras bij, want zonder ruwvoer kan een paard niet.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is, maar zet een paard liever zonder krachtvoer als ruwvoer, want dat is echt het belangrijkste voer voor een paard
Laatst bijgewerkt door Blijenata op 24-06-04 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 19:50

Je kan het hooi imo NOOIT weglaten, de spijsvertering van een paard is gemaakt om veselrijk voedsel te verteren. Door alleen maar biks (of lucerne) te voeren komen de darmen van een paard inde prblemen.

Ieder paard reageert anders op hoeveelhedeneiwit, teveel is in geen geval goed.

ik vind dat je wat voeren bereft in eerste instantie de natuur moet proberen te benaderen. Paarden die veel inspanning levene hebben extra nodig in de vorm van brok of iets dergelijks.

Blijenata
Berichten: 371
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 19:59

Riant schreef:
Je kan het hooi imo NOOIT weglaten, de spijsvertering van een paard is gemaakt om veselrijk voedsel te verteren. Door alleen maar biks (of lucerne) te voeren komen de darmen van een paard inde prblemen.


Lucerne kan een vervanger zijn voor hooi, want als een paard niet tegen hooi kan, dan kan je niet anders en lucerne is ook een ruwvoer net als hooi en dat houdt de darmen op gang.

Maar als je paard gewoon tegen hooi/kuilgras kan, zou ik dat gewoon geven, want dat is het natuurlijkst.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-04 20:57

Paard heeft wel wat moeite met hooi.
Maar hoeveel lucerne zou je dan moeten voeren? Het is nogal eiwitrijk dus je moet er wel mee oppassen denk ik...

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 20:58

Behalve dat lucerne is gehakseld en uit hele korte stukjes bestaat. En dus niet hetzelfde effect heeft als hooi of kuil, vnwege het eiwit is het minder verstandig on er 4 tot 8 kilo van per dag voeren, wat met hooi wel mogelijk is

Blijenata
Berichten: 371
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 18:41

Ik geef riant gelijk, want ik vind het toch wel verstandig als een paard genoeg groenvoer krijgt, en met lucerne kan dat niet

Maar als jouw paard zijn hooi moeilijk weg krijgt, moet je misschien een keer een tandarts laten komen, want dan kan hij misschien wel haken aan zijn kiezen hebben, want ik heb nog nooit gehoord dat een paard geen hooi kan eten, omdat hij dat moeilijk vind (al kan het natuurlijk wel kunnen), maar ik zou dan even zijn tanden na laten kijken

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-04 19:03

Nee hij is allergisch voor hooi -> chronische bronchitis, vandaar. Ik wil haar ook op kuil gaan zetten hoor, maar ik vroeg het me gewoon af. Er stond namelijk wel op de verpakking dat het hooi kon vervangen. Maar ik geloof fabrikanten nooit zo.

Blijenata
Berichten: 371
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 21:26

Oke, als het daarvoor is, dan zou ik eerst kuil gaan proberen.

Als hij goed reageerd op het kuil, dan zou ik dat blijven gebruiken, en als dat dan ook niet gaat, dan zou ik pas overgaan op lucerne.

Bij ons op stal staat ook een paard en deze kan niet tegen hooi en kuil, en deze krijgt alleen lucerne, maar als die van jouw geen last heeft van kuil zou ik dat dus zeker aanhouden

Ik zou zeggen veel succes ermee.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 00:05

Riant schreef:
Je kan het hooi imo NOOIT weglaten, de spijsvertering van een paard is gemaakt om veselrijk voedsel te verteren. Door alleen maar biks (of lucerne) te voeren komen de darmen van een paard inde prblemen.



Dit kan dus wel. Lucerne bevat ook ruwe celstoffen. Ongeveer netzoveel als hooi. Enkel het is gehakseld, bevat daardoor ook minder volume. Ondanks dat het gehakseld is, moeten paarden het flink kouwen.
Daarnaast is er melasse aan toe gevoegd voor extra smaak.
In combinatie met Hartog graan mix is dit een volwaardig rantsoen, waar heel veel paarden het goed op doen.
Daar krijgen ze overigens 3x per dag een hele emmer. En dat is dus meer als 4 tot 8 kg. In tegenstellig tot wat veel mensen denken, zijn eiwitten helemaal niet zo heel slecht, een paard moet ze kwijt kunnen.

Bij gronische bronchites is nat hooi een aanrader. Gewoon in een hooinet, een kwartier in de speciekuip en daarna even uit laten lekken.
Hebben wij jaren moeten doen.
Daarnaast kreeg hij medicijnen, moest op krullen enz. enz. ging alleen maar minder en minder goed.

Daarna is er een openstal gekomen en kon de pony veel naar buiten en konden we zelfs stoppen met medicijnen.
Voor dat soort paarden is buitenlucht heel erg belangrijk.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 02:34

mijn paard krijgt 's winters hooi én lucerne, als 'vervanger' van kuilgras omdat hij daar niet over kon. de lucerne moest ik wel toevoegen omdat hooi niet volledig was. en hoeveel ik geef.... tsja, gemakkelijk 4 scheppen per dag ongeveer? Verward

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 11:02

Wij hebben een bejaarde pony (ruim 30+) en die heeft nog maar amper kiezen in zijn mond en kan dus geen hooi, kuilgras of gras naar binnen krijgen. Op aanraden van de tandarts krijgt hij nu geweekte biks (als soort dikke pasta, niet echt vloeibare slobber) en als ruwvoer krijgt hij lucerne. Hier doet hij het erg goed op. Hij krijgt dus geen ander ruwvoer dan lucerne en zijn mest is nog min of meer gelijk van structuur van toen hij nog wel kuilgras at.
Kortom, hier een tevreden klant die weet dat lucerne wel degelijk een volwaardig ruwvoer is.
Het gaat om de hoeveelheid ruwe celstof en de deeltjes lengte, maar die moet dacht ik (herinnerend van het vak voeding, paar jaar terug) minimaal anderhalve cm zijn om een goede darmwerking te behouden. Lucerne bestaat bij ons over het algemeen wel over stukjes die 2-4 cm zijn en dus kan dat prima. De lange stengels van hooi of gras/kuilgras worden nl door de mond van je paard ook al in kleinere stukjes gehakseld, dat komt echt niet in lange slierten van +10cm in d darmen terecht hoor, als dat wel het geval is krijgt je paard wel zeker verstoppingskoliek (heb het resultaat daarvan wel eens op tafel gezien bij pathologie).

Hoeveel wij trouwens voeren aan de bejaarde pony: twee keer per dag drie kwart emmer (zo'n emmer van 12 liter ongeveer).

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 11:54

Ik geef mijn paard ook lucerne, dit geef ik samen met het krachtvoer, zodat ze goed kauwt en omdat er veel voedingsstoffen inzitten, maar niet al te heet maakt. Ik geef 2 scheppen lucerne en een schep biks, 2 maal per dag met daarnaast het hooi.
Hier ben ik zelf erg tevreden over.