kreupel vanuit de schouder

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

kreupel vanuit de schouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-04 16:58

Eergister is de da geweest en heeft geconstateerd dat marquez kreupel was vanuit zijn schouder. Om precies te zijn aan zijn linker schouder.
Hij moest 3 dagen boxrust. Hij stond zeer onrustig in zijn stal, dus van boxRUST kwam niet zoveel.
Ik heb hem toen maar in een tussenstukje gezet van denk ik 3 bij 4 meter. Hij staat hier opzich wel veel rustiger, maar hij kan dus wel heen en weer stappen, echt draven is niet mogelijk. Kan dit kwaad?
Heeft 1 van jullie dit vaker meegemaakt hoe snel was jullie paard er weer helemaal bovenop?
Wanneer zal ik er weer op gaan zitten, en hoe zal ik de training weer oppakken?


Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 17:18

3 bij 4 scheelt niet zo heel veel met een gewone stal.. als ie daar wel rustig in staat dan is dat altijd beter dan dat ie in zn stal staat te springen!

boontje
Berichten: 239
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 19:00

Hoe lang het gaat duren en wanneer je er weer op kan is afhankelijk waarom hij kreupel is vanuit de schouder.

Heeft hij een trap gehad? Is hij gevallen? Heeft hij daar artrose? Is het door overbelasting van het rijden( is je paard scheef tijdens het rijden) ?

Etc etc. Pas als je weet, vermoed wat de oorzaaak kan zijn kun je een betere inschatting van de revalidatie tijd maken.

Heb je enig vemoeden?

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 19:20

Tja als ie in zijn stal staat te springen is los in een klein stukje wel veel beter. Heb je hem ook drastisch teruggenomen in krachtvoer? Bijv 3 x handje bix ipv normale maal. Hooi/voordroog mag hij wel gewoon hebben. Dit om te voorkomen dat ie al snel boven je hoofd uitspringt. Moeilijk in te schatten hoe lang het gaat duren. Mag je na die 3 dagen weer aan de hand gaan wandelen of erop stappen (rechtuit op het harde). En moet je het goed afspuiten cq inmasseren?

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 19:27

Dat kleine tussenstukje kan echt geen kwaad hoor, helemaal niet als hij dan rustiger is.

Maar wat heeft hij aan zijn schouder dan, ben ik eigenlijk wel eens benieuwd naar, aangezien hij boxrust krijgt Verward

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-04 20:10

Hij heeft waarschijnlijk een trap gehad van een ander paard. Hij staat in de koppel en een aantal van de paarden hebben hoefijzers. Hij was ook van de ene op de andere dag erg kreupel.
De da heeft eerst de benen onderzocht, en niets kunnen vinden. Ook heeft hij met een visieertang (of zoiets) de hoeven afgevoelt of hij een hoefsweer had. Had hij dus ook niet.
Vervolgens heb ik een rondje aan de hand gedraaft linksom. Hij was wel iets onregelmatig maar verder niet ernstig. toen heb ik rechtsom gedraaft en toen was hij echt kreupel. Dus dan gaat het vermoeden al uit naar de schouder. De da heeft de schouder afgevoelt en gedrukt en toen gaf hij een teken van pijn. Verder was er niets aan de schouder te zien.
We denken dat hij een klap van een ander paar heeft gehad. Hij daagt iedereen uit op de wei, en hij houdt wel van een stevig potje vechten Cool .
Ook is hij vrij voorzichtig met zijn stal in lopen en om hekken heen draaien enz.
Ik voer hem minder brok, maar niet zoveel minder, omdat hij nu al terug valt in conditie. Hij is daar erg gevoelig voor. Hij eet nu de hele dag door hooi ipv de hele dag door gras. Dus dat scheelt nog al wat.
Maar volgens mij heeft het weinig zin om hem pulp of wat dan ook bij te voeren want hij mag waarschijnlijk dinsdag alweer op de wei.
Ik heb verder geen rare of andere dingen met hem gedaan in de training. De vorige dag heb ik nog gewoon met hem gelesd beetje dresuur en springen, er was niets aan de hand.

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 20:27

Ik snap het idee niet helemaal van die boxrust, is er iets kapot in die schouder dan? Want anders zou je zeggen, ga er lekker mee stappen, anders wordt die toch alleen maar stijver (in het geval van een soort van bloeduitstorting/kneuzing)!! Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 20:29

Je kan beter je paard op 3 bij 4 zetten waar hij rustig is, dan dat hij de stal afbreekt, daar zal de kreupelheid niet beter van worden. Maar overleg met de veearts, als hij echt absolute boxrust moet dan zou je hem muisjes kunnen voeren.

vivian001

Berichten: 425
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 20:58

Vind die boxrust ook paardonvriendelijk zeker wanneer de rest op de wei staat. Het moet wel zeer ernstig zijn wanneer ze dit een paard toezeggen (=makkelijker gezegd dan gedaan) Snap het ook niet helemaal. Juist van wat lichte beweging wordt het meestal beter. Heb je goed bedacht een klein stukje lekker buiten hiervoor te benutten. Anders heb je een nog groter probleem als je hij na die boxrust weer het land in mag......

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-04 21:52

Ik heb ook gewoon met hem gewandeld hoor. Ik dacht ook dat lang stilstaan niet zo goed was. Ik heb hem in de berm laten grazen aan de hand kan toch geen kwaad of wel?

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:54

Oh super, nee, das alleen maar goed, ook omdat het voor zo'n diertje natuurlijk supersaai is om op stal te staan als die normaal altijd buiten staat.

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-04 22:19

Ik vondt het ook super zielig voor hem, ik heb heel pennyachtig nog gras voor hem geplukt Bloos! Schijnheilig , vondt hij wel heel lekker . En ik hoop dat hij er een beetje van aankomt. Ik ga morgen grasmaaien met de zeis, heeft hij lekker wat te smullen Vork . Ik hoop niet dat ik nu in de meest grappige penny-uitspraken op de hk kom Haha!

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:29

Nee hoor loes Zielige M Daar gaat je cross-training woensdag Ach gut

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 11:45

Ik vind boxrust iig een beetje vreemd bij een schouderblessure. Ik zou hem eerder op een apart stukje zetten in de wei, dan is ie waarschijnlijk rustiger.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 14:53

Weet je zeker dat de kreupelheid door een trap is veroorzaakt, het kan namelijk ook voortkomen uit problemen met spieren in de rug. Veel DA's zien dat over het hoofd.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 12:10

Ik word zo moe van die veeartsen die maar roepen: zet hem maar een paar dagen op stal. Als iets in bijna alle gevallen averechts werkt dan is dat het wel. Gewoon naar buiten is echt het beste. Het mooiste is als je hem op een apart stukje kan zetten zodat hij niet lastig gevallen word door andere paarden en hij genoodzaakt is de boel te forceren.

Come over to the dark side, we have cookies!

ellepel

Berichten: 47320
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 12:34

mijn pony is boegkreupel geweest.

hij heeft van een ander paard een trap gekregen tegen de spieren in de boeg.
heeft al met al toch een dikke twee maanden geduurd voordat hij weer redelijk liep.

hij heeft geen boxrust gehad, alleen in de weide gelopen en de laastte tijd heb ik het met rijden heel rustig weer opgepakt.
ben nu al jaren verder, maar als ik zwaar of lang gereden heb speelt die oude blessure dus toch nog weer op..

hij heeft nu ook zo'n deukje in zijn boeg zitten...

boontje
Berichten: 239
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 14:45

Met boxrust wordt vaak bedoelt dat het paard rustig en relatief stil moet blijven staan, dus beperkte bewegings vrijheid.

Hoe je dit bereikt kan per stal verschillen.Paarden die normaal gesproken de hele dag op stal staan en 1 of 2 uurtjes buiten komen mogen dus niet naar buiten.(Voor deze paarden zal boxrust dus niet zo heel veel verschil maken met het dagelijks leven helaas)

Mijn paard is net aan 2 knieen geopereerd en kreeg 6 weken boxrust voorgeschreven.

Bij ons op stal staan ze zomers 24 uur per dag buiten dus boxrust = boxstress.Heb met deze arts overlegt en hij kan ook op een kampje ter grootte van een ruime box buiten komen te staan.Wel frisse lucht en zicht op de paarden waardoor hij rustiger zal staan dan op stal in zijn eentje.

Deze arts zei ook dat het ging om geen beweging en rust .Waar je dat het beste kan realiseren in belang van je paard moet je zelf bekijken (uiteraard in overleg met je arts)

(Moet er niet aan denken dat mijn paard pas over 6 weken een stap uit zijn box zet, geloof dat er dan pas echte schade aangericht gaat worden Haha! )

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-04 12:27

Ik heb hem inmiddels alweer op de wei met de anderen gezet. Ook op het kleine stukje buiten was hij onustig.
Ik wilde hem eergister in het stukje zetten, net zoals anders laat ik hem er gewoon inlopen, halstertje af en hij loopt er altijd zo braaf in. Maar hij had natuurlijk na twee dagen dat kleine stukje wel gezien Cool , en draaide zich om. Hij rende het naastgelegen lege weiland in. Hij liep niet kreupel op het rechte eind ik had alleen wel het nakijken Scheve mond .

Toen we hem weer gevangen hadden, besloot ik hem maar gewoon weer op de wei te doen. Hij loopt nu op rechte einden en linksom goed, en hij is gewoon veel gelukkiger bij de rest in de wei.
Ik heb hem gister aan de hand op het harde een volte rechtsom laten draven en toen was hij nog wel kreupel maar al wel minder dan voorheen. Dus ik hoop dat ik er met een paar weken weer op kan.
Ik heb 14 Juli crosles. Ik weet nog niet of ik daar heen kan. misschien loopt hij volgende week alweer goed, en kan ik de trainig weer oppakken.

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-04 19:46

Ik heb marquez net even in de bak aan de longe gedaan om te kijken hoe jij liep.
Alleen rechtsom is hij nog iets kreupel. Wat denken jullie zou het nog lang duren voordat hij weer normaal loopt?


ellepel

Berichten: 47320
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 20:02

je kunt beter wat langer riustig aan doen, anders kan het zijn dat de blessure juist erger wordt, dus vermijd dat rennen...

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 20:56

Dat is toch niet te vermijden, als ze hem alleen zet doet die het ook.

Beetje beweging kan zo te zien geen kwaad. Ik denk dat hij met een weekje wel een stuk beter zal zijn.

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 11:57

Ik heb hem niet lang gelongeerd hoor, drie rondjes om te kijken hoe hij in de bak liep. Niet goed dus, dus heb ik hem weer op de wei gezet.

mariek dat dacht ik dus ook, maargoed eerst maar eens afwachten wat hij doet. Ik mag inmiddels ook andere paarden rijden bij ons op stal, dus daar heb ik geen gebrek aan Cool .

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:28

Mijn bijrijdpaard loopt ook al een week onregelmatig, waarschijnlijk ook vanuit de schouder. Gisteren was de hoefsmid geweest en die zei ook al dat ze een week boxrust moest, maar ik geloof daar niet zo in...
Met longeren loopt ze linksom regelmatig, maar rechtsom loopt ze na een paar rondjes echt kreupel.

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 12:56

Kan je bijrijdpaard alleen in een wei. Zoja dan is dit volgens mij de beste oplossing als hij niet gaat rennen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Princesj en 126 bezoekers