Voer ik goed??graag jullie mening!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
letsgo

Berichten: 680
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Haarlem

Voer ik goed??graag jullie mening!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-04 14:26

Ik zou graag jullie mening willen weten over wat ik m'n paardje voer.
Ik denk zelf trouwens dat ik het wel goed doe hoor maar vind de kennis van andere paardenmensen fijn om te horen,vandaar.

Gegevens paardje:

1.55
engels volbloed / anglo arabier
merrie

Dit doen we:

We zijn pas gestart in de B en rijden ongeveer 2 wedstrijden per maand (soms meer soms minder)
Ze staat van 9.00 - 18.00 in de wei.
We hebben 3x p.w. 30 min. priveles (rijden alle 3 mama en 2 dochters haha)
We longeren 1x p.w. of laten haar ff lekker rennen in de losgooibak.
1x p.w. heeft ze echt helemaal vrij en de andere 2 dagen hobbelen we buiten of in de bak .

En dit krijgt ze:(zomer)

's ochtends kratje kuil en 1/2 kilo havens basis brok en 3/4 havens muslie
's avonds idem dito!
(lijnzaatolie appeltje oudbroodje)

(winter) 2 uur p.d. in paddock

3x p.d.
ochtend 1 kilo -
middag halve kilo-
avond 1 kilo
+ een kilo muslie( verdeel over de biks)
2x p.d. volle krat kuilgras.

Wat vinden jullie heeft ze genoeg aan de "basis"brok

Het is een paardje wat snel nerveus is als het om alleen zijn gaat (in stal)
Graag jullie reactie *LOL*

Carpe Diem

Kiki +13-04-05


Dees

Berichten: 18872
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 17:08

Als je op B-niveau rijdt heeft je paard wel genoeg aan basisbrok, maar een lichte sportbrok kan ook geen kwaad (havens is prima).
Hoeveel kg inhoud heeft je 'kratje'?

Bij voeren gaat het om kilo's, niet om 'omvang'. bij genoemde krachtvoerkilo's mag je hoog in het bloed staand beestje best wel een kilo of 5 kuilgras hebben. Voor meer ruwvoer kan je overwegen stengelig natuurhooi of stro bij te voeren. (5kg kuil per dag is namelijk niet zo heel veel) tegen de ververling.

Let op de uitstraling en vulling van het paard; het oog van de meester houdt het paard gezond.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 18:04

Voor de zomer denk ik dat je genoeg ruwvoer voert, omdat ze ook op het land staat. In de winter vind ik 2x per dag ruwvoer te weinig. Beter is 4 maar in ieder geval 3x per dag. En dit dan voor de brok geven ivm vertering. Als ze springerig wordt zou ik eerder het krachtvoer minderen en wat meer ruwvoer geven. Let wel op dat de kuil niet al te eiwitrijk is. Hooi of voordroog (stofvrij hooi verpakt in balen - opvolger van kuil) is beter.


SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 18:05

zolang ze er gezond uit blijft zien zou ik er geen voerveranderingen inbrengen.
dat je voor krachtvoer ruwvoer moet geven omdat het dan beter verteerd wordt is nog steeds niet bewezen.
2 x ruwvoer vind ik overigens niet weinig, op m'n vorige stageadres voerden ze 1 x per dag kuil. het ligt er alleen aan hoeveel je geeft. als je genoeg voor de hele dag geeft, hoef je niet nog eens er mee te gaan sjouwen

letsgo

Berichten: 680
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-04 19:12

Bedankt voor jullie reactie!
Over dat kratje kuil ben ik diep aan t nadenken..'t is zo'n bloembollenkrat en in de winter stamp ik die echt helemaal vol met een berg er op...maar ik zou niet weten hoeveel kilo dat is.Het is echt wel een berg en omdat ze in de winter ook 2 uur naar buiten gaat ligt er altijd nog wat voor als ze terug komt.Ze ziet er verder super uit glanst goed en kijkt vrolijk uit haar koppie.Ik denk zelf trouwens ook dat als we wat zwaarder met haar gaan trainen ik misschien over ga op sportbrok.Ik wil alleen niet dat ze te heet wordt want mijn kiddo's moeten er ook nog op hé!

Carpe Diem

Kiki +13-04-05

Blijenata
Berichten: 371
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 19:18

Ik sta op een dressuurstal en daar wordt er heel hard met de paarden getraind en deze krijgen ook gewoon Basis brok en mix.

Ik vind dat paarden van sportbrok snel te dik worden en soms ook te heet.

Ik zou er alleen op haar vrije dag, misschien wat minder brok geven, omdat ze dan bijna niks doet (niet heel veel minder hoor'.

Voor de rest ziet het er goed uit en zolang je paard er goed uit blijft zien, waarom dan iets veranderen, toch.

Als alle mensen met hun gebreken, zichzelf bekeken,
dan zouden ze het praten over andere wel laten.

letsgo

Berichten: 680
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-04 19:46

Thanx!

Carpe Diem

Kiki +13-04-05

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 21:15

Nou, in je profiel te zien, ziet jullie paardje er prachtig uit. Ik zou niet veel aan je voerschema veranderen, alleen in de winter je ruwvoer aanpassen. 3 ipv 2x per dag. En kijk uit met kuil, wat betreft de eiwitten. Voer zo droog mogelijke kuil (voordroog) en zorg dat het grof en langstengelig is. Het hele fijne spul staat vaak stijf van de eiwitten en dat is weer superslecht voor de nieren. Liever nog gewoon hooi dan kuil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 21:19

Ik voer op het oog.
Zijn ze te dik gaan ze op een kalere weide en krijgen ze minder voer.
Zijn ze te mager krijgen ze meer gras en meer brok.
Daarnaast houd ik m'n ontwormschema heel goed in de gaten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: masyo en 25 bezoekers