"Misbruiken" rem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

"Misbruiken" rem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 01:39

Eergisteren heb ik mijn nieuwe tweewielertje gekregen en ik kon hem vandaag pas uitproberen. En eerlijk waar; ik zag er gewoon tegenop dat hij geen rem heeft! Uiteindelijk heb ik eventjes doorgebeten en ben eerst met [***] op pad gegaan omdat die sowieso al super goed naar stemhulpen luistert. Ik was echt verbaasd toen ik merkte dat hij precies deed wat ik wilde zonder dat ik eventjes 'bij' hoefte te remmen. Vervolgens heb ik [***] ook maar direct voor de kar gegooid en ben ook met hem de straat op gegaan. [***] heeft nogal eens wat communicatieve probleempjes (vooral temporegulering gaat traag en we hebben een lange remweg.. ;) ) dus was ik bij hem helemaal wat zenuwachtig. En natuurlijk ging het met hem niet perfect, maar ik moet zeggen dat hij het toch boven verwachting deed. Halthouden ging eigenlijk steeds goed (en dat is wel eens anders!) en ook het terughalen van draf naar stap leverde weinig problemen op.

Nu heb ik eens na zitten denken; waar gebruik ik de rem dan allemaal voor bij ons marathonwagentje?
1. "Voor de zekerheid" bijremmen als ik denk dat een van de pony's niet
snel genoeg zal reageren.
2. Om te voorkomen dat een pony die hele wagen achterop krijgt/bij hellingen.
3. Als noodgreep in het geval van stiekum een andere route kiezen ("Nee, nu spring ik de berm in en ga ik grazen" - en dat vanuit galop... |o )

Waar gebruiken jullie de rem precies voor en wat is officieel de reden om bij te remmen? Ik heb namelijk het gevoel dat punt 1. sowieso niet goed is voor de pony aangezien je hem zo leert dat hij niet direct hoeft te reageren. En al met al heb ik het gevoel dat ik mijn rem steeds een beetje misbruikt of in elk geval te vaak gebruikt heb. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 09:51

Alleen bij het afdalen van (heel) steile hellingen gebruikte ik hem, maar het is inderdaad verleidelijk om hem vaker te gebruiken.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

"Misbruiken" rem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 10:08

xyzutu2 schreef:
Nu heb ik eens na zitten denken; waar gebruik ik de rem dan allemaal voor bij ons marathonwagentje?
1. "Voor de zekerheid" bijremmen als ik denk dat een van de pony's niet
snel genoeg zal reageren.


Ik vraag eerst om het tempo af te nemen dmv van stemhulp, geen reactie, dan gebruik ik pas teugels en als ik dan nog geen reactie krijg, dan gebruik ik pas mijn rem.
Wel gebruik ik de rem als we op een hobbelige ondergrond (bv gras) van galop naar draf gaan.


2. Om te voorkomen dat een pony die hele wagen achterop krijgt/bij hellingen.

Kan ik niks aan toevoegen..... Haha!

3. Als noodgreep in het geval van stiekum een andere route kiezen ("Nee, Miriam, nu spring ik de berm in en ga ik grazen" - en dat vanuit galop... Frusty )
Daar gebruik ik de rem niet voor, de meeste trekken gewoon dwars door de rem heen als ze iets ''verkeerds'' in hun hoofd hebben! Probeer ik op te lossen met stem, teugels en zweephulp.

Verder is het bijremmen tijdens bv een indoor-marathon heel handig. Ons tempo ligt nog niet zo hoog tijdens de indoors (we zijn pas een klein jaartje bezig....), maar je ziet ze in volle galop door de hindernissen gaan. Dan is het ter voorkoming dat de kar doorrijdt cq heel erg uitzwenkt als je een scherpe wending moet maken! (Hangt er natuurlijk ook weer vanaf of je een wagen met stuurvertraging hebt...ik niet. ) Geldt natuurlijk ook voor de gewone marathon en vaardigheid.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 12:43

IK heb geen rem, dus zal het zonder moeten doen Haha!
Pinky staat dan ook METTEEN stil als ik HOOO zeg Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 13:21

Omdat we een relatief grote wagen hebben voor onze pony's trekken ze echt niet door de rem heen, zelfs niet in tweespan. Wel was het een keertje zo dat mijn vader eventjes voor de koets uitliep en ik Black halt liet houden. Bij het halthouden heb ik trouwens ook vaak mijn voet op de rem, weer zo'n 'gewoonte'. Black wilde echter per se achter mijn vader (wie heeft de wortels? Knipoog) aan en deed een soort galop op de plaats waarbij hij met alle kracht de wagen enkele centimeters vooruit kreeg. Erg aandoenlijk om te zien }> .

Ik heb echter wel eens het gevoel dat mensen een wagen met goede rem kopen om zo een nog niet helemaal beleerde pony toch mee de weg op te kunnen nemen. En hoewel onze pony's goed luisteren naar stemcommando's ([***] iets minder) ben ik toch steeds geneigd om maar even bij te remmen om ze te overtuigen dat ze toch maar beter in stap kunnen gaan. Hoe zit dat trouwens met dressuurmennen, mag je daarbij een rem gebruiken?

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 19:59

Onzewagen had voorheen (lang geleden, *LOL* ik klink wel als een oma!)
ook een rem. Snel er weer afgehaald, wat een ***ding!
We hebben er alleen maar narigheid mee gehad (aanschuren, roesten door veel zout water, zand ed.)

Ik rijd dus nooit met rem. Het enige waar ik hem evt. wel voor zou willen gebruiken is bij een stijle helling, maar verder?
Isolda moet altijd onvoorwaardelijk reageren op HO. Doet ze ook, ze reageert perfect op mijn stem.

En als mijn paardje van iets van 700 kilo aan de kletter gaat, doet mijn remmetje ECHT niets meer.
Ik mis hem dus helemaal niet!