Ezels en Paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Ezels en Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-04 12:51

Binnenkort hebben we een eigen weiland met stal.

Maar ik wil een ezel erbij kopen!

Me moeder zegt dat ezels altijd last heb van wormen en niet bij paarden kunnen.

Wat is hiervan waar??


Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:56

Ik heb er geen werkelijk verstand van, maar alle mensen die ik ken die ezels en paarden hebben (okee, het zijn er drie), houden deze strikt gescheiden. Ik meen dat Ezels vaak longwormen hebben, die bij paarden dodelijk kunnen zijn.
Een strikt ontwormingsschema is dan wel geboden.


Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:00

je moet nooit een ezel alleen houden. een paard en ezel zijn niet elkaars gelijke dus voor de ezel heb je een eigen ezel vriendje nodig. een mannetjes ezel kan zeer hard balken waardoor je problemen met je buren kunt krijgen. een haan maar dan een paar decibel erger.
longwormen komen bij de tegenwoordige strenge ontwormingskuren bijna niet meer voor

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:02

Kiara heeft gelijk, longwormen komen veel voor bij ezels. Deze parasieten kunnen bij paarden ernstige schade aanrichten. Ik zou ze niet bij elkaar zetten. Vraag je DA om advies.
Ezels zijn wel heel leuk!

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:05

Het klopt inderdaad dat ezels heel erg last hebben van verschillende wormen. Waarvoor het voor een paard moeilijk is om tegen te enten.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:05

Ik wou dat het waar was Dinopino, maar ezels zijn en blijven een voortdurende bron van risico voor je paard vanwege longwormen. Longwormen zijn zeer schadelijk voor paarden, terwijl ezels er veel minder last van hebben. Je kunt het binnen de perken houden door zowel ezels als paarden zeer goed te ontwormen, maar persoonlijk zou ik het er niet op wagen...

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:06

Dit kan prima, hebben wij ook. Een vriendin van mij ook.
Wanneer je ezels en paarden tegelijkertijd ontwormt is er echt niets aan de hand. En ik spreek uit ervaring, want na 3 jaar is er nog steeds geen 'ziekte' uitgebroken.

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:07

Dinopino schreef:
je moet nooit een ezel alleen houden. een paard en ezel zijn niet elkaars gelijke dus voor de ezel heb je een eigen ezel vriendje nodig. een mannetjes ezel kan zeer hard balken waardoor je problemen met je buren kunt krijgen. een haan maar dan een paar decibel erger.
longwormen komen bij de tegenwoordige strenge ontwormingskuren bijna niet meer voor


En waarom kan een gezeldschapsvriendje als een geit dan wel bij een paard? En het gaat echt prima hoor!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:08

Omdat geiten geen last hebben van de vele wormen die schadelijk zijn voor het paard en voor de ezel minder Knipoog

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:11

Als laatste is er de longworm. Deze komt met name voor bij ezels, maar als paarden en ezels samen geweid worden neemt het paard ze ook op. Bij ezels geven ze over het algemeen weinig problemen maar bij het paard kunnen ze voor ernstige ademhalings problemen zorgen.
Het is niet verstandig ezels en paarden samen te weiden. Wil je dit toch doen dan is het met name van belang de ezels nauwkeurig te ontwormen zodat ze de longworm niet naar het paard kunnen overbrengen.

Dit haal ik van de site van een dierenkliniek.

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:12

Okkie1 schreef:
Omdat geiten geen last hebben van de vele wormen die schadelijk zijn voor het paard en voor de ezel minder Knipoog


Ohja, daar had ik niet aangedacht Bloos!

Maar wanneer je een ezel goed ontwormd en je paard ook is er niets aan de hand. Ezels krijgen wel sneller wormen, dat klopt. Mijn vriendin houd de ezels incl de paarden soms in 1 wei, ze hebben de stallen nast elkaar ect en er is nog nooit 1 ziekte ontstaan. Onze paarden staan naast een wei met ezels en ze kunnen contact met elkaar hebben en daar is ook nog nooit iets meegebeurt Lachen

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:14

lees anders artikel in FS van juni

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:15

FS?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:15

Ik vind dat zo jammer he! Anders had er hier allang een ezeltje gelopen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:19

Als ik de keus heb tussen een pony of een ezel als gezelschapsdier voor mijn paard, dan koos ik toch voor de pony.

Je suis Charlie.

marahana
Berichten: 85
Geregistreerd: 22-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:43

mm ik heb er niet zo veel verstand van.. maar ik ben naar een ponykamp gweest daar hadden ze gewoon ezels gekruisd met paarden.. en ze liepen gewoon allemaal bij elkaar..

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-04 14:03

Nu ik het zo lees denk ik toch als ik een ezel neem dan neem ik er 2 Haha! en zet ik ze apart van de paarden vandaan

nijntjepluis
Berichten: 311
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 14:17

Het verhaal dat ezels niet met elkaar samen gaan, gaat al heel lang rond. Het is gebaseerd op het feit dat ezels longworm bij zich kunnen hebben. De ezels zelf hebben daar weinig last maar een paard kan er aan dood gaan. Maar wist je dat dat ook opgaat voor koeien en schapen? En niemand heeft er iets op tegen om paarden en koeien en/of schapen bij elkaar te zetten.
Maar het is wel zaak om zowel de ezels als de paarden goed te ontwormen. Waarschijnlijk doe je dat al. Dus dat hoeft geen probleem te zijn.
Een ezel kan heel goed tegen kou. Het zijn woestijndieren en zoal bekend kan het in een woestijn behoorlijk vriezen!
Waar ze niet tegen kunnen is regen. Ze hebben geen vette vacht zoals een paard dus als ze in een bui staan worden ze tot op de huid nat. Ze hebben dus altijd een schuilstal nodig waar ze droog kunnen staan. Anders worden ze snel ziek en krijgen longontsteking.
Een ander punt is dat een ezel een heel ander karakter heeft dan een paard. Een paard is een vluchtdier dat vele kilometers rondzwerft in grote groepen. Een ezel heeft een eigen territorium waar hij in een klein groepje leeft. Een ezel is dan ook veel minder een vluchtdier. Eerder zal hij het gevaar uitdagen (het bekende stilstaan van de ezel) en als het zo uitkomt, zal hij aanvallen om zijn territorium te verdedigen.
Het is dus zaak om ezels langzaam te introduceren in een paardengroep. Laat ze eerst heel goed aan elkaar wennen in aparte stukken land voordat je ze bij elkaar laat. Niet zozeer ter bescherming van de ezels, maar je begrijpt het al: ter bescherming van je paardjes.
Laat je hierdoor niet afschrikken. Er zijn heel wat ezels die in vrede leven met paarden, geiten of andere dieren. Waar je met ezels vooral op moet letten zijn de voeten. Een ezel is een woestijndier en dus is hij erop gebouwd om op GORTdroge grond te lopen. Dus de hoeven nemen al het water wat ze maar kunnen vinden. Dit is heel anders dan bij een paard.
Ezels krijgen dan ook regelmatig last van allerhande hoefproblemen wanneer ze niet droog kunnen staan. Dus een schuilstal in de wei is een must voor als je ezels bij je paarden wilt laten lopen.

Een ezel is echt een gezelligheidsdier. Hij is gek op aandacht en je zult er vast veel plezier aan hebben als je er een koopt of immidels gekocht hebt. Heb zelf 2 van die verzorgknuffels van hier tot tokio mocht je meer vragen hebben over ezels stuur me maar een mail.

Sterker dan de dood is de liefde


Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 18:14

Het verhaal dat ezels en paarden niet samen gaan stamt uit vroegere tijden....

Met het huidige ontwormingmiddel en dagelijks mest uit de wei halen gaan een ezel en paard heel goed samen.

Twee dingen zijn oneindig: het heelal en de menselijke domheid.
Van het heelal weet ik het alleen nog niet zeker..........

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 19:46

waar ik op stal sta is er ook een ezel die met 2 pony's staan en die hebben nog nooit wat van elkaar gehad

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 23:04

Zucht, daar gaan we weer. Nederland is het enige land wat problemen maakt over een ezel en een paard samen. CarS heeft het kort en bondig samengevat:
CarS schreef:
Het verhaal dat ezels en paarden niet samen gaan stamt uit vroegere tijden....

Met het huidige ontwormingmiddel en dagelijks mest uit de wei halen gaan een ezel en paard heel goed samen.


Zet ze lekker bij elkaar en heb veel plezier van jouw paardje en het ezeltje. Let echter wel op: wanneer je met z'n tweeen hebt lopen en je neemt alleen het paard mee voor een ritje, heb je (grote) kans dat jouw ezel het op een balken zet. Niet iedere buurman/vrouw kan het gebalk van een ezel waarderen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jazzejam en 127 bezoekers