drie dagen oud en nu al zwemles!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
stephje

Berichten: 375
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Musselkanaal

drie dagen oud en nu al zwemles!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-04 10:29

gisteren gingen we weer bij ons drie dagen oude veulentje kijken.
en omdat het zo'n noodweer werd, wilden we graag dat moeder en kind op stal kwamen te staan.
alleen het probleem was dat de moeder zich niet wou laten vangen.
wij dus proberen en ja hoor na een half uur had mijn zusje haar te pakken. OK dan!
nou naar stal gelopen alleen kwam het veulentje niet mee ( hoezo een veulen loopt altijd achter de moeder aan?? Verward ) dus mijn zusje het paard overgegeven aan de eigenaar en zij naar het veulentje toe.
een drukkerd achter de kont gegeven en toen liep ze
na twee passen stopte ze weer en liep mijn zusje met haar mee. Ondertussen werd de moeder gek en had de eigenaar haar even snel op stal gezet. mijn zusje weer verder lopen en opeens sprong het veulen zo ineens in de vijver vlak bij de stal!
wij schrokken ons dood en mijn zusje bedacht zich geen moment.
ze sprong er zo bij in ( en dat terwijl er vissen van kweet niet hoe groot in zitten Nagelbijten / Gniffelen )
zij achter het veulentje aan en vastgepakt. kreeg ze haar ook nog niet op de kant omdat het zo diep was! dus ik naar haar toe gerend en het veulen op het droge getild ( mensen wat is dat zwaar! )
de merrie werd ondertussen helemaal paniekerig en schopte tegen de staldeur aan. dus de eigenaar tegen de deur aanleunen zodat die niet open kon springen!
veulentje gepakt en door een heel klein kiertje door de staldeur heen gepropt Bloos!

gelukkig werd de merrie meteen weer rustig en even later stond het veulentje alweer te drinken ( gelukkig )

ze is wel met haar hoofdje onder water geweest maar heeft er tot nu toe nergens last van. ( wel even goed op blijven letten natuurlijk )

de reden waarom ze de merrie niet kregen is omdat ze een heel beschermende moeder is. zodra er iemand bij haar in de buurt komt wordt ze heel kwaad. ze denkt dan dat we haar veulen willen pakken.

oh man wat beleven we er nu al veel mee. dit beloofd nog wat!

het is ook zo'n brutaal nest. ze gaat gewoon bij haar moeder vandaan en gaat staan springen als een gek in plassen water! Hyper!

ook doet ze haar moeder verschrikkelijk na : als moeder hooi eet, pakt ze een pluk hooi en wil het ook gaan opeten! ( maf beest )
gisteren at ze zelfs een stukje stro! Haha

oh ja voor dat ik het vergeet:

ze heet Zummer Zurprise! afgekort Z.Z. Haha!

ze is zwart en heeft een koperen snoetje. ( hopen dat dit zo blijft natuurlijk )

achteraf is dit om te lachen! helemaal toen mijn zusje er bij nadacht dat ze zomaar bij die gigantische vissen in was gesprongen Tong uitsteken
goh wat weer een avontuur!

stephje

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 10:32

Alle veulens doen hun moeder na en proberen hooi te eten als moeder aan het eten is, dus dat is geen apart gedrag voor een veulen.
Volgende keer misschien een halstertouwtje rond de achterhand en de voorhand van het veulen doen, zodat je het makkelijker mee kan nemen en zulke scenario's niet meer voorkomen.

En hoezo vind je het knap van je zus dat ze die vijver induikt? Die vijver hoort daar ten eerste niet te liggen, en als je bang bent voor het leven van het veulen maken die vissen ook niets meer uit.

zappa_sweety
Berichten: 302
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 10:34

zoo...wat een verhaal zeg:S
maar is maar goed dat het goed is afgelopen!!!!! OK dan!
je hebt geluk dat je zusje niet bang is voor vissen...whaahhah Haha!

maar heb je een foto van je veulentje..?

gr.Charissa

stephje

Berichten: 375
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Musselkanaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-04 10:51

hier een foto van haar

Afbeelding

stephje

Berichten: 375
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Musselkanaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-04 10:54

Cassidy schreef:
Alle veulens doen hun moeder na en proberen hooi te eten als moeder aan het eten is, dus dat is geen apart gedrag voor een veulen.
Volgende keer misschien een halstertouwtje rond de achterhand en de voorhand van het veulen doen, zodat je het makkelijker mee kan nemen en zulke scenario's niet meer voorkomen.

En hoezo vind je het knap van je zus dat ze die vijver induikt? Die vijver hoort daar ten eerste niet te liggen, en als je bang bent voor het leven van het veulen maken die vissen ook niets meer uit.


ten eerste lag die vijver er al toen er nog niet eens sprake was van het paard. en het al die jaren goed gegaan. de eerste keer zou er toch een keer moeten komen en dat was toevallig nu.
het is goed gegaan dus is er niets aan de hand.

stephje

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:11

Als het niet goed was gegaan, hadden jullie de vijver dan gedempt?

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:27

Ik vind het een beetje dom van de eigenaar om de merrie in de stal te zetten als het veulen niet direct mee loopt. Misschien was het wijzer geweest met de merrie nog een keer terug te lopen. Nu maar hopen dat het veulen er niets van heeft opgelopen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:01

Ik vind wel meer dingen dom Lips are sealed

_Spooky_

Berichten: 1752
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:39

Nou jongens, alles is gelukkig goed afgelopen, en tja....misschien is een hek om de vijver een idee?

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:51

Pff ik vind dit wel een beetje onverantwoord hoor!

_Spooky_

Berichten: 1752
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:55

Ja, zit ook ineens te denken, wat nou als je dr niet zo snel bij geweest was?

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 14:01

oei, dat is schrikken..... gelukkig liep het goed af. Veulens kunnen soms rare kuren hebben blijkt maar weer.
Gaat alles goed met je veulenkind, en is de vijver niet beschadigd?

stephje

Berichten: 375
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Musselkanaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-04 14:51

alees is helemaal heel en het veulentje heeft ook nergens last van.
gelukkig is de vijver maar 40 cm diep dus ze kon er nog gewoon in lopen ( gekkerd ging gewoon zwemmen )
de vijver was helemaal afgezet met lint maar daar sprong ze dus gewoon over. ze zijn nu bezig met een hek erom heen te zetten, waar ze niet over kan.

zolang dat niet klaar is komen ze ook niet naar buiten.

het is goed gegaan

stephje

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Belgiƫ,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 15:46

ik dacht dat je zei dat de vijver juist diep was;dat ze daarom het veulen niet aan de kant kreeg? Verward
ik zou gekworden moest er een vijver in de buurt van mijn merrie en veulen zijn,maar gelukkig voor beiden is het goed afgelopen!

_Spooky_

Berichten: 1752
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 15:50

Er stond: ze sprong er zo bij in ( en dat terwijl er vissen van kweet niet hoe groot in zitten )
zij achter het veulentje aan en vastgepakt. kreeg ze haar ook nog niet op de kant omdat het zo diep was!

Dus............

Er staat wel zeker dat het diep was!

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 16:26

door_ schreef:
Ja, zit ook ineens te denken, wat nou als je dr niet zo snel bij geweest was?


dan had het idd slechter af kunnen lopen, maar dat was dus niet het geval, alles is goed en er zijn maatregelen genomen om herhaling van zo'n incident te voorkomen. Van je fouten moet je leren Cool So what's the problem? en waar maakt iedereen zo'n heisa om Verward

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 16:29

Cassidy schreef:
Ik vind wel meer dingen dom Lips are sealed


Zoals?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 16:30

Waar ik zo'n heisa om maak is dat er niet goed gekeken naar de omgeving of die echt paardveilig is. Als je eenmaal aan paarden begint behoor je de omgeving te controleren of er niet iets is wat voor blessures kan zorgen. Ook al is het een stukje prikkeldraad aan de andere kant van d greppel, een plank met een spijker die recht overeind staat waar een paard ik kan trappen, afval in een sloot waar een paard in kan springen/doorheen kan gaan en zich zo flink kan bezeren. Of idd een niet afgedekte gierput, een vijver of een niet goed vastgemaakt hek.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 16:31

yvetje schreef:
Zoals?

Het feit dat je een veulen niet zo vervoerd/ met een veulen gaat lopen zodat hij niet alle kanten uit kan. En de rest staat hierboven.

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 16:33

Dit is dus wel iets waar ze in principe rekening mee hebben gehouden, maar waar ze nog niet voldoende maatregelen voor hebben getroffen. Voor de rest ben ik het met je eens hoor, tuurlijk controleer je of de omgeving paardveilig is, maar je kan wel eens iets over het hoofd zien of iets onderschatten, laten we daar ook rekening mee houden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 16:35

Oh, al doende leert men. En in dit geval is het goed afgelopen. Ik kan je ook verhalen vertellen waar het niet goed is afgelopen, en die levens hebben gekost. En dat zijn ongelukken die niet nodig zijn. Om nu je schouders op te halen en te zeggen: waar maak je je druk om want het is toch goed afgelopen....

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 16:37

Cassidy schreef:
Het feit dat je een veulen niet zo vervoerd/ met een veulen gaat lopen zodat hij niet alle kanten uit kan. En de rest staat hierboven.


Het is ook maar de eerste keer dat hun een veulen hebben Scheve mond En die was niet gepland

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 16:44

Ik heb twee jaar geleden ook voor het eerst een veulen gefokt. Was wel gepland maar je staat evengoed soms even te denken: "hoe pak ik dit aan?"
Sommige dingen moet een veulen gewoon meemaken, die van mij is ook een keertje in de sloot beland. Maar dat was een zandsloot waar ze niet in kon verdrinken. De prutsloten hebben we afgezet zodat ze daar niet in konden.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 16:47

Goh Cassidy, je komt lekker uit de hoek zetten........... neem aan dat jij dus alles perfect voor de bakker hebt, want kennelijk maak jij nooit fouten en vind je dat een ander ook geen fouten mag maken!

Verder ben ik blij voor jullie dat het veulen niets mankeert, het is een leermoment wat jullie hebben meegemaakt maar zo zullen er nog velen komen Succes met jullie mooie dametje Knipoog

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 16:48

Cassidy schreef:
Ik heb twee jaar geleden ook voor het eerst een veulen gefokt. Was wel gepland maar je staat evengoed soms even te denken: "hoe pak ik dit aan?"
Sommige dingen moet een veulen gewoon meemaken, die van mij is ook een keertje in de sloot beland. Maar dat was een zandsloot waar ze niet in kon verdrinken. De prutsloten hebben we afgezet zodat ze daar niet in konden.




Zelfde geval in princiepe hier dus. Wel afgezet, maar natuurlijk houdt een lintje zo'n beest niet tegen, daar zijn ze nu ook wel achter zo te lezen. Laat ik zeggen: ik ben blij dat het goed is afgelopen, ik denk dat je alleen door de schrik al een flinke les hebt geleerd