omgangsprobleempjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

omgangsprobleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-02 20:50

graziano is in de omgang een schatje. hij slaat nooit en vind eigelijk alles best wat je met hem doet, maar toch gaan er een paar dingen niet goed.

1 als ik bij zijn hoofd in de buurt sta, moet hij in alles happen. meestal gewoon mijn jas, en dan gaat hij er lekker aan staat kauwen en sleuren.
soms bijt hij echt ook wel eens echt. ik heb niet de indruk dat hij het dan gemeen bedoelt, maar het is toch irri. als hij mijn jas te pakken heeft, zeg ik meestal op harde en boze toon iets van 'nee!' tegen hem, en als hij dan nog niet loslaat krijgt hij een tik. dan springt hij verschrikt achteruit, maar na 10 tellen doet hij precies hetzelfde weer. Frusty
ik kan wel tikken blijven uitdelen, maar erg helpen doet het dus niet, en bovendien wil ik niet dat hij kopschuw wordt.
volgens mij snapt hij zelf ook helemaal niet wat hij fout doet..

2 als ik met hem loop, krijg ik soms ineens een kopstoot. ik doe dan ongeveer hetzelfde als bij bijten/ happen, maar ook hier geen resultaat.

ik snap het eigelijk niet.. ik ben altijd best streng voor hem. hij moet gewoon weten wat wel en wat niet mag. maar deze dingen krijg ik hem niet afgeleerd.

het ene moment lijkt hij bang voor me, het andere moment is meneer zo oneerbiedig als de hel. (heel soms maakt hij zelfs aanstalten mij als schuurpaal te gebruiken Boos! ) ik probeer dus echt consequent te zijn, maar ik wil hem ook niet bang maken..

what to do?

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart



littleroosie

Berichten: 6052
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 23:28

Met chess precies het zelfde.
Wanneer hij zo irri zit te doen dan hoef je alleen maar 'hey'( dan op een harde toon) te zeggen en dan reageert hij alsof hij een kei harde mep krijgt, hij heeft van mij nog nooit een harde mep gekregen.

Ik zit dus met het zelfde en hoop dat anderen met een oplossing komen.

Oh ja nog 1 ding. Wanneer je wat lekkers geeft, komt dat dan uit je zak vandaag? Want dit wil ook wel eens gebeuren dat een paard door krijgt dat het snoepje ' uit je jas komt' en gaat denken dat hij het zelf wel even zal pakken!

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+4

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 00:06

Hij heeft gewoon geen ontzag voor je.

Als ie maar in de buurt komt van je jas, en wil gaan happen, meteen afstraffen door middel van een tik, een schreeuw en kwaad kijken. Daarna weer normaal doen. Als ie het 10 sec. later weer doet, wéér een tik, schreeuw en kwaad kijken. Enz....

Als je hem 2 x straft, en de derde keer niet, dan ben je niet consequent genoeg, en heeft hij 'gewonnen' (voor zover het een wedstrijd is dan...). En uiteraard snapt ie dan zelf ook niet of hij nou wel of niet mag happen.

Knabbelen is bij paarden in de natuur een teken van vertrouwen en liefde. Maar ja, bij een mens is dat natuurlijk behoorlijk pijnlijk! Daarom echt heel consequent zijn om het af te leren. En kopschuw wordt ie ook niet zo snel hoor.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-02 10:32

ja, ik hoor van meer mensen zoiets van dat ik toch nog strenger moet zijn.
maar ik wil niet dat hij me straks niet meer vertrouwt, natuurlijk..
maar ik zal het vandaag is gaan proberen, jullie horen nog of het helpt Haha!

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

jenson
Berichten: 237
Geregistreerd: 22-11-01
Woonplaats: Alkmaar

GOEDE TIP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 10:41

Mag ik je een goede tip even?

Ik was een keer op een stal, en daar stond een paard waarvan ik niet wist hoe hij was, maar hij zag er erg lief uit! Dus.. ik deed de deur open, en..... hij kwam met een noodvaart op mij af en beet me!
Het was dus op die stal bekend dat hij zo is, en niemand kon er wat aan doen.
Toen dacht ik , wacht maar ff...
Ik ben weer naar zijn stal gegaan, de deur open gedaan, en op het moment dat hij weer naar mij toe kwam heb ik hem een ONGELOOFLIJKE HARDE KLAP gegeven op zijn hoofd! Hij stond te trillen en duizelen aan de andere kant van de stal!
Het lijkt heel zielig, maar een paard wordt hier niet kopschuw van, dat wordt hij pas als je hem telkens weer een klapje geeft op zijn hoofd (of richting zijn hoofd). Dit paard heeft NOOIT meer iets gedaan!
Hij is er dus zo van geschrokken dat hij het niet meer durft te doen.

Hopenlijk snap je het, dit is echt niet zielig!

Groetjes iris.

jenson
Berichten: 237
Geregistreerd: 22-11-01
Woonplaats: Alkmaar

Nog ff iets!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 10:44

Als je hem tevens zo harde klap geeft....
Paarden in de kudde straffen elkaar op het MOMENT als ze iets verkeerd doen, en daar leren ze van. Het is daarom wel van belang dat je wel oOP HET MOMENT DAT HIJ BIJT jij die klap geeft, en niet EEN seconde later!

Succes!

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 11:32

grassie schreef:
ja, ik hoor van meer mensen zoiets van dat ik toch nog strenger moet zijn.
maar ik wil niet dat hij me straks niet meer vertrouwt, natuurlijk..
maar ik zal het vandaag is gaan proberen, jullie horen nog of het helpt Haha!



Een paard heeft een duidelijke leider nodig, waar hij op kan terugvallen. Een paard wordt zekerder en 'vertrouwder' met jou, als jij heel duidelijk laat zien dat je zeker bent van je zaak. JIJ moet de leider zijn om met je paard om te kunnen gaan, en een leider moet sterk en zeker van z'n zaak zijn.

Dus: je paard krijgt juist vertrouwen in jou, als jij hem laat zien dat je een 'sterke' leider bent die goed in z'n schoenen staat.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-02 19:55

mensen, het helpt!

vandaag begon ik (als altijd) met grassie's hoofd te poetsen. ik heb net 1 keer de borstel over z'n bles gehaalt, als meneer met zijn hoofd naar beneden duikt en aan mijn jas begint te trekken. ik gaf hem een flinke klap en een schreeuw. hij springt verschrikt achteruit, en kijkt me verontwaardigt aan.
ik ga doodleuk verder met poetsen. grass weer met hoofd naar jas.
mocht dit nou echt niet??
nee dus, knal. mm. nou dan maar niet he..

en hij hielt op Lovers

toen ging de deken af. hetzelfde herhaalde zich bij het losmaken van de voorgespen. 2 keer, toen was het over.

wat ik nou zo grappig vond was dat hij niet, zoals ik verwacht had, na de klappen alleen nog maar boos en verontwaardigt was, maar na een minuutje weer gewoon normaal deed.
ik liep gewoon tegen hem te praten, veel aaitjes als hij braaf was, en hij snapte het volgens mij best Haha!

nou proberen consequent te blijven de komende tijd natuurlijk.

ik heb alleen nog 1 probleempje, als hij aan mijn hand likt, moet dat dan ook niet mogen? als ik dat wel toelaat, raakt hij dan door de war of zit er voor een paard genoeg verschil tussen hand likken en jas kauwen?
en als ik hem op zijn hals poets en hij wil terug poetsen, dat ook niet toelaten? ik duwde hem vandaag gewoon weg.
dat hielp redelijk..

igg; bokkers bedankt Pling

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Maartje7 en 14 bezoekers