Wat doen (paard uit de wei halen)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
EngeltjeS

Berichten: 16629
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 16:35

ik zou het proberen met een zakje met bijv. wortels er in, zo merkt ze, als jij komt dat je altijd wat lekkers hebt Haha!
en als je dr te pakken hebt, kan je dr los laten, maar dan ben je waarschijnlijk weer verder om dr te pakken.



TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 16:46

probeer hem eerst te lokken met eten.
anders kan je hem altijd nog insluiten met een touw met twee mensen.
het beste is om hem weg tejagen en dan te gaan zitten in de wei.
hoelang het ook duurt. jepaard zou op gegeven moment naar je toe komen

Teamspirit... Je bent een toppertje!

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 16:48

Idd, met een longeerlijn hem insluiten. de 3e kan dan het halster omdoen.
En dan belonen met een snoepje/peen/muesli enz.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 17:30

Lokken met eten vind ik zeker niet makkelijk of fijn. Ook als het paard alleen in de wei staat.
Als een paard zich echt niet wil laten vangen, kun je lokken met voer wat je wilt.

Kijk is op mijn site http://www.clerx.nl/jvdpoel/komen.htm. Dit zegt waarschijnlijk al genoeg. Meer vragen stel maar.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 17:42

Dat een paard/pony wegloopt betekend dat hij/zij geen respect voor je heeft. Dit kan je verkrijgen door het paard dat normaal gesproken wegrent dit keer zelf weg te jagen.
Het paard weet dan weer wie er de baas is en zal toch graag weer bij je willen zijn.

Toevallig heb ik laatst het boek van Monty Robberts gelezen. In het boek beschijft hij hoe dit ook door de paarden in het wild gedaan wordt en hoe hij dit is gaan gebruiken.
Ik ben totaal niet iemand die zich bezighoud met NH, zoals ik al zei doen de paarden in het wild dit ook en het werkt Lachen

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 17:46

Hmm, de join-up heb ik ook beschreven. Dus methode van Monty. Het werkt bijna altijd, maar wat je overhoud is niet veel.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 17:53

josien schreef:
Hmm, de join-up heb ik ook beschreven. Dus methode van Monty. Het werkt bijna altijd, maar wat je overhoud is niet veel.


Hoe bedoel je: wat je overhoud is niet veel?

Ik vond het een erg goed boek om te lezen, jeetje wat heeft die man veel meegemaakt!
Ik weet zeker (want dat heeft hij volgens mij wel bewezen) dat de join-up heel goed bij hem gewerkt heeft.
Al denk ik dat het tegenwoordig niet zozeer meer van toepassing is. Het was meer voor paarden die recht uit het wild kwamen en nog bijna niet in contact waren geweest met mensen.
De meeste paarden die tegenwoordig beleerd worden zijn al zo aan mensen gewend en hebben ook wel wat meer vertrouwen dat een echte join-up niet meer nodig is....denk ik zo Knipoog

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 17:54

Wat bij mijn ponys/paarden vroeger werkte (nu is het niet meer nodig) is simpelweg 'negeren', je gaat de wei in en gaat 'iets' doen bv poep ruimen of wat anders, een ander paard poetsen wat wel blijft staan, je moet proberen gebruik te maken van de nieuwsgierigheid van je paard. (laat vooral merken dat JIJ alle tijd van de wereld hebt of ie nu wel of niet komt)

De meeste paarden/ponys komen echt wel een kijkje nemen bij het geen jij mee bezig bent, dan kun je ze pakken.

Er zijn altijd paarden/ponys die ook dan niks van zich laten zien en stug in de andere hoek vd wei blijven staan, die zou ik 'overtuigen' met een snoepje of stukje brood, dit moet je dan wel koppelen aan het roepen van zijn/haar Naam, zodat na enkele weken het paard al aan komt lopen bij het roepen vd Naam, bij de meeste paarden is dit genoeg en blijven ook komen, ook nu heb je weer paarden die na maanden denken...... ja toedele dooki ik kom mooi niet meer, dan zou ik het weer even een weekje met iets lekkers proberen, maar de meeste blijven gewoon komen.

Succes met je tinker!

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 17:59

Ik had dat probleem vorig jaar ook, ook dat er andere paarden naar me toe kwamen en mijn eigen paard niet.
Ik ben nu een stuk verder met vertrouwen en dat soort dingen nu komt ie 9 van de 10 keer aanlopen als ie me ziet aankomen fietsen. De 10e keer staat ie helemaal achterin de wei.
Dan ga ik de wei in, aai het dichtsbijzijnde paard en op zeker dat ie dan aan komt rennen: ik bijn zijn mens en hij pikt het echt niet als ik een ander paard aanhaal Haha!

het gebeurt regelmatig dat ik mijn eigen paard terug breng naar de wei en een ander mee terug neem naar de boerderij, dat vindt mijn Morrie helemaal niets, dan loopt ie er omheen te dreutelen, snapt ie niets van Clown

Kortom: veel geduld, niet alleen ophalen om te werken, veel belonen, lekkere dingen geven, vertrouwen opbouwen, dan komt het allemaal wel goed, het kost wel wat tijd.....

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 18:06

Citaat:
josien schreef:
Hmm, de join-up heb ik ook beschreven. Dus methode van Monty. Het werkt bijna altijd, maar wat je overhoud is niet veel.


Hoe bedoel je: wat je overhoud is niet veel?

Ik vond het een erg goed boek om te lezen, jeetje wat heeft die man veel meegemaakt!
Ik weet zeker (want dat heeft hij volgens mij wel bewezen) dat de join-up heel goed bij hem gewerkt heeft.
Al denk ik dat het tegenwoordig niet zozeer meer van toepassing is. Het was meer voor paarden die recht uit het wild kwamen en nog bijna niet in contact waren geweest met mensen.
De meeste paarden die tegenwoordig beleerd worden zijn al zo aan mensen gewend en hebben ook wel wat meer vertrouwen dat een echte join-up niet meer nodig is....denk ik zo


Er is een heel lang topic hier over geweest over de join-up. Zoekt die maar is op.

Wat ik bedoel van dat er niet veel overblijft. Is dat het paard niet veel meer is nadien. Geen eigen mening, slaafs opvolgen van je hulpen. Dus kortom een slaaf(robbot) die zonder animo doet wat je vraagt, maar wel precies zoveel dat je vroeg. Het niet harder werken dan dat je vraagt.

Op mijn site heb ik het duidelijker uit gelegt. Misschien wat hard, maar kan er geen andere woorden voor vinden. http://www.clerx.nl/jvdpoel/De%20join-up

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

marlo
Berichten: 1356
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 19:51

de meeste paarden worden idd op een gegeven moment nieuwschierig, maar niet alle. die van mij dus ook niet. toen ik hem net had dacht ik na 2 dagen stal, die zetten we even lekker ik het land, ik was nog niet bij het land of hij rende al weg, niks meer aan te houden na een haf uur konden we het touw net weer grijpen en het halster afgedaan (heel stom). en vervolgens liep ie fijn 5 dagen in het land, echt niet meer te krijgen!!!
uren heb ik in het land gestaan/ gezeten, met de gedachten op een keer wordt hij nieuwschierig, nou mooi niet hij hield mooi een kilometer afstand. na 3 dagen dacht ik oke, dan ga ik naar hem. dus langzaam lopen, niet in een rechte lijn zoals roofdieren doen, stilstaan als hij aanstalte maakt om weg te lopen enz. nou een paar keer mocht ik in zijn buurt komen, maar zodra ik mijn hand uitstak was hij weg!!
uiteindelijk hebben we hem met longeer lijnen ingesloten, en heb ik hem naar een 'paardenfluisteraar' gebracht voor training. nu loopt ie gewoon achter me aan het land in, wacht netjes tot ik alles heb afgedaan. ik moet nog steeds wel naar hem toe lopen, maar hij ziet altijd wel van ver dat ik eraan kom, en als ik 10 m verwijdert ben komt hij ook mijn richting op lopen.
dit is wel een paard met een niet zo prettig verleden, die totaal het vertrouwen in mensen was verloren en daar gaat het nu zo goed mee, dus misschien heb jij ook iets aan zulk soort trainingen/ cursussen
succes

momenteel paardloos

samoth
Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 20:05

je moet met meer dan 7 mensen en iederen heeft een touw of longeerlijn en daar mee moet je naar de hoek brengen en zorgt dat andere paarden niet in die hoek zi en dan kun je hoek steeds kleiner maken en daarna pas kan je pakken en belonen
datheeft ik zelfst op ponykamp gedaan om een shet te vangen met 16 mensen hahaha *LOL* succes ermee OK dan!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 20:08

Dus niet doen. Heb zo jaren mijn pony moeten vangen. Deze ging op een gegeven moment gewoon over het hek. Je maakt het dus op langer termijn erger. Het paard loopt niet voor niks weg of laat zich niet vangen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 20:12

marlo schreef:
de meeste paarden worden idd op een gegeven moment nieuwschierig, maar niet alle. die van mij dus ook niet. toen ik hem net had dacht ik na 2 dagen stal, die zetten we even lekker ik het land, ik was nog niet bij het land of hij rende al weg, niks meer aan te houden na een haf uur konden we het touw net weer grijpen en het halster afgedaan (heel stom). en vervolgens liep ie fijn 5 dagen in het land, echt niet meer te krijgen!!!
uren heb ik in het land gestaan/ gezeten, met de gedachten op een keer wordt hij nieuwschierig, nou mooi niet hij hield mooi een kilometer afstand. na 3 dagen dacht ik oke, dan ga ik naar hem. dus langzaam lopen, niet in een rechte lijn zoals roofdieren doen, stilstaan als hij aanstalte maakt om weg te lopen enz. nou een paar keer mocht ik in zijn buurt komen, maar zodra ik mijn hand uitstak was hij weg!!
uiteindelijk hebben we hem met longeer lijnen ingesloten, en heb ik hem naar een 'paardenfluisteraar' gebracht voor training. nu loopt ie gewoon achter me aan het land in, wacht netjes tot ik alles heb afgedaan. ik moet nog steeds wel naar hem toe lopen, maar hij ziet altijd wel van ver dat ik eraan kom, en als ik 10 m verwijdert ben komt hij ook mijn richting op lopen.
dit is wel een paard met een niet zo prettig verleden, die totaal het vertrouwen in mensen was verloren en daar gaat het nu zo goed mee, dus misschien heb jij ook iets aan zulk soort trainingen/ cursussen
succes



Waar ik nieuwsgierig naar ben, wat hebben in die training met jou paard gedaan, dat hij nu wel zich laat pakken in de weide?

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 20:14

Th0mas schreef:
je moet met meer dan 7 mensen en iederen heeft een touw of longeerlijn en daar mee moet je naar de hoek brengen en zorgt dat andere paarden niet in die hoek zi en dan kun je hoek steeds kleiner maken en daarna pas kan je pakken en belonen
datheeft ik zelfst op ponykamp gedaan om een shet te vangen met 16 mensen hahaha *LOL* succes ermee OK dan!


Je kunt ook al je collega's uitnodigen om een avondje paardjes te gaan vangen >;)

Kom op zeg, je gaat toch zeker niet een paard vangen, mij niet gezien

marlo
Berichten: 1356
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 21:04

dat is echt een lang verhaal hoor wat ze allemaal met hem hebben gedaan, het was een van de moeilijkste paarden die ze in 15 jaar hadden
gezien, en hij heeft 4,5 mnd in training gestaan.
bij hem was het dus ook heel sterk een vertrouwens probleem, door alles wat hem in het verleden is aangedaan vertrouwde hij niemand meer, wilde eigenlijk niks met mensen te maken hebben, maar was niet gemeen, hij beet of trapte nooit naar ons.
ze moesten vanalles vezinnen om zijn aandacht te krijgen, hem uittedagen te reageren op dingen/ werk dat zij aanboden
door hem eerst afhankelijk te hebben gemaakt van 1 persoon die zijn vertrouwen een beetje kon winnen heeft zij wat meer van hem kunnen vragen/ uitdagen en uiteindelijk ontstond er wat vertrouwen zodat hij zich ook liet vangen
misschien kun je eens het probleem aan hun voorleggen, ze hebben er vast eerder mee te maken gehad (niet zo extreem als mijn paard dan)

momenteel paardloos

marlo
Berichten: 1356
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 21:06

ik denk in iedergeval dat het beter is als ze ergens op stal kan staan met bijv. paddock/ bak waarin je kan oefenen, dan klein stukje land en zo uitbreiden. mijn paard stond ook in een zandpaddockje daar maar dat was dus al een ramp

momenteel paardloos

Sidi
Berichten: 34
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 21:52

Je moet je paard nooit lokken met eten.
Zo heb je kans dat andere paarden ook op je af komen.
Als je dan eens niets mee heb en je paard komt naar je toe, kan hij nogal pissig worden als je niets hebt.
Pas op met uit de hand voeren, hij kan hier een beetje happerig van worden


mariboe
Berichten: 403
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Tielen =>België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:50

Ik heb ook een pony gehad die ik niet uit de wei kreeg ik kon er gewoon niet bijkomen.
Nu had ik de oplossing gevonden gewoon een plastiek zakje nemen en dat inje handen houden en in je handen ruisen het maakt dan lekker veel lawaai en daar komen ze op af beloon hem dan , probeer het enkele keren.

If you think baby after so long.That I’m over you baby you’re so wrong Every time I kiss, still kiss you No matter who it is, I still miss you
I want you back in my life


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Finesse, N_B_N, RobinSputnik, XladyX en 32 bezoekers