Hoe een jong paard leren stilstaan bij opstijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
stalleke

Berichten: 5970
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Eindhoven

Hoe een jong paard leren stilstaan bij opstijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-04 08:47

Ik heb sindskort een eigen paard (Tinkerbell)
Maar met opstappen wil hij soms nog wel eens allemaal gaan staan draaien en onrustig doen, hoe kan je een jong paard t beste leren stil te staan bij t opstappen?


_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 09:48

Mijn paard was vroeger heel bang als iemand opsteeg (ze gingen nogal eens met een plof zitten) en ging dus ook altijd direct lopen... liefst draven.
In het begin heb ik alleenmaar met hulp opgestapt, steeds vast laten houden en onwijs belonen indien hij goed stilstond... toen nietmeer vast laten houden maar alleenmaar iemand er naast laten staan, dat heel langzaam uitbouwen door die persoon steeds verder weg te laten staan.
Werkt echt Mijn paard staat altijd keurig stil bij het opstijgen!! OK dan!

Is misschien niet de snelste manier, maar wel een goede en vriendelijke.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 09:53

Als ze stilstaat proberen op te stappen.

Gaat ze lopen terwijl je bezig bent, stap je weer af en zet je haar stil. Staat ze weer mooi stil, belonen.

Ga net zo lang door dat ze begrijpt dat ze stil moet staan als jij opstapt.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 09:56

Ik sluit me aan bij Ryanne, maar als ze gaat lopen, afstappen en weer terugzetten op de plek waar ze stond. Dan weer opstijgen. Dit desnoods 100x herhalen. Als ze een seconde stilstaat, kriebeltje geven en gelijk voorwaarts wegstappen. De seconde stilstaan steeds langer maken.

Succes!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 10:00

Opstappen en afstappen zijn de meest gevaarlijke moment van het paardrijden. Ik heb persoonlijk een vreselijke hekel aan een paard dat niet stilstaat met opstappen. Dus stilstaan moet geoefend worden. Ook als je eenmaal zit, blijf zeker een paar minuten staan, en rij niet meteen weg.

Als je paard eenmaal begonnen is met draaien is dat er moeilijk weer uit te krijgen.


De methode van Cinzano werkt goed als je er iemand bij hebt. Heb je er niemand bij: neem de rechterteugel bij het opstappen extra kort en laat het paard de tegenovergestelde kant uitkijken dan waar jij staat zodat het paard jouw kant op draait en je als het ware in het zadel helpt.
Opstappen in een hoek wil ook helpen, zet je paard met zijn achterhand in de hoek.

Mijn jonge merrie is de eerste keren bij het opstappen (o jee, nu vertel ik iets heel ergs Lips are sealed) gekluisterd geweest. We hebben haar wel voorzichtig aan de kluisters laten wennen, maar ze wist gewoon dat ze niet weg kon. Soms moet je het paard dwingen om na te denken. Als ze dom gaan rennen zijn de hersens uitgeschakeld.

Je suis Charlie.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:03

De eerste tijd iemand laten helpen bij het opstappen, zodat het voor haar een gewoonte wordt, en goed belonen als ze blijft staan. Dat helpt vaak het beste, anders krijg je een gevecht.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)


Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:08

Anya schreef:
Ik sluit me aan bij Ryanne, maar als ze gaat lopen, afstappen en weer terugzetten op de plek waar ze stond. Dan weer opstijgen. Dit desnoods 100x herhalen. Als ze een seconde stilstaat, kriebeltje geven en gelijk voorwaarts wegstappen. De seconde stilstaan steeds langer maken.

Succes!


Hier ben ik het helemaal mee eens, ik heb het m'n 3-jarige ook zo geleerd. Bijkomend voordeel is dat ze achterwaarts gaan nu héél goed kent. Haha!

stalleke

Berichten: 5970
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-04 11:20

Marliesje schreef:
De eerste tijd iemand laten helpen bij het opstappen, zodat het voor haar een gewoonte wordt, en goed belonen als ze blijft staan. Dat helpt vaak het beste, anders krijg je een gevecht.

En wat doe ik als er niemand is om haar vast te houden..?!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:22

Met dr hoofd naar de muur/omheining zetten misschien

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:29

stalleke schreef:
En wat doe ik als er niemand is om haar vast te houden..?!

Teugels goed kort/strak aannemen en snel en soepel opstijgen. Zodra hij/zij gaat lopen als jij nog maar je voet in de beugel hebt of nog niet zit: met je beide benen weer op de grond en hem/haar corrigeren met je stem desnoods met een tik.
Mijn paardje heb ik het eerst ook zo geleerd zoals Marliesje schrijft maar natuurlijk heeft Fayette mij ook wel uitgeprobeerd als er niemand bij was. Mijn stem verheffen of een tik was meestal genoeg. Een keer bleef ze doorgaan en moest ik d'r even een goede mep geven. Daarna was ze weer poeslief Schijnheilig
En zodra je amper zit en je paard gaat al lopen gelijk laten halt houden en rustig je ding doen (voet in de andere beugel, singel aantrekken, etc.). Het paard moet op jou wachten!

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:51

De meeste tips die ik zou hebben worden al gegeven.
Probeer er eerst iemand bij te hebben, zo heb ik het jonge paarden ook geleerd. Gaat dit goed dan alleen proberen en steeds als het paard een pas verzet niet verder gaan met opstijgen.

Mocht het paard nou echt niet blijven staan zet ik ze heel scherp tegen een hek/schot. Dat ze echt met moeite weg kunnen komen Haha!

Verder proberen in 1 vloeiende beweging op te stijgen (kan ik zelf ook niet goed hoor Clown ), maar sommige paarden vinden de huppeltjes die ruiters nog wel eens maken eng.
Laatst bijgewerkt door Antoinette op 24-06-04 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:56

Zet je paard met zijn hoofd richting een muur bijvoorbeeld. Stap dan op en laat hem zolang stilstaan tot hij helemaal stilstaat. Hou dit elke keer vol. Al moet je een kwartier wachten voor je aan de slag gaat en je zult merken dat je paard al vrij snel helemaal stil staat. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:09

runningkawa schreef:
.

Maar bij jonge of bange paarden heb ik ook wel eens brokjes gegeven.
paarden die erg bang waren met opstijgen of liever meteen van tussen bokten bv.
Die geef je de eerste keren meteen wat lekkers zodat ze hun hoofd naar achter moeten doen.
voordeel 1, een paard met zijn hoofd naar achter rent niet weg.
voordeel 2, hij leert het opstijgen te vertrouwen.

En dan ook snel genoeg weer afbouwen.
Als ze het kennen hoeft het niet meer, dan moet een klopje volstaan.


geen zin om alles te typen Bloos ff uit een ander topic gecopieerd Haha!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:12

RK, gaan ze hierdoor niet hun hoofd naar achter blijven draaien, aangezien ze elke keer opnieuw een brokje zouden willen.

Bijvoorbeeld, paarden die een paar keer op de poetsplaats wat lekkers krijgen, gaan 9 van de 10 keer zeuren of lastig doen op de poetsplaats voor dat lekkers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:17

nee, nog nooit gehad dat ze het blijven doen Lachen
krijgen er ook maar 1 en bouw het ook weer snel af als ze stilstaan.

ik geef ze in het begin meteen het snoepje, later steed later zodat ze eerst een min stilstaan voordat ze het krijgen.
Die tijd staan ze idd met hun hoofd naar acher, maar dat is nu net wat ik wil Lachen
Met het hoofd naar achter word er niet gerent of gebokt. Lachen
Ik beloon ze ook steeds met de stem en hand en dat is wat ik later alleen nog maar doe.
en dan merk je ook dat het paard na een tijdje ook zijn hoofd niet meer nar achter draait.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:19

Oké, dan moet ik dat de volgende keer dat we een paard hebben die onrustig stilstaat eens proberen op jou manier Lachen

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:53

Moet idd. leren te wachten met lopen totdat jij klaar bent voor vertrek.
Bij sommige jonge paarden ligt het probleem dat ze het moeilijk vinden hun evenwicht te bewaren als er ineens een aantal kilo's aan hun zijkant komen te hangen. Hun reactie is dan, weglopen, om het evenwicht te herstellen. Het is dus misschien een idee om via een verhoging op te stappen, krukje ofzo. zodat het paard niet uit balans wordt gehaald. Zorg wel dat deze eraan gewend is bij het voorwerp stil te staan, en niet zijn benen erin legt.
Ikzelf stap eigenlijk altijd via een verhoging op (tenzij die niet te vinden is, of het paard met geen mogelijkheid bij het opstapje blijft wachten), is beter voor je paard, en je eigen gewrichten.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

stalleke

Berichten: 5970
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-04 16:47

Nou ik ben terug Lachen het is gelukt vandaag!
Eerst wou ze niet stil staan, dus ik me stem verhoogd, stond ze uiteindelijk stil, dus ik voet in de beugel wou ze aanlopen, stil gezet, en toen opgestegen Lachen en ze stond stil!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 16:50

Fijn dat het zo goed ging. Nu maar hopen dat het zo blijft!

Je suis Charlie.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 17:10

Ik heb m toen elke keer tegen de omheining van de bak aangezet, teugels goed kort en de buitenteugel (kant van de omheining) iets korter. Daardoor kon die gewoon niet draaien doordat die omheining daat zit! Ging toen veel beter!

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 21:01

Als het niet angst is maar gewoon geen zin..
Ik laat ze altijd als ze gaan draaien doordraaien. Dus korte rondjes om je heen laten lopen of de achterhand weg duwen. Rondje of 6 en weer stil laten staan. Dan opnieuw proberen. Maak het stilstaan leuk en het lopen stom (dus de rondjes) Dat hebben ze snel door hoor! Dat stilstaan leuker is!
Teugels kort pakken zou ik nooit doen. Hij dient respect te hebben geestelijk voor je, hij moet stil WILLEN staan. Daar heb je geen teugels voor nodig.

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 21:41

vanaf een verhoging opstappen is echt aan te raden hoor.
als jij stil staat, en er gaat iemand aan je hangen, loop je toch ook weg? Laat staan als je niet eens weet waarom die persoon aan je gaat hangen en je uit evenwicht haalt!

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 22:19

Super dat het nu goed ging OK dan!

Probeer hier alleen wel heel erg consquent in te blijven.... één keer toch een paar pasjes laten doen kan genoeg zijn om weer een week een gevecht te hebben.
Succes!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 08:27

a) vind ik het een slechte zaak van diegen die je paard heeft aangereden, dit is 1 van de dingen waar wij heel consequent in zijn bij het aanrijden, alle paarden die bij ons wegkomen, kunnen bestegen worden met een doorhangend teugeltje, en hier doen we weinig bijzonders vopor, we zijn alleen gewoon vanaf dag 1 erg consequent hierin.

Maar goed, hier heb jij nu niets aan, want je moet het probleem weer op zien te lossen.

Ik ben erg voor RK's oplossing, heb hier ook best ervaringen mee.
Verder heeft de restr ook allemaal goede tips gegeven!

Ik mis alleen nog 1 tip: oefen het opstijgen ook eens halverwege en aan het einde van je training. Mijn ervaring is dat de paarden dan vaak wat rustiger zijn en makkelijker blijven staan. Sowieso is het goed voor ze dat het opstijgen wat vaker gebeurt dan 1 keer per training, dan raken ze er veel sneller aan gewend en blijven ze over het algemeen binnen no time staan!

Succes!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 09:24

Tender schreef:
a) vind ik het een slechte zaak van diegen die je paard heeft aangereden, dit is 1 van de dingen waar wij heel consequent in zijn bij het aanrijden, alle paarden die bij ons wegkomen, kunnen bestegen worden met een doorhangend teugeltje, en hier doen we weinig bijzonders vopor, we zijn alleen gewoon vanaf dag 1 erg consequent hierin.

In principe ben ik het hierin helemaal met je eens. Maar zeker bij een jong paard kan het natuurlijk ook een vorm van uitproberen zijn.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anomien, Elin_ en 13 bezoekers