steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57903
Geregistreerd: 24-02-04

steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-04 23:02

ja. ik zit met een steiger probleem Boos!

sinds gisteren staan pharaon zijn voorbenen geen twee minuten op de grond! hij steigert, gaat op vier benen, steigert meteen weer enzo gaan we even door. over het algemeen blijf ik goed zitten. en zolang het laag blijft heb ik wel de moed om er gewoon doorheen te rijden. maar vandaag klapte ie bijna om Boos! ben er af gevalle(sprongen Verward) ik viel maar kwam op mijn voeten terecht. en meteen naar onder getrokken. weet niet of het een goede reactie was maar ik schrok me rot!

ik vind dit dus geen leuk kunstje meer. het lijkt er op dat ie er gewoon plezier in heeft om te steigeren.

ik dacht al dat ze een deel van zijn ballen vergeten waren. hij gaat ook echt met een voet op de grond stampen en hele tijd snuiven. neusgaten heel groot en als ie steigert echt heel woest steigeren.

geef je hem een tik bokt ie en meteen erna steigert ie weer...
geef je been dan steigert ie nog hoger.

ik weet niet wat doen er 'doorheen' rijden dus het gewoon negeren en goed vooruit rijden gaat niet. als ie zijn zin niet krijgt. of hij verveelt zich. dan steigert ie maar.

wat moet ik doen?

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 23:43

Tja, ik ken jou niet en ik ken je pony niet, maar het eerste dat bij mij opkwam was: aanpakken die pony!
Hij weet nu hoe hij jou van zijn rug krijgt en het zal, als hij slim genoeg is, alleen maar erger worden.
Kun je niet een keer terug naar de basis en hem laten longeren terwijl je er op zit?

Als ik je berichten lees krijg ik de indruk dat zijn gedrag alleen maar slechter wordt.
Misschien is een goed lesgeefmens een idee?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57903
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-04 23:49

een goed lesgeefmens zou perfect zijn. krijg ze alleen niet bij mij. en krijg pharaon onmogelijk bij hun.
het is hem tot nu toe 1 keer gelukt om me van zijn rug te krijgen. ben toen meteen weer opgestapt en een tik gegeven. en geprobeert met mijn gewicht hem terug op de grond te krijgen. zodat ie niet meer te ver zou steigeren.
als ik hem logeer. of loslaat eer ik rijd gaat hij alleen enorm hard galopperen. heb zijn deken+hoofdstel nagekeken. en een soort bontje om de singel gedaan. dus daar kan het niet zitten. zijn mond is niet stuk ofzo. dus...een rugletsel zou mij eigenlijk verwonderen...zou niet weten hoe ie er aan zou komen Scheve mond

en aanpakken die pony. als het zinnig is om een tik met de zweep te geven. en benen. dan wil ik hem aanpakken. dat doe ik dus ook. maar als dat geen klote helpt. tja dan is het stom om je paard een mep te geven als ie er toch niets mee is Lachen
vandaar dat ik het ook even vroeg hier.

ga het morgen ook nog een keer aan mijn lesgeefmens vragen Knipoog
alleen geraak ik er niet met pharaon Boos!

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 00:07

Mocht het echt niet lukken... Zover is Diepenbeek nou ook weer niet en misschien kunnen we samen iets oplossen?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57903
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-04 00:18

als het niet lukt denk ik aan je Knipoog
zeg. over je onderschrift: ik zit niet op een zadel. maar vrees wel dat ik de oorzaak ben Bloos misschien doe ik iets mis. dat hij daardoor in opstand komt?
hoewel het tijdens het rijden eerder leek dat hij het gewoon lollig en stoer vond Verward ik vond het wat minder lollig en zeker niet stoer maar gevaarlijk.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 09:40

Lesgeefmens Verward

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 10:06

Ik meen pas nog veel uitgebreide reacties gezien te hebben in een ander toppic over steigeren.
samen gevat staat daar dar je moet nagaan of je paard niks mankeerd want dat staat er altijd eerst.. en daarna volgt een discussie over de verschillende manieren om het op te lossen en of het wel of niet zielig is om hem een mep tussen zijn oren te geven, ik denk dat je daar je hart op kan halen.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 10:48

ze zeggen altijd dat als ze dit doen dat je ze keihard met je zweep tussen hun oren moet slaan.
als dit goed aankomt houden ze er meestal mee op

Teamspirit... Je bent een toppertje!

BiancaS

Berichten: 65
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Hardinxveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:12

Of ze draaien doOr Schijnheilig Haha! Knipoog

Toon respect en je zult respect terug krijgen...
Behandel een ander zoals je zelf behandeld wil worden...
Paardrijden is pure logica, verplaats je in de positie van je paard voor je handelt...

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:40

Zoals ik het lees heb je dus nog steeds geen (goed) zadel.
Met een niet passend zadel rijden is idd fout, maar de hele tijd zonder zadel rijden kan ook erg irriterend zijn voor het dier als je de hele tijd op en neer zit te botsen.

Grote kans dat die dat gehobbel op zijn rug nu zat is en daardoor in protest gaat, zoals al eerder gezegt koop een goed zadel.
Als die dan nog doorgaat emt zijn trucjes kan je hem beter onder controle houden, je hebt immers meer steun etc. met zadel.
Maar kans is er ook dat als die eindelijk eens met ene goed passend zadel en zonder gebots op zijn rug kan rijden hij al een stuk braver wordt.

Het staat er misschien rot, maar op deze manier gaat het *naar mijn idee* van kwaad tot erger.
Hij had toch al last van zijn rug door het zadel?

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Ayasha
Blogger

Berichten: 57903
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-04 13:27

tussen de oren meppen doe ik niet. mij moeten ze ook niet op mijn hoofd slaan, dan draai ik ook helemaal door.
sily: hij had geen last van het zadel. nog niet alle sinds. ik rijd zonder zadel. en zit niet te hobbelen. want kan beter blijven zitten zonder zadel als met. vraag me niet hoe dát komt maar het is wel zo. rijd trouwens niet meer zoo graag met zadel op m omdat ie gewoon rustiger was zonder.

medisch denk ik niet dat er iets mis is. heb alles nagekeken, zijn mond. zijn deken (of er niets onder zat dat hem misschien pijn deed) soort van bontje om de singel gedaan. hoeven goed uitgekrabt, niets gevonden. ook gekeken of het hoofdstel wel goed paste, niet te vast zat ofzo. maar nee niets.

als hij last heeft van zijn rug of van mij, hoe verklaar je dan dat ie als een hengst op de grond gaat sjotten? en de oortjes altijd naar voren heeft in alle gangen incl. bij het steigeren.

heb nl nog nooit een geirriteert paard (al dan niet met pijn) zo vrolijk zien steigeren en lopen Scheve mond

*niet aanvallend bedoeld hoor, kan misschien zo over komen

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:33

Door het zadel komt er druk op de rug, mijn pony had ook last van de rug, dat deed hij ook alleen onder het zadel vervelend, in de wie was er niks aan de hand, misschien moet je hem een s na laten kijken door een fysiotherapeut)heb ikm ook gedaan, nu is hij weer beter'

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:35

Medische dingen kan je niet zelf uitsluiten, dat kan alleen een Da..

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:38

hij wil dus niet op je been naar voren als ik het goed begrijp maar komt omhoog? Snel aanpakken dan, persoonlijk vond ik het meest effectieve mijn moeder erachter met de longeerzweep om hem maar aan het lopen te houden (hij kwam nl omhoog op mijn been en achterwaarts en wilde totaal niet meer naar voren), dus altijd zorgen dat je naar voren kan

Ayasha
Blogger

Berichten: 57903
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-04 13:49

Mama denkt ook dat het puur deugenieterij is. Hij is er mee begonnen toen we voor het eerst samen reden (dus twee ruinen samen) toen heeft
hij voor het eerst gesteigert.

toen heb ik been gegeven (zadel paste toen nog) en gewoon door gereden. Toen zijn we het bos in gegaan. en heeft hij ook daar verschillende keren gesteigert.

ik denk dus niet dat het medisch is. en ook mijn moeder gelooft daar niet in.

puur omdat ie ermee begonnen is toen Booster (ze kunnen elkaar niet hebben) en hij samen moesten rijden. en hij het dus gewoon doet om respect te krijgen. ook omdat hij zo op de grond sjot.

hij is vrij vroeg geruint. Kan het daar aan liggen? las hier op bokt van een deel van de ballen laten zitten... ook omdat ie maar 2.5 of 3 was toen hij geruint werd....

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 14:43

Ik denk dat het ruinen wel een oorzaak kan zijn, maar dat is niet belangrijk. Wel belangijk is idd te weten of het rottigheid of medisch is. Als het niet medisch is dan staan hierboven vrij nuttige adviezen van hoe je het het beste op kunt lossen (die ga ik niet nog een maal herhalen)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57903
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-04 14:50

ik ga morgen (als het weer beter is anders moet ik het uitstellen) het bos in. als hij het dan niet doet (hij gaat heel graag op buitenrit) weet ik dat het allesinds niet medisch is!.
en dan kan ik er ook zeker van zijn dat ik hem straf omdat hij stout is en niet dat ik twijfel van: straf ik hem nou niet omdat ie ergens pijn heeft?
iemand had gezegd voor slof te gebruiken.
zie ik dus echt niet zitten. heb nog nooit een slof van dichtbij gezien. en wil pharaon niet verkloten. dat verdient ie niet.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 15:41

Als ie in t bos wel loopt zonder te stijgeren wil nog steeds niet zeggen dat het niets medisch is. Je zegt zelf dat ie heel graag naar buiten gaat, dan kan het ook zijn dat ie dan wel door zn pijn heen loopt..
Nogmaals, je kan zelf geen medische dingen uitsluiten!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 18:22

Aha, wist niet zeker of je het zadel voordat die last kreeg er af had gehaald of er pas achter kwam nadien Knipoog

Misschien is die wel aan het deugnieten omdat die doorheeft dat je er toch sneller af bent zonder zadel?
Vooral ook omdat je zegt dat die er lol in schijnt te hebben Haha!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 18:39

heb je zijn tanden na laten kijken ?
en idd wat ook al gezegt werd, altijd zonder zadel rijden is ook niet goed !!
laat marreke anders eens komen !
die heeft er iig meer verstand van als jij, dus baat het niet dan schaadt het niet Knipoog

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 18:57

Als ie niks mankeert, op medisch gebied, en als het materiaal hem goed past. altijd de eerste zorg bij dit soort problemen.
houd dan een longeerlijn in de buurt. zodra hij steigert, longeerlijn vastklikken en laat hem maar een paar rondjes om jou heen rennen, gewoon net zolang vooruitjagen, totdat hij een beetje begint te kauwen, en zijn hoofd laat zakken. Weer opstappen en verder rijden. als hij braaf is, is ie snel klaar, als hij weer begint weer aan de longe laten lopen. Volhouden
En les is misschien ook een optie

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

joyce85
Berichten: 158
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 20:58

Hi,

een pony van een vriendin steigerde ook heel erg.
Toen hebben we een rauw ei meegenomen toen we gingen rijden.
Als hij steigert sla je deze tussen zijn oren kapot.
Het is ten eerste milder als de zweep en ten tweede heeft het meer effect
omdat je pony denkt dat hij bloed, wat natuurlijk het rauwe ei is.
Hij zal de volgende keer niet nog eens steigeren omdat hij bang is om
zijn hoofd nog eens te stoten. Als je het ei kapot geslagen hebt moet je
wel gewoon gaan rijden en niet eerst zijn hoofd schoonmaken want dan help je hem alsnog van alle kanten. Maar, denk wel om zijn ogen.

Je hebt wel een beetje viezigheid op je hoofdstel maar ja,
steeds zandhappen is ook niet alles.
Misshien de moeite waard om te proberen, vaak helpt het goed.
Niet bij elke pony maar vaak wel.

Liefs

Ayasha
Blogger

Berichten: 57903
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-04 21:24

aan het ei had ik ook al gedacht. maar hoe krijg ik die smurrie er weer af?

aramat: heb jij al ooit een paard met pijn vrolijk zien steigeren en lopen?
nou ik nog niet...pharaon heeft altijd die oortjes naar voor en altijd dezelfde glinsterende oogjes. dus pijn zal hij denk ik niet hebben

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 21:30

JA ga inderdad met een rauw ei op je paard zitten uitvinden of dit werkt!!
en laat me weten hoe dit bij jou afloopt..

Meid gebruik de zoekfunctie op steigeren !! Je zal echt de meest briljante oplossingen tegenkomen .. en zelfs deze discussie een keer of 3

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

joyce85
Berichten: 158
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 21:33

Hi

Het is ook niet de bedoeling dat hij er pijn van heeft maar het is een klap en dan voelt hij iets lopen. Een paard kan zichzelf niet helpen als hij bloed (wat dus niet zo is) dan schrikt hij daarvan en zou hij het niet nog eens doen.

het gaat niet om pijn maar om de reactie op dé actie.
Of begrijpen wij elkaar verkeerd ?

Verward

liefs


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers