gruwel, een spellingsfout in schoolverslag kind

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

gruwel, een spellingsfout in schoolverslag kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-04 21:45

Vandaag was het dan zover, ik kreeg het verslag mee (rapport op andere scholen).
Kind schreef slecht, spelling was ook nog niets etc. etc. Goed, dat was allemaal bekend maar bij de opmerking van juf in het verslag viel ik bijna van mijn stoel "het was ook allemaal wat veel van je gevraagt".

Nu snap ik wel dat juf misschien wat concentratie verliest bij het schrijven van 30 van die verslagen maar dit is toch wel een hele grove fout.
Als juf zelf niet eens de spellingsregels correct kan toepassen hoe moet ze het haar leerlingen dan gaan leren?

Misschien reageer ik wat overtrokken maar ik kan me daar echt over opwinden.


Alocasia

Berichten: 1568
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 21:56

Ja, zo leert het kind het ook niet goed. Je bent juist juf omdat je kinderen moet leren spellen enzo, dan vind ik niet dat je zo'n fout kunt maken.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 21:59

zo zie je maar juffen zijn ook mensen.

ik werk voor circa 35 basisscholen. geregeld als ik met hun in correspondentie ben kom ik spelfouten tegen, volgens mij is niemand spel-perfect.

Amor Vincit Omnia


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 21:59

Ik vind het ook een hele grove spelfout. Nu is een vergissing menselijk, maar ik hoop dat ze dit niet te vaak doet. Ze heeft immers een voorbeeldfunctie.

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-04 22:05

SuperPepeijn schreef:
zo zie je maar juffen zijn ook mensen.

ik werk voor circa 35 basisscholen. geregeld als ik met hun in correspondentie ben kom ik spelfouten tegen, volgens mij is niemand spel-perfect.


Natuurlijk is een juf ook maar een mens en mag eens een keer een fout maken maar deze fout is, in mijn ogen, een nogal flinke fout en ik stoor me daar aan vooral omdat ze les geeft in groep 3, 4 en 5 (Montessori-systeem) en dat zijn nu net de groepen waarin de spelling correct aangeleerd moet worden.
Daarbij is het een officieel schoolverslag en niet zomaar een briefje.

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 22:10

Ik begrijp je precies! En bij mij is het zelfs nog erger... Ik kon het niet laten in een restaurant wat te zeggen van alle spelfouten op de kaart Bloos!
Toen ik er een tijdje later weer kwam wisten ze nog precies wie ik was... Schijnheilig

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 22:15

Jemig...ik geloof dat de de schoolverslagen ook teveel geworden zijn voor de betreffende juf Lips are sealed

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 22:22

Niet zo'n goed voorbeeld inderdaad. Neem een rode pen en verander het Haha!

On the 7th day God created horses, on the 8th he painted the good ones
by Warriorgirl Graphics • Fotografie Feather's Ranch • Onze stal
[WN-ITP] ♥ Bombarie's 2e Halterles ♥

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 22:24

Cheveyo schreef:
Niet zo'n goed voorbeeld inderdaad. Neem een rode pen en verander het Haha!


hahahahahhaah dat is een goede!

GÜNTHER 01-11-1999
SVEN 24-07-2001
CHEYENNE 06-02-2006
-6kg

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 22:25

Dit vind ik ook een hele groffe fout... ik neem aan dat ze haar geschreven verslag wel even naleest Verward

28-09-2007
Nothing compares too you...

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 22:26

Was dat toevallig hetzelfde restaurant als waar ik was Miko Verward *LOL*
Ik erger me altijd dood aan dat soort fouten...Bloos

In een rapport/verslag vind ik het heel erg slordig...Maar heb je wel eens de toetsen van een stel PABO-studenten bekeken(mn spelling en rekenen) Verward En dan mogen ze het ook nog tig keer overdoen...

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-04 22:29

gomir schreef:
Was dat toevallig hetzelfde restaurant als waar ik was Miko Verward *LOL*
Ik erger me altijd dood aan dat soort fouten...Bloos

In een rapport/verslag vind ik het heel erg slordig...Maar heb je wel eens de toetsen van een stel PABO-studenten bekeken(mn spelling en rekenen) Verward En dan mogen ze het ook nog tig keer overdoen...


En wij hier maar altijd mopperen op het taalgebruik van de jeugdige bokkers, nu weten we hoe het komt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 23:27

Nou, ik zou toch eens hogerop gaan navragen wat ze van plan waren hieraan te doen. Foutje soit, maar dit is wel erg sneu.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 23:33

Bij mij op school was er laatst wel een heel grappig typfoutje... er moest rugklachten staan op een stageformulier en er stond ruKklachten *LOL*

28-09-2007
Nothing compares too you...

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 23:37

De nieuwsbrieven die mijn dochter meekrijgt van school zijn soms ook om te huilen Scheve mond

Goed plan van Cheveyo. Doorstrepen met rode pen en inleveren bij juf OK dan!

זכור

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 23:39

Zie reactie Lovely.

Kannie, magnie. Punt. ~~}>

(bb's Haha! )

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 06:11

Lovely schreef:
Nou, ik zou toch eens hogerop gaan navragen wat ze van plan waren hieraan te doen. Foutje soit, maar dit is wel erg sneu.


Helemaal mee eens

Wienna

Berichten: 3870
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Aan de kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 07:06

idd rode pen gebruiken en terugsturen!!

Wienna-M - ZZZwaar
Djarin - L1
Alie Z

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 07:32

Ik vind het niet kunnen dat een juf een SPELfout maakt, terwijl ze juist een verslag schrijft over het feit dat een kind problemen heeft met de SPELLING. Vind ik dus absoluut niet kunnen...

Ik zou in ieder geval juf hierop wijzen hoor... als juf ben je idd ook maar een mens... maar van iemand die spelling aan anderen moet leren verwacht ik dan ook wel dat die zelf de spelling voldoende beheerst om niet zulke grove fouten te maken.

Accept what is, let go of what was, have faith in what will be

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 07:48

Pffffffffffff

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 07:51

En je ziet het helaas heel erg vaak Scheve mond
Ik ben zelf absoluut geen held in spelling, maar hoef het gelukkig ook niemand te leren Knipoog

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 09:45

Ik begrijp de drukte niet zo goed. Iedereen maakt wel eens een spelfout.
Jij nooit, Percy?
Ik snap wel dat het voor een juf wat slordig over komt, maar ik denk dat het inderdaad gewoon wat concentratieverlies is.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 10:14

Percy schreef:
Natuurlijk is een juf ook maar een mens en mag eens een keer een fout maken maar deze fout is, in mijn ogen, een nogal flinke fout en ik stoor me daar aan vooral omdat ze les geeft in groep 3, 4 en 5 (Montessori-systeem) en dat zijn nu net de groepen waarin de spelling correct aangeleerd moet worden.
Daarbij is het een officieel schoolverslag en niet zomaar een briefje.


Gelukkig hoort de correcte spelling van een voltooid deelwoord niet thuis in groep 3/4.

Ik sta zelf voor de bovenbouw en weet heel goed wat de regels zijn. Maar ook ik ga in mijn verhalen nog wel eens de fout in, omdat je toch je hoofd erbij moet houden bij het probleem voltooide deelwoorden en persoonsvormen. In sommige gevallen lijken die heel erg op elkaar met als herkenning (zonder te ontleden) die d of t Tong uitsteken

Snap dat het knullig overkomt...
Maar je maakt mij niet wijs dat er mensen zijn die helemaal geen spelfouten maken... Al zou het zijn uit slordigheid of onoplettendheid.
Zelfs in (school)boeken kom je spelfouten tegen...

Niemand is perfect toch? Schijnheilig

Overigens baal ik er van dat ik al die rapporten en verslagen met de hand moet schrijven. Denk maar niet dat ik na het 5e rapport alles nog netjes en verzorgd op papier krijg...
Wordt tijd voor een computeruitdraai... Kunnen we gelijk de spellingcontrole er over loslaten Haha! Tong uitsteken

Het valt mij op dat veel onderbouwleerkrachten veel minder kennis hebben van spelling en rekenen uit de hogere groepen. Tijdens de opleiding werd daar ook heel weinig aandacht aan besteed.
Veel studenten die eerst MBO hadden gedaan, kregen op de Pabo moeite met die onderdelen en kozen vaak ook voor "het jonge kind" Vaak zijn dat wel hele fijne juffen...

En tja... Was er niet een te kort aan onderwijzers?

Vind dat eerlijk gezegd ook niet gek... Je doet het bijna nooit goed (genoeg) in de ogen van de ouders, kinderen of inspectie... En je bent van heel veel externe dingen afhankelijk naast jij eigen persoonlijke sterke en zwakke punten...
Echt een beroep om in af te branden...

Maar goed... Raak nu wel erg off-topic...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 24-06-04 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 10:27

Denk dat ons verweten wordt dat we menselijk zijn.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 10:49

Ik vind dat juist onderwijzers/onderwijzeressen een voorbeeldfunctie hebben en die mogen zeker in een verslag/rapport idd geen fouten maken.
Dan lees je je verslag/rapport nog maar eens extra door of je laat het iemand anders doen.

Als onderwijzers zelf al niet correct kunnen spellen hoe kunnen wij dit dan van de jeugd verwachten, die het van hen moeten leren.

Ik kan me voorstellen dat Percy zich terecht hierover opwindt en ik zou het zeker aankaarten bij de juf in kwestie.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.