Goede eigenaren zijn ook zeldzaam.....

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Goede eigenaren zijn ook zeldzaam.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-02 21:43

Het gaat hier de laatste tijd regelmatig over dat het zo moeilijk is om een bijrijder te vinden, maar een goede eigenaar vinden is ook nog niet zo makkelijk! Dus het probleem komt van 2 kanten, wat voor de ene eigenaar de ideale bijrijder is, kan voor de ander een rampenplan eersteklas zijn en omgekeerd.

Het moet niet alleen klikken met het paard, maar ook met de eigenaar! Goede communicatie is heel belangrijk om alles soepel te laten verlopen en dan is het wel zo makkelijk als je elkaar een beetje mag.

Ik heb niets te verbergen, eigenaar mag op ieder moment langs komen, een 'steekproef nemen', geen enkel punt, maar dat is iets anders dan me steeds op m'n vingers kijken en totaal geen vertrouwen geven, dan voel je je als bijrijder ook niet prettig.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, als jij bepaalde dingen altijd op manier A doet, betekent dat niet dat manier B van jouw bijrijder automatisch slecht is. Je kunt nou eenmaal geen kloon van jezelf verwachten die alles exact hetzelfde doet, iedereen heeft zo z'n eigen gewoontes, als het eindresultaat maar gelijk is.

Ik ben geen opruimslaafje. Tuurlijk ruim ik de spullen netjes en schoon op, mest ik de stal als dat nodig is etc., maar ik ben niet in dienst om alle k*tklusjes te doen, ik laat me niet uitbuiten. Allebei de lusten èn de lasten, maar ze dan ook eerlijk verdelen.

Bijdrage in de kosten is best, maar vraag wel een realistisch bedrag. Geen 250 gulden in de maand om 1x per week in een blubberbak te mogen prutsen nadat je eerst 5 stallen hebt uitgemest en de complete zadelkamer hebt gepoetst.

En zo zijn er vast nog wel meer dingen te bedenken, het ligt echt niet altijd alleen maar aan de bijrijder zoals hier soms geschetst wordt, de combinatie bijrijder-eigenaar moet ook kloppen.

Nou ben ik gelukkig in de luxe-positie dat de leuke bijrijdpaardjes hier in de buurt bijna voor het opscheppen liggen, dus ik mag eisen stellen *LOL* maar wat mijn punt vooral is, is dat je als bijrijder echt niet zomaar alles moet slikken, je mag best -redelijke- eisen stellen, net zoals de eigenaar eisen stelt aan jou. Het is echt niet zo dat de bijrijder zich maar aan te passen heeft en de bevelen op moet volgen (ok, dat is wat overdreven, maar hoop dat het punt duidelijk is!) van de eigenaar en verder z'n klep moet houden en niet moet 'zeuren'.

Of ben ik nou zo'n arrogante, verwende bijrijder *LOL*

Nulla tenaci invia est via


Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 21:53

nee hoor dat ben je niet sterker nog ik wil wel paarden bijrijden maar op mijn manier haha dan ben ik nog veel verwender toch?
Ik doe het zoals ik het wil op mijn manier en met mijn spullen zoniet dan rijd ik het paard niet.

maar ik ben dan ook een slechte eigenaar het moet op mijn manier gebeuren.
Juist omdat er veel wegen zijn naar rome heb ik (vind ik dan) het beste genomen van de meeste wegen.
Ik train fanatiek en heb ook veel les.
Ik zou het dan ook vervelend vinden als ik een bijrijder zou hebben die zegt jamaar ik wil het op mijn manier doen en dus wordt het paard op 2 verschillende manier gereden dat werkt (mijn ervaring 9 van de 10 keer gewoon niet)
Ik heb geen bijrijder hoor ik heb er gelukkig geen nodig want ik heb tijd genoeg op dit moment Lachen
maar ik heb wel eens iemand gevraagd 'm te doen als ik op vakantie was. na een week kwam ik terug en was iemand waarmee ik goede afspreken had gemaakt toch op zijn eigen manier aan het prutsen geweest en zat ik met een paard dat z'n kop kantelde.
Op dit moment is de enige die er zo mee weg mag piggy van hier.
zij lest bij dezelfde instructeur en doet eigenlijk alles (uitzondering hier en daar) alles op mijn manier.
zo'n verzorgster is geweldig ik hoef niets te vragen ik hoef nergens om te zeuren en niets meer uit te leggen.

volgende week rijd ik haar paard voor een week en ook van haar krijg ik geen uitleg etc gewoon omdat we van elkaar weten wat er van ons verwacht wordt en dan is het net zo fijn om eigenaar te zijn als bijrijder Lachen

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 21:55

Ja, je bent verschrikkelijk verwend *LOL*
Nee hoor, ik ben het helemaal met je eens Haha! Ik heb verder eigenlijk niets toe te voegen aan je verhaal Pling

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 22:56

Ik rijd af en toe de pony van mijn vriendin en ik rijd hem totaal anders dan zij. Maar dat komt omdat ze wel ff een paar niveautjes hoger rijd. Daarom rijd ik m gewoon op een makkelijke manier, hoef ik geen ruzie met m te maken(daarom vind ie mij zo lief *LOL* ) We hebben nooit ruzie ofzo over hoe ik hem rijd, natuurlijk geeft ze wel tips af en toe maar meestal is ze er niet eens als ik hem rijd. Morgen moet ik m trouwens weer rijden want ze moet naar theater voorstelling ofzo voor school. Dan is t echt wel handig als je iemand hebt die meestal wel kan.

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 00:03

Omdat ik ook een aantal bijrijdtroubles hier op het forum heb neergezet zal ik hier ook maar mijn mening over geven Knipoog

Het allerbelangrijkste van een bijrijder/verzorger vind ik dat hij/zij om het paard geeft. Een vriendin van mij heeft mijn paard een tijdje gereden toen ik zwanger was en net bevallen en dat ging heel goed. Zij deed ook dingen die ik nooit zou doen (altijd op hetzelfde stuk galopperen, andere rijstijl etc). Daar heb ik nooit wat van gezegd omdat ik het belangrijker vond dat ze goed voor mijn paard zorgde. Verschillen blijven er inderdaad altijd bestaan.

Later had ik een ander meisje voor mijn andere paard. Ook zij kreeg veel vrijheid en was goed voor het paard. Helaas vond ze op een gegeven moment dat ze hier kon doen en laten wat ze wilde. En omdat mijn paarden bij huis staan had ik hier nogal wat last van. Ze at mijn voorraadkelder leeg, liep mijn huis in en uit. Belde met mijn telefoon en ga zo maar door. Dit is op een gegeven moment helemaal fout gelopen helaas.

Een weer ander verhaal vind ik de kinderen die ik voor de pony's heb gehad. Ten eerste liet ik ze voornamelijk voor hun eigen plezier voor de pony's zorgen. Echt noodzakelijk was het niet. Ik vind het niet meer dan billijk dat er zuinig omgegaan wordt met de spullen, dat ook zij af en toe een doek over het zadel van de pony heen halen en dat ze rekening houden met de conditie van de pony. Uiteraard onder begeleiding. Maar op het moment dat ze alles aan hun laars lappen is voor mij de maat vol.

Kortom, ik ben best bereid om aan de wensen van een bijrijder te voldoen wanneer die bijrijder ook rekening houdt met mijn wensen. Samenwerking dus waarbij je inderdaad niet kan verwachten dat iemand de dingen precies op jouw manier doet.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 08:56

Daarom alleen al laat ik mijn paard niet bijrijden. Ik ben gewoon veel te arrogant Schijnheilig
Ben het met je eens dat je iemand vertrouwen moet geven en dat een bijrijder niet de 'opruimer' is. Maar het rijden moet wel gebeuren zoals ik het wil, vooral omdat mijn paard een echte neuroot is en als het maar iets anders gaat dan anders is hij beledigd en heb je echt ruzie met hem
Daarom begin ik er niet eens aan. Gelukkig heb ik ook genoeg tijd om het zelf te doen. En als ik op vakantie ben dan breng ik hem wel bij mijn instructrice. Dan betaal ik wel stallings en trainingsgeld, maar dan weet ik ook zeker dat hij goed gereden wordt.
En....eh....dan stelt ZIJ de eisen, hahahahaha!

Groetjes Suzanne

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 09:46

Ik heb het geluk dat Tamara en ik het heel goed met elkaar kunnen vinden. En we doen ook heel veel dingen op de zelfde of bijna de zelfde manier. Nooit problemen gehad dus. Ik heb ook veel van Tamara geleerd dus dan doe je het automatisch het zelfde. Dat is ook wel handig. Voordat ik bij haar kwam deed ik niet meer dan een beetje poesten, uitmesten en les op de manege. De rest heb ik voor het eerst bij haar gedaan en geleerd.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 11:13

nou ik heb DE goede eigenaren gevonden Haha!
als ik es niet langsgeweest ben (om trailer op te halen) dan bellen ze even om te vragen hoe en wat, niet op zo'n super nieuwsgierige manier maar of er iets met mij is, haha

Ik houd ook niks voor me voor hun, ik vertel alles. Heb hun ook vertelt dat hun zadel en hoofdstel neit goed waren, vonden ze geen probleem, nu rijd ze nog wel met dat zadel maar het hoofdstel heeft ze aangepast.

Ze vinden het harstikke leuk dat ik hun pony rijd en zijn ook harstikke enthousiast dat ik wedstrijden ga rijden, vooral hun dochtertje.
Ik heb dus een eigen fleece deken, soms neem ik die mee, als het erg koud is bijv. want hun eigen deken is maar een stukje stof en neit zo warm.
Nou dan komt Nykie er weer aan: Hey heb je je mooie dekenw eer mee genomen, dat is de wedstrijd deken he??
haha..

Ik vind dat ik het erg getroffen heb, heb een sleutel van hun trailer, mag rijden wanneer ik wil, geen vaste dagen, ja woensdag en maandag zijn sowieso mijn vaste dagen...


Maar ik vind dat je gelijk heb, iedereen zeurt over bijrijders, maar als je een aardige, niet-kieskeurige eigenaar hebt die je ook neit constant op de vingers tikt en op je let, dan is het geweldig



Maaike

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 12:22

Haha... ik ben geloof ik dé ideale eigenaar *LOL* , maar.... ik heb ook de ideale bijrijdster Knipoog . Als ik bepaalde dingen persé niet wil, doet ze dat gewoon niet. Ik op mijn beurt, ben ook absoluut bereid om naar haar meningen/tips te luisteren (zoals laatst over het voer: zij vond dat Dikke veels te veel kreeg en kon me ook uit leggen waarom ze dat vond en hoe het beter kon! Heb ik naar geluisterd en ja.. ze heeft gelijk Knipoog ).
Verder mest ze zoals ik graag wil, maakt als het nodig is, zadel en trens schoon, ruimt -ongevraagd- de voederkamer op enz. enz.
Voor mijn Dikke kan ik me geen betere bijrijdster wensen!!!!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 13:22

Ik las in het andere topic over bijrijders de opmerking dat zij (bijrijders) blij moesten zijn omdat ze niks hoeven te betalen. Dat vind ik niet per definitie de juiste opstelling. Ik ben altijd bijrijder geweest en ik heb er nooit iets voor betaald. Het was namelijk een wederdienst, en ik denk dat als je een bijrijder wilt hebben die echt een bijdrage levert, je ook geen geld moet vragen. Dan krijgen ze denk ik sneller iets van ‘ja hallo, ik betáál er toch voor?’ (en terecht!). Ik heb altijd héle goede eigenaren gehad bij wie ik alle vrijheid had maar die ik ook aan alle kanten hielp.

Ik heb nu een eigen paard maar zal niet zo snel een bijrijder nemen om bovenstaande redenen. Ik wil niet dat ik recht moet breien wat een ander eventueel verprutst. Maar bovenal geniet ik welke dag van mijn paard en wil ik hem gewoon elke dag zelf doen. En als ik écht niet kan vraag ik een vriendin om hem los te gooien of te longeren. Het komt dus eigenlijk nauwelijks voor dat iemand anders erop klimt, behalve mijn instructrice dan.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 15:40

Ik was zelf eerst in principe de bijrijdster van Flair. Flair was toen van een vriendin van mij en de bijrijdster die ze voor mij had is in een ongeluk omgekomen. Ze heeft toen mij gevraagd voor 4 dagen in de week, ik betaalde wel overal de helft van. We deden eigenlijk gewoon samen, zij hoefde mij ook niet te vertellen wat ik wel en niet mocht.

Nu heb ik Flair alleen, en wel om deze reden. Flair had een slechte eigenaar. Die vriendin van mij waar Flair toen van was kwam gewoon niet opdagen en liet Flair gewoon hele dagen in haar stal staan. En ik me maar afvragen waarom Flair altijd zo wild was op mijn dagen. Toen ik er dus achterkwam dat zij Flair gewoon liet staan ben ik elke dag naar haar toe gegaan om te rijden of iets anders met haar te doen. Mijn vriendin merkte dat niet eens, ik testte altijd of ze geweest was door een borstel op het zadel te leggen en haar dan de volgende dag vanaf de manege te bellen met de vraag of ze gereden had waarop zij dan JA antwoorde.

Na een tijdje kwam mijn vriendin haar moeder in het ziekenhuis te liggen en vroeg ze aan mij of ik Flair wilde doen tot haar moeder uit het ziekenhuis was. (niet wetend dat ik haar al elke dag deed) Een week later was haar moeder uit het ziekenhuis, zij had mij hier niet over gebeld, een paar maanden later werd ik gebeld door haar moeder met de mededeling dat zij het beter vond om Flair te verkopen omdat mijn vriendin er toch niks meer mee deed. Nou zit er nog een vaag verhaal omheen, maar Flair is iig bij mij gebleven.

Ik ben trots op mezelf als ik er niet was geweest voor Flair had ze gewoon haar stal nooit uitgekomen Haha!


Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Goede eigenaren zijn ook zeldzaam.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 16:07

Margreet schreef:
Nou ben ik gelukkig in de luxe-positie dat de leuke bijrijdpaardjes hier in de buurt bijna voor het opscheppen liggen, dus ik mag eisen stellen *LOL*


WAt jij zegt, dat bijrijdpaardjes hier in de buurt voor het opscheppen liggen, is dus niet waar hoor. Of moet ik meer westwaarts zoeken soms? Als je al een keertje een leuk bijrijdpaard hebt gevonden kan je er de hoofdprijs voor betalen ook. Maar daar heb ik al in diverse andere topics over bijrijders en bijrijdpaarden mijn mening over gegeven.

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 17:16

ik heb ook een bijrijdster. Ik vind dat overleggen heel goed is, communicatie! Zij vraagt dingen aan mij, of overlegt als ze iets wil. Als ik iets anders wil overleggen we ook. Ik heb alles te zeggen over mijn paard, want hij is immers van mij, maar als zij iets wil (b.v. bosrit op mijn dag) kan dat overlegd worden.

Ikzelf rij nu een paardje bij, of train ik min of meer. Maar dat gaat wel op mijn manier, ik rij op mijn eigen zadel, ik rij hoe ik dat wil! En zij zijn er tevreden over, ze zien voorruitgang.

Ik denk (weet wel zeker)dat overleggen heel erg belangrijk is!

En ik ben misschien ook best een kreng wat paardeneigenaar betreft, het zadel moet zo hangen, het hoofdstel moet daar hangen, peesbeschermers netjes in elkaar en schoon, deken opgevouwen , alles moet precies zo hangen als ik het neergehangen heb! Heel raar, maar het is gewoon een soort ritme!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Goede eigenaren zijn ook zeldzaam.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-02 17:41

Roos schreef:
WAt jij zegt, dat bijrijdpaardjes hier in de buurt voor het opscheppen liggen, is dus niet waar hoor. Of moet ik meer westwaarts zoeken soms? Als je al een keertje een leuk bijrijdpaard hebt gevonden kan je er de hoofdprijs voor betalen ook. Maar daar heb ik al in diverse andere topics over bijrijders en bijrijdpaarden mijn mening over gegeven.


Provincie Utrecht is niet helemaal hetzelfde als 't Gooi he?!
Ik denk dat je op de verkeerde plaatsen zoekt. Op het moment weet ik even niets, maar ik zoek ook niet, vorige maand wist ik er nog 3!

Wat zijn de eisen die je stelt? En welk bedrag is bij jou de 'hoofdprijs'?

Nulla tenaci invia est via

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 18:17

Ik heb het ontzettend getroffen met Iwan.
Hij was van een vriendin en ik deed hem 2 x in de week (en in de vakanties ofzo)
Deed alles, stal mesten, voeren, rijden poetsen enz!

Toen Iwan wegging heb ik dominique en elly gedaan, mocht daar echt alles meedoen (hele makkelijke eigenaren)

Maar je hebt van die mensen die echt hele hog eisen stellen, dan is het ook niet leuk om een paardje te rijden!

Nu heb ik Flanagan en ben ik ook heel blij mee, daar mag ik mee doen wat ik wil!

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 22:47

Ik ken het verhaal van twee kanten. Eerst verzorgde ik een heel leuk paardje waar ik alles mee mocht. Ik mocht rijden wanneer ik wilde en hoefde nix te betalen. Een nadeel was dat ik de eigenaar niet echt mocht( hij mij wel). Hij kon nl. niet echt goed rijden (zwak uitgedrukt) maar ging mij wel telkens verbeteren. Ik vind het heus niet erg wat aanwijzingen van een eigenaar te krijgen maar kan dat niet goed hebben als het wat hij zelf doet er echt niet uitziet en dat hij dan mij verbeteren gaat Frusty .
De andere kant is dat ik dat leuke paardje nu gekocht heb en nu niet zoveel tijd heb voor het eerste paardje. Die heeft een verzorgster die hem 2 dagen per week berijd. Ze komt echter heel weinig en de afgelopen week kwam ze zelfs helemaal niet en BELDE niet eens af! Je kan best zeggen dat een bijrijder het met de eigenaar moet kunnen vinden, vind ik ook, maar wie wil nu een verzorgster die het soms echt laat afweten zonder even af te bellen!?

boemel

Berichten: 8261
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 08:58

Juist door de slechte ervaringen met eigenaren heb ik een eigen paard gekocht. Ik reed vroeger vooral jonge paarden. Ik heb het verschillende keren meegemaakt dat ik een paard zelf zadelmak heb gemaakt en daarna verder doorgereden heb. Iedere keer dat een paard echt leuk begon te lopen werd hij verkocht.

Bij mijn laatste bijrijdpaard hadden we de volgende afspraak: De verzorging lag in principe bij mij, ik was de enige die hem reed, ik zou hem 2 jaar rijden en op wedstrijden uitbrengen en daarna zouden we wel zien wat er met het paard gebeurde.

Op het moment dat ik eindelijk schik kreeg in het rijden, omdat het goed ging, hoorde ik van de buren van de eigenaar dat er al verschillende mensen naar waren komen kijken. Toen ik de eigenaar er op aansprak zei hij dat het niet waar was. Een week later is hij verkocht voor fl. 30.000. Ik werd nog niet eens bedankt.

Natuurlijk heb je als eigenaar wel het recht om je paard te verkopen. Maar los dit wel op een fatsoenlijke manier op met je bijrijder.
Ik heb namelijk ook wel eens meegemaakt, dat ik een paard al 1.5 jaar reed en in een lege stal terecht kwam, omdat ze verkocht was.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AnnetteFlame, Celebi, dierenfan, gillian, Maanon_, Mark0919, pillow en 42 bezoekers