Clinic zowel rijtechnisch als fysiotherapeutisch?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Clinic zowel rijtechnisch als fysiotherapeutisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-04 20:29

Ik ben erg benieuwd of er interesse is voor een clinic, waarbij ik, in samenwerking met een fysiotherapeut/osteopaat de ruiter en het paard bekijk.

Zo ja, wat is jullie verwachting van deze clinic? Wat zien jullie graag terugkomen?


Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 20:33

Ow ja zeker weten!! *LOL*

Ik durf me alleen niet meer goed in te schrijven voor een clinic bij jou Knipoog

Het lijkt me een heel goed initiatief. Iets wat mij heel interessant lijkt.
Wat ik dan wel naar voren zou willen zien komen is bijvoorbeeld oefeningen om mijn paard te gymnastiseren. Natuurlijk is dit iets waar ik met mijn instructrice veel aan werk, maar om dit eens bij een clinic extra naar voren te brengen vind ik zeker geen slecht idee Lachen

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 20:33

ik denk dat zo'n clinic erg interessant is.

zeker een fysiotherapeut/osteopaat die naast mensen, ook paarden kan behandelen.

je moet dan idd op voorhand wel goed overleggen hoe zo'n clinic gaat verlopen. ( zodat je optimaal kan samenwerken )

wordt er op voorhand na het losrijden bvb al informatie gegeven door de fysio waarmee jij, ruiter en paard dan verder aan de slag gaat?
of zie je het anders?

ik vind dit een sterk idee.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 20:37



Daar heb ik zeker interesse in, vind het een erg goed idee OK dan!
Ik zat er nav mijn bezoek aan de fysio maandag zelf al aan te denken, dat ik eigenlijk eens een fysio met enig verstand van zaken eens erbij zou moeten hebben als ik aan het rijden was.
Kortom, precies wat ik zoek Haha!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-04 20:37

Je hoeft er dus niet per definitie aan deel te nemen. Mijn opzet is dat de toeschouwer er ook wat op van kan steken.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 20:38

heeeeeeeeeel interessant, zeker gezien m'n blessure !!!!!!!
wat ik zou verwachten..........dat de fysio misschien wat tips kan geven hoe ik het beste op kan stappen of bepaalde dingen kan doen om wat minder auw te hebben na het rijden..... Knipoog

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 20:39

maar dan moet het wel een fysio zijn die ook veel verstand heeft van paarden dus...........maar ik neem aan dat dat dan ook zo is......en niet zomaar een fysio uit z'n praktijk wordt geplukt Haha!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 20:40

Lijkt me een heel leuk inititatief
Al weet ik al wat ik ga horen denk ik Knipoog

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*


Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-04 20:40

Het betreft wel een paardenfysio Lachen

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 20:42

een paardenfysio heeft toch ook humane fysio gestudeerd? hij zal dan ook echte houding problemen bij een ruiter er zo tussenuit kunnen halen.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Laantje

Berichten: 2515
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 20:50

Lijkt me inderdaad zeer informatief

Lovers Charles, siamo le Principesse!! Lovers

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 21:11

Lijkt mij ook zeker de moeite waard OK dan!

Vorig jaar had mijn merrie een blessure en moest ik haar even longeren voor het oog van de fysio/beweginsdeskundige.
Kreeg ook ik tips over hoe IK nu eigenlijk stond Schijnheilig
Na afloop van de gehele revalidatie/therapie ook nog bekeken hoe de merrie nu liep met mij erop
Gelukkig had ze daar geen opmerkingen over.

Een en ander heeft met elkaar te maken,dus zo'n clinic is wel degelijk een aanvulling

Jarko Dun staat me iets van bij Verward

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 21:15

Lijkt me heel interessant gezien Jurga met een blessure heeft gelopen en ikzelf momenteel ook problemen heb (die ik zeer waarschijnlijk doortrek in mijn paard). En tja, wil gráág eens een clinic bij je volgen!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 21:20

Ja, dat vind ik erg interessant.

Mijn paard heb ik meerdere keren laten behandelen door verschillende fysio's. Als je na een behandeling het rijden weer op gaat pakken is het erg prettig (en belangrijk) als je rijtechnisch advies kan krijgen om het op de juiste manier weer op te bouwen.
Niet alle paardenfysiotherapeuten zijn goed rijtechnisch onderlegd en dat vind ik een nadeel.

Ik ben ook een paar keer naar een clinic van Solange Schrijer geweest. Eerst begint ze met een stuk theorie en daarna volgt praktijk. Erg boeiend.

Wat zou ik graag willen zien in de clinic?
Een trainingsopbouw "spiertechnisch"bekeken.
Een paar paarden met elk aan specifiek, veel voorkomend probleem, bekijken en een oplossing bespreken.
Bijvoorbeeld: een paard dat blokkeert in nek en kaak, waar ligt dat aan, wat doe je eraan, hoe voorkom je het?
Of een jong slungelig paard met weinig bespiering, hoe bouw je de bespiering verantwoord op en waar moet je op letten?
(dit schiet me zo even binnen als voorbeeld)
Belangrijk is dat er ook naar het publiek toe, duidelijk uitgelegd wordt en dat dat voor iedereen verstaanbaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 21:22

Lijkt mer erg interessant
Kawa loopt al geruime tijd niet erg lekker
Rij ook meer niet dan wel en van allerhande theorieen, van diverse artsen zijn al voorbij gekomen.
Dus vanuit weer een andere hoek zou wel wat zijn.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 21:23

Ja inderdaad, Jurga loopt heel snel tegen blokkades aan, een fysio ziet daar misschien ook wel meer aan.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 21:37

Tyrza schreef:
Je hoeft er dus niet per definitie aan deel te nemen. Mijn opzet is dat de toeschouwer er ook wat op van kan steken.


Mijn voorkeur is dan wel om zelf mee te rijden Schijnheilig

En heb je toevallig al een fysio in gedachte of was dit nog in het algemeen?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 21:37

Tyrza schreef:
Het betreft wel een paardenfysio Lachen


ik begrijp dat dat de eerste opzet is, maar een paardenfysio heeft eerst de 'normale' fysio opleiding gedaan dus die MOET ook kennis hebben van het menselijk lichaam

dus het mes kan in dit geval aan twee kanten snijden

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 21:47

Heel interessant! Alleen wel een beetje richting noorden van het land *kijkt heel lief*

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 21:51

Nee, lekker centraal in NL.... zo omgeving Utrecht Knipoog

En zoals al meerdere malen opgemerkt moet een paardenfysio idd ook wel wat verstand hebben van mensenfsyiotherapie

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 21:51

Dat wordt een tour-de-Hollande Tyrza Tong uitsteken.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 21:53

Het lijkt mij heel interessant, omdat ik fysiotherapie ga studeren Lachen

[o]

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 22:03

Gerrie schreef:
Lijkt mij ook zeker de moeite waard OK dan!

Vorig jaar had mijn merrie een blessure en moest ik haar even longeren voor het oog van de fysio/beweginsdeskundige.
Kreeg ook ik tips over hoe IK nu eigenlijk stond Schijnheilig
Na afloop van de gehele revalidatie/therapie ook nog bekeken hoe de merrie nu liep met mij erop
Gelukkig had ze daar geen opmerkingen over.

Een en ander heeft met elkaar te maken,dus zo'n clinic is wel degelijk een aanvulling

Jarko Dun staat me iets van bij Verward


Jarko Dunn geeft idd les aan mensen terwijl hij daarbij vooral kijk hoe het paard loopt. En gebruikt daar zijn fysiotherapeutische kennis bij
Haha!

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 22:07

Lijkt mij idd wel leuk
Voor mij is het vrij moeilijk om met paard en al te komen, omdat ik geen trailer en / of chauffeur heb, dus misschien als toeschouwer Lachen

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 22:42

wie heb je in gedachten ?? ben ik ERG nieuwsgierig naar !!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: femkepien, Gub, kwinney, Renkle, SannevZ en 95 bezoekers