Muisarm e.d. veroorzaakt door ARBO?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Muisarm e.d. veroorzaakt door ARBO?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-04 17:31

Ik was net weer bij de fysio, en nu vertelde hij me dat de ARBO-dienst hele verkeerde houding aanleert en daarmee juist problemen veroorzaakt.

Bijv. met het zitten achter de computer, en de muisarm veroorzaken.
Je moet volgens hem als volgt achter de computer zitten:
Bureau met uitschuifblad eronder met daar het toetsenbord op. Toetsenbord ter hoogte van je bekken en de muis op het bureau naast je beeldscherm. Op schrijfhoogte dus...... Daarbij moet er en hoek van minstens 120graden zitten tussen romp en onderlijf.

Wat denken jullie hierover?

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


Elsjuhh

Berichten: 603
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 17:44

Mijn zus heeft RSI gekregen in de periode dat ze bij de ARBO werkte, dat zegt genoeg denk ik....

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 17:48

Vind het onzin, ik zit aal jaren zowat dag en nacht achter de pc in aller lei houding meestal lciht in op de stoel maargoed Tong uitsteken ik heb nog nooit ergens last van gehad


Warmiwanusca

Berichten: 25
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 18:37

Als je regelmatig van houding wisselt is er ook weinig aan de hand volgens mij. Ik wissel het gebruik van muis en toetsenbord (sommige toetscombinaties) wel af, of soms mijn stoel hoger of lager etc. Soms lig ik ook wel in bed te computeren Lachen laptop op schoot

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 18:41

Warmiwanusca schreef:
Als je regelmatig van houding wisselt is er ook weinig aan de hand volgens mij.


Dat idee heb ik ook. Ik breng iedere dag uren door achter de pc, zit in allerlei verschillende houdingen en heb nog nooit RSI-klachten gehad (even afkloppen, maar toch). Mijn vriendje doet exact hetzelfde en heeft ook nooit ergens last van. Ik heb het idee dat je juist klachten krijgt wanneer je altijd krampachtig in één bepaalde (voorgeschreven) houding zit te werken.

Ik heb thuis een bureau met zo'n uitschuifplaat voor mijn toetsenbord. Maar in de houding die jij beschrijft, kan ik dus echt niet zitten werken. Juist dan krijg ik last, om precies te zijn van mijn rug (vaag, maar 't is echt zo). Mijn muis ligt dan ook naast mijn toetsenbord op die uitschuifplaat en dat werkt voor mij prima.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 18:42

horsewisper schreef:
Vind het onzin, ik zit aal jaren zowat dag en nacht achter de pc in aller lei houding meestal lciht in op de stoel maargoed Tong uitsteken ik heb nog nooit ergens last van gehad


"Ik heb nergens last van dus het is onzin" is wel een van de domste en meest kwetsende uitspraken ooit hierover.

RSI is *heel* pijnlijk, doe dat alsjeblieft niet op zo'n manier af.

[toevoeging] RSI is deels stress, het heeft te maken met een houding maar ook met werkdruk, (spier!)spanning en je geestelijke werkhouding. Ik was heel bang om werkeloos te worden, werkte keihard, deed een RSI gevoelige taak (data-entry) en pats, daar ging ik.

Cheers,
Arwen (die gelukkig inmiddels haar eigen bestek weer vast kan houden)

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 19:00

Ook een keer arbo instructie gehad met als resultaat allemaal verkrampte spieren, die ook verkrampt bleven met alle neveneffecten daarvan. Op mijn werk zit ik aan een bureau met een wingdeel, de pc staat helemaal achterop en het toetsenbord staat ervoor. Armpjes liggen plat op bureau en vingertjes typen . Volgens de arbo moeten je armleuningen recht onder je ellebogen zitten, op dezelfde hoogte als je bureau en mag je je armen niet steunen op je bureau, je stoel moet in een vaste houding staan etc... Werkt dus niet voor ondergetekende..
Thuis zit ik meestal op een laptop maar dat vind ik dus niet echt lekker werken vanwege het feit dat je je armen niet lekker kunt laten rusten op de tafel...

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 19:24

Kijk weetje wat het probleem er is geen echte goed houding, want als je de hele dag in de "goede" houding zit krijg je ook kramp etc.

Je moet rechtop zitten
Bekken kantelen
Armen 90 graden
Knieen 90 graden etc etc
Pootjes van je toetsenbord omhoog

Niet meer dan 2 uur achter elkaar achter de pc, pauze van min. 15 minuten => rekken en strekken, schouders, armen, benen etc

Niet meer dan 6 uur per dag achter een gewone pc
Niet meer dan 2 uur achter een laptop.

Met een laptop niet op je bed, maar op een goed stoel

22 Januari verwachten we ons kleintje

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-04 19:33

Karin schreef:
Ik heb thuis een bureau met zo'n uitschuifplaat voor mijn toetsenbord. Maar in de houding die jij beschrijft, kan ik dus echt niet zitten werken. Juist dan krijg ik last, om precies te zijn van mijn rug (vaag, maar 't is echt zo). Mijn muis ligt dan ook naast mijn toetsenbord op die uitschuifplaat en dat werkt voor mij prima.


Een voorwaarde om zo te kunnen werken was overigens wel dat je blind kon typen.... Kon ik dat niet, dan moest ik daar maar eens heel snel in gaan investeren volgens hem.

Dat je nergens last van hebt hoeft overigens imo niets te zeggen.... Wat niet is kan nog komen.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 19:36

Klopt, ik sluit het ook niet uit. En zeker in mijn beroepsgroep komt RSI veel voor, dus ik ben er wel alert op. Aan de andere kant werk ik toch al zo'n 7 jaar in de meest uiteenlopende houdingen achter de pc en voor mijn gevoel zou ik - als ik er gevoelig voor zou zijn - dan allang klachten gehad moeten hebben.

En wat Arwen zegt, klopt ook helemaal. Als je gespannen bent, zijn je spieren vaak ook gespannen. En gespannen spieren zijn vatbaarder voor blessures. RSI is tenslotte ook een soort blessure.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 19:46

Citaat:
De werkhouding is heel belangrijk bij het voorkomen van RSI klachten. Een verkeerde houding is een grote risicofactor.
Een goede houding is een rechte houding met een rechte rug, het hoofd recht boven de wervelkolom en de blik naar voren of iets naar beneden gericht. Een in elkaar gedoken of gedraaide houding, of een houding waarbij de schouders opgetrokken zijn moet worden vermeden. Ook al heeft u een goede houding, beweging blijft noodzakelijk. Blijf niet te lang in dezelfde houding zitten, maar wissel af.
Controleer uw houding aan de hand van de onderstaande tekening en de onderstaande beschrijving.


Een goede en ontspannen zithouding achter het beeldscherm bouw je op vanaf de voeten.
Voeten plat op de vloer
Hoek onder- en bovenbeen 90 graden
Zover mogelijk achter in de stoel gaan zitten
Iets achterover leunen bij blind typen of schouders recht boven de heupen bij kijken naar het toetsenbord
De rug moet onderin gesteund worden door de rugleuning van de stoel
De rug goed opstrekken
Oren boven de schouders
Schouders laag en naar achteren
Hoek boven- en onderarm 90 graden
Onderarmen gesteund op armleggers

Bedienen muis en toetsenbord
Tijdens het typen de toetsen licht aanslaan, polsen ondersteund en vingers ontspannen
Bij het gebruik van de muis de hand op de muis laten rusten

Bron: rsi.algemeen.nl/werkhouding.htm

Ook heel belangrijk is de inrichting van je werkplek, zie daarvoor ook deze site!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 19:57

Als ik op die manier zou moeten zitten zou ik juíst last van RSI krijgen volgens mij. Ik zit gewoon lekker in de lotuspositie met m'n benen, leun af en toe op m'n arm en typ terwijl m'n armen op m'n bureau leunen. Ik kan ook totaal niet omgaan met van die uitschuifbare bureau's.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 20:48

Maar lieverd, ik neem dan niet aan dat jij een baan hebt waarbij je de hele week ong 8u per dag achter je PC zit? Knipoog
Om te bokken, á la, zit ik zelf ook opgevouwen overal en nergens. Maar met werk echt niet

Overigens zijn repeterende handelingen de grootste boosdoener, naast een slechte werkhouding. Daarom moet je ook elke Xminuten even een stukje lopen, wat strekken ofzo. Er zijn van die programmaatjes die dan een meldinkje geven dat je even strekken moet als je aan het werk bent.

Ik vind ook dat sommige werkgevers schandalig slecht zijn in hun voorlichting over werkplek en werkhouding . Bij mij op de afdeling alleen al zitten mensen in zulke idiote posities, Beeldscherm veels te hoog of tafel veel te laag, mensen die terwijl ze bellen de hoorn tussen oor en schouder klemmen om iets op de PC op te zoeken (oeioeioei dat is zo fout) Als je uitrekent weegt voorlichting echt wel op tegen zieke werkemers door moeten betalen!!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 20:49

Zo leuk die verzonnen houdingen idd. Ik heb nu op het nieuwe kantoor ook een nieuw bureau en een luxe verstelbare bureaustoel. Kwam er dus zo'n vent vertellen hoe ik precies moest zitten en bureauhoogte meten ed. Nou zo gauw hij zei dat ik goed zat, riep ik: 'ik zit zowat met mijn kont op de grond en mijn knieen in mijn nek :/' Wilde ie mijn bureau dus ook een stuk omlaag doen. Ik heb er een stokkie voor gestoken en ben eigenwijs hoger gaan zitten, maar vandaag is mijn bureau toch iets verlaagd. Imo té laag, maar we zullen zien.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 20:50

@Laura: Mwo, werken niet, maar ik zit per dag zéker meer dan 8 uur achter m'n computertje.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 20:51

Oh mijn werkgever lichtte ons prima voor, goede stoelen, iemand die je werkplek aan kwam passen, da da da, allemaal dik in orde. Maar wel werk waarbij je 350 sofinummers per dag in moest toetsen. Die kleine beweginkjes, samen met kleine gecontroleerde muisbewegingen, samen met werkdruk+stress... Dan kan je nog zo'n goede werkhouding hebben, op een gegeven moment ga je.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 20:53

Jurga: alles weer omhoog en een voetenbankje nemen! Is ook prettiger omdat je benen anders al snel te gestrekt onder je bureau liggen en dat is weer slecht voor je rug. Ik moet altijd een voetenbankje.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 20:58

ArwenLune schreef:
"Ik heb nergens last van dus het is onzin" is wel een van de domste en meest kwetsende uitspraken ooit hierover.

RSI is *heel* pijnlijk, doe dat alsjeblieft niet op zo'n manier af.

[toevoeging] RSI is deels stress, het heeft te maken met een houding maar ook met werkdruk, (spier!)spanning en je geestelijke werkhouding. Ik was heel bang om werkeloos te worden, werkte keihard, deed een RSI gevoelige taak (data-entry) en pats, daar ging ik.

Cheers,
Arwen (die gelukkig inmiddels haar eigen bestek weer vast kan houden)

Nee,m zo bedoel ik het niet. !! ik bedoel tja, dat je in die houding meot gaan zitten wat zei zeggen, je kan eht op allerlei manieren krijgen welke houding dan ook. de meeste krijgen het als je een verkeerde houden hebt me je houding arm bij de muis. maa rik heb ngo nooit last gehad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 21:01

Ik denk dat het een beetje te makkelijk is om de Arbo de schuld te geven van RSI-klachten.
Zowiezo is er niet vaak "schuld". HEt is een combinatie van factoren. Tuurlijk is werkhouding er eentje van, maar het is ook je eigen verantwoording om op je lichaamshouding te letten, op tijd weg te gaan van je computer, af en toe eens een oefeningetje te doen etc.
Je kunt ook programma'tjes op je pc installeren die je waarschuwen als het tijd is om even wat anders te doen. Maar de pest van die dingen is dat je ze JUIST als het druk is, negeert en dichtklikt.

Ik denk dat zelfdiscipline toch een van de belangrijkste factoren is in de bestrijding van RSI.

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 21:12

Muis af en toe wisselen tussen links en rechts wil ook nog wel helpen Lachen.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-04 21:21

Ik vond het zelf idd ook een beetje kort door de bocht om de Arbo de schuld te geven..... Vandaar dat ik me afvroeg hoe jullie erover denken Lachen

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 21:24

Apple schreef:
Muis af en toe wisselen tussen links en rechts wil ook nog wel helpen Lachen.


Omdat je linkerhand (voor rechtshandigen) niet getrained is in zulke precieze bewegingen krijg je daar juist veel sneller last van - je moet extra spierspanning gebruiken om toch de goede coordinatie voor elkaar te krijgen. Dan krijg je dus - zoals ik - twee-handige RSI. Links van de muis, rechts van eindeloos sofinummers intypen op het keypad.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 21:31

Ik heb mijn stoel nu voor mijn gevoel redelijk goed staan. Hoe het bureau zo staat moet ik even avonturen. Ik ben zo gewend plat op tafel te gaan schrijven en dan moet ik nu wel heel ver naar beneden.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 21:35

ArwenLune schreef:
Omdat je linkerhand (voor rechtshandigen) niet getrained is in zulke precieze bewegingen krijg je daar juist veel sneller last van - je moet extra spierspanning gebruiken om toch de goede coordinatie voor elkaar te krijgen.


Wij hebben een pen als muis. Ik hoef alleen maar met de pen op een tableautje aan te raken wat ik wil. Misschien is dat voor mensen met RSI-klachten ook handig?

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 21:53

RSI is heeft zelden alleen een lichamelijke oorzaak, het komt bijna altijd in combinatie met (een bepaalde vorm van) stress.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne_26, Butterfly, ComscoreBot, GoogleAdsense, L_Flo, linoleum, maralyn, Moon_light94, SennaS, Shetje14, Thami en 59 bezoekers