Mijn paard heeft brokkel * scheur hoeven.. HELP!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Mijn paard heeft brokkel * scheur hoeven.. HELP!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-04 14:03

Ik zag gister bij mijn Tinker tijdens het hoevenkrabben
dat zijn hoeven aan de binnenkant helemaal brokkelen,
je kan er zo hele stukken uit halen!

Ook zit er in zijn ene hoef een scheur, zijn hoeven zijn vrij zacht!
Dit is alleen bij beide voorhoeven,
achter zijn ze gewoon goed zoals ze horen te zijn!

Wat denken jullie dat dit is, en wat moet ik er aan doen?
Hij is drie weken geleden bekapt dus daar ligt het niet aan!


horse_girl

Berichten: 1272
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:05

Dat heeft een paard bij ons op de manege ook. Die staat altijd op stal en komt niet meer in de wei, ik weet niet of dat bij jou ook zo is? misschien heeft het daar iets mee te maken. Ik zou er een hoefsmid bijhalen en je Tinker op ijzers zetten, dat beschermt de hoeven waarschijnlijk wat beter. Grtz en succes ermee!

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-04 14:06

Mijn Tinker staat 24/7 het hele jaar door buiten op de wei
als het weer het toelaat,
als het slecht weer is staat hij ook buiten op zand> paddock!

Ik zat er zelf ook al aan te denken om hem voor op ijzers te
gaan zetten..

Tittel

Berichten: 811
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Muntendam (Gr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:07

Momenteel hebben 2 van mijn 3 paarden ook slechte brokkelende hoeven. Mijn Fjordenruin heeft hoeken uit zijn hoef en mijn KWPN merrie heeft een scheur in haar hoef. De dierenarts en hoefsmid zeggen dat het door de droogte komt en sommige paarden hebben er meer last van dan anderen. Elke dag een half uurtje in het water laten staan was het advies. Heb ook hoefvocht gekocht bij de Paardendrogist. Dit bevalt me ook erg goed. Succes ermee.

Ooit hoop ik mijn droomwens uit te laten komen...

Ik respecteer dieren net zoals ik zelf gerespecteerd wil worden.

Huiskamernoordeling nr.3
Bokkende Fjorden Rijder #96
Shetland Bokker #84

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-04 14:08

Okee dankje!
Ik ga toch maar even smid bellen en vragen wat hij ervan denkt,
en wat hem het beste lijkt, ik laat het jullie weten!

horse_girl

Berichten: 1272
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:10

Ik dacht bij dat manegepaard dat zijn hoeven te zacht waren, maar iemand die er veeel meer van weet dan ik, zei juist dat ze te droog waren en daarom scheuren. Ze vertelde dat we heel lang een koude waterstraal erop moesten houden en dan de nog natte hoeven invetten met hoevenvet, zodat het vet het vocht insluit en dus de hoeven het vocht beter vasthouden. Misschien kan je er wat mee?

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:10

Insmeren met groene zeep.. Iedere dag.. Werkt echt!! Knipoog Heb het gezien bij een stalgenoot van mij, de hoefjes van die pony werden veel sterker en gezonder.. Gewoon op de buitenkant en binnenkant die zeep smeren Haha!

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-04 14:26

Heb de smid gebeld en die komt er woensdag even naar
kijken want is hij toch in de buurt! Lachen

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:27

Je kan proberen Biotine te geven, duurt even coor het werkt maar dat verbetert de hoeven wel.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

ellepel

Berichten: 47256
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:03

als je teer gebruikt worden de hoeven toch ook droger en dus harder?
gewoonn hoefteer bedoel ik..
en idd biotine voeren.

MoniqueT

Berichten: 8833
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 19:02

Citaat:
als je teer gebruikt worden de hoeven toch ook droger en dus harder?


Het is juist niet de bedoeling dat ze nog droger worden. Het probleem is dat ze zo droog zijn (omdat er gewoon veel te weinig regen valt), dat ze van droogte uit elkaar brokkelen. De stukken vallen eruit, bij ons ook. Nat maken en dan hoefolie erop, dan kan het wel blijven ademen.

Teer sluit de hoef af en laat geen vocht toe, is helemaal niet goed.

Webshop - digital art: MoTekent

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 20:38

Een vriendin van mij heeft een paard met extreme brokkelhoeven. Zij gebruikt nu na advies van de hoefsmid een eigen wondermiddel. Een kwart azijn vermengd met driekwart slaolie. Dit werkt echt tegen brokkelhoeven. Het azijn zorgt ervoor dat de ´huid´open gaat staan, vervolgens kan daardoor de olie makkelijker intrekken.
IJzers bij brokkelhoeven zijn meestal niet aan te raden, omdat ijzers toch een stevige ondergrond nodig hebben om goed vast te kunnen zitten.

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 20:42

wat heel goed is voor de hoeven is het bijvoeren van biotine !! het werkt echt super ! je hoefsmid weet waar je de beste biotine haalt !

groetjes

a dog is for life not just for christmas

Jazzebel
Berichten: 106
Geregistreerd: 16-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 09:21

Mijn paard had ook brokkelhoeven en de grootste hoefscheuren toen ze bij mij kwam. Ik ben op aanraden van een vriendin toen 'Soulmate Nutrition"gaan voeren echt super spul een soort MaxH maar dan met 10 keer zoveel resultaat OK dan! !!
Niet alleen heeft ze nu super mooie hoeven ook de rest van mijn paard ziet er echt super uit! Zeker een aanrader! Voor degene die interresse hebben: www.soulmate-nutrition.nl Je kan via de site bestellen, even een mailtje sturen.

MoniqueT

Berichten: 8833
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 09:26

Wij voeren sowieso al voer waar Biotine aan is toegevoegd en dat geeft echt wel verbetering. Maar het extreem droge weer van de laatste tijd is de boosdoener nu. En zonder ijzers? Dat gaat gewoon niet met een tuigpaard waar je veel mee op de weg zit, zeker niet als hij al van die witte hoeven heeft. Nadeel van zo'n vos met van die echte witte benen vaak ... Trouwens, onze Levi, zwarte keiharde hoefjes, staat juist op ijzers om het afbreken van stukjes hoef door de droogte nu tegen te gaan. Op aanraden van de smid ...

Webshop - digital art: MoTekent


Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-04 18:14

De smid is niet geweest maar iemand anders
die er veel verstand van had..

Diegene zei dat zijn hoeven helemaal verkeerd en heel slecht
bekapt waren! Hij liep veels te veel op zijn ...? kweet niet wat
ze noemde..

Ze heeft hem bij gewerkt > bekapt!
Nu moet ik hem om de dag insmeren met hoefteer..

En over een maand een nieuwe smid laten komen,
omdat hij al die tijd dat ik deze smid had (3 jaar lang)
verkeerd is bekapt..

En daarom ook scheur/brokkel hoeven e.d. heeft!
Dus op naar andere smid, en hopen dat het beter gaat.. Lachen

horse_girl

Berichten: 1272
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 18:46

Zow dat is niet niks! Was je hoefsmid wel een erkende hoefsmid dan? Wel goed dat je er nu wat aan kunt doen! Hopelijk heeft je paard er snel minder last van! Misschien kan je zelfs nog wel een schadevergoeding krijgen bij die hoefsmid, hij heeft toch 3 jaar lang de hoeven van je paard verpest! Scheve mond Veel succes verder! Groetjes, Mirjam.

chaai

Berichten: 1049
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 22:34

wat je ook kunt voeren is een mengsel van rozebottel, zeewier, knoflook en brandnetel. gewoon vers uit de tuin (of het gemeenteplantsoen Haha! ) of op www.paardendrogist.nl
dit heeft bij mijn pony erg goed geholpen, en de kruiden zijn ook nog erg goed voor de vacht, spijsvertering etc. etc.

Freestyle Academy
www.emielvoest.nl

nijntjepluis
Berichten: 311
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 11:01

Wat de owk goed helpt is een mengsel maken van teer, jodium en slaolie. Kun je zowel aan de binnenkant als de buiten kant smeren. Als de hoefje krijgen wel van de buitenkant tijdelijk een kleutje als ze niet zwart zijn.

Sterker dan de dood is de liefde

Dende
Berichten: 23
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Moelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:12

Iedere dag schoonmaken met water en zeep.... bovenkant insmeren met hoevenvet en de onderkant met teer... dan wordt de hoef weer zachter en brokkelt hij niet af. Wat je ook kunt doen is je paard op het land zetten, vooral in deze periode, veel regen en vochtig gras.. de hoeven worden daar zacht van en brokkelen niet af. Let wel: laat haar niet de hele dag of de hele nacht buiten staan, vooral niet als ze dit niet gewend is. Geen ijzers onder laten staan, dan heb je kans dat de hoeft alleen nog verder gaat scheuren of afbrokkelen.

KatrienVB
Berichten: 130
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 09:57

wij hebben op stal ook twee paarden staan met brokkelhoeven. Nou kregen we vorige weer voor het eerst een nieuwe smit, die zei dat het kwam door een combinatie van barcterie en schimmel, die in de hoef zit en precies op die plek scheurt de hoef. Waar dit is zitten witte plekjes langs de rand van de hoef, misschien dat dit bij jou paard ook het geval is, de hoefsmid kan het verhelpen door alle witte stukken eruit te snijden, moet je anders maar eens aan hem vragen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, idje, jilinda, Punz en 27 bezoekers