Slachtprijs paarden/pony's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Slachtprijs paarden/pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-02 02:05

Zeker voor de betere pony's is het de laatste tijd gelukkig wat minder aan de orde, maar toch vraag ik mij af: "kan iemand iets zinnigs hier over zeggen ?"

Ik heb namelijk geen enkel idee.

In het verleden is het mij wel eens overkomen dat ik iemand, door omstandigheden, een pony wel voor (te) weinig wilde gunnen. Ik wilde echter niet in de val trappen dat een op zich goede pony, door een slimme handelaaar, middels een mooi verhaal, daarna bij de slacht terecht kwam, waarbij hij/zij daar mogelijk ook nog aan kon verdienen.
Als de optie slacht zich aandient als noodzaak, kan ik dat zelf wel regelen en dan is de prijs niet belangrijk meer !

De minimum prijs voor mijn pony's dient dus boven de slachtprijs te liggen om dat vervelende risico uit te sluiten, ongeacht de omstandigheden van de koper.

Weet iemand hier iets zinnigs over te melden ?

Bertus.


Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 09:36

Tja, de optie slacht heeft zich als noodzaak bij mij 1x voorgedaan, het geld wat ik kreeg was niet echt veel maar dat was niet belangrijk.
Het is inmiddels ook al te lang geleden om over die prijs nog iets zinnigs te zeggen maar als ik jouw was zou ik het navragen bij een slachterij.
De vleesprijs die je voor het slachten van een pony kan krijgen gaat naar het schone gewicht.
Het is een heel vies en naar praatje maar het moet even. De prijs wordt berekend aan het gewicht van je pony, dan wordt alles wat ze niet kunnen gebruiken voor consumptie of andere dingen (wat ze er ook nog meer mee doen, ik wil het niet weten) in gewicht van het totale gewicht afgetrokken en dat is het schone gewicht wat overblijft.
Als je navraagt hoe de (paarden) vleesprijs nu staat en wat je ongeveer van het gewicht van de pony af moet trekken kom je een heel eind.

Ik zou ook met de verkoopprijs ver boven de slachtprijs gaan zitten, dan weet je zeker dat het niet verkeerd gaat.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Groetjes, Tanja.

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......


wechelshof

Berichten: 395
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: 2007 Lille - 2008 : 5 km verder : Wechelderzande

slachtprijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 14:02

Bij ons in Belgiƫ zijn de prijzen ongeveer als volgt
(spijtig genoeg weet ik dit door ondervinding)

van 300 EURO tot 650 EURO

een D/E pony (die goed rond staat) gaat ongeveer rond de 300 Euro.

een volwassen paard (dat goed rond staat) gaat ongeveer 650 euro.

voorwaarden : niet vel over been (want dan moet je er minstens 200 euro aftrekken)en niet te oud.

Voor schimmels is de prijs zelfs iets lager , want bij oudere schimmels heb je de kans dat ze melanoom hebben en dat kunnen zelfs de opkopers niet zien (af en toe wel : onderaan de staartwortel : zwarte, grijze knobbeltjes) : als ze dat hebben dan zijn ze alleen geschikt voor dierconsumptie (hondeneten)

Informeer bij verschillende opkopers : - hoe "diervriendelijk" staan zij tegenover het slachtpaard? (trekken en duwen de camion op of rustig?,
direkt naar het slachthuis of nog een paar dagen bij hem thuis?)

Het is een moeilijke beslissing, dat in ieder geval.
Maar in sommige gevallen is het de juiste beslissing.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 14:10

In Belgie brengen slachtpaarden iets meer op, ik denk dat er meer paardenvlees gegeten wordt dan hier. De verzekeringsmaatschappijen Amev/Hippo brengen hun slachtpaarden dan ook naar Belgie omdat dat meer oplevert. Hier in nederland echter is het niet erg veel. Ik heb ooit een 2 jarige naar de slacht moeten brengen. Hij was zeg maar ter groote van een e pony, goed doorvoed, ik kreeg er f 600,- voor. De jaarling, zijn halfbroertje zag er niet goed doorvoed uit (was niet van mij hoor!) en die bracht maar f 300,- op. Dat was een jonge metall, en die van mij was een Guidam. Overigens, slachtprijzen schommelen. Het kan zijn dat ze inmiddels wel iets meer opbrengen.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-02 03:52

Bedankt voor de antwoorden, maar ik weet nog niet genoeg. Echt niemand die daar iets meer over weet te vertellen ?

Ik heb welsh sektie A pony's, en het doel van mijn vraag is eigenlijk de volgende: Ik wil een prijs vaststellen voor een terugkoopgarantie van mijn kant als verkoper. Die moet dus duidelijk hoger liggen dan de slachtprijs !

Ik wil hiermee in elk geval voorkomen dat gezonde pony's via de handel toch bij de slacht eindigen.

Fitzroy

Berichten: 25089
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 10:24

Brengen Welsh-A tjes zo weinig op?
Ik vermoed dat de slachprijs voor een Welshje niet hoger zal liggen dan f 600,-, dus als je op 1000,- gaat zitten zit je volgens mij wel veilig.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 10:39

De prijzen staan gewoon in de krant, bij de rubrieken waar ook de prijzen instaan die op de handelsplaatsen zijn geboden, effe goed zoeken dus.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-02 02:16

Fitzroy schreef:
Brengen Welsh-A tjes zo weinig op?
Ik vermoed dat de slachprijs voor een Welshje niet hoger zal liggen dan f 600,-, dus als je op 1000,- gaat zitten zit je volgens mij wel veilig.


Bij mij valt dit doorgaans wel mee Knipoog

Via anderen heb ik echter toch al regelmatig prijzen gehoord waarbij ik denk: "Pas op". Vooral wanneer het jonge hengstjes betreft.

Ik wil het dus eindelijk wel eens precies weten... vandaar.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 10:39

Een Welsh A brengt bijna niets op. WAarom bel je niet gewoon even naar de paardenslager? Die kan jou dat zo vertellen. Ik denk datje er geen f 300,- voor kunt krijgen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, MarjanB en 70 bezoekers