*Hoestend veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Super
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-11-01

*Hoestend veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-02 13:00

Mijn veulen (9 mnd) heeft sinds 2 a 3 maanden last van hoest. De 1ste keer zat er ook snot in de longen en is daarvoor behandeld met ventipulmin. Na de behandeling ging het een aantal dagen goed en plots begon ze weer te hoesten. Weer de dierenarts erbij en deze kon niets op de longen horen en rade me aan nog een poosje ventipulmin te geven. Weer leek het over. Maar na een poosje begon het weer. Toen kreeg ik weer een hoestdrankje en deze hielp dus niet afdoende. Weer een kuurtje ventipulmin. Het lijkt elke keer over als ik dat gebruik, maar wanneer ik ermee stop begint het hoesten weer. Heeft iemand dit al eens meegemaakt? Zou ze misschien allergisch zijn voor iets? Ik wordt er een beetje wanhopig van!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 13:34

Ventipulmin is vooral een onderdrukker ipv genezer. Het onderdrukt de hoest waardoor het lichaam zichzelf kan ''reinigen''.
Als het lichaam niet in staat blijkt de hoestklachten van nature weg te krijgen zal het hoesten onverminderd doorgaan na het stopzetten van de behandeling met Ventipulmin.

Ik zou je VA weer laten komen en een ander middel laten voorschrijven dan Ventipulmin.

Middels bovenstaande spreek ik uit ervaring, heb een hoestend paardje gehad wat ook iedere x opnieuw begon te hoesten als de vent. op was. Deze heeft uiteindelijk Sputolysin voorgeschreven gekregen en daarmee ging het prima over. Maar vraag eerst bij je VA na, ik weet niet of Sputolysin geschikt is voor veulens, je kan het nl wel zonder recept kopen!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 15:10

Ventipulmin onderdrukt de hoest niet. Het is een prima produkt dat de luchtwegen openzet waardoor slijm dat vastzit beter naar buiten kan. Het stimuleert ook de trilhaartjes in de luchtwegen die vaak aangetast zijn bij infectie waardoor de natuurlijke afweer van de longen daalt. klassieke hoestmiddeltjes onderdrukken de hoest en dat is inderdaad niet goed. Sputolysin is iets gelijkaardig dan Ventipulmin maar niet zo sterk.
Het zou kunnen dat er bij je veulen een infectie betrokken is. Ventipulmin is geen antibiotica en zal daartegen niet werken (slijm wordt wel afgevoerd en zal daardoor minder irriteren, minder hoesten). Ventipulmin moet je ook minstens 3 weken geven.

wazzup

Berichten: 636
Geregistreerd: 03-02-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 17:14

Ik heb p-cies het zelfde meegemaakt mijn veulentje is nu 8 mnd ( ongeveer ) en ze heeft ook last van de hoeserietus haha Haha!

niks hielp geen enkel middeltje .......maar houd er wel rekening mee dat een veulen ook weerstand moet opbouwen net als een baby ...een baby is ook snel vatbaar voor ziektes het werkt eingelijk het zelfde bij een veulen !! .........

vraag het maar aan de dierenarts ( die van mij zei het in iedergeval . dat van dat weerstand )

ik wens je veel suc6 ik raad je aan om naar de bodem bedekking te kijken ( stro , zaagsel enz enz ) als hier veel stof op af komt kan het daar ook nog aan liggen !!

nog maals suc6 !!!

xxxxies mij

hoefjes promiss .....................& fanny

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 18:25

Zannekin schreef:
Ventipulmin onderdrukt de hoest niet.



Ach, meningen verschillen gelukkig. Ventipulmin wordt binnen de drafsport gezien als doping en zeker WEL gegeven als ONDERDRUKKER!

De uitleg dat het een onderdrukker is komt bij mijn VA vandaan en ik twijfel niet aan zijn kundigheid! Het geneest, maar drukt de hoest meer naar de achtergrond.

Of het nou een onderdrukker is of niet, feit blijft dat enkel Ventipulmin geven vaak niet afdoende is.

Super
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-02 21:04

Wazzup, wat heb jij er aan gedaan dan ? (behalve de bodembedekking)

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 21:55

Het is doping omdat het de luchtwegen openzet en dus het paard meer adem geeft (het kan ook het hartritme verhogen). Iets dat de hoest onderdrukt zit er niet in, dat is geen kwestie van mening gewoon van ingrediƫnten. Je kan het een beetje vergelijken met astma puffertjes, die doen hetzelfde. Sorry voor de reactie, het is ook niet persoonlijk bedoeld hoor, maar ik wil gewoon verhelpen dat verkeerde informatie als waarheid verspreid wordt. In paardemiddens is het tegenwoordig schering en inslag om met de geneeskunde een loopje te nemen. Ben trouwens zelf VA.

wazzup

Berichten: 636
Geregistreerd: 03-02-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 14:56

tja wat heb ik er aan gedaan ....

mijn veulen staat binnen ,..en ik moest dr een week binne houden van de veearts dat heb ik gedaan , maar ik moest wel met dr gaan lopen ( dat is goed voor de longen want als ze stil staat gaat het vaster zitten of zoiets Verward dus ik heb elke dag ff 20 min. gelopen ........het was over

paar dagen later kwam het terug .......toen ben ik op ander zaagsel overgegaan en nou is het weg !!

keey suc6 er meej