Hoe doen jullie dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-04 20:14

Mijn veulen is nu 4 weken oud en gaat altijd mee als ik ga rijden, last heb ik er bijna niet van. Maar hoe kan ik het uitbouwen dat ze uit elkaar gaan?


marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 20:20

tja ik heb maar 1 keer mee laten lopen, en dat was al meer dan genoeg voor mij Lachen
Noa blijft gewoon op stal wachten, en dit gaat eigenlijk erg goed
halstertje af en iemand die af ent oe gaat kijken in het begin
je begint met een minuut of 5, nu staat noa zomaar een uur even alleen..
het ideaalstje is natuurlijk om 2 veulens (vriendjes) in een stal te zetten, ik heb helaas die mogelijkheid niet
succes ermee

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-04 20:21

Ja het veulen gaat wel, maar hoe doe je dat met de merrie?

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 20:43

aan het werk zetten natuurlijk Lachen

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-04 20:44

Pff denk jij, zodra het veulen uit het zicht is is ze niet te houden, en met niet te houden bedoel ik echt dik hengstengedrag!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 22:06

je zou het toch echt moeten proberen
de eerste keer reageerde mijn merrie ook vrij heftig, tenminste ze steigerde
uiteindelijk toch buiten gekregen en na een rondje weer terug.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-04 22:08

Hmm nieuw project dus! Als het goed is wordt er eerdaags nog 1 veulen geboren dan wordt alles wel wat gemakkelijker denk ik!

xingridx
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 11567
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 14:20

Kane en Toto blijven gewoon lekker op stal, die vinden het wel gezellig met zn tweetjes.
In het begin wel hinniken enzo, maar verder geen problemen. De moeders ook niet, vooral Blondie was wel ff blij om even zonder kind te zitten
Nu lopen ze redelijk vlot de stal in en vermaken zich daar prima, met een plak hooi erbij blijven ze rustig uur tot anderhalf alleen

*Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam*
12-05-2016 Esmee Simone <3
28-12-2018 Dafne Joëlle <3

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 14:23

Yade gaat ook in haar eentje op stal , met een grote plak hooi zodat ze wat te doen heeft ! Een uur / anderhalf uur geeft totaal geen problemen .

Kees vind het allemaal best zolang Yade wel in stal staat , anders krijg ik haar niet mee , ze vind het geen prettig idee denk ik dat Yade alleen op het land staat met de andere 2 !

    S p o t.

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 15:06

Viënna gaat nu ook alleen op stal.
In het begin was het rijden een ramp, maar nu maakt ze er niks meer van.
Idd gewoon met 5 minuutjes beginnen en dat langzaam aan opbouwen, dan wennen ze er vanzelf aan. De merrie aan het werk zetten werkt trouwens ook erg goed.

:+: Lady & Viënna :+:
Blondes have more fun ;)
Mijn fotografiefacebook : La_Vie Photo

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-04 15:42

Pff ik krijg haar niet eens 3 stappen van de stal weg! Terwijl ze altijd zo braaf is!

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 16:19

claudina vond het eerst ook niet zo'n goed plan om naar de bak te gaan terwijl Zidine op stal bleef... Steigeren!!! Echt heel hoog en best wel eng hoe ze deed. Maar ik heb nooit met het veulen erbij gereden. altijd nog zonder. Nu gaat het prima (na ong. 3x tegenspartelen) en is ze zelfs blij als ze even weg is van Zidine...
Gewoon doen!!! Moet toch een keer!!

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 16:24

het irritante hier is dat ik mijn merrie niet meer kan rijden tot na het afspenen door medische problemen..maakt het natuurlijk niet simpel om de twee te doen wennen apart te zijn,ook al niet omdat ze hier thuis staan en 1 weide hebben..ik denk er toch aan binnenkort es een klein stukje te gaan wandelen met de merrie..wat moet ik anders..
je zal al niet de enige zijn die last heeft om zn twee lieverds van elkaar te scheiden Haha!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 18:36

daarom moet je er dus de eerste dag al mee beginnen.
veulen op stal met iemand die er even bij blijft,
merrie aan het hoofdstel mee, tot de overkant van het erf en dan weer terug.
Volgende dag weer en na 3 dagenm ga je 5 meter verder.
dag erna stap je 3 rondjes door de bak etcetc.

Bij een 2de veulen weten ze het de 2de dag al dat ze elke keer naar het veulen mogen en heb je behalve wat gehinek geen problemen meer.
Als je langer wacht word het gewoon wat moeilijker omdat de merrie denkt dat het foute boel is als het veulen achterblijft, anders mocht het immers ook gewoon mee?

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 21:24

Belle heb ik voor het eerst weer gereden toen Tigo 1 week oud was. Heb Tigo op stal gezet en ben met Belle gaan rijden. Tuurlijk is ze druk maar ze was goed te houden. Heb het langzaam uitgebouwd en nu kan ik al een uur wegblijven. Tigo is nu 3 weken oud en staat geduldig op zijn mama te wachten. Eigenlijk is het voor hem ook een feest want hij krijgt soms een paar brokjes als mama er niet is en dan kan hij ze lekker helemaal alleen opeten

21-5-2010 Luc geboren!

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 22:46

pretty schreef:
het irritante hier is dat ik mijn merrie niet meer kan rijden tot na het afspenen door medische problemen..maakt het natuurlijk niet simpel om de twee te doen wennen apart te zijn,ook al niet omdat ze hier thuis staan en 1 weide hebben..ik denk er toch aan binnenkort es een klein stukje te gaan wandelen met de merrie..wat moet ik anders..
je zal al niet de enige zijn die last heeft om zn twee lieverds van elkaar te scheiden Haha!


ik kan ook niets met mijn merrie door een blessure, maar ik heb wel al een paar keer het veulen in de box gezet en met de merrie heerlijk rustig buiten de stal (uit zicht veulen) gestaan. de merrie stond super rustig naast me zo van ja ze moet het maar leren dat ze even zonder me moet. echt ik lag krom Haha! . het is een echt mamabeest en ik verwachte de grootste heibel van mams maar ze verraste me volkomen.
het kan dus ook anders Haha!

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 22:51

Het kan ook anders ja Tong uitsteken. Zo zie je maar weer dat elk paard er anders op reageert .

Maar helaas gaat het niet bij iedereen zo makkelijk als bij rina Rolleyes. Zou wel makkelijk geweest zijn Haha!.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-04 08:32

Hahaha zal voor de gein eens foto's nemen als ze even op haar veulen moet wachten! En dat is dan inclusief bit en hengstenketting. Als ik deze merrie gewend ben wordt een hengst een eitje! Raar beest!

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 08:36

Hmm die problemen krijgt mijn moeder dus ook volgend jaar Extreme duivel Als het goed is krijgen we ook twee veulies, dus die kunnen dan ook samen sterk zijn

LadyVal

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 13:57

ik heb satchmo er vanaf week 1 bij weg gehad.
elke dag weer iets langer,
de eerste dagen heeft lady echt de hele bak eronder gepoept en was ze binnen 5 minuten helemaal bezweet.
eigenlijk heb je er al te lang mee gewacht,
en hoe langer je ermee wacht hoe erger het voor het veulen word.
satchmo was de eerste dagen heel rustig en na z´n 2e week begon ie wat onrustiger te worden.
ik heb lady de eerste dagen gewoon los in de bak gezet en later aan de longeerlijn om haar bezig te houden.
het is het handigst om het niet alleen te doen en dat er geen andere paarden op stal staan (is mijn mening) ,
lady vind het in ieder geval maar nix als zij niet bij haar veulen is en een ander paard wel.
wanneer ik lady in haar box laat en satchmo meeneem vind ze het erger dan andersom.
ik denk dat ze zich dan echt opgesloten voelt en dan nog meer in paniek raakt.


Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 17:55

Op stal waar onze pony nu staat, staan ook fokmerries en die worden ook gereden. Ze gaan zo snel mogelijk weer aan het werk, het veulen blijft op stal. Dat geeft dus nogal wat gegil en gebrul over en weer in het begin, maar de merries zijn meestal toch goed te houden (het zijn Trakehners). Als je haar goed aan het werk zet zodat ze zich op jou moet concentreren (dus veel overgangen/wendingen enz, hou haar aan de gang) dan gaat het wel goed. Of laat iemand haar longeren met jou erop, hou idd wel altijd iemand in de buurt.
De meeste merries roepen nu al niet eens meer terug als hun baby staat te bleren Lachen En nu de veulens wat ouder zijn, blijven ze gewoon gezellig op de wei bij de andere kindjes en mama's... Haha! Gaat prima!

"Many people don't know this, but it's possible to read something you don't agree with on the internet and simply move on with your life."

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 10:23

dat is het voordeel als er nog andere paarden in de buurt staan Lachen dat hebben wij hier wel niet..

Nicolien_DF

Berichten: 647
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:49

Ik ben toen Feniño 2 weken oud was begonnen met scheiden. Donja werd toen ook helemaal gek (ik heb behoorlijk wat poep moeten vegen Schijnheilig ), maar naar veel oefenen ging het al een stuk beter Lachen Op het begin bleef Feniño in de stal staan, maar nu staat hij gezellig bij de geiten in de wei.
Gaat perfect Lachen

-

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 15:54

ik ben er vanaf dag 1 mee begonnen vorig jaar, toen liep Katinka nog niet achter Polly aan.
Verzorgster in de box geplant, merrie mee rondje over het pad en weer treug. Heb mooi de hele zomer met mams naar buiten gekund terwijl die kleine op de wei stond, weet zeker dat ik het volgend jaar weer zo doe.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: pretty en 48 bezoekers