Arbeidsovereenkomst-vraagje

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Arbeidsovereenkomst-vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 12:55

Ik heb een contract gekregen voor 16 uur per week in oktober 2003. Dit was een contract voor bepaalde tijd, nl tot april 2004. In april is mijn contract verlopen maar mondeling verlengd tot september of zoiets dergelijks (was toen nog niet duidelijk of ik kon blijven tot februari of in september 04 weg zou moeten). Ik kreeg vorige maand een brief dat mijn arbeidsovereenkomst niet verlengd wordt. Dus ik moet per september weg, ga ik dan van uit.

Is door het af laten lopen van mijn contract en niet opnieuw verlengen nu niet een contract voor onbepaalde tijd aangegaan? Kunnen ze mijn contract wel af láten lopen?

Indien dit wel zo is, heb ik dan recht op een WW-uitkering? Moet ik daarvoor alsnog iets schriftelijk vast laten leggen door mijn bedrijf? (dat ik dus tot september gewerkt heb?)

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 13:06

Je contract is volgens mij rechtsgelding met bepaalde tijd verlengd, dus kan je baas het per september opzeggen.
Als was het met onbepaalde tijd ingegaan, dan nog voldoet hij waarschijnlijk aan de opzegtermijn in het contract door nu al aan jou door te geven dat je per september moet stoppen.

Hoe het zit met WW weet ik niet.
Wel is handig om met terugwerkende kracht in ieder geval de verlenging asnog op papier te krijgen, dan heb je in ieder geval iets in handen.
Mondelinge overeenkomsten gelden vaak wel, maar dat is zo lastig aan te tonen!

Wel balen voor je dat je weg moet, gauw wat nieuws zoeken!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 13:12

ja ik ben al op zoek, maar iets wat voor 16uur flexibel in te delen is (ik heb nl ook nog een fulltime HBO studie ernaast) is lastig te vinden. Maargoed, heb me al overal bij uitzendbureau's ingeschreven en ik ben hard aan het netwerken. Volgens mijn zoektocht kom ik wel in aanmerking voor WW (ondanks mijn stufi) dat is toch een geruststelling dat ik in elk geval niet meteen ook mijn huis uit hoef Knipoog
Ben benieuwd!

Soraya

Berichten: 6875
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 13:18

WW krijg je als je ontslagen bent. Dus dat zit wel goed. Maar volgens mij moet je baas zich wel aan een opzegtermijn houden. Maar zoals miepmiep al zei denk ik dat je nu in je opzegtermijn zit dan.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 13:22

Volgens mij heb je per definitie geen recht op WW als je stufi krijgt.. weet je zeker dat je er recht op hebt?
Zonder stufi heb je wel recht op ww, je bent immers buiten eigen schuld werkeloos geworden..

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 14:22

Daarbij moet je om ww te ontvangen ook nog een aantal jaar gewerkt hebben. Ik weet niet precies hoeveel, maar volgens mij wel meer dan 5.
Als je nog een flexibel baantje zoekt kan ik je echt aanraden om het eens bij een bouwmarkt te proberen (ik weet niet of dat wat voor je is). Ze zijn elke dag open tot 9 uur, dus je bent net afhankelijk van koopavonden om 's avonds te werken. Zo kom ik vaak toch aan mijn uren, ook al zit ik overdag in college.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 14:34

Laura schreef:
Is door het af laten lopen van mijn contract en niet opnieuw verlengen nu niet een contract voor onbepaalde tijd aangegaan? Kunnen ze mijn contract wel af láten lopen?


Een contract voor bepaalde tijd wordt stilzwijgend met dezelfde termijn verlengd. Stel dat je een contract voor een half jaar had, dan heb je nu weer een contract voor een half jaar. Dit mag maximaal 3 contracten lang voor een maximum totale duur van 36 maanden.

Soraya

Berichten: 6875
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 14:35

Na die 3 contracten ga je over op een contract voor onbepaalde tijd. Vast contract dus.
Maar geloof niet dat het zo bij jou is gegaan toch?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 15:02

Laura schreef:
Indien dit wel zo is, heb ik dan recht op een WW-uitkering? Moet ik daarvoor alsnog iets schriftelijk vast laten leggen door mijn bedrijf? (dat ik dus tot september gewerkt heb?)


Werkeloosheid als gevolg van het aflopen van een contract geeft recht op WW (mits natuurlijk aan andere voorwaarden is voldaan). Ik neem aan dat je gewoon loonstrookjes krijgt, waarmee je kunt aantonen wanneer je wat hebt gekregen. Je werkgever krijgt een formulier van het UWV toegestuurd waarin hij alle info moet invullen. Je hoeft dus in principe niets schriftelijk vast te leggen verder.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 15:11

erleyne schreef:
Daarbij moet je om ww te ontvangen ook nog een aantal jaar gewerkt hebben. Ik weet niet precies hoeveel, maar volgens mij wel meer dan 5.

Dit is niet correct. Ik heb 15 maanden gewerkt en dus ook 15 maanden ww betaald. Sinds begin deze maand ben ik werkeloos en ik heb wel recht op een uitkering. De duur van de uitkering is echter wel afhankelijk van hoe lang je hebt gewerkt. Heb je korter dan 5 jaar gewerkt dan krijg je max. 1 jaar ww-uitkering en vaak nog minder.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 16:12

Oh, dat wist ik niet. Ik heb ooit eens een paar maanden zonder werk gezeten, en toen zei zo'n vent van sociale zaken dat het toch geen zin had om een ww aan te vragen, omdat ik maar zo kort gewerkt had (toen al iets van twee jaar). Maar misschien hangt het ook af van hoeveel uur je per week hebt gewerkt? Anders wil ik alsnog wel geld zien van die tijd dat ik heb thuisgezeten. *LOL*

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 16:22

Citaat:
Een contract voor bepaalde tijd wordt stilzwijgend met dezelfde termijn verlengd. Stel dat je een contract voor een half jaar had, dan heb je nu weer een contract voor een half jaar. Dit mag maximaal 3 contracten lang voor een maximum totale duur van 36 maanden.

Kijk, dit bedoel ik dus; dat zou betekenen dat ze me nu tot november zouden moeten houden?
Wat als ze me dan toch in september weg willen hebben? Als ze dat nu aankondigen heb ik dan gewoon ontslag? En wat dan vergeleken met contractbeeindiging? Dan heb ik wel recht op een maand langer uitbetaling oid?

Je hebt recht op WW als je min. 12 maanden gewerkt hebt (maakt niet uit hoeveel uur pw!) Op alle sites die ik over WW gezien heb staat niets over stufi als ww-uitsluiting.

Citaat:
Om recht te hebben op een WW-uitkering dient u bovendien aan de volgende criteria te voldoen:

1. U bent werkloos
U bent werkloos wanneer u:

minimaal vijf arbeidsuren per week verliest (of als u minder dan tien uur per week werkte, minimaal de helft van de totale arbeidsuren);
geen recht meer hebt op loon over die verloren arbeidsuren;
beschikbaar bent om passende arbeid te accepteren, door te solliciteren.

2. Er is geen reden voor uitsluiting
Bijvoorbeeld: het ontslag is u zelf niet aan te rekenen.

3. U heeft een arbeidsverleden van minimaal een half jaar
U heeft een arbeidsverleden van een halfjaar wanneer u voldoet aan de '26 uit 39 weken'-eis. U heeft dan gedurende de 39 weken voor de eerste werkloosheidsdag minimaal 26 weken in loondienst gewerkt. U hoeft niet fulltime te hebben gewerkt: wanneer u in een week één dag heeft gewerkt, telt die week mee als gewerkte week. Ook vakantieweken waarin uw loon is doorbetaald tellen mee. Weken waarin u als zelfstandige heeft gewerkt, tellen niet mee. Ook weken die al zijn meegeteld voor een eerder recht op uitkering tellen niet mee. Voor beroepsgroepen zoals seizoenarbeiders, artiesten, musici en filmmedewerkers geldt een lagere weken-eis.

Uitsluitingsgronden
Bent u ontslagen, maar verkeert u in één van de onderstaande omstandigheden, dan heeft u geen recht op een WW-uitkering:
1. u ontvangt een ziekte-uitkering of een volledige WAO-uitkering;
2. u woont niet in Nederland;
3. u zit in de gevangenis;
4. u bent werkloos wegens staking op uw werk;
5. u heeft vrijstelling wegens gewetensbezwaren;
6. de kans bestaat dat u Nederland wordt uitgezet omdat u geen geldige verblijfs- of werkvergunning heeft.

Laatst bijgewerkt door Laura op 23-06-04 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 16:30

Laura schreef:
Citaat:
Een contract voor bepaalde tijd wordt stilzwijgend met dezelfde termijn verlengd. Stel dat je een contract voor een half jaar had, dan heb je nu weer een contract voor een half jaar. Dit mag maximaal 3 contracten lang voor een maximum totale duur van 36 maanden.

Kijk, dit bedoel ik dus; dat zou betekenen dat ze me nu tot november zouden moeten houden?
Wat als ze me dan toch in september weg willen hebben? Als ze dat nu aankondigen heb ik dan gewoon ontslag? En wat dan?


Interessant. Ik denk dat je dan toch protest aan moet tekenen, want anders gaan ze idd moeilijk doen bij het UWV. Bel het UWV anders eens op en vraag wat je precies moet doen. Zij hebben er meer verstand van dan ik. Lachen Ik weet het alleen vanuit werkgevers oogpunt

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 23:46

Niemand anders? Volgens een vriend van me ben ik nu gewoon in vaste dienst en kunnen ze me dus alleen ontslaan. Ben nu aan het bekijken hoe ik dat allemaal doen moet Verward

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 23:57

Ik weet niet of iemand t al gezegd heeft, maar een mondelinge afspraak is ook bindend hoor! Ik weet niet precies wat jullie hebben afgesproken?Alleen is dat wat lastiger te bewijzen dan als het op papier was gezet. Je hebt geen recht op een WW uitkering als je stufi hebt dacht ik.
Ook is het geen contract voor onbepaalde tijd geworden, omdat je die pas krijgt als je 3 keer achterelkaar een contract voor bepaalde tijd hebt gekregen met een tussenpoos van niet langer dan 2 (of 3?) maanden.
Ik heb het vak recht gevolgd op de opleiding, dit is wat ik daar zo uit mn hoofd nog van weet.
Je kunt ook bij een rechtswinkel langsgaan voor de zekerheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 08:33

Laura schreef:
Niemand anders? Volgens een vriend van me ben ik nu gewoon in vaste dienst en kunnen ze me dus alleen ontslaan. Ben nu aan het bekijken hoe ik dat allemaal doen moet Verward


Je vriend heeft het helaas niet juist.
Ga anders even met je hele papierwinkel naar een Rechtswinkel, daar kijken ze het even voor je na.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 09:34

Alet schreef:
Ik weet niet of iemand t al gezegd heeft, maar een mondelinge afspraak is ook bindend hoor! Ik weet niet precies wat jullie hebben afgesproken?Alleen is dat wat lastiger te bewijzen dan als het op papier was gezet.


Maar de werkgever had ook wijzer moeten zijn. Ik denk dat zij in dit geval aan het kortste eind trekken.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:09

ja idd het gaat hier om goed werkgeverschap; de werkgever mag je niet zomaar 'belazeren'.