KWPN-Sterkeuring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

KWPN-Sterkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-04 20:28

Vandaag was ik met een vriendin op de Keuring van het KWPN in Boxtel.

Aldaar aangekomen viel mij de kwaliteit van de aangeboden merries meteen op, wat er rondliep was nu niet echt spectaculair te noemen (om even onbeschoft te doen: ik vond dat wij 1 van de betere merries bij ons hadden Bloos ).
Veel merries waren echt onvoldoende bespierd, onverzorgd en toonden zich ook absoluut niet, wat resulteerde in een minimale uitreiking van het sterpredikaat.

De merries waarvan je toch zeker wel verwachte dat zij een Ster zouden krijgen, mochten ontgoocheld weer naar huis gaan.

Ligt het dan aan mijn optiek, is de keuring (veel) strenger geworden of is de kwaliteit van de aangeboden merries dramatisch gedaald?

Toos paardloos


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 20:31

Ik was vorige week in Esbeek en heb genoten!
Daar was de kwaliteit echt goed

[edit]
hoe heeft de merrie het gedaan die jullie bij je hadden?
[/edit]

LDRD

Berichten: 9868
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 20:49

Was vorig jaar in Boxtel volgens mij precies hetzelfde. Wat ik toen heb gezien was niet echt veel bijzonders en zeker niet sterwaardig.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 20:52

Vandaag ook op de keuring geweest, in Alblasserdam. Gemiddeld 1 ster per groep, maar verder over het algemeen niet echt hele slechte cijfers, uitzonderingen daargelaten.

Er liepen wel een paar hele aansprekende paarden tussen, heb niet echt 'slechte' gezien. Kwaliteit was zeg maar matig, niet bar slecht maar er waren er ook maar weinig sterwaardig.

De merrie die wij bij ons hadden (WeltHitII x Elcaro) had 65 voor exterieur en 66 voor beweging (65,66,66), punten die we ongeveer wel verwacht hadden. Laagste aantal punten dat ik gehoord heb voor exterieur was 55 (maar heb ook zeker niet alles gezien!) en er liep een merrie met 78 voor galop (helaas net gemist)....

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 20:53

Ik ben dit jaar niet wezen kijken hier, kennis van mij is met haar merrie geweest, en die is ster geworden, is ook een super merrie.
Connectie van mijn stagebieder was er ook geweest, hun merrie was ook ster, ook een erg leuk dier.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 21:13

vonneke hier op bokt was vandaag ook in Boxtel met haar merrie

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-04 08:05

Weet je misschien wat zij ervan vond en of haar merrie wel ster werd?

Toos paardloos

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 08:08

Ik ben ook benieuwd hoe het in Drachten gaat, veel aanmeldingen dit jaar en ook wel een paar interessante (op papier) merries.....


rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:20

haar merrie is geen ster geworden, maar anders moet je haar wel PB want lijkt me niet echt leuk als ik het hier allemaal voor haar ga vertellen, ik hoorde alleen dat de beeste in de kooi veel te erg werden opgefokt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 13:21

ik vond het er zelf nogal een zootje.
Bij het meten werden gewoon alle nummers door elkaar gedaan.
ik moest als laatste en voor ons wat het nogal spannend omdat we der thuis maandag maar net 160 gemeten kregen, maar die meter kwam er aan. hield de stok erlangs en zei 162 met de ijzers eraf.
Wij keken elkaar al aan van ja daaaaag. dat haalt ze nooit (thuis nagemeten en ze haalt net 161 met ijzers ipv 163) maar ok is alleen maar in mijn voordeel

Daarna moesten we op en neer stappen en draven. en werd exterieur beoordeeld

Toen de ring in. duurde bijna 5 minuten voor ik der los mocht laten omdat ze nog bezig waren met de vorige op papier.
hier werd mijn merrie al niet zo heel veel fijner van.
Toen ik der los moest laten gingen ze er meteen met de zweep achterna wat resulteerde in alleen maar galop, (vraag mezelf nog steeds af waar ze de punten voor draf vandaan hebben)

na een rondje of 20 mocht ze springen en ook daar werd ze veel te hard doorheen gejagen. gelukkig sprong ze goed, maar de 2 keren met oefenen was veel beter

Ik vond het erg jammer dat er 6 mensen met een zweep achter me merrie stonden te klote, en ik was niet de enige, ik heb bij het middagprogramma veel mensen gehoord die ontevreden waren over het aanjagen

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 16:50

vonneke schreef:
ik vond het er zelf nogal een zootje.
Bij het meten werden gewoon alle nummers door elkaar gedaan.
ik moest als laatste en voor ons wat het nogal spannend omdat we der thuis maandag maar net 160 gemeten kregen, maar die meter kwam er aan. hield de stok erlangs en zei 162 met de ijzers eraf.
Wij keken elkaar al aan van ja daaaaag. dat haalt ze nooit (thuis nagemeten en ze haalt net 161 met ijzers ipv 163) maar ok is alleen maar in mijn voordeel

Daarna moesten we op en neer stappen en draven. en werd exterieur beoordeeld

Toen de ring in. duurde bijna 5 minuten voor ik der los mocht laten omdat ze nog bezig waren met de vorige op papier.
hier werd mijn merrie al niet zo heel veel fijner van.
Toen ik der los moest laten gingen ze er meteen met de zweep achterna wat resulteerde in alleen maar galop, (vraag mezelf nog steeds af waar ze de punten voor draf vandaan hebben)

na een rondje of 20 mocht ze springen en ook daar werd ze veel te hard doorheen gejagen. gelukkig sprong ze goed, maar de 2 keren met oefenen was veel beter

Ik vond het erg jammer dat er 6 mensen met een zweep achter me merrie stonden te stinkmodder, en ik was niet de enige, ik heb bij het middagprogramma veel mensen gehoord die ontevreden waren over het aanjagen


Kortom een prachtige dag van hoe het niet moet.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-04 17:04

Dat klopt idd, dat van die aanjagers. Gisteren werd de merrie van mijn vriendin zo opgejaagd en zaten die oelewappers zo te frotten, dat ze per ongeluk van de verkeerde kant over de oxer ging. Hoezo staan slapen....

Vandaag meer geluk 1 sterpredikaat behaald!!!

De kwaliteit van de merries was beter als die van gisteren, maar er werd echt nog niet met sterren gestrooid...

Toos paardloos

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 18:03

Op de 2e dag is de kwaliteit altijd beter, heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat er dan alleen 3 jarige komen.
Op de 1e dag (4 jaar en ouder) komen er ook die al eerder aan zijn geboden en mensen die nog een jaartje hebben gewacht, omdat het er als 3 jarige nog niet op leek etc.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-04 19:21

Cute schreef:
Op de 2e dag is de kwaliteit altijd beter, heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat er dan alleen 3 jarige komen.
Op de 1e dag (4 jaar en ouder) komen er ook die al eerder aan zijn geboden en mensen die nog een jaartje hebben gewacht, omdat het er als 3 jarige nog niet op leek etc.


Maar ook mensen die een vierjarige, veelbelovende merrie hebben gekocht en haar toch mee willen laten dingen naar het Ster-predikaat. Het zijn niet alleen maar wannabe's daar.
Je kan ze niet allemaal over 1 kam scheren.

Toos paardloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 19:34

ik was er heen gegaan om mijn merrie stamboek te laten worden.

Ik had er niet veel van verwacht, terwijl andere dat wel deden. ook vreemde mensen naderhand vonden dat ze niet goed beoordeeld was.

kijk dat ze niet veel punten haalde is niet zo erg. maar de manier waarop vind ik wel vervelend...

ze hebben der gewoon nog niet half zo zien lopen als ze kan.

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 19:38

Ik kwam er met 3 en ging met 3 stamboekmerries naar huis, lig ik er wakker van ?

Compleet niet, stamboekkeuringen altijd de meest zinloze vertoningen gevonden, tis dat we er naartoe moesten (oklund) maar anders kom ik er dus nooit meer, ik ben blij dat het weer achter de rug is.

Geef mij maar sportmensen ipv keuringsmensen Lachen

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 19:42

imker schreef:
Maar ook mensen die een vierjarige, veelbelovende merrie hebben gekocht en haar toch mee willen laten dingen naar het Ster-predikaat. Het zijn niet alleen maar wannabe's daar.
Je kan ze niet allemaal over 1 kam scheren.


Tuurlijk zijn er ook veelbelovende 4 jarige bij, je hoort mij het tegendeel ook niet beweren.
En ik zeg ook niet dat het wannabe's zijn.
Maar het is gewoon een feit dat er op dag 2 altijd meer sterretjes uitgedeeld worden en dat de kwaliteit dus ook beter is.

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 19:44

vonneke schreef:
ik was er heen gegaan om mijn merrie stamboek te laten worden.

Ik had er niet veel van verwacht, terwijl andere dat wel deden. ook vreemde mensen naderhand vonden dat ze niet goed beoordeeld was.

kijk dat ze niet veel punten haalde is niet zo erg. maar de manier waarop vind ik wel vervelend...

ze hebben der gewoon nog niet half zo zien lopen als ze kan.


Jammer dat ze het niet gehaald heeft, wat voor punten had ze?

Mettetje

Berichten: 759
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 19:52

Ik heb de keuring als een groot drama ervaren vorig jaar. Mij leek een keer naar de keuring gaan met mijn oogappel leuk. Ze was al opgenomen in het stamboek maar een sterpredikaat is natuurlijk erg leuk. Ze heeft het net niet gered het sterpredikaat, maar ze is nog steeds mijn ster. Het is naar mijn mening een grote vriendjespolitiek die keuringen. Als een gemiddelde merrie op de keuring komt en voorgebracht wordt door een naam, is alles net iets toegankelijker. De merries in de groep van mijn paard waren van grote namen en niet bijzonder mooi te noemen (exterieurmatig, gangenwerk). Er was gelukkig nog een nuchtere paardeliefhebber waar ik gezellig mee heb zitten kletsen. Ze had een prachtige merrie met een leuk veulen van Flemmingh aan de voet. Het veulen zat eigelijk niet in de planning (maar ze as er erg wijs mee), maar de jury had haar het jaar daarvoor aangeraden de merrie te dekken en met het veulen naar de sterkeuring te komen. Dan zou ze het vast wel halen dat predikaat. NIET DUS. Ze had nog slechtere cijfers dan het jaar ervoor. Zonde is dat. Voor een paardenliefhebber die een merrie houdt voor de hobby en er mee naar de keuring gaat heeft weinig kans. Maar.........zo heb ik het natuurlijk ervaren. Maar ik vond het bovenal vervelend voor die vrouw, die overigens haar schouders ophaalde en haar paard een dikke knuffel gaf. Voor mij nooit geen keuringen meer!

Grootse daden leiden tot afgunst, afgunst leidt tot rancune, rancune leidt tot leugens!

Mette doet het weer dankzij http://www.hh-massage.nl/

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 19:56

Daar ben ik het niet mee eens hoor Mettetje.
Jouw merrie was al opgenomen en toen niet ster waardig, dus de kans dat ze dat nu wel is, is dan niet zo heel groot.
Niemand kent mij bij het KWPN, maar mijn merrie werd wel ster.
Het stamboek zou natuurlijk ook geen moer voorstellen als ze minder goede merries ster laten worden vanwege de eigenaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 20:41

mijn merrie liep 66 voor exterieur, 69 vrij gewegen en 70 vrij springen.

iedereen was echt verbaasd dat mijn merrie de 68 punten niet haalde behalve ikzelf.

ik heb er totaal geen verstand van en was er zonder verwachtingen naar toe gegaan ookal zaten andere mij op te naaien.

van veel mensen op de keuring kreeg ik het advies terug te gaan als ze wat hoger in de sport loopt.

misschien dat ik dat dan doe

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 20:47

Hé, merrie van mijn kennis staat nu in de Paardenkrant (beste merrie van de keuring in Marienheem, Twister (v. Lux), 85 voor springen, 75 voor bewegen, exterieur weet ik zo niet)

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 21:46

Doen ze deze dingen ook op een ruinen keuring, of gaat het er daar anders aan toe?

- Offline -

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:13

Oh Vonneke, wat jammer!!

Ik vond de algemene kwaliteit niet super, maar er liepen toch patente merries tussen. De Negro x Cocktail van goede kennissen van me had hele goede punten, 72-77-70 en 80 voor de draf (waar veel mensen verontwaardigd over waren, die had er 90 moeten hebben Haha! ).

Ze waren niet erg scheutig met de punten hoor! Ik heb meer dan gemiddelde merries zonder ster naar huis zien gaan. Ook hechtten ze teveel waarde aan de mate van gespannenheid/ontspannenheid van een paard. Dat was erg jammer.

Een Opan(netje) kreeg 85 voor het springen, en dat was heel terecht.
Een grote vos (is me ontschoten wat het was) kreeg zeer onverdiend de ster, en een 007 ging onverdiend zonder ster naar huis.

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 16:51

Franske schreef:
Ik kwam er met 3 en ging met 3 stamboekmerries naar huis, lig ik er wakker van ?

Compleet niet, stamboekkeuringen altijd de meest zinloze vertoningen gevonden, tis dat we er naartoe moesten (oklund) maar anders kom ik er dus nooit meer, ik ben blij dat het weer achter de rug is.

Geef mij maar sportmensen ipv keuringsmensen Lachen


Mee eens Franske, hadden we het al op MSN over...

Wij zijn ook geweest met 3 merries, 3 keer niks gehaald, maar vond alles in Esbeek ook niet zo op rolletjes lopen.. 6 aanjagers bijvoorbeeld, vind dat wel erg veel.. En ze zaten nog te pitten ook Lieten zomaar een paard richting hindernis gaan, mocht niet, springt de merrie door het lint heen Scheve mond


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 44 bezoekers