Hoe train ik betere techniek boven de sprong?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Hoe train ik betere techniek boven de sprong?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 10:36

Onze kroonjuweel ruin is 18 juni naar Dronten geweest om te oefenen voor de stamboekkeuring 8 juli.

Zie topic: [ITP] Kroonjuweel ruin oefenen voor stamboekkeuring.

Het oefenen vrijspringenging opzich erg goed. De keurmeester was positief en vertelde dat als Ryan ging springen tijdens de stamboekkeuring dat het positief zal bijdragen aan de uitslag. Hij zei alleen wel dat de techniek boven de sprong beter kon, de afzet was goed.

Nu bedacht ik mij ineens, misschien kunnen we dat oefenen thuis, bijvoorbeeld door brede oxers neer te zetten zodat hij wel wat techniek moet gebruiken om daarover te kunnen komen.
Hebben jullie ideen om te oefenen voor betere techniek boven een sprong?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 10:48

iig niet een hindernis neerzetten en daaroverheen laten springen ,
zet een lijntje neer van 3 sprongen, drafbalk, kruisje, laag steiltje en dan hoge oxer ( na paar keer te hebben losgesprongen uiteraard )
de tweede hindernis staat op 1 galopsprong,de derde ook op een (of evt twee) galopsprongen. door wat meer grondlijn te geven, en wat te spelen met balken schuin op de sprong te leggen ( zo : /\ ongeveer dus Lachen )
kun je dus wat gaan spelen met het paard, waardoor ie een beter techniek kan krijgen , maar een goede techniek heeft ie of heeft ie niet, en dat zul je in deze paar weken tijd niet drastisch kunnen veranderen
wat ontbreekt er in zijn techniek?
basculeert ie te weinig?
laat ie beenwerk teveel hangen ?
er zijn nog veel meer truckjes die je kunt proberen , maar in zo'n korte tijd heb je dan alleen maar kans dat ie wat angst krijgt voor het springen
dus meer als wat ik hiervoor heb omschreven moet je ook echt niet doen...

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 11:55

Zijn afzet was goed en hij trok zijn voor en achterbenen genoeg op, dat verstond ik nog wel van die man. Alleen boven de sprong zou die meer ruggebruik? mogen laten zien ofzo...

Ik zal je tips proberen!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 12:13

basculeren dus Knipoog

dat kun je idd ook verbeteren door bovengenoemde
ook dressuurmatig de rug sterker maken, en goed over de rug rijden, vaak afwisselen met hoog en laag instellen, zodat die rug als een harmonika word, zorgen ervoor dat het paard beter kan gaan basculeren Knipoog
succes !

enne foto's !!!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 12:17

Ik denk inderdaad dat dat was wat hij bedoelde haha. Ik ben nog niet zo thuis in alles wat met springen te maken heeft. Ik wil het heel graag allemaal leren en met Ryan graag eens springwedstrijden starten.

Ik ga zo gelijk naar de paarden en dan een mooi oefenlijntje uitzetten zoals jij beschreven hebt Knipoog

En die foto's komen er wel!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 15:34

Het is niet gelukt Scheve mond

Maar dat kwam niet door het paard of door de opstelling van de hindernissen.

Onze bak is pas groter gemaakt en nog ontzettend zwaar, de paarden zakken bijna verder als hun kogels in dat stomme zand.

Ik had Ryan eerst gelongeerd waarbij hij behoorlijk fris was en dus flink door de bak heeft lopen ploeteren en dus al behoorlijk nat was. Ik twijfelde of ik hem nog wel zou laten springen, maar ik heb het toch even geprobeerd. Maar het was veel te zwaar, hij ging helemaal plat om door dat zand te komen en na 2 x hem te hebben laten springen heb ik hem maar verlost en mocht hij uit die bak. Daarna flink lang gestapt in de hoop dat de spierpijn morgen niet al te erg zal zijn....
Helaas hebben we voorlopig dus niet de mogelijkheden om het springen met hem te trainen want ik laat hem echt niet meer springen in die bak.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 18:35

oh das flink balen dan !!
hebben jullie geen buitenbak?
evt is dan longeren , met aan beide kanten een laag huppeltje , een optie, kun je iig toch wel wat oefenen met springen , maar helaas niet zoveel op techniek

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-04 08:18

Nee, we hebben geen buitenbak... We hebben alleen een paddock die dus vorige week groter is gegraven en nu de maten heeft van een gewone rijbak. Alleen is het dus echt veel te zwaar om in te rijden. Longeren gaat nog net, maar springen is ook echt te zwaar.
We hebben voor de rest alleen menpaarden en alle paarden zijn allemaal van dezelfde personen (familie), het is een privestal, ik ben de enige die onder het zadel rijd. Een echte rijbak zal daar dus nooit komen.
Echt balen, maar het is niet anders.... misschien dat de paddock in de toekomst wel wat vaster wordt zodat ik hem daarin kan laten vrijspringen.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 09:49

dat word dan toch onder de man boomstammetjes springen in het bos dan Tong uitsteken