Beginnen met Springwedstrijden..Wat moet ik doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

Beginnen met Springwedstrijden..Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-04 10:48

Hoi Allemaal.
Ik wil misschien met mijn verzorgpony springwedstrijden gaan doen. Maar ik weet nog niet zo veel van 'officiele' springwedstrijden af.
Moet ik me nou eerst ergens aanmelden ofzo?En moet ik ook eerst een dressuurproef rijden voordat ik mee kan doen? Zoiets heb ik gehoord.
Mijn viervoeterr is 1.57. Hoe hoog zou ik dan moeten springen met wedstrijden? En moet ik ook een springzadel/wedstrijdkleding etc kopen.
Ik denk niet dat ik echt 'professioneel' springster wil worden. Maar het lijkt mij wel leuk om zo nu en dan eens mee te doen met een springwedstrijd als die een beetje in de buurt is.


CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 10:51

als je wedstrijden wil gaan rijden, moet je eerst lid worden van een ponyclub.
daarna moet je dus idd eerst een winstpunt halen in de dressuur, en als je die hebt mag je beginnen met B springen
jou pony is een E-pony , dus je moet in de hoogste cathegorie springen , maar de hoogte valt zat mee hoor , ik weet niet precies hoe hoog dat voor pony's is .
je bent verplicht om met degelijke (rubberen) RIJlaarzen te rijden, witte of beige broek, jasje met plastron of clubtrui/ clubtenue
als je eerst wil weten of het allemaal wel wat voor je is,
dan kun je beter wat oefenconcoursen afgaan
die heb je zowel in dressuur als springen
dan hoef je geen tenue oid aan, en mag je zonder startkaart en zonder lid te zijn van een club, starten.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 10:52

ohw ja en wat zadel betrefd, je mag met een dressuurzadel wel springen, maar het is en slecht voor je pony en slecht voor je houding en je rug, omdat een dressuurzadel nou eenmaal een te vaste zit heeft om je zit vrij te maken boven een sprong
maar ik denk dat je eerder een veelzijdigheidszadel hebt voor je pony?
die is prima voor het springen !

Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-04 11:01

Bedankt!
Ja, ik heb een veelzijdigheidszadel. Binnenkort komt er waarschijnlijk een nieuwe. Ik heb nu rubberen rijlaarzen, en ben blij dat ik dus geen leren hoef te kopen. Want die zijn zo duur en ik ben blij met de laarsjes die ik nu heb. Die oefenconcoursen is wel een idee. Ik krijg nu soms vooral dressuurles maar binnenkort ook springles. Mijn pony vind springen echt heel erg leuk!
Weet iemand nog hoe hoog ik zou moeten springen?
En mensen die ook mee doen aan oefenconcoursen, wara kun je je dan inschrijven. Gewoon bij de 'plaatselijke' ponyclub zegmaar?

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:19

hey suusiej, wat leuk, je moet inderdaad eerst lid worden van een club, aan de hand van die club kan je een startkaart aanvragen met coupons. eerst krijg je dressuurcoupons en daarmee moet je minimaal 1 winstpunt maken. hierna kan je pas springcoupons bestellen. je moet met Billy 90 cm springen op de parcoursen. dit is niet altijd 90 cm maar varieert tussen de 90 en 100 cm. oefenparcoursen zijn er ook veel bij de voornruiters, elke 3e woensdag van de maand is er een oefenparcour. de regels zijn niet zo heel streng bij springen qua kleding, wat je zoiezo moet hebben is: beschermers niet verplicht, witte of beige rijbroek, plastron, en jasje met zwarte laarzen. veelzeidigheidszadel is prima voor springen,

Teamspirit... Je bent een toppertje!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:22

oefenconcoursen hebben ze op veel maneges, je zou dus gewoon even wat maneges kunnen bellen in de buurt


CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:22

ik dahct trouwens dat de hoogte tussen 80 en 90 lag, 1 meter is de klasse L nl,

Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-04 11:25

Nou, ik ben net begonnen met Billy met springen, maar het gaat echt hardstikke goed. Ik heb nu pas 60 cm gesprongen, maar ik weet zeker dat hij met gemak veel hoger kan, wnat hij vliegt er echt over heen Haha!
Weet iemand waar ik kan opzoeken hoe hoog ik moet springen?? Billy is dus 1.57

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:27

Is een E pony niet tot 1.56,9? Want anders zou ze al bij de paarden moeten beginnen.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:30

ojah dat is inderdaad zo.
ik heb het net opgezocht
je moet dus bij de paarden springen susan.
je moet dus minimaal 1 meter springen.
ik zou billy voor de zekerheid maar officieel opmeten nog, want met een touwtje opmeten scheelt zo al gauw 3 cm

Teamspirit... Je bent een toppertje!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:30

Voor een E-pony is de hoogte 90 cm in een B-parcours.
Een pony is een E-pony tot 1.56,9m, vanaf 1.57 is het een paard Knipoog (maar dat lukt nog wel bij een ponymeter *LOL* )

Oefenparcoursen bij jou in de buurt durf ik niet te zeggen, daar kun je het beste even een springruiter in jouw omgeving voor bellen. Die zijn daar altijd wel goed van op de hoogte Knipoog

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:38

Ik heb weer eens te lang over het typen en plaatsen gedaan...Clown

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-04 11:41

WHAHA Haha!
Dus ik heb waarschijnlijk NET een paard??
Wel banketstaaf dan dat ik gelijk 20cm hoger moet springen omdat mijn paard door die ene 0.1 cm net tot de 'paarden' behoord. Ik ga hem zeker eens goed opmeten:) Want misschien zit ik er wel een centimeter naast ofzo Knipoog
Bedankt voor de reacties!
En Teamspirit, waar heb jij dat opgezocht. Zou het denk je nuttig zijn als ik me zou inschrijven bij de Voornruiters. Er zit ook nog een andere bij in de buurt: Massua (weetniet hoe je het schrijft) en nog één

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:44

Nee, 10 cm hoger. B pony's is 90 cm en B paarden is 100 cm.
Meet hem eerst een keer precies op. En zoals Gomir al zegt, als het een aardige meetmeneer is dan maakt hij er wel een pony van.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:46

bij de KNHS reglementen. www.knhs.nl
en als het alsnog een pony is moet je hem tot 8 jaar elk jaar officieel laten opmeten

Teamspirit... Je bent een toppertje!

Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-04 12:03

kewl! Dus dat moet je officieel laten opmeten?En hoeveel kost dat??

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 12:09

hij zal heus wel ingemeten worden bij de pony's hoor Lachen
en , nee als ie echt 1.57 is, is ie geen paard!
vanaf 1.60 is het pas officieel een paard, 1.57 t/m 1.59.9 is een tussenmaat, geen pony, maar voor het stamboek ook geen paard Knipoog

ga bij de ponyclubs in de buurt gewoon een keer kijken, kijk naar de lessen en je ziet meteen of het niveau naar je zin is
al moet je van die lessen niet teveel verwchten, helaas is het lesgeef niveau vaak drastisch laag.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 12:28

Vanaf 1,57 is het voor het stamboek wel degelijk een paard hoor crossmonster Knipoog Bij het KWPN kunnen ze alleen geen ster worden

Bij ons op de club was het niveau van de lessen echt super, daarom ben ik ook bij een rijvereniging ruim 15 km verderop gaan rijden Clown Hier in de buurt was het idd treurig...Verdrietig

Meten gaat ook meestal via de club en dan kost het een paar euro, afhankelijk van het aantal pony's. Als je hem midden in het seizoen speciaal moet laten komen is het wel wat duurder.
Meestal worden alle pony's in het voorjaar gemeten op de vereniging. Bij ons was er dan ook altijd de mogelijkheid om meteen te laten enten

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 13:29

het staat allemaal bij de algeme reglementen beschreven. bij de KNHS
opmeten kost meestal 7 euro ofzo
billy moet wel een paspoort hebben en elk jaar worden ingeent

Teamspirit... Je bent een toppertje!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 14:15

ja en moet ie gechipt worden Knipoog

Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-04 17:33

Nou bedankt hoor! Haha!
Ik zal eens even vragen aan de eigenaar of hij wel gechipt/ge-ent enzo is (ik neem aan van wel) Verder kan ik privéles krijgen bij mij in mijn eigen bak. De vrouw geeft mij nu alleen dressuurles, maar ik heb wel eens springles van haar gehad, en daar weet ze ook heel veel van.
IIG bedankt voor de info. Verdere kritiek/tips ofzo is altijd welkom!

Greetz,
Suus

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 22:32

Tip: Ga anders eerst een lekker oefenparcoursjes rijden, dan kun je ook een parcours rijden van 60 cm, om mee te beginnen, mocht het niet lukken dan heb je de grote onkosten zoals meten, startkaart enz. nog niet gemaakt.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-04 23:15

Dank je wel voor de tip! Ik dnek dat dat heel slim is, kan ik echt kijken of het echt iets is voor me! En idd niet grote kosten. Zou ik gewoon met een veelzijdigsheidszadel kunnen rijden? Want als ik een nieuw zadel ga kopen (en dat is voor mij een grote aanschaf) wil ik graag een vz-zadel maar je kunt hier dus ook goed mee springen?

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 09:11

Veelzijdigheidszadel is prima. Daar kun je echt wel lekker mee springen. En gewoon dressuur rijden.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 17:35

TeamSpirit schreef:
je moet met Billy 90 cm springen op de parcoursen. dit is niet altijd 90 cm maar varieert tussen de 90 en 100 cm.


Dit klopt niet helemaal. Het klopt wel dat de hindernissen variaeren kwa hoogte maar de maximale hoogte is 90 cm, dus de hoogste hindernis mag niet hoger als 90 cm zijn.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers