"ontstoken" ogen door manen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

"ontstoken" ogen door manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-04 10:27

Honey heeft een probleem. Als ze van de grond eet (grazen, hooi, stro) komen haar manen in haar ogen. Dit als gevolg dat haar linkeroog steeds licht gaat ontsteken. Hij wordt niet heel erg rood ofzo, maar het irriteert duidelijk wel, dus begint er prut uit te komen.
Mijn optie was om de voorpluk in een vlechtje te doen. DIt hielp echter niet voldoende omdat het puntje van het vlechtje er nog in hing. Dus die heb ik nu dubbel geslagen zodat ze een soort van losse knot heeft.
Toen bleek dat ook de manen van de hals erin komen (van net achter de oren), dus dit zit nu ook in een vlecht.
Het is een kleine moeite en ik vind het niet erg om te doen, maar is dit niet slecht voor haar manen? Kan ik misschien beter een vliegennetje/masker omdoen misschien?
Ik wil, als het even kan, niet de manen korter maken, maarja, als dat de enige optie is zal ik weinig keus hebben vrees ik


Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 10:31

Mijn eerste gedacht was inderdaad een vliegenmasker, een beetje een stevige die mooi van de ogen af staat. In ieder geval voor in de wei, op stal een vliegenmasker om vind ik een beetje overdreven, dan zou ik een vlechtje maken.

Nulla tenaci invia est via

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 10:32

Dennis heeft hier ook met vlagen last van. Soms maanden niet, en dan in eens wel weer. Zodra ik ga vlechten en het oog schoon maak is het met een dag of 2 ook weer helemaal over.

Omdat het bij Dennis maar zo zelden en zo licht gebeurd heb ik er eigenlijk niets aan gedaan. Ik denk dat zo'n sliertjes ding niet helpt, maar dat je echt (als ze er echt last van heeft) aan zo'n masker moet.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Tinuss

Berichten: 1962
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 10:32

staat ze op het land???? Kan het dan niet komen door de vliegen in haar ogen. Dat is bij ons namelijk ook zo

Je moet niet dronken dat ik denken ben!!!!!!!!!!!!!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-04 10:34

ze staat op het land ja, vliegen zijn er nog niet echt veel, en in de winter had ze het ook... het zijn echt haar manen

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 10:35

eerste stukje van de manen en de voorpluk vlechten werkt meestal wel!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-04 10:49

kan je zo'n vliegenmasker wel 's nachts omhouden? Ik kan het 's avonds wel afdoen, maar dan kan ik het 's morgens niet omdoen

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 10:51

Ja hoor, dat kan best. Als je er eentje hebt die goed past zodat het niet gaat schuren of irriteren, dan is het geen enkel probleem.

Nulla tenaci invia est via

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 10:59

Wij hebben een supermask voor vliegen en de zon. Het bevalt ons heel goed. Flanna zelf vind het ook prettig, ze gaat er helemaal voorstaan zodat we het om kunnen doen. Haar ogen zijn dus ook vrij en gaan dus niet ontsteken door vliegen/manen. OK dan!

S'avonds staat ze op stal en dan gaat het eraf. Je zal het best om kunnen houden s'nachts maar er staat wel een advies op dat je het geen 24/7 om moet houden. Hou het dan dus wel in extra goed de gaten mbt schuurplekken.

*\o/* Life is Flantastic *\o/*

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:45

als ze weinig manen heeft, of een dunne voorpluk. worden deze er niet meer op als je het vaak of strak invlecht en lang laat zitten. als ze toch een flinke bos heeft maakt het vlechten niet zoveel uit. Vliegen-masker is ook goede optie.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:51

Locanda je zit nu toch iets in de verkeerde richting. Manen die ingevlochten worden vallen juist minder uit en omdat de manen niet overal langs schuren blijven ze juist dikker.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:57

test het maar eens uit. Als je de voorpluk een dag voor de wedstrijd invlecht, strak en netjes. en vaak op wedstrijd gaat, hou je geen voorpluk meer over.
als je deze vlak van tevoren invlecht, en er daarna snel weer uithaald, blijft deze voller.
hoe meer je aan manen, staart en voorpluk zit te prutsen, hoe minder je ervan overhoud.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:58

Locanda, mijn merrie heeft haar manen al 3 jaar 24/7 in de vlechten! Denk je dat ik het dan niet zou weten?

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 12:02

Stan heeft ook altijd alles in de vlecht!

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 12:13

het ene paard is het andere niet, over het algemeen blijven haren langer behouden als ze los zitten.
maar dat hoeft niet

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 12:14

Hahah nee locanda ik probeer je uit te leggen dat dat juist niet zo is! Manen die je uit de vlecht haalt lijken veel haren te verliezen, maar dit komt doordat alle losse haren er in 1 keer uitkomen ipv doorlopend een paar. Verder is invlechten een goed alternatief voor ontstoken ogen!

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 12:15

Weet iemand ok een goed middel tegen ontstoken ogen?

tranen duizende tranen, slaap zacht mijn meisje,voor altijd in mijn hart.


dylectie.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 12:17

manen in de vlecht en uitwassen met lauwe sterke thee.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 12:18

als ze schuren of andere paarden eraan knagen blijft alles beter met een paar vlechten idd. maar goed Lachen , laten we hiermee ophouden. ik zal het nog eens proberen met vlechten Knipoog ..

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

PinoLover
Berichten: 572
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 12:18

Onze shetlander heeft er ook altijd last van. Wij vlechten ook in of maken er met elastiekjes een staartje in waarvan de haren pas los vallen onder zijn ogen en zo heeft hij er geen last van. Soms laten we het gewoon 1 dagje los hangen maar langer dan 1 dagje gaat ook niet omdat het dan weer gaat ontsteken.

Pino, de super Fjord!

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 20:48

Heeft mijn beestje ook last van! Ik vlecht zijn manen en voorpluk en laat dat zo'n 2 weken zitten om het vervolgens weer opnieuw te doen. Nergens last van, een fantastische lange bos manen en niet iedere dag de problemen van het uitkammen Lachen

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 20:55

Scheve mond Heb ik misschien een keer geen gelijk Clown
( Knipoog alsof ik dat anders wel heb Haha! )
Schijnheilig

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 15:19

Ja mijn haflinger heeft eht ook en ik weet dus ook niet wat ik er aan moet deon, vlecht maken helpt idd niet, ik ga denk ik ook maar eens het vliegenmasker proberen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 bezoekers