Eerste keer

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Redgirl

Berichten: 558
Geregistreerd: 05-04-04
Woonplaats: Dronten

Eerste keer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 09:53

Hallo!
Zoals ik in vorige topics wel al heb gezegd heb ik een paardje gekocht. Gister heb ik er voor het eerst op gezeten. Ze had echt gruwelijk haast!!! Ze ging er niet vandoor maar ging steeds harder zeg maar. Een vriendin heeft mij weten te overtuigen dat dat komt doordat het allemaal vreemd voor dr is: een vreemde omgeving en een vreemde ruiter op haar rug.
Maar ik ga dan soms (zoals nu) heel erg lopen malen erover. Van heb ik er wel goed aan gedaan om haar te kopen en is zij wel echt het juiste paardje voor mij...Dat soort dingen. Ik weet dat ik dat niet moet doen want ik ben hartstikke blij met dr maarja...soms dan kan je die gedachten niet tegenhouden.
Hebben jullie hier ervaring mee met jullie eigen paarden toen jullie die net hadden?

Groetjes Anneminke

PS. Ik lag er op een gegeven moment ook naast maar dat kwam door nogal een stom ongelukje. Mn voet bleef haken achter een rand van de bak en dat was natuurlijk wel heel erg eng...Tong uitsteken Raar paard. Ben er daarna trouwens wel weer gelijk opgestapt...Lachen

Redgirl

Berichten: 558
Geregistreerd: 05-04-04
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 10:59

Niemand die hier iets over te zeggen heeft?

xSemmiex

Berichten: 10417
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 11:24

denkt dat het idd wel waar is wat je vriendin zegt. dat ze gewoon nog aan de omgeving en aan jou moet wennen..het is gewoon nog allemaal eng en nieuw voor haar. denk dat het over een tijdje wel beter gaat! succes igg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 11:30

Heb je er dan niet op haar gereden toen je haar kocht?
Als ze toen rustiger was kan het idd aan de vreemde omgeving liggen.
Misschien helpt het om haar eerst eens een paar keer te longeren zodat je wat meer inzicht krijgt in haar reactie's.

Redgirl

Berichten: 558
Geregistreerd: 05-04-04
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 11:35

Ilindra schreef:
Heb je er dan niet op haar gereden toen je haar kocht?
Als ze toen rustiger was kan het idd aan de vreemde omgeving liggen.
Misschien helpt het om haar eerst eens een paar keer te longeren zodat je wat meer inzicht krijgt in haar reactie's.


Jawel toen heb ik er wel op gereden. Daar was ze stuk rustiger. Ook beetje druk maar niet zoals gister zeg maar...

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 11:48

Dan zal het inderdaad wel komen door een vreemde omgeving..
Mischien dat van te voren longeren helpt? Kan ze haar overtollige energie in ieder geval even kwijt Lachen

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 11:54

Gaaf hoor gefeliciteerd had de andere topic nog niet opgemerkt. Wennen aan elkaar duurt wel even hoor geef het maar rustig de tijd en zorg idd dat ze voor het rijden haar energie al kwijt is.

chaai

Berichten: 1049
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 13:29

de eerste keer dat ik thuis op mijn pony ging rijden was vreselijk. ik had er wel al op proefgereden, maar hij was pas 2 weken onder het zadel en had nog noit een binnenbak gezien. we konden dus ook alleen maar héél hard in middendraf door de bak, en de hoefslag was ook errug gevaarlijk
weet wel zeker dat het goed komt als het met prefrijden ook lekker ging, jelmer loopt nu ook fantastisch!!!!!
succes en veel plezier met je paardje!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 13:36

kijk, het is een nieuw paard wat je nog niet gewend bent.
langzaam aan gaan jullie op elkaar ingesteld geraken en heeft je paard bij wijze van spreken maar een half woord nodig om te weten wat jij wil.

gewoon tijd geven en les nemen. succes!

nielsforever
Berichten: 719
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 14:34

toen ik nielsson voor de eerste keer reed was het ook gelijk de eerste keer op een paard.dus ik kwam er eerst niet op en toen moest ik gelijk een stukje over de weg om in het weiland te komen waar ik mocht rijden.iemand heeft hem toen voor me vast gehouden.ik heb heel lang moeten wennen maar het gaat echt steeds beter hoor als zij/zij eenmaal gewent is aan jou en alle gekke dingen.hihi suc6 en geniet er van want het is ook wel een beetje spannend toch??je krijgt er echt een kik van als je ziet hoe snel ze vooruit gaan vind ik.veel plezier met je nieuwe paardje

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 14:42

Je wil niet weten hoe Mirk was toen hij net 1 dag bij mij op stal stond. Ik kon hem niet vast zetten en rijden was helemaal een ramp. Ik was echt bang dat het een miskoop geweest was. Na een week werd hij rustiger. Het is natuurlijk ook erg vreemd, nieuw stal, nieuw baasje, nieuwe vriendjes, nieuw voer, nieuwe rijhal, etc. Maar als het nieuwe eraf is, komt het vast en zeker wel goed

Redgirl

Berichten: 558
Geregistreerd: 05-04-04
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-04 21:17

Vandaag dacht ik: nou ik gooi dr even los voordat ik ga rijden. Misschien gaat ze dan iets minder hard en luistert ze dan ook wat meer. Nou dat had ik beter niet kunnen doen Scheve mond
Ze ging uit zichzelf al lopen rennen dus dat was goed. Maar ze liep ook op mij af te rennen en dat was minder!
Daarna ging ze opeens zo over de bakrand heen springen :S Dus ik schrok me helemaal lam, gelukkig rende ze de kant van de stallen op en ging ze niet het erf af. Daarna liep ze de paddock in die nog open stond. Daar kon ik haar dus mooi in opsluiten. Maar toen moest ik haar nog te pakken zien te krijgen. Uit zichzelf liep ze opeens een hoekje in dus dacht ik dan sluit ik dr in en kan ik dr pakken. Komt ze toch opeens zo mijn kant op gegaloppeerd!!! Echt recht op me af!!!
Uiteindelijk heb ik dr wel te pakken gekregen en ben ff flink boos op dr geworden maar daar reageerde ze ook amper op :S
Nu ga ik dus kijken hoe het morgen gaat (dan gaat er iemand mee)...Ik vertrouw dr nu echt helemaal niet meer Ik was helemaal blij at eindelijk mijn droom was uitgekomen en nou gebeurt er zoiets. Ik wacht nu morgen maar even af en dan zie ik wel weer verder. Voel me er nu iig heel erg poedersuiker over!!! Huilen

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:53

Het komt vanzelf wel weer goed joh! Er is ook kans dat je paard merkte dat jij steeds gestresster werd en daardoor zelf ook raar ging doen.

superhunt
Berichten: 8
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 22:20

Ej mien, het komt best goed, je moet haar wat tijd geven om te wennen maar ik heb er vertrouwen in. En hoe ze liep voor je haar kocht komt wel weer OK dan! Je had misschien gewoon wat te hoge verwachtingen.

Redgirl

Berichten: 558
Geregistreerd: 05-04-04
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-04 22:34

Misser schreef:
Het komt vanzelf wel weer goed joh! Er is ook kans dat je paard merkte dat jij steeds gestresster werd en daardoor zelf ook raar ging doen.


Bij het paard in de buurt was ik juist niet gestresst, alleen daarvoor.Haf me dat juuist heel erg voorgenomen dat ik niet met stress naar haar toe moest gaan en voelde me dus ontspannen toen ik daar aankwam enzo. Maarja toen ging ze zo debiel lopen doen en ja...toen ben ik gewoon heel kwaad geworden...

LinnieLin
Berichten: 182
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 22:42

superhunt schreef:
Ej mien, het komt best goed, je moet haar wat tijd geven om te wennen maar ik heb er vertrouwen in. En hoe ze liep voor je haar kocht komt wel weer OK dan! Je had misschien gewoon wat te hoge verwachtingen.


Ik geef Inge gelijk...Het komt wel goed, geef en neem de tijd...

nielsforever
Berichten: 719
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 22:36

aaah joh je wilt niet weten wat niels mij soms doet.hij heeft me een keer bijna tegen mijn kop geschopt.maar jullie moeten gewoon aan elkaar wennen en daar hoort uitproberen ook bij.als je over een jaar eraan terug denk kun je er om lachen echt waar.MAAR WAT EEN SPRINGTALENT HEEEEEEJJJJJ!!!!heb je daar wel eens aan gedacht??je kunt hem natuurlijk ook eerst longeren deed ik bij niels ook in het begin.kan ie lekker uitkuren en toch heb jij dan de controle.maar ik geloof graag dat je geschrokken bent.maar zoiets maken we allemaal wel mee hoor.geniet maar lekker van je EIGEN paardje hoor.komt best allemaal goed!!!!!

Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 22:38

Ah joh meisie! Het komt wel goed. Je paard moet duidelijk nog wennen aan alles. Veel oefenen, veel geduld, en het komt vats he-le-maal goed! Hyper!

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 09:47

De aller eerste keer dat ik op Gaija stapte lag ik er net zo hard naast. Ik ben achter het allersloomste manegepaard aangereden en heb met proefrijden niet eens gegalopeerd. Ik heb haar 2 weken op proe gehad, gelukkig. Daarna heb ik pas mijn keuze gemaakt.
Het heeft toen nog 8 weken geduurt voordat ik er in mijn eentje op kwam.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 10:05

Dat ik mijn merrie de eerste keer reed hebben we alleen maar recht overeind gestaan! Doen we nu nog wel eens, maar dat is gewild!

Guetta

Berichten: 3969
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Klundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 12:01

ik denk dat alles wel goed komt.. net als dat jij haar moet vertrouwen.. moet zij dat ook bij jou doen... isse simpel!! Haha!

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 12:11

idd denk dat het gewoon de nieuwe omgeving is en de nieuew ruiter.
longeer haar desnoods eerst voor het rijden.

nielsforever
Berichten: 719
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 13:44

heej heeej heb je alweer gereden??ik ben erg benieuwd hoe het voor de rest is gegaan hoor.laat je het ff weten??

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 13:51

De eerste dagen van het hebben van een nieuw paard, vallen volgens mij bijna altijd tegen. Je hebt hele hoge verwachtingen en vind jezelf het beste baasje van het hele land. Zo'n paard moet ook maar gewoon wennen en jij dus ook. Vraag hulp en wacht daar niet te lang mee. Ik wens je nog heel veel plezier met je paard

Redgirl

Berichten: 558
Geregistreerd: 05-04-04
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 14:20

In HAW heb ik nu een topic gestart met foto's van het rijden. Het gaat nu eigenlijk hartstikke goed. De dag nadat ze over het hek was gesprongen heb ik iemand erbij gehad, die me les ging geven. Dat ging eigenlijk hartstikke goed alsof ze aanvoelde dat ik het beetje had gehad.
En toen heb ik dus gister ook lekker gereden, vandaag maar niet denk ik door de storm. Maar die foto's zijn dus van gister Lachen
Hartstikke bedankt voor alle adviezen! Ik heb dr zoals jullie zeiden eerst even gelongeerd voor rijden en dan gaat het hartstikke goed maar denk dat ik er morgen of misschien vandaag (als de storm meevalt) opstap zonder te longeren. Gister was het ook eigenlijk helemaal niet nodig Lachen