Lui paard!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Lui paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-02 20:20

Mijn bijrijdpaard is heel erg lui en absoluut niet voor het been.
Ik wil graag zonder sporen blijven rijden. Zweep gebruik ik wel.

Ik zal wat meer vertellen over het paard.
Het is een ruin van 7 jaar. Hij heeft hoefkatrolontsteking aan 1 been. Hij loopt niet kreupel. Is los in de bak vrij actief.
Hij heeft ongeveer een kwartier nodig om goed warmgereden te worden. Daarna wordt hij wat soepeler en gaat het wat beter.

Schakelen in tempo heb ik al geprobeerd. Veel figuren rijden enzo ook.
Hebben jullie nog een idee???

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!



blieb

Berichten: 89
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 22:01

Hoi Amanda,
ik zou heel veel overgangen rijden en ook schijn overgangen.Dus aandraven en na een kwart rondje weer twee passen in stap en weer draven en dat een aantal keer achter elkaar.Draven en net doen of je wil stappen en op het laatste moment weer voorwaarts draven.
Veel succes ermee

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 09:56

Eerst moet je je paard zo conditioneren dat hij wel voor het been is. Hoe doe je dat: welnu je geeft 1x been...geen reactie, tik met de zweep achter je been. Dan geef je nog een keer been, nog geen reactie, weer de zweep. Net zolang dat jij de reactie krijgt.
Dat kwartje valt op een gegeven moment, en dan heeft je paard in ieder geval schot naar voren. Letop: als je bij elke pas die het paard loopt been geeft, dan werkt dit niet, want je maakt door het voortdurend drijven je paard gevoelloos voor beenhulpen.

Pas als je paard voor het been is, kan je verder rijden. Want je wilt je paard aan je been. Dat is dus met een controleerbaar schot naar voren maar wel zo dat je je been kunt aanleggen zonder 'schrikreactie'.

Rijden met sporen is zinloos zolang je paard het schot naar voren niet heeft begrepen. De hoefkatrol heeft ook geen invloed op het reactievermogen van je paard, dus ook dat speelt geen rol bij dit conditioneren.
Veel, heel veel overgangen en tempowisselingen zullen je helpen het paard wat sterker te maken en gehoorzamer op je hulpen.

Kom je er zelf niet uit, zoek dan een goede instructeur.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 13:55

sluit me geheel aan bij dees. wat veel mensen bij luie paarden gaan doen: continu been geven. En zodra ze ophouden met drijven houden die paarden op met lopen. En het moet precies andersom. Benen laten hangen, niets doen met die benen. Het paard moet uitzichzelf lopen. je moet ook duidelijk zijn; 1x aandrijven is lopen en anders PATS met spoor of zweep. Na een 5x begrijpen de meeste paarden dan wel al hoor. En nog een tip: niet flink aandrijven, gewoon 1 lichte kuitdruk geven en daar moet een paard al op reageren.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 14:00

Misschien heeft het paard wel last van de hoefkatrol ontsteking tijdens het rijden, als hij los loopt dan zit er niemand op zijn rug en hoeft hij niet zoveel spieren endergelijke aan te spannen. Als jij hem rijdt dan moet hij waarschijnlijk aan de teugel lopen en moet hij zijn hals-rug-kont aanspannen en meer verzameld gaan lopen en daardoor krijgen zijn benen meer te belasten, en dat doet misschien zeer waardoor hij niet voorwaarts loopt, als dit zo is kun je dat controleren door het paard aan een lange teugel te laten draven tijdens het rijden en dan kijken of hij wel voorwaarts is. IS dit wel zo dan heeft hij duidelijk last van zijn benen.


Enne paarden zijn van nature niet lui maar worden dan lui gereden (als ze verder nergens last van hebben die paarden)

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

GAB
Berichten: 105
Geregistreerd: 11-06-01
Woonplaats: in Peru

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 14:51

Buiten bovenstaande oplossingen kan t ook nog zijn dat ie te weinig afwisseling heeft. Ga lekker met um springen (kwenie of dat ook mag met hoefkatrol), buitenritjes, longeren, etc. Hij zal vast meer plezier krijgen in het rijden, want hij zal nooit weten wat jij vandaag weer met um gaat doen.

De geest is geen vat die gevuld moet worden, maar een vuur dat je moet ontsteken.
-Plutarchus-

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 15:39

Citaat:
Dees:

Eerst moet je je paard zo conditioneren dat hij wel voor het been is. Hoe doe je dat: welnu je geeft 1x been...geen reactie, tik met de zweep achter je been. Dan geef je nog een keer been, nog geen reactie, weer de zweep. Net zolang dat jij de reactie krijgt.
Dat kwartje valt op een gegeven moment, en dan heeft je paard in ieder geval schot naar voren. Letop: als je bij elke pas die het paard loopt been geeft, dan werkt dit niet, want je maakt door het voortdurend drijven je paard gevoelloos voor beenhulpen.


Als je dit doet en hij schiet naar voren, let wel op je houding en werk met hem mee, als hij naar voren gaat en jij uit reactie naarachteren en hij krijgt een ruk in de teugels, dan werkt je poging avrechts.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 15:40

zoals julie zien, is dit de eerste keer dat ik quote gebruik. de onderste 2 zinnen van bovenstaand bericht horen dus niet bij quote.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 17:11

weet je zeker dat dit paard geen pijn heeft. Ik sluit me volledig aan bij Mytens

milo158
Berichten: 7
Geregistreerd: 08-02-02
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 17:55

ik ook

kijk op mijn site om geld te verdienen door bijna niks te doen: http://veelgeldforme.freeservers.com/index.html

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-02 18:42

Even voor de duidelijkheid: hij heeft totaal geen last van z'n been. Van de hoefkatrol bedoel ik. Ik denk dat hij in het verleden idd gewoon lui gereden is.
Een instructeur heb ik al. Ik heb woensdag pas m'n eerste les op hem gehad. Ik heb toen ook voor het eerst op hem gereden.

Springen en longeren mag hij niet. Balkjes draven wel.
Verder gooien we hem los, longeren we hem los, gaan we met hem buiten stappen. Buiten rijden nog niet, want hij is nog niet 100% verkeersmak. Daar gaan we van de zomer mee beginnen.
Ook wil ik beginnen met clickeren, als het van de eigenaar mag (zal wel geen probleem zijn).
Afwisseling genoeg zou ik zeggen.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 20:35

Amanda schreef:

Springen en longeren mag hij niet. Balkjes draven wel.
Verder gooien we hem los, longeren we hem los,


ff off-topic, waarom mag je m niet longeren maar wel los longeren???
Dat lijkt mij ong. even veel belasting op het been te geven.
Verward Verward Verward Verward

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 22:11

carlijn83"]
[quote="Amanda schreef:

Springen en longeren mag hij niet. Balkjes draven wel.
Verder gooien we hem los, longeren we hem los,


ff off-topic, waarom mag je m niet longeren maar wel los longeren???
Dat lijkt mij ong. even veel belasting op het been te geven.
Verward Verward Verward Verward
[/quote]


lijkt mij niet, want als de ruimte waarin je los longeert vrij groot is, hoeft hij niet op een klein rondje en wordt het been minder belast.
(klopt dit Schijnheilig ?)

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 15:24

Mytens schreef:
Enne paarden zijn van nature niet lui maar worden dan lui gereden (als ze verder nergens last van hebben die paarden)


Hoezo zijn paarden van nature niet lui? Het ene paard dolt als een gek door de wei, de ander staat het liefst de hele dag te eten...
Mijn pony heeft ook buien. Dan heeft hij zin, en dan niet! En als hij geen zin heeft dan is hij echt niet makkelijk of licht voor het been, terwijl ik op andere momenten slechts heel licht hoef aan te leggen om hem vooruit te krijgen! Het hangt dus van de bui af hoe ik moet rijden/werken. Tuurlijk moet je consequent zijn met rijden, anders wordt het alleen maar minder, maar dat paarden van nature niet lui, pittig, koppig of wat dan ook kunnen zijn vind ik grote onzin. Sorry...

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 18:25

Amanda schreef:
Even voor de duidelijkheid: hij heeft totaal geen last van z'n been. Van de hoefkatrol bedoel ik. Ik denk dat hij in het verleden idd gewoon lui gereden is.
Een instructeur heb ik al. Ik heb woensdag pas m'n eerste les op hem gehad. Ik heb toen ook voor het eerst op hem gereden.

Springen en longeren mag hij niet. Balkjes draven wel.
Verder gooien we hem los, longeren we hem los, gaan we met hem buiten stappen. Buiten rijden nog niet, want hij is nog niet 100% verkeersmak. Daar gaan we van de zomer mee beginnen.
Ook wil ik beginnen met clickeren, als het van de eigenaar mag (zal wel geen probleem zijn).
Afwisseling genoeg zou ik zeggen.


Weet je zeker dat hij ook geen last heeft van z'n tanden, haken op z'n kiezen bijvoorbeeld?

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-02 19:22

Dat van dat longeren klopt idd. Doordat hij meer bewegingsvrijheid heeft, kan hij rechter lopen en heeft hij minder last van zijn been.
Hij hoeft dus niet constant met stelling te lopen zeg maar.

Haken op zijn kiezen heeft hij niet.

De oorzaak is (ben ik nu achter) dat hij verschrikkelijk verwend is, en niet constant bereden is. Dus met 1 of 2 dagen ertussen. Hij heeft hierdoor ook weinig conditie en spieren. Dit moet getraind worden. maar hiervoor moet hij dus wel goed voorwaarts zijn en dus goed voor het been.

Ook voor de hoefkatrol moet hij goed voorwaarts zijn.
Daarom was mijn vraag of jullie ideeën hadden om hem beter voorwaarts te rijden.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 11:44

joyce B"]
[quote="Mytens schreef:
Enne paarden zijn van nature niet lui maar worden dan lui gereden (als ze verder nergens last van hebben die paarden)


Hoezo zijn paarden van nature niet lui? Het ene paard dolt als een gek door de wei, de ander staat het liefst de hele dag te eten...
Mijn pony heeft ook buien. Dan heeft hij zin, en dan niet! En als hij geen zin heeft dan is hij echt niet makkelijk of licht voor het been, terwijl ik op andere momenten slechts heel licht hoef aan te leggen om hem vooruit te krijgen! Het hangt dus van de bui af hoe ik moet rijden/werken. Tuurlijk moet je consequent zijn met rijden, anders wordt het alleen maar minder, maar dat paarden van nature niet lui, pittig, koppig of wat dan ook kunnen zijn vind ik grote onzin. Sorry...
[/quote]

Het ene paard heeft meer energie dan het andere paard maar dat heeft niks met luiigheid te maken. Een paard noem je lui als hij lui gereden wordt. Dat wilt zeggen dat de ruiter zelf lui is met rijden en hulpen en het paard het hierdoor ook wordt of je maakt het te saai voor een paard en hij let daarom niet meer goed op. maar de luiheid van een paard komt bij de ruiter vandaan met rijden.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 22:33

Dan denk ik dat we het over verschillende soorten "lui zijn" hebben. Ik heb het over paarden die "liever lui dan moe" zijn... En dat licht niet altijd aan de ruiter. Er zijn zat paarden die door goede dressuur ruiters aan de kant worden gezet omdat ze niet de goede mentaliteit hebben of het goede temperament. Zij kunnen er dan niets mee. Tuurlijk verschilt dit per ruiter. De ene kan een paard goed opjutten, de ander is goed in het rustig krijgen van drukke beestjes... Als er geen luie paarden bestaan, dan zou een paard dus altijd per ruiter verschillen en een bepaalde ruiter altijd hetzelfde type paard kwa temperament hebben.

En op jou manier bekeken is lui meer: lui voor het been omdat niet consequent en afwisellend gereden wordt en het paard afstompt.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 09:09

Sommige mensen kunnen het werk niet leuk en spannend houden voor een paard en daardoor vindt een paard het werk niet leuk en wordt hij lui, of zoals jij het zegt liever lui dan moe. je moet een paard uitdagingen voorschotelen zodat het werk aantrekkelijk voor hem blijft. Dus de luiheid van een paard komt bij de ruiter vandaan.
En als een paard lui met rijden is zoals jij bedoelt dan moet die ruiter hem gewoon actief maken en houden.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 09:39

soms is lui ook het verkeerde woord: het paard is dan niet lui maar dood voor het been. Het is wel zo, dat de ruiter het paard zelf moet conditioneren, en als een paard lui is, dan heeft een ruiter hem zo gereden. Het is aan de ruiter namelijk om het paard fel aan het been te krijgen, en dat lukt bij veruit de meeste paarden wel, zowiezo altijd wel bij de gangbare warmbloed sportpaarden.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 10:05

Tja.... Haha! Ik heb twee paarden die allebei nooit goed gereden zijn, waarvan eentje zelfs zes jaar lang manegepaard geweest is. In de manege werd hij zelfs door beginners met sporen en zweep gereden anders liep hij niet. Hij is compleet ongevoelig geworden voor been, spoor en zweep en nogal flegmatiek van aard.

Het valt niet mee om zo'n paard echt goed aan je been te krijgen, zeker omdat hij gewoon niet zo'n loper is, een echte flegmatiekeling dus. Wat bij hem wel wat geholpen heeft is iemand mee laten lopen met een longeerzweep die je beenhulpen met die zweep benadrukt. Op dit moment rij ik met twee zwepen, 1 x been: niet reageren is been + tik met beide zwepen achter mijn kuit. Reageert hij nog niet: spoor + tik met beide zwepen. Dit werkt redelijk goed moet ik zeggen, alhoewel ik niet de illusie heb dat ik Toon ooit echt goed aan mijn been krijg. Huilen

Voor Kaminka geldt hetzelfde verhaal, slecht gereden en nergens van onder de indruk.

Mytens: ik heb ergens hier op bokt gelezen dat jij een bepaald paard verkocht had omdat hij te flegmatiek was? Dus "luie" paarden bestaan wel degelijk. Kaminka is door Cees Klaver gekocht als springpaard maar aan mij verkocht als recreatiepaard omdat ze te lauw was voor de sport.

Het is trouwens absoluut niet leuk als je een paard hebt wat eigenlijk liever niet wil lopen, waar je steeds weer je zweep of sporen moet gebruiken. Afgelopen zaterdag had ik een serieuze dip en had bijna besloten om die twee slome duikelaars aan de eerste de beste liefhebber te verkopen en dan 1 goed gereden paard aan te schaffen. Maar ja, zondag ging het alweer beter.... Haha!

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 11:27

Mieke schreef:
Mytens: ik heb ergens hier op bokt gelezen dat jij een bepaald paard verkocht had omdat hij te flegmatiek was?


ik verkoop ze om er geld aan te verdienen en omdat ik het leuk vind om groene paarden netjes en GOED in te rijden en dan complimenten te krijgen de toekomstige eigenaren als ze de paarden komen uitproberen. Als je een paard goed (in)rijdt kom je zulke termen als lui, flematiek ook niet tegen.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 11:47

Ik kan helemaal begrijpen dat je gek wordt van slome paarden. Ik heb zelf een tinkerklophengst gehad waar ik helemaal gek van werd. Ik heb bij hem ALLES geprobeerd maar ik kreeg hem niet eens in een redelijke draf! Sporen, zweep, tandarts, veearts, NHS, homeopaat echt alles! Maar niks hielp, dit was echt een paard wat gewoonweg een hekel had aan rijden en in ieder geval aan mij.
Toen ik na een jaar lang ploeteren en teleurstellingen wilde gaan buitenrijden en ik niet eens het erf afkwam heb ik de knoop doorgehakt en hem verkocht. Ik bezoek hem nog heel vaak want ik kan niet makkelijk afstand doen van paarden, maar heb er totaal geen spijt van.

Nu heb ik een nieuwe tinker, een merrie en dit is een heel ander paardje. Maar ook weer een beetje lui, nou vind ik dit dus helemaal niet erg want ik hou niet zo van snelle paardjes, maar toen ze dus begon met staken kreeg ik het even benauwd. Dit deed ze trouwens niet bij mij.
Maar gelukkig is dit er nu helemaal uit.

Maar ik kan dus absoluut begrip opbrengen voor mensen die helemaal gek worden van flegamtieke paarden, ik denk dat die paarden gewoon het beste bij iemand terecht kunnen komen die alleen buitenritten maakt.

Groetjes Esmeralda

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 13:40

Mytens, die opmerking van jou over het flegmatieke paard wat jou niet goed pastte, stond ergens op Fokkerij en afstamming, vandaar.

Dus zelfs paarden die goed ingereden worden (ik neem aan dat jij het goed doet) zijn nogal eens flegmatiek. Natuurlijk kun je, zeker bij jonge paarden, door goed rijden een hoop verbeteren en ze sneller krijgen, maar een echte slome duikelaar wordt nooit een vlotte hoor!

Gevonden: Celano, Fokkerij en Afstamming:

Mytens: "Ik heb 2 jaar terug een tijdje een 3 jarige Celano gereden, een hengst van 170m. Hij kon goed springen en lopen was alleen een beetje flegmatiek en lomp qua doen en laten. Ik vond het geen fijn paard om te rijden omdat hij zo flegmatiek was en daar hou ik niet van..."

Jouw woorden.... Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers