Pijn op buitenkant onderbeen tijdens rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Pijn op buitenkant onderbeen tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-04 23:45

Het wordt steeds erger en erger, word er nu toch hopeloos van. Huilen

Ik heb tijdens het rijden steeds meer last van de spier (???) aan de zijkant van mijn onderbeen (de buitenkant), net of de spier te kort is en ik die gruwelijk aan het oprekken ben.

Ik roep al een hele tijd dat mijn benen ongelijk zijn, dat ik met mijn ene been een ander gevoel heb dan het andere been. Ook dat de één net iets korter is dan de ander.

Dit probleem heb ik nu ongeveer een half jaar, maar het wordt steeds erger. Scheve mond Vandaag was ik op buitenrit met Nimondro, achter mijn vader met Jurga voor de wagen aan. Ik ben met mijn tanden stijf op elkaar doorgereden, maar o wat voelde dat onprettig.

Vooral als ik in een flink tempo door moet draven (lichtrijden) speelt het op. Ik heb het gevoel dat ik mijn rechterbeen dan met de buik-vorm meedruk, in een halve O-vorm dus. Ook mijn voet voel ik helemaal meebuigen naar de buik. Ik voel dan ook de rechterkant van mijn voetbot Tong uitsteken, erg doordrukken in mijn laars en op de beugel, alsof ik daarop steun, wat uiteraard ook geen prettig gevoel is .

Maar ja, ben het rijden met die pijn behoorlijk zat aan het worden. Heb het vooral op slanke Nimondro, maar ook als ik Jurga flink bij moet drijven, krijg ik last.

Herkent iemand dit of heeft er iemand tips? Ik denk dat ik mezelf maar eens na ga laten kijken door een fysio ofzo Scheve mond.

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 23:58

Helpt het niet door een beetje te 'klooien' met je beugelriemen Verward ( kijken wat beter rijd: gaatje langer, gaatje korter...)
Ik krijg dat ook als ik te kort rij, ik rij voor het mooie te lang maar anders krijg ik last van mn kuiten en mn knieen.
Ik rij sinds een paar maanden met Flexiride beugels ( voor de Endurance) en die veren mee, dan merk je ook een groot verschil.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 23:59

Rij je toevallig met van die scheve beugelblokjes?
Daar kan mijn lijf absoluut niet tegen

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 00:13

Misschien is je zadel of je houding zelf niet helemaal goed. Ik kreeg onwijs pijn overal van het rijden in een Spaans zadel.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 07:30

Nee, ik heb die scheve beugelblokjes al verbannen, daar kon ik niet mee uit de voeten.
Ook met de GPG beugels van Petra (veren) heb ik er nog enorm last van.
Beugels lang of beugels kort, het maakt geen ene zier uit, heb al vanalles geprobeerd en loop steeds weer tegen die pijn aan. Scheve mond

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 08:15

Ben je er al eens voor naar de dokter geweest?
Misschien dat je er namelijk voor doorgestuurd kan worden naar de fysio.
Ik weet welke pijn je bedoelt, had toevallig eergister opeens zo een hele verkramping.

Ik heb het ook gehad, aan de zijkant van mijn voeten, toen werd mijn verteld dat het magnesium tekort was, pillen gehaald over.
Misschien dat dit er ook iets mee te maken heeft Verward
Het verkrampt namelijk op precies dezelfde manier

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 10:17

Ik heb dat ook een tijd gehad, nu al jaren niet meer. Waardoor het gekomen en weer verdwenen is, geen idee... Ik kan je dus helaas niet helpen. Wel merkte ik dat als ik mijn beugels langer deed, de pijn minder werd.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:54

Klinkt een beetje als hetzelfde als ik heb, alleen ik heb het als ik op hoge hakken loop en niet tijdens het paardrijden........... Waarschijnlijk is het een overbelasting maar voor de zekerheid zou ik even bij mijn huisarts langsgaan en een verwijsbriefje halen voor een podoloog Die kan namelijk aan de stand van je voeten zien hoe en wat en misschien kan ie je dan ook van je pijn afhelpen!

toxic2
Berichten: 15
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 13:42

ik rij zelf met ongelijke beugels want ik had ook een pijlijk probleem nu heb ik nergens last meer van , maar zodra je pijn krijgt met ongijke beugels gelijk stoppen , dadelijk groei je nog scheef ofzo Scheve mond Tong uitsteken

Bolke
Berichten: 249
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 14:01

Margreet schreef:
Rij je toevallig met van die scheve beugelblokjes?
Daar kan mijn lijf absoluut niet tegen


Waar kreeg je dan specifiek last van, Margreet?

Ik heb zelf namelijk heel vaak last van mijn benen en ook voeten, soort spierpijn zeg maar. Zou dat veroorzaakt kunnen worden door die blokjes?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 17:32

Het begint in m'n enkels en als ik doorrij ook m'n knieën, echt het gevoel alsof het wringt in m'n gewrichten.
Best kans dat die pijn komt doordat je voeten scheef gedrukt worden door die blokjes en dat werkt natuurlijk ook door in je spieren, als je loopt of staat, dan zitten je voetzolen er ook niet scheef onder.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 17:33

Dat meen je niet
Ik heb die blokjes net een jaar en sinds kort krijg ik ook last van (mijn toch al zwakke) voeten en soms ook mijn knie.

Dan haal ik ze er wel weer uit Scheve mond

Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 18:54

Ik ken deze pijn ook!! Alleen bij mij is het links. Begint net boven mijn enkel en dan tot ongeveer halverwege mijn kuit. Ik heb ook geen idee hoe het komt.... Als het goed is heb ik redelijk binnenkort een nieuw zadel en dan kijken of het beter is.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 19:02

Nog een met hetzelfde...
Ik heb rechts jaren geleden mijn voet gebroken gehad, daardoor kan ik rechts mijn hak minder ver uitdrukken. Ik rijd met beweegbare beugels van Sprenger, helpt wel iets, maar als ik lang met te korte beugels rijd krijg ik er last van.

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 19:05

Ik heb dit ook gehad toen ik mijn verzorgpaard nog reed, idd vooral met lichtrijden. Ik had ook echt het gevoel dat mijn benen helemaal om zijn buik gekruld zaten. Hij heeft een dressuurzadel met de beugelriemen onder het zweetblad, en dan nog van die riempjes onder aan de zweetbladen die voor de beugelriemen langs onder zijn buik vast moeten, zodat het allemaal heel vast en stil ligt, en je been goed naar achteren. Maar mijn benen werden daardoor in zo'n vaste houding gedwongen dat ik er last van kreeg.
Op een gegeven moment is een van die zweetbladriempjes gebroken en toen was het over Haha! Ik neem aan dat, mocht je zulke riempjes hebben, wanneer je ze heel los laat je er ook niet zo'n last van hebt...

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 19:17

Ik heb er zelf nooit last van gehad, maar ik denk dat je je idd eens moet nalaten kijken door een podoloog. Iedereen is scheef, maar de een net iets meer dan de ander zodat je er wel degelijk flink last van kan hebben.
Ik heb zelf een beenlengte verschil van 1,5 cm, en voel dit behoorlijk in mijn rug, daarbij zijn mijn voeten ook niet een erge steun, mijn voeten zakken enorm naar binnen zonder zooltjes...
Loop nu al een paar jaar bij de chiropraktor en heb ook al bij de fysio gelopen..
Mijn advies, ga even naar de dokter en laat je door zowel een podoloog als een fysio nakijken!!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 20:53

Ranja schreef:
Ik ken deze pijn ook!! Alleen bij mij is het links. Begint net boven mijn enkel en dan tot ongeveer halverwege mijn kuit.


Dat is dus exact wat ik ook voel .

Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 23:11

Dat ik je onderwerp las, dacht ik meteen hee dat is wat ik ook heb! Dacht ook eigenlijk dat ik de enige was met deze rare klacht. Maar ja, wat doen we er aan, want het is behoorlijk vervelend. Zeker tijdens een les, want dan wil je gewoon doorgaan.

Een podoloog werd er al genoemd. Misschien een stomme vraag maar wordt die wel vergoed door het ziekenfonds?

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-04 19:44

Ik zou het niet weten, een podoloog klinkt mij in de oren als een voet-deskundige, is dat zo?

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 21:15

Jurga schreef:
Ik zou het niet weten, een podoloog klinkt mij in de oren als een voet-deskundige, is dat zo?


Ja idd, die kan zien aan de stand van je voeten of die pijn in je benen vanuit je voeten komt en kan je dan eventueel helpen met een zooltje of iets dergelijks. Bij mij werd het idd vergoed door mijn ziekenfonds.

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 21:19

Het klinkt als kramp(achtige) pijn die waarschijnlijk ontstaat doordat de spier aan de buitenkant van je been teveel op rek komt.
Bekijk de zool van je schoenen eens welke kant meer afslijt... de binnen kant of de buitenkant van je hak.
Ben benieuwd......

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-04 21:51

Ik heb mijn schoenen aan inspectie onderworpen. Bij praktisch alle schoenen is de binnenvoorkant het meest versleten en bij de hak, de buitenachterkant. Dat geldt wel voor de linker- en rechterschoen volgens mij, maar heb me even geconcentreerd op rechterschoen ivm pijn rechts.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 22:07

Bij mij ook... maar volgens mij is het een pees. Het begint vlak achter die knobbel op de enkel en loopt dan omhoog. Het voelt als een spier die mega verzuurd is.
Ik heb vorig jaar mn (andere) enkel gebroken en ben toen daarna 3 mnd door de bergen gaan lopen Knipoog Hierdoor vet mn andere been overbelast en die pees is dus nog steeds geirriteerd. Vooral als ik met kortere beugels rijd. Misschien ze is een gaatje langer maken?
En ja pezen he, die moeten langzaam herstellen (dus de oplossing valt dan te raden.. maar ook ik weet het nie zeker)

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 22:07

Had je die scheve blokjes wel op de juiste manier erin? (met de hoge kant buiten) Dat van die beugelriemen onder het zweetbald door herken ik. Toen had ik er in het begin ook last van. Na twee weken was het over. Ach, je kunt altijd nog zonder beugels gaan rijden. Die dingen zitten er toch alleen maar aan om makkelijk te kunnen opstijgen en springen.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 22:11

Ik weet het ook niet meer Ilona, ik vind het wel heel vervelend voor je Scheve mond
Heb je het zonder beugels ook?

Dat Jurga een stuk relaxter zit dan Mondro dat kan ik alleen maar beamen.
Op Jurga kan je relaxen maar op Mondro moet je redelijk veel spieren gebruiken omdat hij zo 'wiebelig' loopt en smal is.