PABO > pgo systeem?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

PABO > pgo systeem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-04 07:39

Hoi.

Ik heb besloten dat ik volgend jaar een andere opleiding ga volgen. Dit is de Pabo.
Nou vroeg ik me af of ze in Nijmegen, Den-bosch, Tilburg, Eindhoven (die richting) ook een Pabo hebben waar ze niet het PGO systeem gebruiken? Ik heb dit nu een jaar gehad bij logopedie, en het ligt me totaal niet!!!

Groetjes.


Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 08:36

Het PGO systeem kan geweldig werken! Mits je de juiste begeleider en een gemotiveerde groep hebt!

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 08:39

PGO ligt mij ook helemaal niet... ik begrijp wat je bedoelt! Geen idee of er een PABO is die het niet toepast, misschien die in Haarlem (das de enige die ik ken)........?

Der Ellmauer Dancing Queen

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 08:46

ik doe ok pabo..... wat is pgo?????

bij mij op school denk ik dus dat ze het niet hebben anders zou ik het toch wel weten???? ik doe de marnix in utrecht!

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 08:48

PGO= Probleem Gericht Onderwijs. Je werkt in een groepje met ong. 4 personen, je hebt een tutor die je helpt. Je moet met dat groepje opdrachten doen en meer van dat... (hoop dat ik het een beetje goed uitleg...)

Der Ellmauer Dancing Queen

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 08:51

Volgens mij is tegenwoordig bijna overal PGO zelfs op universiteiten tegenwoordig (daar wordt je helemaal vrolijk van).
Dus ik ben bang dat je er niet onderuit komt, maar misschien met goed zoeken.....ik hoop het voor je, na zoveel jaar PGO komt het je neus uit,

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 08:51

nee dat hebben wij niet!!!!!!!!! dus ik zou zeggen komt allen naar de marnix!!!

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 09:01

PGO is toch Project Gestuurd Onderwijs?

Als je een jaartje wacht is het er weer uit, het hele onderwijs moet over op competentieleren per 2005, van basisschool tot universiteit, alles is al ver in voorbereiding!

Een school wordt dan een loopbaancentrum en de leerling wordt deelnemer die zijn eigen competenties vaststelt m.b.v. een coach.

Ik betwijfel of het een verbetering is, maar het is een door de overheid opgelegde onderwijsvernieuwing

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 09:20

Lijkt mij helemaal niks zo'n systeem. Wordt op meerdere HBP's gebruikt.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 09:31

diverse gemeetnes zijn 5 jaar geleden met competentiemanagement gestart en er alweer mee gestopt.
Het onderwijs loopt altijd wat achter en trekt geen lering uit ervaringen in andere "bedrijfstakken".
Ik heb pas geleden mijn eerste POPgesprek gehad, vet waardeloos, zit je met je meerdere langs elkaar heen te praten omdat je bepaalde competenties anders interpreteert......

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 09:33

Ik zou het niet weten, ben alleen blij dat ik het ergste weer gehad heb...Knipoog Wij hadden in het eerste jaar iedere week PGO Verdrietig (Nu nog eens af en toe als het bij een blok zo uitkomt)
Heb ook medelijden met de geneeskundestudenten in Maastricht, die hebben heel veel PGO...

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 09:34

pff op mijn pabo doen ze dat dus ook.. groepswerken.. alleen heet dat dan niet echt pgo.. wij noemen het owg (onderwijs werk groep) en moet je met z'n zevenen ofzo een werkstuk oid maken
echt zwaar *piep* want dan doe jij onwijs je best in je owg, en een ander niet, en dan krijgt die ander een voldoende terwijl ie niks heeft gedaan, of jij krijgt een onvoldoende omdat die ander niks heeft gedaan..
nee niks voor mij die owg's

always bring a banana to a party. bananas are good!
Neej fotografeert! rckfotografie.nl
Ned Lux Int Bel Dk Hr Ch. Forever Texas from ChurchKnights NJK'11 BelW'12 BNLW'14 BNLW'16 AmW'16 NVK'18 VWW'18 DVV'18 AmVW'18 BelVW'18Ollie heeft er een broertje bij: Highclare Rob Roy NJK'17 BNLJCh'17 JW'17 BJWNL'17 BJWBE'17 BEJW'17 Jamie

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 09:50

NaNi schreef:
pff op mijn pabo doen ze dat dus ook.. groepswerken.. alleen heet dat dan niet echt pgo.. wij noemen het owg (onderwijs werk groep) en moet je met z'n zevenen ofzo een werkstuk oid maken


met m'n zevenen een werkstuk ofzo? Scheve mond oh gek dat is toch haast niet te doen zeker als je in een rot groep ofzo zit Scheve mond

Ik wist niet eens dat ze op de pabo met zo'n systeem werkten Bloos (ik wil er als ik hier klaar met m'n havo ben ook misschien heen)

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 10:06

haha ja met z'n zevenen.. dus als je een aantal mensen in je owg hebt die gewoon voor geen meter meewerken (meelifters Tong uitsteken)
dan zit jij met de gebakken peren..
en das balen..
geeft stress enzo.. maar ze gingen er alweer wat anders voor verzinnen riep m'n begeleidster. :s

always bring a banana to a party. bananas are good!
Neej fotografeert! rckfotografie.nl
Ned Lux Int Bel Dk Hr Ch. Forever Texas from ChurchKnights NJK'11 BelW'12 BNLW'14 BNLW'16 AmW'16 NVK'18 VWW'18 DVV'18 AmVW'18 BelVW'18Ollie heeft er een broertje bij: Highclare Rob Roy NJK'17 BNLJCh'17 JW'17 BJWNL'17 BJWBE'17 BEJW'17 Jamie

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 10:38

Ik deed mijn PGO-opdrachten altijd al uit voorzorg zelf Knipoog Heb niet zoveel vertrouwen meer in het werk van anderen.
Zo kende ik iig de stof en kon ik mezelf nog redden als de rest niets uitvoerde.

Bij het uitkiezen van groepen om werkstukken ed mee te maken ben ik erg selectief geworden door de jaren heen *LOL*

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:11

Daarom vind ik het ook een systeem van niks. Het is er eigenlijk op gebaseerd dat je leert samenwerken met allerlei soorten mensen. En dat je dan later in een echte werksituatie ook met mensen te maken krijgt die zich drukken. Maar het komt er dus op neer dat jij kunt opdraaien voor de luiheid van anderen.

Wel fijn dat je zelf de groepen mag uitkiezen Gomir. Er zijn ook scholen die elk semester zelf de groepen samenstellen en dan hebben de studenten niks in te brengen.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:25

Scum schreef:
Daarom vind ik het ook een systeem van niks. Het is er eigenlijk op gebaseerd dat je leert samenwerken met allerlei soorten mensen. En dat je dan later in een echte werksituatie ook met mensen te maken krijgt die zich drukken. Maar het komt er dus op neer dat jij kunt opdraaien voor de luiheid van anderen.

Wel fijn dat je zelf de groepen mag uitkiezen Gomir. Er zijn ook scholen die elk semester zelf de groepen samenstellen en dan hebben de studenten niks in te brengen.


zo werkte het dus bij ons op school Scheve mond

opzich wel fijn as je een goede groep hebt. maar meestal zit er wel iemand bij die weinig/nix doet.

ik vind het ook niet echt een geweldig systeem

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:54

Dat is geloof ik ook niet de bedoeling, maar ik heb erg goed geleerd om de boel naar mezelf toe te praten Knipoog

Wij worden eerst ingedeeld in practicumgroepen voor het hele jaar en dat kun je nog wel wat manipuleren Clown Het gaat namelijk in de vakantie op volgorde van aanmelden, dan bellen we even met een paar mensen en doen we het tegelijk.
Vervolgens filter je daar de beste mensen uit en doe je net zolang lief tegen de begeleider tot het lukt. (en die begeleider spreekt de andere begeleiders meestal niet Haha! )

Ik heb op de middelbare school al genoeg samen moeten werken met mensen die me niet lagen/niets deden etc. Ben inmiddels prima in staat om dat op te lossen, sta tegenwoordig ook erg snel bij begeleiders om de situatie te melden als het een keer niet werkt(bovenstaande strategie werkt nl niet altijd ). Anders hoor je weer 'waarom heb je het niet gemeld, nu kunnen we er geen rekening meer mee houden in de beoordeling hoor...' Tong uitsteken

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Rene
Berichten: 266
Geregistreerd: 06-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 13:19

Och dat samenwerken doe je op je werkveld wel. Dat leer je vanzelf wel in je stage's. Ik doe een andere opleiding, (verzorgende IG) en zijn vorig jaar begonnen met het pgo systeem.
Heerlijk, ik vond het een hele opluchting!!!
Maar het is net hoe je er tegenover staat. En op welke manier je je wel/niet inzet...
Wij bespreken een taak voor, en je mag daarna je studie-uren indelen om de taak uit te werken. Veel leuker dan een blokuur of zelfs 4 uur theorie les te hebben en suf naar een boek zitten te staren. Ik heb nu ook veel meer tijd om naar de pony's te gaan!!!
En dat samenwerken-. ik doe mijn eigen ding en als die anderen de stad in willen is dat hun probleem..
(maar goed dit is natuurlijk niet waarvoor jij dit topic geopend heb....)

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 13:19

Hmm Dacht al dat ik de enige positieve over het PGO systeem was!

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 13:25

Ik doe Sport, Gezondheid en Management en ook wij hebben het PGO systeem. In het eerste jaar veel mee gewerkt. En we mochten ook geen eigen groep maken . In het eerste jaar heb ik nog wel een keer geluk gehad, maar dit jaar was het echt een hel.

Veel meelifters, niemand hield zich aan afspraken, begeleiders die er niet veel aan deden Boos! . We leerden hier namelijk veel van.... Je leert veel van die botsingen, maar veel minder van de stof.
Ook hadden we mini-onderneming, waarbij we met 11 mensen een eigen bedrijf oprichten. Je snapt dat dat ook niet van een leien dakje ging..

Rene
Berichten: 266
Geregistreerd: 06-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 13:34

Wij hebben een tutorgroep van 12 man.
En een sub groepje van 4 man. Waar het goed mee klikt. We spreken bij de meeste opdrachten gewoon af om individueel te werk te gaan en als we er niet uit komen dan vragen we het elkaar...

Maar als ik het zo lees zijn onze leraren een stuk soepeler dan daarboven in het land...

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 13:46

Dat spraken wij ook altijd af René. We deelden de vragen op en spraken de dag van de presentatie of de dag ervoor(afh. van ochtend of middag-groep) af om elkaar bij te praten en de antwoorden samen te voegen op de sheets en hand-outs.
Als je dan drie keer de enige met een concreet antwoord bent wordt je aardig moe van het PGO-systeem Knipoog

Onze begeleider in het eerste jaar deed trouwens ook weinig. Als er foute informatie gegeven werd door mensen werd daar geen woord over vuil gemaakt(het werd niet eens opgemerkt!). Maar dan zit je voor je tentamen dus wel de verkeerde dingen te leren...Clown

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 13:47

Bij ons worden aan de hand van een casus deelvragen of leervragen gemaakt. Iedereen maakt alle vragen thuis en de week erop behandelen we alle vragen.

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 14:04

We hebben ook weleens gewerkt met een deelgroepje. Dat ging veel beter, want dan koos je wel zelf. We kwamen dan ook bij elkaar van tevoren.

We moeten vaak een tekst lezen en deze dan tijdens de tutorgroep "oplossen" volgens de 7-sprong. Uiteindelijk heb je dus leerdoelen en deze kun je individueel of gezamenlijk uitwerken,


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Articuno, DemiSisa, Kabayo, Lau07, Manou, Marocje, Molly1230, Noukie123, Pieke_Gwen, Saskiaa_, Schrompeltje, Selina, singa, SusanH, VenoSnorlax, zonnebloem18 en 236 bezoekers