wasbenzine op textiel (bij vlekken)?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

wasbenzine op textiel (bij vlekken)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 00:41

Vanmorgen wilde ik het kraagje van een nieuwe blouse strijken. Blijkbaar zat er iets op het blad van het strijkijzer, want er bleven fijne (NOT) zwarte plekjes op de stof achter. Boos!

Gelukkig niet zo groot, maar groot genoeg om op te vallen en door het strijken is het min of meer gefixeerd. Ik heb er meteen Shout op gespoten, laten intrekken en daarna in de wasmachine gestopt, maar die vlekken zitten er nog steeds. Niet prettig, want het is lichtgekleurde stof.

Nu ben ik niet zo huishoudelijk aangelegd, dus ik heb mijn moeder maar eens gebeld voor tips. Die adviseerde ossengalzeep of wasbenzine. Ossengalzeep ken ik, maar die moet ik dan speciaal gaan kopen (die van mijn moeder is op, lenen zit er dus niet in). Wasbenzine hebben we nog wel, maar ik durf het niet goed aan. Straks lost die stof op of ik maak die vlekken nog erger.

Wie heeft tips? De stof is trouwens van 75% katoen en 25% polyester.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 01:02

Als het goed is kun je zo'n vlek gewoon met wasbenzine er uit proberen te halen. Stof houd er niets aan over verder. (Larissa heeft dat moeten testen op een shirt Tong uitsteken)

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 01:12

Het enige waar je echt mee uit zal moeten kijken is dat je de vlekken niet erger maakt... Maar voor de stof an sich zou het weinig uit moeten maken.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 09:47

Wasbenzine lost inderdaad geen stof op maar vlekken als verf olie smeer ... niet tegelijk een sigaretje roken want dan is je vlek zeker verdwenen ... en je bloesje ook !!

Loutjelou
Berichten: 650
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:08

vanish!!!! ideaal!!!

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:12

Meen je dat nou Lou?? Ik heb er nog nooit een vlek mee weggekregen maar misschien die ik iets verkeerd ofzo.. wel met Quick & bright trouwens..

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 11:26

Vanish zat ik ook al aan te denken, maar ik heb daar heel wisselende verhalen over gehoord. En dan moet ik alsnog zo'n pot aanschaffen, met het risico dat ik het nooit meer gebruik.

Wasbenzine zou dus moeten kunnen? Roken doe ik toch al niet en ik blijf wel uit de buurt van de waakvlam Knipoog. Ik ga het proberen, iig alvast bedankt voor de tips! Lachen

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:37

Wasbenzine moet kunnen inderdaad.
Het lost de vlek op, maar laat de stof heel.

Vanish zou ik niet doen...
Wij hebben zo'n pot gekocht maar vlekken gingen er niet uit. Hoorde van iemand anders ook al dat haar vlekken alleen maar groter werden Verward

Loutjelou
Berichten: 650
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:39

wij gebruiken het al een hele tijd en het werkt echt als een tiet! rode wijn, inkt, alles gaat eruit!

Samantha_

Berichten: 10806
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 12:56

Vanish heb ik ook altijd in huis, maar vind t nou niet echt geweldig.
Een vriendin van mij had t over een zeep, maar ben even de naam kwijt. Bloos! Het is een verpakking van 2 stukken zeep, blauw met gele verpakking. Vlek ermee inwrijven, en de stof tegen elkaar aanwrijven.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 14:24

Goh ik leer nog wat van jullie..

Loutjelou
Berichten: 650
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 16:23

wij hadden vorige keer bij een vriendin een behoorlijke plens rode wijn over het vloerkleed, gewoon het vanish poeder er overheen gestrooid, even laten zitten, de wijn trok in de vanish, en daarna uitgeboend. niks meer van te zien!

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 16:53

samantha23 schreef:
Een vriendin van mij had t over een zeep, maar ben even de naam kwijt. Bloos! Het is een verpakking van 2 stukken zeep, blauw met gele verpakking. Vlek ermee inwrijven, en de stof tegen elkaar aanwrijven.


Waarschijnlijk bedoelt ze sunlight. Werkt ook vaak wel goed. Anders groene zeep uit een potje. Met een borsteltje insmeren, werkt vaak prima. Ik krijg er bijna alle vlekken mee uit.

Inweken in biotex wil ook nog wel eens helpen.