meteen bijzet eraan met longeren? verkeerd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

meteen bijzet eraan met longeren? verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-02 22:19

Hoi!

ik longeer zelf altijd m,et bijzet, en dan klik ik hem er meteen aan als ik begin, maar nu had ik dus gelezen hier op bokt dat het beter wads om eerst zonder bijzet te longeren, en hem er na 10 minuutjes aan te klikken, ik heb daar overnagedacht, en ben tot de conclusie gekomen dat dat idd. wel waar is want het paard moet eerst ontspannen kunnen loswerken! Nu heb ik miun paard vandaag gelongeerd en de eerste 10 min. zonder bijzetr gelongeerd, maar dat ging dus echt niet1 ze vouwde zich helemaal dubbel ij de stelling, en liep weg over haar buitenschoudfer. Nu is mijn vraag moet ik dit gewoon zo laten of mijn paard als uitzondering beschouwen en meteenm de bijzet eraan klikken.

Groetjes daphne

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 22:29

Weleens gehoord van warming-up?
Zo koud van stal gelijk aan het werk is niet goed!
Als het echt niet gaat zonder bijzets, zet hem dan wel bij, maar heel los, en als hij warm is zet je ze op normale maat.

Maar ik denk dat je gewoon niet goed longeert, als je goed longeert hebben ze echt niet de kans om over de buitenschouder weg te lopen! Stelling vragen is niet hetzelfde als dat hoofd naar binnen trekken, dan kunnen ze inderdaad over de buitenkant weglopen.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 22:53

Margreet schreef:
Maar ik denk dat je gewoon niet goed longeert, als je goed longeert hebben ze echt niet de kans om over de buitenschouder weg te lopen! Stelling vragen is niet hetzelfde als dat hoofd naar binnen trekken, dan kunnen ze inderdaad over de buitenkant weglopen.


Ik ben het niet met je eens. Als mijn paard ook maar denkt dat ze spierpijn heeft, loopt ze compleet over de buitenschouder weg als ik geen bijzetteugel gebruik. Het is gewoon een enorme aanstelster. Als er niets aan de hand is loopt ze keurig in de goede stelling op de volte, maar owee als ze iets voelt. Ik heb me daarover ernstig zorgen gemaakt totdat onze fysiotherapeut zag wat ik bedoelde en zei: 'Oh, ze stelt zich aan. Maak je niet druk.' Ook kan het zijn dat je paard moeite heeft met het evenwicht op de volte, dan lopen ze ook vaak wat met het hoofd naar buiten. Voordat ik d'r longeer laat ik d'r meestal even wat los lopen. Als dat niet kan stap ik d'r los aan de longe en zo gauw ik aandraaf doe ik de bijzet er aan. Als ik dat niet doe, blijft ze zich ontrekken aan die buiging die misschien ietsje meer moeite kost, maar anders loopt ze zichzelf dus gigantisch vast.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 23:21

En toch kun je dat voorkomen, ook al is je paard de grootste aansteller van de wereld mits je echt goed kunt longeren.
Stelling is niet dat hoofd naar binnen, maar dat middenstuk naar buiten, dan kunnen ze ook bijna niet over de buitenschouder weglopen.
En als je dan ook nog een afgezette volte gebruikt wordt het helemaal lastig!

Je hebt dus echt zelf in de hand, ook bij een 'lastig' paard, dat je daar niet mee om kunt gaan is geen schande, dat kunnen maar heel weinig mensen, maar leg dan niet de 'schuld' bij je paard, jij geeft je paard immers de gelegenheid!

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 00:20

Tja, ik longeer zelf altijd met elastiek en doe wat ik met rijden ook doe. Ik doe het elastiek van achter de oren, door het bit, tussen de voorbenen naar de singel. Dit is bijna de volle lengte van het elastiek, dat betekent dat ze niet boven de loodlijn kan komen en uitgenodigd wordt om hals te strekken.
Hierbij laat ik haar lekker doorlopen en zeg steeds braaf als ze halsstrekt, dit doe ik zo'n 20 min. in stap, draf en galop.
Daarna doe ik hem anders vast, werk ongeveer een kwartier in meer oprichting en eindig weer zoals in het begin, lekker halsstrekken en voorwaarts, voornamelijk in draf. Ook bij het uitstappen laat ik dat zo, ze is dan eerder geneigd om ontspannen hals te strekken en kan ongehinderd haar hoofd "normaal" houden Lachen .
Over de schouder weglopen of naar binnen vallen heb ik nooit last van, daar heb je je lichaamshouding, stem, lijn en zweep voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 09:17

Het is mij altijd opgevallen dat de (meeste, in mijn omgeving in elk geval) mensen die het altijd hebben over het paardenhoofd dat door de ruiterhand op elke hoogte ingesteld moet kunnen worden en dat de houding van het hoofd nooit lang hetzelfde mag zijn, ook de mensen zijn die er absoluut geen kwaad in zien om een paard een halfuur tot drie kwartier 'aan het werk' te zetten aan de longe zonder ook maar ooit de hulpteugels anders in te stellen of even eraf te halen. Ook met jonge paarden die al eens een paar keer zonder bijzets op de volte gelopen hebben wordt er zonder enig probleem een bijzet ingehangen die de hele training blijft zitten. Zo wordt het paard dus gedwongen om in een en dezelfde houding te blijven en gaan de jonge, nog nauwelijks getrainde paarden op het bit hangen omdat hun halsspieren deze houding nog helemaal niet lang kunnen volhouden. Zo kweek je dus als het ware eelt op de lagen.

Als je een paard met een hulpteugel gaat bekleden moet je dat langzaam aanpakken en het paard ook de tijd geven om aan de nieuwe houding te wennen (en de spieren daarvoor te trainen). Ook als je een nieuw soort hulpteugel gebruikt kun je niet eisen dat het paard daar een uur mee rondloopt zonder problemen. Halsstrekken is bij het longeren namelijk net zo belangrijk als bij het rijden maar dat wordt nogal eens vergeten...

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 11:17

In principe maak ik de hulpteugels voor longeren (ik heb er verschillende) nooit meteen vast (pessoa-of slofteugel of touwtje uitgezonderd) en laat ze eerst een minuut of vijf stappen, rustig draven en galopperen op beide handen. Dan maak ik de bijzet (of andere hulpteugel) vast, maar niet te kort en op zo'n manier dat het paard laag over de rug moet gaan.

Na zo'n minuut of vijf maak ik hem wat korter, zodat het paard iets ronder moet lopen. Hierna laat ik hem even zijn hals strekken in stap en in draf, dus met hulpteugel los.

Daarna maak ik de hulpteugel zo vast dat het paard wat hoger ingesteld moet lopen en gaan we weer zo'n minuut of zeven op elke hand in alle gangen.

Daarna maak ik de teugel los en laat het paard in alle gangen nog even lopen, vaak gaan ze dan helemaal met hun neus over de grond.

Kaminka is vaak nogal explosief met longeren en dat zie ik vaak van te voren al aankomen (blik in haar ogen zegt mij genoeg! Haha! ). Om blessures en rondvliegende hoefijzers te voorkomen door al te wild gedoe, maak ik bij haar in uitzonderingsgevallen wel de hulpteugel meteen vast, maar dan niet meteen heel strak. Wel is het zo dat ze dan al de hele dag buiten gelopen heeft en dus niet stram van stal komt.

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-02 16:15

Hoi!

Bedankt voor jullie reacties.
en magreet, ik vraag niet om stelling, maar ze klapt zichzelf dubbel zonder dat er ook maar enige spanning op de longe staat. Door de bijzet kan ze dat niet. Ik denk dat ik de bijzet er gewoon metewen in hetr begin aanklik, en dan gewoon los. En later hem op normale lengte doe. Ik doe hem zoiezo aan het eind met uitrijden wel eraf.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 16:17

Ik doe de bijzet (gogue) in mijn geval wel gelijk er aan en ook vast maken, maar die stel ik later bij, dus ik zet hem niet strak. Ik ben bang dat als het paard niet warm en los is, dat er dan kleine haarscheurtjes ontstaan in de spieren. vandaar.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 22:32

Margreet schreef:
En toch kun je dat voorkomen, ook al is je paard de grootste aansteller van de wereld
mits
je echt goed kunt longeren. ...........
Je hebt dus echt zelf in de hand, ook bij een 'lastig' paard, dat je daar niet mee om kunt gaan is geen schande, dat kunnen maar heel weinig mensen, maar leg dan niet de 'schuld' bij je paard, jij geeft je paard immers de gelegenheid!


Tja, ik zal dan wel niet 'echt' goed kunnen longeren, en met schuld heeft het volgens mij echt niets te maken. Het gaat er om wat het beste bij jou, jouw mogelijkheden en je paard past. Ik heb enorme problemen gehad met mijn paard, juist doordat ze zich bij het minste of geringste pijntje vastzet. Gelukkig heb ik - met hulp van mijn instructrice en de fysio de problemen kunnen oplossen. Met deze methode doe ik wat - binnen mijn mogelijkheden - het beste is voor mijn paard. Knap trouwens dat jij wel alle paarden zonder hulpteugels goed in stelling kunt longeren.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 22:48

Kendra schreef:
Knap trouwens dat jij wel alle paarden zonder hulpteugels goed in stelling kunt longeren.


Ben me er niet van bewust dat ik dat ooit beweerd heb Verward
Ik doe m'n best, soms lukt het, soms niet (meer niet dan wel *LOL* ), maar ik zeg niet dat mijn paard een aansteller is als het niet lukt! Dat komt altijd door mij, ik geef het paard de gelegenheid, de ruimte om dat soort gedrag te vertonen, mijn schuld dus, niet die van het paard, die maakt gewoon gebruik van de geboden gelegenheid, geef 'm eens ongelijk! Is dat dan aanstellen?

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 00:17

Margreet schreef:
Dat komt altijd door mij, ik geef het paard de gelegenheid, de ruimte om dat soort gedrag te vertonen, mijn schuld dus, niet die van het paard, die maakt gewoon gebruik van de geboden gelegenheid, geef 'm eens ongelijk! Is dat dan aanstellen?


Nee....dat is juist erg slim Knipoog . Als een paard (of een willekeurig ander dier) de optie krijgt om niet te hoeven werken dan kiest hij daarvoor, dat is de makkelijkste weg. Daarom is het de taak van de ruiter om het paard aan het werk te zetten én te houden.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 00:22

En het ene paard is ook weer slimmer dan het andere!
Sommige mensen noemen zo'n slim paard een uitdaging, andere bestempelen zo'n dier als lastig of moeilijk en weer anderen noemen het een aansteller....... Lips are sealed

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 15:08

Je kunt de bijzetteugels gelijk vast doen maar doe ze dan niet te strak zodat hij wel gewoon met zijn neusje voor de loodlijn kan lopen, naar een aantal rondjes kun je hem strakker doen want dan zijn de spieren opgewarmd. Als je ze gelijk heel strak doet moet hij zijn koude spieren in zijn hals-rug-kont gelijk oprekken en heb je kans op blessures en spierpijn.

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 20:01

hoi,
het is inderdaad beter om even een warmingupje te doen. lekker een beetje losmaken. wat versnellen en vertragen. net als je dus met rijden doet. en dat je paard dingen doet die jij niet wil kan aan je zelf liggen maar ook aan je paard. ik ben het dus weer eens niet eens met Marleen.
ik weet niet hoeveel paarden zij heeft gelongeerd. ik kan uit haar verhaal opmaken dat ze alleen haar verzorgpaard longeert en die is er dan misschien heel goed in.
ik wil niet opscheppen ofzo, maar ik heb vorig jaar 12 paarden leren longeren en zo zadelmak gemaakt. die paarden hadden voor het grootste deel zelfs nog nooit een hoofdstel in gehad.
en dan merk je dat elk paard anders is, we hebben er die eerst warm moeten lopen, anderen gaan gelijk naar beneden. sommige zijn gewillig, anderen hebben er de pest in. maar uiteindelijk ging het bij mij altijd goed. soms na een rodeoshow maar goed.
ik denk altijd zo: als ik een paard was zou ik de longeerder ook door de hele bak heen sleuren...lachen man!!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 22:11

Margreet schreef:
En het ene paard is ook weer slimmer dan het andere!
Sommige mensen noemen zo'n slim paard een uitdaging, andere bestempelen zo'n dier als lastig of moeilijk en weer anderen noemen het een aansteller....... Lips are sealed


Ik heb het helmaal niet over slimme paarden, ik heb het over mijn paard dat nu eenmaal ontzettend kleinzerig is. Soms kun je er ontzettend om lachen, maar soms is het ook ontzettend lastig. Ze voelt echt alles en op het moment dat ze ook maar het geringste vermoeden heeft dat ze ergens last van heeft gaat ze er direct naar lopen. Het is net zo ingewikkeld als paarden die overal 'doorheen lopen'. Deze loopt dus nergens door heen. Ik ben al verschillende keren met haar bij de dierenarts geweest terwijl er eigenlijk niks aan de hand is - maar ook de dierenarts durfde dat pas na uitgebreid onderzoek te zeggen. Het blijft lastig omdat ik nog nooit weet of ik d'r ontzien moet omdat ze echt wat heeft of d'r gewoon aan het werk moet zetten.

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 19:49

Kendra schreef:

Ik heb het helmaal niet over slimme paarden, ik heb het over mijn paard dat nu eenmaal ontzettend kleinzerig is.



Het kan aan mij liggen hoor, maar volgens mij denkt een paard niet zo snel 'auw!dat doet pijn dat doe ik niet!'....
Paarden denken namelijk niet op een menselijke manier, maar op een paarden-manier (lekker logisch he?)

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 23:20

Corona schreef:

het is inderdaad beter om even een warmingupje te doen. lekker een beetje losmaken.
wat versnellen en vertragen. net als je dus met rijden doet.

en dat je paard dingen doet die jij niet wil kan aan je zelf liggen maar ook aan je paard. ik ben het dus weer eens niet eens met Marleen.
ik weet niet hoeveel paarden zij heeft gelongeerd. ik kan uit haar verhaal opmaken dat ze alleen haar verzorgpaard longeert en die is er dan misschien heel goed in.


In het eerste gedeelte van je reactie heb je gelijk en het hoeft niet altijd aan de persoon te liggen, het kan ook zijn dat het paard dingen doet die jij niet wil. Overigens is daar meestal een goede verklaring voor en is deze toch weer te herleiden naar de persoon die met het paard bezig is.......immers wij spreken niet zo goed paardentaal en begrijpen een paard vaak verkeerd omdat wij het vanuit het menselijk oogpunt bekijken en niet uit het oogpunt van het paard

Toch moet ik wederom kwijt dat je heel kinderachtig naar Margreet reageerd! Niet dat Margreet daarmee zit Haha! maar het komt op mij denigrerend over, alsof Margreet Lariekoek uitkraamt! Ik denk dat je eerder eens bij jezelf te rade moet gaan alvorens je zulke "lage" reacties plaatst.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 14:05

Lammert Haanstra vertelde zowel tijdens zijn clinic als tijdens de longeerles die we van hem hadden, dat je rustig kunt bijzetten vanaf het begin van het longeren. Zo loopt je paard meteen in wat hij noemt een 'functionele werkhouding' en worden de juiste spieren meteen opgewarmd en gebruikt. Natuurlijk zet je er niet meteen alle druk op of zet je de touwtjes / bijzet meteen strak, maar je kunt rustig iets bijzetten. Hij gaf het voorbeeld van de schaatser: als Rintje Ritsma (of wie dan ook...) begint met schaatsen, begint hij ook niet rechtop omdat dat zijn eigen lichaamshouding is. Nee, hij begint ook in de basishouding van het schaatsen. Nog niet zo diep als hij doet als hij goed los en warm is, maar hij neemt wel die houding aan.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 00:10

Liesje4ever"]
[quote="Kendra schreef:

Ik heb het helemaal niet over slimme paarden, ik heb het over mijn paard dat nu eenmaal ontzettend kleinzerig is.



Het kan aan mij liggen hoor, maar volgens mij denkt een paard niet zo snel 'auw!dat doet pijn dat doe ik niet!'....
Paarden denken namelijk niet op een menselijke manier, maar op een paarden-manier (lekker logisch he?)
[/quote]

Tuurlijk denkt dat paard niet zo, he, waarom doet iedereen zo moeilijk. Noem het anders, iedereen weet toch dat paarden verschillend reageren. Een van mijn paarden is erg gevoelig, klinkt dat beter?

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-02 20:59

Hoi!

ik ben het wel gedeeltelijk met Kendra eens, want ik heb ook een pony gehad die ontzettend kleinzerig is, als ze een heel kleine hoefzweer had waarvan de hoefsmid hem er niet eens uit kon halen omdat hij zo klein was, en ( volgens de hoefsmid ) een ander paard hem niet eens gevoelsd had,dan gingen ze echt heel ergh kreupelen
en als ze op stal stond zette ze die voet niet neer. Dus bepaalde paarden zijn wel "ëchte aanstellers"