Zonder zadel en hoofdstel rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Zonder zadel en hoofdstel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-02 19:24

Wie van jullie rijd wel eens zonder zadel en hoofdstel?Ik doe dat wel eens, dat is wel lekker ontspannend, en het is leuk en goed voor je zit, vind ik. Ik doe het wel alleen als het mooi weer is en als de bak droog is anders lig ik straks in een plas Haha!

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*



wazzup

Berichten: 636
Geregistreerd: 03-02-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 19:28

ik heb weleens gereden zonder hoofdstel en zadel zit wel relaxxxx want je ontspand je beter

vedder heb ik vaak gereden zonder zadel ( bijna altijd ) ik denk zo'n jaar lang !!!!!!! op een pony die keihard kon crossen ( deed ik ook zonder zadel ) springen ook !! echt super relaxxzz

nou de mzzlszz

xxies

Nobody is perfect , my name is nobody Haha! *LOL* * hehe *

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 19:32

Jazeker wel, mijn oude verzorgpon had niet eens een zadel en die heb ik 1,5 jaar verzorgt ofzo. Dus reed ik elke dag al zonder zadel.
ik heb ook een tijdje elke dag zo'n km heen en terug moeten rijden naar het land en de boerderij. Dat deed ik dus langs de weg, zonder zadel met hoofdstel. Verder reden wij in de bak ook superveel gewoon 'los' zegmaar.. dus vaak gedaan.. en idd ook springen enzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 19:32

Yep, heeeerlijk! En dan alleen met een touwtje om de hals om te sturen. Zo controleer ik of de neckrein echt goed erin zit!

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-02 19:35

Sonja schreef:
Zo controleer ik of de neckrein echt goed erin zit!


Wat is een neckrein eigenlijk?

Ik heb Odin ook ingereden zonder zadel en een tuiger ook zonder zadel.
Je leert er onwijs veel van.

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 19:39

Jep, met Karin ben ik hier altijd heel actief mee bezig geweest. Dat ging heel goed, en ze vond het ook leuk. Toen ik haar nog op de manege reed, reed ik met alleen een halstertouw om de nek (dmv neckreining) zelfs dressuurproefjes, inclusief zijgangen en galop. Ook ging ik wel eens zo springen. Heerlijk!

Mickey rijd en reed ik ook bijna altijd zonder zadel, wel met halster of hoofdstel.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 20:04

zonder zadel: ja. Maar zonder hoofdstel? Nee nog nooit. ja naja een buitenritje met een halstertje om.. Maar dat vinnik niet rijden.. Ik zou fred niet kunnen rijden met alleen een touwtje om zijn nek, daar is ie veel te ongevoelig voor! En de enige keren dat ik van hem af gevallen ben, is omdat ik zonder zadel reed Haha! Meneer ging er vandoor en tja.. nietzo veel grip he zonder zadel! Maar ik heb het overleeft, maar ik rijd liever et zadel.. Ook omdat ik met hem dressuur en dat gata gewoon het best met zadel en hoofdstel!! Haha!

Onderschriftloos :Y)

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 20:37

Ik heb dat vroeger met mijn verzorgpony gedaan, maar dat was zo'n lieverd.. Lovers Op Avalon had ik in het begin zonder zadel gereden (omdat ik toen nog geen zadel had). Nu moet ik het helemaal niet proberen.
Ik vind het wel heel gaaf, misschien dat ik later ooit nog de kans krijg met mijn merrie.. Party!!

Galactica Wadim X Gemini

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 20:46

Mijn vorige paard haalde ik wel eens uit de wei zonder zadel en hoofdstel. Het weiland lag achter de manege, en had pad ernaar toe was helemaal afgezet dus er kon weinig gebeuren.

Met Ironique rijd ik regelmatig zonderzadel, wel met hoofdstel. Op deze manier kan ik haar gewoon veel beter aanvoelen. Vooral handig om bijvoorbeeld de keertwendingen te oefenen.

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 20:52

Met m´n pony deed ik het wel wel eens, maar m´n paard is te groot om zonder zadel en hoofdstel op te komen (of ik te stijf Haha! )

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 20:59

Sefja hier twee maanden (z)onder het zadel, met een touwhalster waarvan allebei de "teugels" onder haar kin zitten

[img]../upload/146/sefjafreestyle.jpg[/img]

[img]../upload/146/sefjafreestyle1.jpg[/img]

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 21:00

yep, doe ik vaak.
Ik heb het jaar tussen de overgang van dressuur naar western alleen maar freestyle gedaan; grondwerk, kunstjes en dus ook rijden zonder zadel en hoofdstel. Zonder zadel ben ik ziet zo goed in, zonder hoofdstel gaat perfect. Ik kan alles rijden; kleine voltes, slange voltes, stops, achteruit...vroeger reed ik ook nog weleens met 6 andere mensen erbij in een 20x40 bak, nu sta ik op een andere stal waar het erg rustig is in de bak en rijd ik vaak helemaal alleen in een 20x60 bak!
Heb zelfs nog een keer een demo zonder hoofdstel gegeven!

groetjes!

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 21:02

Leuke foto's!
Zo heb ik laatst ook op Sarah gereden, met touwhalster en barebackpad, tijdens de NH-les. Ik wil met haar ook de NH-cursus op onze manege gaan volgen.

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 21:11

op de shetjes deed ik dat wel eens!
Maar op Tos... voorlopig nog maar nie zonder hoofdstel! *lomp!*

Maar op een verzorgarabier reed ik wel eens zonder zadel, maar dat gleed heel erg (heel glad en kortharig!)


Maar met Tos wil ik het wel gaan doen... OOIT!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 21:37

ik reed eerst op loulou in de winter als de bak blub was regelmatig zonder zadel want dan kon je toch niet serieus rijden. maar nou is de bak goed gemaakt en is ie al de hele winter goed dus heb ik niet veel meer zonder zadel gereden. alleen die week toen het zo heeft gevroren. lekker warm Haha!

Stacy S

Berichten: 1211
Geregistreerd: 24-12-01
Woonplaats: Drachten City!

Zonder zadel en hoofdstel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 22:02

bedoel je ook zonder halster?
mmmm eigenlijk nog nooit geprobeerd....
vaak hobbel ik wel wat rondjes op het erf als ze net uit haar stal komt om ff haar benen te strekken, maar dat is met halster en dek..

Dilayla Shadow
Stacy Shadow

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 22:17

Ik rij in de zomer ook wel vaak zonder zadel. *LOL*
Na enkele dagen zonder zodel en met twee halsterkoorden aan haar halster, reageert ze veel beter op mijn hulpen en loopt ze ook wel beter vind ik Haha!

gr. marijke

De vraag is niet:
Kunnen dieren denken? Noch: Kunnen zij spreken?
De vraag is: Kunnen zij lijden? (J. Bentham)

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 22:19

In de bak met halster ofzo? Vind ik nog okay. Maar zonder zadel en hoofdstel buitenrijden vind ik ronduit onverantwoord. Ligt misschien weer aan mij, maar ik vind dat je een paard nooit voor 100% kan vertrouwen. Zelfs Iwaldo die de goedheid zelve is daar zou ik nooit zoiets mee doen. Stel hij schrikt? Je valt? Krijg je hem ook nooit meer te pakken want je hebt geen halster of niks.
Er stond hier ergens een topic van 'paardrijden gevaarlijk?'
Vind ik niet, maar wel als je zulke kunsten uit gaat halen. En de reden waarom is mij ook niet volkomen duidelijk.

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Dorine_81

Berichten: 1639
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Beek (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 22:23

Heerlijk ik deed het ook heel vaak op verschillende pony's buitenritten deed ik altijd wel een hoofdstel in want dan werden ze altijd een beetje druk dus dan had ik iniedergeval wat in mijn handen maar las je dan gaat scheuren lijkt het wel of je vliegt geweldig en verder heb ik ook heel vaak gesprongen zonder zadel zelfs 1,40 met knollie van 1,48 was echt leuk... en heel veel spelletjes die je beter zonder zadel kan doe want meestal levert dat meer punten op hahaha en is ook makkelijk bij stoelendans..!

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 01:27

Ik reed vroeger altijd zonder zadel, ik had geen zadel, en de eigenaar wilde het zadel van zijn dochter niet afstaan. Dus heel simpel.
Ik doe het nog regelmatig vind ik gewoon leuk.
Zonder hoofstel met alleen een touwtje doe ik ook wel, van en naar de wei (1 km langs de weg). En af en toe gaan we ook wel even rausen in het bos, maar wel altijd op tijdstippen dat er niet veel mensen zijn.
Ilonk is het van jongs af aan gewend, dus die kijkt er niet van op.
Ik zou het zeker niet met alle paarden doen, maar met die twee van mij dus wel.

gr.

The longer, the pony!
Remember it is the speed that kills the horse, not the distance!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 08:52

Evy schreef:
Wat is een neckrein eigenlijk?


Het paard moet wijken voor druk (denk maar aan wijken voor de kuit), dus ook als hij een teugel (rain) tegen zijn hals (neck) voelt, moet hij daar voor wijken.
Wij rijden zonder direct contact met de mond, met doorhangende teugels, maar ja, dan moeten er toch figuren gereden worden. Dat doen we dus door middel van sturen met de buitenteugel.

Maar eh.... Fredlover... als jij zegt dat Fred daar te ongevoelig voor is, bedenk je dan eens wat Fred doet als hij ergens een vlieg voelt landen... Haha! Ongevoelig Verward

MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 16:11

Ja, dat doe ik wel eens. Alleen met een halstertouwtje om z' nek. Gaat prima! Alleen als er nog wat hooi in de bak ligt wil hij nog wel eens opeens omdraaien. En dan is er geen stoppen meer aan Tong uitsteken Tja, het blijft een veelvraat. Maar hij is wel ontzettend braaf zonder zadel, hij is niet moeilijk te stoppen (wel handig als je in galop zit *LOL* )

[img]http://www.clubs.nl/ClubsData/Haflingers/incoming/Wietze2(5).JPG[/img]

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-02 18:37

Leuke foto`s allemaal! Ik wil ook nog wel eens een foto daarvan maken maar ik zie wel. Ik vind het wel stoer dat je zonder hoofdstel allemaal figuren kan rijden! Hoe kan je dat het beste leren eigelijk?

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

Clinnn_

Berichten: 5596
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Aan Zee (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 19:17

Nooooooooit in de buitenbak doen!!
mijn vriendin doet dit soms wel en boem ze is kledder natt.
ik rijd alleen soms zonder zadel, ik ben manegeruiter. En dan mogen we wel springen zonder zadel!

groetjes celine

. . .
. . .
. . .

NELLY
Berichten: 27
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 19:59

ik rij ook regelmatig zonder zadel en hoofdstel maar dan rij ik wel met een halster met een halstertouw ik vind het gewoon heel relax rijden en mijn paarden ook buitenrijden doe ik ook vaak zo en dat gaat echt super ik kan echt alles met ze.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

FJORDEN FOREVER

PAIN IS LOVE


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 19 bezoekers