Bewegen van veulen in de buik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Jadeooseven

Berichten: 175
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Enschede

Bewegen van veulen in de buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-04 21:02

Is dat echt nodig, en kun je het heel goed zien? Mijn merrie is 4 juli uitgerekend en het lijkt erop dat alles heel goed gaat. De buik groeit met de dag en ook begint ze nu al wat uier te krijgen. Verder ziet ze er kerngezond uit en voelt mijn merrie zich lekker "happy".
Alleen kan ik kijken wat ik wil maar ik zie in de buik niet al te veel gebeuren en daar bedoel ik het bewegen van het veulen mee. Welke ervaringen hebben jullie hiermee? Is het normaal dat je bij de ene merrie gewoon iets minder beweging in de buik ziet dan bij de andere?

Zenit is geboren!!!


vivian001

Berichten: 425
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 22:11

Even goed kijken als de merrie water drinkt. Vaak reageert een veulen daarop door even te schoppen.

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:49

Ik heb toen lady 9 maanden drachtig voor het eerst het veulen zien bewegen, maar naarmate de dracht vorderde zag ik bijna niks meer.
Vooral de laatste 2-3 weken zag ik niks meer bewegen.
Vaak kan je idd het veulen zien bewegen als de merrie water drinkt.

:+: Lady & Viënna :+:
Blondes have more fun ;)
Mijn fotografiefacebook : La_Vie Photo

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:50

De laatste paar weken is er niet echt ruimte voor een veulen om te bewegen. Als het veulen in de geboortehouding ligt dus neus op de voetjes, dan verstard hij als het ware en zal je niet veel beweging meer zien.

Je suis Charlie.

Qtje
Berichten: 75
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Mol - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 17:00

Hoi,

Rond 5-6 maanden denk ik kon ik het veulentje echt vaak voelen schoppen. Ik voelde het best als ik mijn hand ongeveer een 5 a 10 cm voor de uier legde. Als ik mijn merrie rond die periode aan het borstelen was begon ze altijd met haar voet op de grond te stampen, dan wist ik hoe ver het was: hand voor de uier en ja hoor! Een voetballertje Knipoog

Dan heb ik echt een hele tijd niets meer gevoeld. Maar onlangs (ze was toen een 10 maand) stond ze in de schuilstal en ineens zag ik haar buik bewegen, echt ineens op een plekje een stamp en nog een en nog... echt grappig (alleen niet voor mijn merrie, hoewel ze er nu niet meer veel uit maakt).

Groetjes! en afwachten e.........................

Neem een bezoekje aan mijn website: http://users.skynet.be/kimenbert

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 19:37

Zien bewegen zag ik Zillion ook niet vaak, voelen echter weg.
De laatste weken voelde ik haar niet meer, waarschijnlijk was de baarmoeder te klein geworden om nog lekker in te kunnen schoppen.

Jadeooseven

Berichten: 175
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-04 10:45

Bedankt voor de reaktie`s, dat werkt wel geruststellend. Zo in de laatste fase word het allemaal extra spannend en ik maakte me echt wel een beetje zorgen. Maar dat schijnt dus nergens voor nodig te zijn, gelukkig! Lachen

Zenit is geboren!!!

dutchgirl

Berichten: 128
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 20:07

bij mijn merrie heb ik nooit iets zien bewegen en nooit iets voelen bewegen ,dus ik begon te twijvelen of alles wel goed was dus de DA heeft haar op gevoeld en er zat wel wat in maar hij kreeg ook geen reactie van het veulen nou zei hij dat is niet iets om je zorgen over te maken maar ik was pas gerust toen het veulen een maand te laat werd geboren en gelukkig levend en gezond dus maak je geen zorgen het blijft altijd spannend veel succes ermee

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 23:41

Bij Janneke was het dit jaar wel heel extreem met 9 maand is ze al met zwangerschapsverlof gegaan omdat Zammy (ZamaSutra) zo te keer ging van binnen. Had het nog nooit zo erg gezien . Remi kwam Janneke voor me rijden en ze is er toen gewoon afgestapt om dat ze bekant van links naar rechts geslingerd werd terwijl ze stilstonden. Janneke was ook erg lusteloos in die tijd en hij bleef flink schoppen, springen en draaien tot aan de geboorte. Janneke heeft een hele zware bevalling en dracht gehad en ik denk niet dat ze het erg vindt om een jaartje leeg te blijven. Zammy is ook buiten zijn mamma net zo'n spring in 't veld als er in, gelukkig heeft ie hier wat meer ruimte Knipoog .

Bij mijn andere merrie zag je zelden of nooit wat en die heeft 16 gezonde veulens op de wereld gezet, dus als je niets ziet of voelt hoef je je niet direct zorgen te maken.


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 13:21

Mijn veulen ging ook echt tekeer in mijn merrie. Ik kon vanaf de 8ste maand bijna niet meer rijden. Dat was echt niet normaal, je zag gewoon in één keer links een hele bult even daarna recht een hele bult. De hele buik ging gewoon op en af meer naar de achter kant. En toen het veulen geboren werd zat het er nog met de achter benen in en wou ze al met de voorbenen rechtstaan Verward Hevig ding hoor die van mij. Knipoog
Maar ik heb er nog meer gehoord hoor waar je bijna niks voelde en toch allemaal gezonde veulens dus niks om je ongerust over te maken hoor.
geniet nog maar van die laatste tijd

effen gewoon maar onzin omdat het anders niet aanpakt


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hanneke1989, Lalladidoo, MerleSimone, micksage, Muronia, neline11 en 61 bezoekers