overgang op bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

overgang op bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-02 19:59

hoi,

ik wil de overgang gaan maken van snaffle naar bit, en wilde graag jullie maning:

vinden jullie dat je eerst op snaffle op 1 hand moet kunnen rijden of eerst op bit met 2 handen rijden?

greets!

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 21:08

Om die vraag te kunnen beantwoorden zou ik eerst willen weten:
- op welk nivo je nu rijdt (wat kan je paard al)
- wat vindt je eigen trainer er van
- waarom wil je over van trens naar stang?? Lachen

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-02 21:54

hoi

ik rij nu ruim anderhalf jaar western. Mijn Haflinger doet alles goed op snaffle (stops, nageven wanneer hander omhoog, back-up, stelling enz).
Mijn trainster vindt het wel goed als ik overstap 9of in ieder geavl eerst een tijd afwissel), ik heb ook al eens in de les met (gebroken) scharenbit gereden, en mijn paardje reageerde er heel goed op. Ik geloof dat ik nog nooit met zo'n zachte hand heb gereden! Knipoog
Ik wil overstappen omdat mijn pony 11 is en dus senior, en ik komend jaar aan wedstrijden wil beginnen (ik weet dat je eerst nog op snaffle mag in de beginners, maar ik zal toch ooit over moeten stappen wil ik meer wedstrijden rijden). Ook om laat maar zeggen de puntjes op de i te zetten, alles net iets preciezer (als je begrijpt wat ik bedoel)

greets!

K@rin

Berichten: 415
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 23:04

Heb eergisteren een instructievideo van Bob Mahew zitten kijken. Hij zegt:

dat je eerst alle oefeningen op de snaffle moet beheersen, goede neckreining e.d. voordat je aan een bit begint. En dan kun je beginnen met rijden met bit, afwisselend 2 en 1 handen aan het stuur. 2 handen om goed te kunnen corrigeren, 1 hand omdat je daar naartoe wilt werken.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

trens/stang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 14:43

Hoi,

Ik sluit me helemaal bij Karin aan !!! Eerst alles goed onder controle hebben op trens, maar óók op één hand.
Wat ik zelf makkelijk vindt om naar een stang toe te werken: als je paard goed los is, neckreining e.d. op een trens, ga ik mijn handen in eerste instantie heel dicht bij elkaar zetten... uiteindelijk zelfs zo dat ik met 2 vuisten naast mekaar rijdt.... dan op 1 hand.
Wanneer het op 1 hand rijden overheerst en ik nog maar "af en toe" hoef in te grijpen op 2 handen, ga ik pas naar een stang... (vergeet niet dat er behoorlijk wat druk opkomt als je met 2 handen op een stang rijdt).

Ik vindt dat je moet proberen te voorkomen dat je uiteindelijk op 2 handen op een stang rijdt....Dat je zo "af en toe" nog eens corrigeert op 2 handen, oke.... maar de bedoeling van een stang is toch op 1 hand.
Als je jezelf én je paard eraan went op een stang met 2 handen is hij gewend aan deze (behoorlijk veel) druk, krijgt "eelt" op zijn mondhoeken... tja... met 1 hand doe je dan niet zo veel meer en moet je te vaak ingrijpen, waardoor je uiteindelijk teveel op 2 handen uitkomt.

Wanneer ik merk dat het op een stang, op één hand, niet goed gaat (met stelling, neckreining e.d.), weet ik dat we er dus nog niet aan toe zijn, en ga ik terug naar de trens !

Groetjes Knipoog

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-02 15:12

bedankt voor de antwoorden.

eerst op één hand op snaffle dus en dan pas op bit (ga niet op stang rijden, maar gebroken bit met scharen).

groetjes!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 16:09

Misschien een tip om naar de Myler shanks te kijken.
Deze hebben independent side movement en werken echt heel 'vriendelijk' in de mond.
Ik rijd nu een tijdje met zo'n snaffle en ik vind het echt super!
Haha! Lachen

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-02 16:31

hoi, ja, die myler bits ken ik ja. zat er idd al over te denker er zo een te kopen. die heb je niet gebroken toch?

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 17:11


Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 17:39

Het mondstuk wat ik heb staat niet op deze site, dat is dubbelgebroken met een soort plat rolletje in het midden. Het is ook gecurved waardoor het heel prettig in de mond ligt. Tong uitsteken