Slepende achterbenen bij nog niet oud paard..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Slepende achterbenen bij nog niet oud paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 12:23

Ik heb mijn paard(henzoxswapxx, 8jr) sinds een jaar en een paar maanden, de tweede dag dat we dr hadden is ze uitgegleden in het weiland ze sleepte met haar achterbenen in draf en in stap en hebben we de veearts er naar laten kijken..Hij zei dat het gekneusde ribben waren en dat het wel binnen 6 weken over zou zijn, al ik maar veel beweging gaf en niet rijden...6 weken later sleepte ze nog steeds met beide achterbenen (rechts iets meer) alleenniet meer zo erg in stap toen zijn we weer naar de arts geweest en hij wist ook niet wat het dan wwel precies was maar hij dacht aan een onderhuidse kneuzing door die val.. Maar ik mocht er wel weer op rijden. Nu 1 jaar en een maar maanden later sleept ze nog steeds Huilen , na foto's te hebben laten maken en fysiotherapeuten op bezoek te hebben geahd weten we het ook niet meer..(op de foto's was niks te zien..)
Het rare is dat als ze gaat lopen 'showen' in het weiland dan tilt ze haar benen wel op.. Verward De arts waar we de foto's hebben laten maken zei dat het een kwestie van spieren opbouw was en ik maar veel moest trainen..maarja ik trainde al iedere dag zon 1 a 1,5 uur...
Mijn prive-instructrice zegt dat het een kwestie van gewenning is...maar ik weet het niet meer hoor..ik ben er al bijna aan gewend. Bloos
Maar heeft iemand enig idee, wat dit kan zijn, wat ik hier aan kan doen of heeft iemand hier ervaring mee??? Reageer dan aub!! Ik heb hier heel veel aan!!!!
alvast bedankt!
groetjes Eva


[edit ellendes: codes uit titel]

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 12:47

Hoi Eva,

Je hebt kans dat haar bekken niet meer volledig recht staat. Dit wil vaak een slepend achterbeen veroorzaken. Ga maar eens rechtop staan en til je bekken aan 1 kant iets hoger dan aan de andere kant. Probeer nu te lopen.. dan zal je zien dat je ook ongelijke passen gaat nemen.
Wat ik adviseer is Steffi vd Laarse laten komen. Zij is een zelfstandig veearts die heel veel ervaring heeft met dit soort dingen. Je kunt meer info over haar vinden op www.xs4all.nl/~ambrac/

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 12:54

Het lijkt ook wel een beetje op uitgerekte kniebanden. Ik heb een paard die dat heeft, heeft een beetje dezelfde symptomen. Zou kunnen na zo'n glijpartij. Als ie gaat 'showen' gebruikt hij z'n spieren beter en dan zie je er dus niks van.
Deze diagnose is uiteindelijk gesteld door veearts Van Ittersum in Klijndijk in overleg met onze fysio Ab Benthem. (Ik zie dat je in Drenthe woont, vandaar de info) Als je nog wat meer wilt weten stuur me maar even een pb.
't Is maar een idee hoor, er zijn vast meer opties.

Nieke

Berichten: 641
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 13:09

Mijn paardje(5j) heeft(had:blijven duimen) last van slepende achterbenen. Wanneer hij los liep miszag je er ook niks aan. Na bloedonderzoek bleek het in zijn spieren te zitten. Combinatie van té vroeg té veel meegedaan(vorige eigenaar),ander eten en beweging. Al heel snel(twee maanden na aankoop) zag ik en voelde ik dat er iets mis was met die achterbenen.
In december 03 heb ik hem dan uiteindelijk op rust gezet voor drie maand en hem veranderd van stal. Dit probleem sleepte al een jaar en een half aan en kwas het beu. Na bloedonderzoek(dat oef..in orde was nu) in april 04 terug héél langzaam begonnen. Tot hiertoe loopt hij nog altijd goed...
Misschien bloedonderzoek laten doen voor zijn spieren? Wie weet heeft hij een tekort ergens in zijn voeding?(mijn paardje krijgt ondertussen dubbel zoveel eten opdat hij genoeg energie zou hebben) Een kuur van Muscle Build(Cavalor) geven of Musle Relax(maar dit is enkel op voorschrift te verkrijgen van veearts). Veranderen van de training? Elke dag 1 uur of 1,5 uur is behoorlijk lang. De spieren krijgen geen kans om te herstellen denk ik. Ik rij nu om de twee dagen een half uur, heel langzaam opgebouwd, lang in en uitstappen en hij kan dag en nacht buiten lopen op zijn nieuwe stalling. Ik hoop dat je hier iets aan hebt?

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 13:56

Mijn paard kreeg het na een val..dus ik denk niet dat het door voeding komt..

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 14:00

An_J schreef:
Hoi Eva,

Je hebt kans dat haar bekken niet meer volledig recht staat. Dit wil vaak een slepend achterbeen veroorzaken. Ga maar eens rechtop staan en til je bekken aan 1 kant iets hoger dan aan de andere kant. Probeer nu te lopen.. dan zal je zien dat je ook ongelijke passen gaat nemen.
Wat ik adviseer is Steffi vd Laarse laten komen. Zij is een zelfstandig veearts die heel veel ervaring heeft met dit soort dingen. Je kunt meer info over haar vinden op www.xs4all.nl/~ambrac/



Dit kan ook vest kloppen ja! Ze staat een beetje scheef en mn instructeur zei ook al dat er iets misschien mis was met haar bekken..maar is daar wat aan te doen dan??een ingreep of andere training???

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 20:15

Tja, als je zeker weet dat het bekken scheef staat vind ik Rodinde toch een goed adres. De meningen zijn erg verschillend, maar ik vind haar wel goed. Je moet wel heel zorgvuldig vertellen wat er aan de hand is, maar als het bekken idd scheef staat kan zij het wel weer voor je rechtzetten.

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 15:25

Kendra schreef:
Tja, als je zeker weet dat het bekken scheef staat vind ik Rodinde toch een goed adres. De meningen zijn erg verschillend, maar ik vind haar wel goed. Je moet wel heel zorgvuldig vertellen wat er aan de hand is, maar als het bekken idd scheef staat kan zij het wel weer voor je rechtzetten.


Ik vroeg me dus af hoe ze dat nou doen..? moet het paard verdoofd?? loopt ze gelijk weer beter?? moet ze revalideren??

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:49

Rodinde is dierenarts, acupuncturist en manueel therapeut. Ze bekijkt je paard, geeft een spierverslapper/verdovingsmiddel en gaat dan meestal met rubberen hamers het bekken of de rug rechtzetten. Meestal is er een nabehandeling met acupunctuur. Ik ben een keer geweest, met een paard dat ook scheef stond en daardoor niet in de rechtergalop wou. Hij is rechtgezet maar reageerde vrij extreem op de behandeling, dikke benen, vochtophoping op de plaats van behandeling. Volgens Rodinde een vrij logische verklaring omdat je met het rechtzetten van het bekken of de rug ook weer spieren, zenuwen, enz. die een tijdje wat bekneld hebben gezeten de ruimte geeft. Daardoor komen dan afvalstoffen vrij.
Ik weet nog steeds niet hoe ik me dit precies moet voorstellen, maar het ging na een weekje vanzelf weer over. Ik moet wel zeggen dat het betreffende paard een weerstandsprobleem heeft en daardoor enorm reageert op eigenlijk elke behandeling.
Ik heb (ook toen ie dikke benen had) eerst een week aan de pessoa gestapt (pff half uur per dag) en na twee weken ben ik er weer op gegaan. Rechter galop was geen probleem meer.

Er wordt heel verschillend gedacht over Rodinde en je moet gewoon even via 'zoeken' hier op Bokt kijken naar de reacties. Je zult dan ook mensen vinden die geen baat hebben gevonden bij haar behandelmethoden. Veel mensen hebben een uitgesproken (positieve of negatieve) mening over haar. Ik vind het gewoon een van de mogelijkheden die je hebt, maar zou altijd eerst overleggen met een dierenarts of fysio voordat ik er heen zou gaan.

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 20:35

Hoi Eva,

Wat je kunt doen is contact opnemen met de dierenarts waarvan ik je die link gaf. Die kan je helpen met acupunctuur en manipulatie. Doordat ze deze twee op geheel eigen wijze combineert kan ze zonder hamers en pijn het bekken recht zetten. Soms moet het in twee keer. Bij mijn paard heeft ze ook weleens heb bekken rechtgezet en ze is echt Super! Megalief voor je paard trouwens ook !

Groetjes

An_J

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 20:38

Wat ik vergeet te zeggen... je moet eerst het bekken recht laten zetten en dan pas door training de spieren verstevigen. Anders ontwikkel je alleen maar een ongelijke bespiering. Meestal ontstaat die al als het wat langer scheef staat. Ja kan het vaak zelf al zien. Ga maar achter je paard staan als ie vierkant staan. En kijk naar de bespiering links en rechts.. vaak zie je al genoeg.

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 00:52

Mijn paard liep hetzelfde toen hij ataxie begon te vertonen, als hij opgewonden/ blij was of begon te showen zag je er niks van, maar als hij rondsukkelde in de bak of wei sleepte hij met zijn achterbenen de tenen van zijn hoeven over de grond...

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 00:55

Ataxie wordt trouwens ook wel eens veroorzaakt door een val of een klap op de wervels (rug of hals).
Mijn paard had het waarschijnlijk doordat hij op zijn 2de jaar achterover was gevallen tijdens het steigeren in de wei, wij zagen toen drie jaar niks vreemds, totdat hij ineens sloom werd, en zijn achterhand liet sukkelen.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 08:09

Ja en nog iets, voor gekneusde ribben staat vaak 6 maanden !!!!!! en niet 6 weken en dat heb ik aan den lijve ondervonden en helaas meer dan 1x.
Dus kijk uit met te vroeg oppakken, voor het zelde geld heeft hij nog steeds last van die gekneusde ribben, ook al zal hij er onbelast, minder of niets meer van laten zien. Geduld en sterkte.

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 16:11

An_J schreef:
Wat ik vergeet te zeggen... je moet eerst het bekken recht laten zetten en dan pas door training de spieren verstevigen. Anders ontwikkel je alleen maar een ongelijke bespiering. Meestal ontstaat die al als het wat langer scheef staat. Ja kan het vaak zelf al zien. Ga maar achter je paard staan als ie vierkant staan. En kijk naar de bespiering links en rechts.. vaak zie je al genoeg.


zoiets dacht ik ook ...alleen heb ik hety aan mijn instructrice voorgelegd en die zij dat eerst de bovenlijn en bespiering verbeterd moet worden voordat ze wordt gekraakt...omdat het anders geen zin heeft, want als het bot recht staat en de bespiering is niet goed, dan trekken de spieren het bot zo weer in de oude plaats...

Nog een vraagje (van mijn moeder Knipoog ) hoe duur is dat rechtzetten ongeveer..?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 20:29

Kendra schreef:
Tja, als je zeker weet dat het bekken scheef staat vind ik Rodinde toch een goed adres. De meningen zijn erg verschillend, maar ik vind haar wel goed. Je moet wel heel zorgvuldig vertellen wat er aan de hand is, maar als het bekken idd scheef staat kan zij het wel weer voor je rechtzetten.

ik ben zeer over haar te spreken, en juist de combi DA/manueel therapeut vind ik super. Mijn ervaring is dat ze wel een beschrijving wil van de problemen die je hebt, maar niet zelf al met een diagnose moet komen.
Kosten zijn trouwens zo'n 100 euro voor een behandeling dacht ik.