wil niet aangalopperen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

wil niet aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-04 18:44

Mijn verzorgfries Doorke van 5 jaar, heeft echt problemen om in een rustige galop te starten, ze kent alleen rechtuit en heel snel, aan de longe doet ze het na enkele zweeptikken maar dan voor maar 3 passen, dan stopt ze. In de roundpenn gallopeert ze helemaal niet. Wat te doen? Ps stap en draf lukt wel goed, veel overgangen enzo, enkel galop is te ruim+ ze valt naar binnen ook. Help!!! Verward

Britt

Berichten: 18892
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 19:06

zorgen dat ze eerst fatsoenlijk kan galloperen, daarna op een volte en gewoon telkens als ze te hard gaat weer terugnemen en zo doorgaan tot ze wel doet?

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 19:36

Idd, niet meteen teveel willen. laat r maar gaan als ze het moeilijk vind om een beetje gesloten te galoperen, ga desnoods in de verlichte zit en moedig haar met stem luid aan! Ga anders het bos in, zoek de grote paden op en laat haar gaan, daar kun je ook proberen iets terug te rijden en meer overgangen te maken!

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 19:42

Eerst aan de longeerlijn oefenen met veel je stem erbij zodat je onder het zadel ook van je stem gebruik kan maken. Aan de longeerlijn die drie passen belonen en gelijk weer proberen. In het bos eenlang recht stuk zoeken heeft bijmij ook wel geholpen om beter te galopperen voorla als je oook met een ander paard bent. Het duur even voor ze rustig kunnen galloperen. Eerst zorgen dat ze de galop doet en dan heeeeeel veeel grote voltes galloperen.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 19:46

galop is eerst nog flink moeilijk voor paarden, en veel gaan daardoor superhard. idd veel oefenen aan de longeerlijn of op buitenritten op stukken(zandpaden) waar je veel rechtuit kunt galloperen. als je dit doet met een ander, rustig paard erbij, kan je paard daar veel van leren.

Marloes__

Berichten: 5207
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 17:07

Ze is nog vrij jong. Misschien is der wel helemaal niet veel met haar gedaan (:-S) en is der galop nog niet zo goed ontwikkeld. Probeer het zo veel mogelijk op te bouwen. Bijvoorbeeld door te longeren. Dit is een goede oefening voor je paard, omdat hij dan zijn galop kan ontwikkelen zonder dat er iemand op zijn rug zit. Als dit goed gaat kan je der op gaan. En dan geld weer, zoveel mogelijk oefenen en oefenen !! Succes

Dees1980

Berichten: 2236
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 19:32

Mijn haflinger kon het ook alleen maar door heel hard te draven en dan pas in galop te gaan maar met veel geduld veel longeren en veel oefenen doet ze het nu eindelijk goed. Buiten is geen probleem ze had het alleen in de bak

wendytj4h
Berichten: 312
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:25

Ik heb hetzelfde probleem cita gaat in de bak heel moeilijk in galop het enige wat ze goed kan ik heel hard en recht vooruit. En als het een keer voorkwam dat ze in de bak toch aan wilde springen dan ging ze zo hard en plat door de bochten dat ik bijna met m'n voeten de grond bijna raakte. Ze zat dan ook echt rampzalig. Met veel oefenen is het veel beter geworden ik heb er nu bijna geen last meer van. Ze kan zelfs een volte galopperen.
Dus ik zou gewoon blijven proberen...

Marijke

Berichten: 516
Geregistreerd: 16-02-01
Woonplaats: Bommelerwaard (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:31

Heel herkenbaar en een veelal gehoord probleem bij Friezen!

Over het algemeen (oké uitzonderingen daargelaten) zijn Friezen niet geweldige gallopeerders. Jouw verzorgpaardje zal zijn of haar balans nog moeten vinden en sterker worden, voordat je überhaupt rustig kunt aangalloperen en de galop een beetje kunt "sluiten".

Mijn ruin van nu 8 jaar heeft er ruim een jaar over gedaan om fatsoenlijk aan en door te galopperen en nog is zijn galop niet denderend te noemen.

Wel ligt het ook veel aan de ruiter of het onder het zadel goed gaat. Een ervaren ruiter met een goede zit, zal gemakkelijker in galop gaan.

Kijk ook eens het Friese paarden forum (www.friezen.messageboards.nl of zoiets)! heel veel topics over dit onderwerp met heel veel goede en nuttige tips en uitleg!

Veel succes!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:32

Wat de rest ook al zegt: voorlopig veel rechtuit galoperen en daar op een gegeven moment in de galop gaan schakelen. In eerste instantie ook veel verlicht zitten met de galop.
De achterhand is nog niet sterk genoeg om een langzame galop aan te kunnen. Deze kan je in de bak ook trainen in de draf, door hierin veel schijnovergangen te rijden (bijna stap - in ene naar een vlotte arbeidsdraf). Succes ermee!

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-04 19:31

Bedankt voor de goede reacties! Er is inderdaad bijna niets gedaan om galop aan te lere merk ik, alleen draf voor de koets. Ik zal zeker proberen eens buiten haar te laten galloperen, (zal wel denderen zijn int begin maar kom+ nog en pad vinden), Heb vandaag in de bak op de lange zijde kunnen aangaloperen met een zweephulp maar in de bocht vind ze het nog te moeilijk. Ik longeer haar nu ook op grote cirkels maar dat lukt nog niet zo goed omdat ze stelling moet nemen. Maar moet ik eerst longeren en dan pas vragen galop onder het zadel? Of mag dat door mekaar?

Mies2

Berichten: 339
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 19:39

Je moet veel geduld hebben met je verzorg paardje!
Je moet proberen hem/haar gewoon op jou huplen aan te laten galoprene in de hoek dat is het makkelijks voor je verzorg paardje.
Dat hij/zij hard gaat is niet zo erg, komt later wel.
Laat hem/haat eerst maar is de hele baan door galoprenen, elke keer terug halen heeft geen zin en van de hele tijd tegen houden krijgt hij/zij een harde mond.
Groetjes

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-04 19:56

Thanks Mies, Probleem is dat ze maar 1 lange zijde gallopeert en dan naar binnen in draf valt. Aan de longe gaat het maar met uiterste moeite. Maar zoals je zegt, geduld hebben en op een dag zal het wel lukken zeker?

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 13:10

Friezen hebben vaker last van dit probleem. Ik blijf erbij dat de basis van de galop eerst in orde moet zijn voor je wilt galoperen. Veel mensen beginnen te vroeg aan de galop. Een huis bouw je ook niet eerst bij de zolder. Wanneer het paard goed voor het been is en helemaal los in het lijf gaat de galop bijna vanzelf. Laat hem eerst maar wat harder galoperen en rechtuit. Op een volte is nog moeilijker. Wanneer hij meer op eigen benen loopt kun je hem voor de hoeken iets terug gaan pakken door kleine ophoudingen maken MET been! Dan weer ontspannen en meegaan met je handen op de rechte lijn. Naderhand proberen een grote volte te rijden waar je goed je been bij houdt. Wanneer het paard goed voor de hulpen is (door halt-draf oefeningen, geen reactie op eerste hulp is tik met de zweep in combinatie met beenhulp) kun je hem beter in de galop houden.

Veel buitenritjes maken en op lange lijnen de galop rijden is ook een goede oefening.

Neem iig hier de tijd voor en probeer niet te snel te veel te willen.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 21:15

Galopeer voorlopig alleen aan de longe en lange lijnen, zoals een recht bospad. Dit om je paard sterker te maken.
Als je in de bak galopeerd onder de man (liever nog even uitstellen tot de galop op bovenstaande manieren goed en rustig gaat): neem je paard ZELF terug ruim voor de volgende bocht, zodat ie niet leert op eigen initiatief uit de galop te vallen.
Als ie ook daarin rustig kan galoperen kan je kijken of de bocht 'haalbaar' is (eerst op de 'makkelijke' hand!)
Succes.