stijfheid... door nieuwe ijzers of ...?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

stijfheid... door nieuwe ijzers of ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-02 08:49

Gisteren had ik les op Leo..... niets bijzonders zou je zeggen, maar hij ging echt niet harder dan zn arbeidsdraf...... hij blokkeerde gewoon zo stijf was hij! Ik heb 6 rondjes echt volledig mn sporen er in moeten prikken om hem zo voorwaartst te rijden, teugels wat losser en hup naar die middendraf... hij ging gewoon echt niet... mn benen vielen eraf!!! Echt waar Sigaar En toen in de3 galop nog een x...... Boos!

Toen zei zn eigenaresse... ik heb hem gisteren gereden (dinsdag) en er was niets aan de hand, maandag is hij beslagen en kreeg hij nieuwe ijzers... zou dat de oorzaak kunnen zijn???

Ik zelf denk het volgende..... normaal rijd ik hem 2x in dew eek op woensdag en vrijdag, op woensdag heb ik les en vrijdag train ik hem en mezelf Haha! Aangezien ik vorige week woensdag geen les heb gehadom mn instruktrice op vakantie was, heb ik hem toch gereden, maar vrijdags had ik geen tijd want ik moest Prom (paard van instruktrice) oko doen.... dus de eigenaresse heeft hem gereden. En die rijd zo van: prikken met die sporen en tegenhouden met de handen, die zit ook heel zwaar, en hangt aan hem... daarom heeft hij ook zo'nhard bekkie en is hij ook wel stijf en maakt hij zich graag erg lang! Maar het was gisteren echt erg!!!!
(ik maar ook fouten enik rij ook niet geweldig, maar zij rijd ten nadele voor haar paard! Lips are sealed )
Meestal als ik hem dan vrijdags gereden heb is hij woensdag niet makkelijk maar ook niet zo moeilijk als gisteren...... zou het dat kunnen zijn... of toch de nieuwe ijzers van maandag?

....


Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 09:37

Whaaagh en daar moet ik op gaan zitten, di's nog erger dan Jurga Lovers

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-02 09:41

ik zeg alleen : *grijnzzz* Haha! Haha! Haha! Haha! Cool
Ik zal hem nog een beetje proberen te versoepelen! (hoe jehet ook noemt!) is voor mezelf ook iets prettiger! Haha! Haha!

....

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 10:16

Kan best hoor, dat het paard zijn nieuwe schoenen niet helemaal lekker vind zitten. Moet even wennen....Daar worden paarden wat korter van in de beweging...
Dat moet binnen een week of 10 dagen echt over zijn.

Zij de hoeven ook warm..dan moet je de hoefsmid toch opnieuw laten komen, want er kan ook iets per ongeluk fout zijn gegaan....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 10:22

Het kan zeker aan de nieuwe ijzers liggen.
Of doordat hij bekapt is en daardoor in stand is veranderd.
Dit gebeurt vaak bij paarden die wat aan de laate kant bekapt worden.
Er gaat dan best veel hoef af en dan verandert automatisch de stand van de benen wat.
Waar hij uiteraard aan moet wennen en dat hij veel kans ook nog eens spierpijn heeft.

Verder hou het in de gaten zoals Dees ook al zegt.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 10:47

Ik heb daar gelukkig met Jurga nooit last van. Die loopt vijf minuten na het beslaan al als een zonnetje. Ik ga wel eens meteen na het beslaan rijden, niks aan de hand, Jurga loopt dan juist super.... Blij met haar nieuwe schoenen, I guess... Het trutje. Haha!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 12:35

Die van mij moet ook altijd ff wennen aan nieuwe ijzers. Op de dag van beslaan laat ik haar altijd staan, mede omdat ze dan ook 2 1/2 uur in de trailer heeft gestaan, we laten haar namelijk in Emmeloord beslaan ivm speciaal beslag. Daar gooi ik haar meestal ff los.
De dag na het beslaan longeer ik eigenlijk altijd, gewoon ff rustig zodat ik zelf ook kan zien hoe ze loopt. En die dag dáárna stap ik er weer op, dan is het meestal ook wel weer goed.

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje


Ton
Berichten: 126
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 17:32

Hai Esmee,

Zou het niet beter zijn je eerst af te vragen als je paard niet wil lopen, wat er aan de hand is.
Prikken met die sporen is makkelijk, maar heeft niets meer met rijden te maken.
Je geeft zelf aan, dat hij anders doet dan anders.
Eerst nadenken dan doen.


Groetjes
Ton

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-02 21:11

Ton schreef:
Hai Esmee,

Zou het niet beter zijn je eerst af te vragen als je paard niet wil lopen, wat er aan de hand is.
Prikken met die sporen is makkelijk, maar heeft niets meer met rijden te maken.
Je geeft zelf aan, dat hij anders doet dan anders.
Eerst nadenken dan doen.


Groetjes
Ton


Dat vraag ik me nu juist af.... komt het door de nieuwe ijzers, of door de eigenaresse (dus het feit dat ik hem niet gereden heb vorige week!)!
Tja als je instruktrice zegt dat hij eerst door die blokkering heen moet en dus flink voorwaarst drijven, maar niet reageert en dan spoor en zweepje er bij! Op zo'n paard is prikken met je spoor niet makkelijk hoor! ALs je hem had zien lopen en had gereden had iedereen er moeite meegehad! (sorry als ik wat fel reageer!)

Het heeft volgens mij niet echt met eerst nadenken en dan doen te maken... ik zit op dat paard hij wil/kan niet harder, hij vertikt het gewoon/het lukt hem niet..... tja dan prik ik er met mijn spoor in en pak ik mn zweepje erbij.... ja ben in een momentopname bezig je paard vooruit te krijgen, maar als tie niet gaat.... wordt het vrij lastig! (IK HEB WEL EERST NORMAL MN BEEN AANGLEGD voorzover dat mogeljik is bij zijn speklaag!)

Dus vertel mij waar ik eerst over na moetdenken....
Als het over het niet harder wil/kan... dna hoef je het niet uit teleggen, want de dag ervoor was er niets aan de hand! (aldus eigenaresse!)

....

myla
Berichten: 168
Geregistreerd: 16-09-01
Woonplaats: Langedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 21:28

hoi
Je geeft zelf al aan dat het paard een speklaag heeft, misschien moet hij eerst eens afvallen, je zal zien dat het paard zich dan ook makkelijker beweegt. Maar ik herken je probleem, mijn paard was ook zo, niet vooruit te krijgen. Nu ben ik ook heel consequent met rijden, als ze niet op mijn been reageert krijgt ze een tikje met de zweep. Na een paar dagen had ze het goed door, en reageerde ze meteen opmijn been. Maar ja ze is ook nog steeds iets te zwaar.

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-02 09:21

hoe komt het dat ik het gevoel heb dat ik niet bnegrepen ben..... Haha! Normaal gesproken loopt hij nooit zo (niet meer, vorig jaar nog wel, maar nu niet meer!)... hij was echt niet voor uit te branden!!!!1 Echt waar, zo stijf als dat hij was (hijis ook wel stijf maar das al minder geworden!), hij had er echt duidelijk moeite mee!

IS het mogeljik dat dat door die nieuwe ijzers komt die die maandag gehad heeft?
Óf kan het zo zijn, dat hij stijf is omdat de eigenaresse hem gereden heeft, een paar x achter elkaar? (zij rijd hem voorwaartst en houd hem in, heel tegen strijdig duz!)

....

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-02 09:22

hoe komt het dat ik het gevoel heb dat ik niet bnegrepen ben..... Haha! Normaal gesproken loopt hij nooit zo (niet meer, vorig jaar nog wel, maar nu niet meer!)... hij was echt niet voor uit te branden!!!!1 Echt waar, zo stijf als dat hij was (hijis ook wel stijf maar das al minder geworden!), hij had er echt duidelijk moeite mee!

IS het mogeljik dat dat door die nieuwe ijzers komt die die maandag gehad heeft?
Óf kan het zo zijn, dat hij stijf is omdat de eigenaresse hem gereden heeft, een paar x achter elkaar? (zij rijd hem voorwaartst en houd hem in, heel tegen strijdig duz!)

....

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 09:32

Het kan zijn dat door de ijzers de stand van de voet is verandert. Als hij dan gaat werken, bealst hij zijn pezsen etc. anders dan normaal en daar kan hij dan een dag later spierpijn van hebben.
Maar het kan ook komen doordat jij langere tijd niet hebt gereden. Ik heb ook zoiets meegemaakt. Estor, het corige paard van de oudes van mijn vriend, reed ik alleen met nog een ander meisje, wij rijden ong. hetzelfde, les van dezelfde instructie etc. De eigenares reed bijna nooit meer, omdat ze bang was geworden door een harde val, drie jaar geleden. Als ze dan in een poging haar angst te overwinnen toch weer ging rijden, zat ze zelf heel stijf en hield haar handen heel stug. Wat resulteerde in het feit dat ik een dag later een heel stijf paard had en er eigelijk ook nix mee kon.
Dus het kan allebei, dat zul je waarschijnlijk alleen weten, als het nog eens voorkomt, dat hij moeilijk loopt als jij langer niet hebt gereden of als hij eens nieuwe ijzers heeft en jij zelf de 2 dagen erna rijdt.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers