Hoesten door te snel eten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monday

Berichten: 1276
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: @ Home

Hoesten door te snel eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-04 16:23

Sinds een week hoest mijn paard 's ochtends. Als ze van stal naar de wei loopt of als ze net op de wei is. Ze hoest 2x, proest erachteraan en dan is het over. Als ik haar 's avonds ophaal heeft ze nergens last van. Met rijden/ longeren hoest ze ook niet, hoogstens een keertje brommen uit haar keel en gelijk proesten. Gisteren heb ik haar gelongeerd en ze was zo gek als een deur, maar niet hoesten hoor.
Ik begrijp er niets van, eetlust is goed, ogen staan helder, ze danst aan het touwtje richting de wei en tijdens het werk merk je ook niets.

Wel is het zo dat ze vreselijk veel haast heeft om naar de wei te gaan. Ze eet haar bak in een stevig tempo leeg en gaat dan druk staan doen bij de deur. Zou het kunnen dat ze het voer niet nat genoeg maakt en dat ze daardoor hoest?

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 16:36

Kan, leg een halve baksteen in haar voerbak, dan gaat ze vanzelf wat rustiger eten.

Monday

Berichten: 1276
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: @ Home

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-04 17:18

Kitten schreef:
Kan, leg een halve baksteen in haar voerbak, dan gaat ze vanzelf wat rustiger eten.


Tjsa, 's avonds eet ze wel heel rustig. Hapje biks, hapje hooi, even wat drinken... rustig verder eten en dan zit ze natuurlijk ook met die baksteen. De voerbakken zijn al niet zo groot, ik moet er niet aan denken dat ze haar tanden breekt omdat ze op die steen hapt Scheve mond

Pleps

Berichten: 72
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Lokeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 18:04

begin misschien met een beetje minder voer en naargelang het betert meer en meer.

S44rtj3
Berichten: 22
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 18:59

of verkouden:D

Monday

Berichten: 1276
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: @ Home

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-04 22:36

Ik denk dat ik haar morgenochtend geen biks voer, maar gelijk op de wei zet. Als ze dan niet hoest weet ik precies hoe laat het is en kan ik haar altijd op de wei nog voeren.

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 23:06

Ik heb ook twee gulzige paarden, en ze hoesten regelmatig bij het eten van slobber.
Ik geef ze dan ook van tevoren hooi, en een kwartier later pas de slobber, zodat ze wat minder gulzig zijn.
Maar met slobber is het vrij logisch dat ze hoesten tijdens gulzig eten, want dan willen ze het soort opdrinken, en dat gaat niet goed met al die stukjes en lijnzaad enzo

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:52

's ochtends eet ze natuurlijk op een lege maag, honger! maar als ze gedurende de dag wat heeft gegeten valt dat 's avonds wel mee.
idd. wat hooi geven voor de brok, is de ergste honger weg, en verslikt ze zich misschien niet in de brok.
Ze breekt haar tanden heus niet hoor, met dat stuk baksteen *LOL* .
Je kan ook het voer op de grond leggen, en beetje verspreiden. i.p.v. dat ze in een berg voer duikt, ligt het verspreid, eet ze dus niet zo snel omdat ze een beetje moet zoeken, en eerdat ze een volle mond heeft, heeft ze de rest al lang een breed doorgeslikt Lachen . rekt ze haar rugspier meteen goed op Knipoog .

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 18:16

Mijn pony had dat ook. Zij bleek een (kleine) ontsteking in haar luchtpijp te hebben. Maar dat lijkt me bij jou niet het geval, omdat ze 's avonds geen last heeft.

Monday

Berichten: 1276
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: @ Home

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-04 19:37

Ik heb het eens geprobeerd zonder biks 's ochtends, dus gelijk de wei op. Helemaal geen gehoest, gekuch of wat. Pure gulzigheid dus, want als ze haar eten op heeft mag ze naar de wei. 's Avonds weet ze dat ze niet meer eruit hoeft, dus doet ze kalm aan. De muts... Tong uitsteken

ellepel

Berichten: 47335
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 19:48

als het kan gewoon opd e wei voeren in een laag bakje...
wel zo handig en eet ze ook rustiger.Haha!