weglopen voor moeilijk dingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

weglopen voor moeilijk dingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-04 22:21

Ik wordt er helemaal gek van!
Lowara vindt dingen als wendingen en figuren rijden in draf erg moeilijk, wat ze dan gaat doen, is zoals mijn instructrice dat zei "onder mij wegrennen"Ze doet het echt bij elk figuurtje en volte, op het punt dat ik van de hoefslag af wil, en er net weer opga, en op momenten van bochten bij bv een links omkeert. Het stomme is, op voltes doet ze het niet, op gebroken lijnen ook niet en in bv een parkoesr met scherpe wendingen doet ze het ook niet.

Ik snap dat ze het moeilijk vind, ik stuur haar goed met de benen en teugels, stap zo'n beetje 75% van de les, zodat ze lekker soepel is, en oefen dingen ook stap voor stap. Maar zodra ik bv van hand verander over de diagonaal neemt ze het bit tussen de tanden (zo'n 2 seconden) en versnelt zodat ik de figuren ontzettend slordig en rommelig heb. Ik probeer het vaak op te lossen door vlak van tevoren iets langzamer te rijden, zodat ze de tijd heeft om te zien wat we gaan doen, maar dit is natuurlijk niet een ideale oplossing.

Het is een tijdje erg goed gegaan,ook met wendingen. vroeger deed ze het ook op de voltes, dat gaat nu zelfs met een los teugeltje. Maar ik blijf voor een raadsel staan, ik heb 2X per week les, waarvan 1 priveles, dus hulp is er al.
Nu wil ik weten, wie heeft er nog meer ervaring hierbij? wat was het probleem uiteindelijk?

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+


Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-04 22:22

ooh die eerste dat ze het op de volte doet klopt dus niet Lachen (spreek mezef anders lekker tegen)

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 23:28

Par heeft hetzelfde *gehad* afentoe nog dus.
Voltes vind ze moeilijk, stelling nog moeilijker, en dan lekker hard onder me vandaan lopen om van het werk af te komen.

Ik heb van mijn instructrice verschillende dingen meegekregen, stappend de volte opgaan met stelling en dan aandraven, steeds iets eerder, overgangen rijden tijdens de figuren, aandraven en voordat ze "sterk" werd weer terug nemen etc.

En toen ze het zelfs in stap deed hebben we haar gewoon laten gaan in dat tempo en een helboel figuren en oefeningen achter elkaar gedaan zodat ze het in dat tempo alleen maar moeilijker voor zichzelf maakte.

Ondertussen is ze er wel uit dat ze het alleen maar moeilijker voor zichzelf maakt want die oefening moet ze gewoon doen, of ze nou hard gaat of in mijn tempo, en sindsdien loopt ze steeds meer en vaker in een normaal tempo, ze heeft er nog wel moeite mee, dat is te merken, maar ze probeert het, en daar beloon ik haar dan weer voor.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 18:09

denk eens aan lichamelijke klachten. Voordat je een paard van alles gaat verplichten is het misschien verstandig om het paard een keer voor te brengen bij een fysiotherapeut.

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 09:51

Langzamer gaan is nooit de oplossing! Je kunt juist beter een flink arbeidstempo erin houden. Daarnaast kan je paard alleen het bit vastpakken als hij iets vast te pakken heeft. Met andere woorden denk eens na bij je teugelvoering.

Het grootste probleem bij jou lijkt mij de aanleuning. Is je paard wel voor je binnenbeen? Zorg dat je druk houdt op 2 teugels en dat wanneer je je binnenhand verder naar binnen doet, je paard niet naar binnen valt!

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-04 14:33

Citaat:
Daarnaast kan je paard alleen het bit vastpakken als hij iets vast te pakken heeft. Met andere woorden denk eens na bij je teugelvoering.

Klopt, maar als ze dus aan de teugel loopt, heeft ze contact met m'n handen, en zodra ik bv ga afwenden, gaat haar hoofd vol de lucht in, neemt ze het bit vast, en gaat rennen. Ik heb er gisteren met de les aan gewerkt, ik neem haar wel terug, maar blijf met m'n benen erbij, en gaat ze echt niet terug, dan moet ze in stap en vervolgens weer wegdraven. Dit hebben we een keer of 8 herhaald en steeds streng blijven optreden. Het hielp wel, Ik had haar een keer of 3 nog aan het rennen, maar daarna snapte ze het al beter. Vanavond in de les gaat de martinggaal eraan, zodat ze niet haar hoofd in de strijd kan gooien.

Citaat:
is het misschien verstandig om het paard een keer voor te brengen bij een fysiotherapeut.

Waarom moet elk rijtechnisch probleem worden opgelost met krakers en fysiotherapie? Ik weet dat dit probleem bij mij en Lowara ligt, ze kan het prima, maar vindt het gewoon moeilijk, en ik ook, omdat ik dan snel moet ingrijpen wat niet altijd lukt. (vandaar dat ik 2X per week les heb, ik wil het namelijk WEL kunnen,maar dat kost tijd)
Ze valt niet meer naar binnen, is eigenlijk best goed te sturen met het been, maar ik rij haar erg zwaar naar de buitenteugel toe, dus als we rechtsom gaan (haar moeilijke kant) is ze links sterker omdat de buitenteugel dan meer gespannen staat omdat ze dan dus bij bochten weg wil rennen.
Oftewel, Cynthia klooit weer gezellig verder, stapje bij beetje leren we het wel, maar wat vaak op internet zo mooi staat, werkt in de praktijd vaak pas na lange tijd, en daar moeten we natuurlijk nog naartoe werken. Maar Lientie, jouw verhaal klopt als een bus hoor! Dit geldt zeker ook voor mij!

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

marlo
Berichten: 1356
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 14:44

ik vind ook dat je eerst naar lichamelijke klachten moet kijken, het paard vind het moeilijk en waarom? omdat misschien wel pijn gaat doen, en dat wil ie natuurlijk voorkomen. waarom moet alles toch altijd rijtechnisch op te lossen zijn?! en dan nog kan een fysio toch helemaal geen kwaad, al is het alleen maar om uit te sluiten dat het geen lichamelijke klacht is.
zo te horen aan je verhaal heeft ie wel ergens last van, wanr gewoon recht uit kan ie wel, maar zodra je meer gewicht op 1 kant vraagt protesteert ie, en niet zo'n beetje ook zo te horen.
luister eerst eens naar je paard in plaats van gelijk naar hulpteugels te grijpen die je paard dwingen in een positie waarin hij waarschijnlijk pijn heeft zo gaat het van kwaad tot erger

momenteel paardloos

Saar4
Berichten: 2345
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 15:07

Ik rij ook een paard wat dat doet. Zodra hij het moeilijk vindt: hoofd in de lucht en rennen maar.

Bij hem helpt het heel goed om hem veel voorwaarts neerwaarts te rijden. Ook tussendoor als ik merk dat hij iets moeilijk vindt of een beetje moe wordt rij ik hem weer heel laag. Hij wordt daar heel ontspannen van. En als iets echt moeilijk is, maak het dan simpeler. Rij bijvoorbeeld overdreven grote lijnen en maak die steeds iets kleiner. En hou goed je been eraan wat er ook gebeurt.

Doet ze het ook bij een andere ruiter?


TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 16:50

die van mij deed dit af en toe ook.
linksom schouderbinnenwaarts was het ergste.
ik heb gwn geduld gehad en ben blijven spelen in me hand telkens als ik haar inzetten. op gegeven moment ging het gewoon goed

Teamspirit... Je bent een toppertje!

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-04 17:12

Citaat:
Bij hem helpt het heel goed om hem veel voorwaarts neerwaarts te rijden. Ook tussendoor als ik merk dat hij iets moeilijk vindt of een beetje moe wordt rij ik hem weer heel laag. Hij wordt daar heel ontspannen van. En als iets echt moeilijk is, maak het dan simpeler. Rij bijvoorbeeld overdreven grote lijnen en maak die steeds iets kleiner. En hou goed je been eraan wat er ook gebeurt.

Doet ze het ook bij een andere ruiter?

Ja, tot een jaar geleden gaf ik er ook rijlessen op, maar de leerlingen konden haar niet eens van de hoefslag afkrijgen. En ben haar vanaf toen echt dressuurmatig gaan rijden (had er een ontzettende hekel aan, gebruikte haar voor de recreatie en buitenritten, dus behalve 1X per week dressuurles deed ik er qua dressuur niets mee)

Citaat:
in plaats van gelijk naar hulpteugels te grijpen die je paard dwingen in een positie waarin hij waarschijnlijk pijn heeft zo gaat het van kwaad tot erger

Die "hulpmiddelen" dwingen helemaal niets, half nederland rijd met een martinggaal(en nee, daarom doe ik het niet hoor, ben niet zo'n na apertje Lachen )
daar maak je het echt niet erger mee hoor, ik reed vroeger standaard met martinggaal (had een drukke half-arabier) Heb nu juist al tijden zonder martinggaal gereden. Wat kan het kwaad dan? als je zo'n ding goed vastmaakt is er niets ergs aan, behalve als je hem te strak doet, maar dat doe ik niet. Beter een martinggaal dat ze even weet dat ze bij mij moet blijven, dan dat ik steeds ontzettend veel druk in m'n handen (en haar mond) heb om haar terug te krijgen. Dit krijg je bij een martinggaal natuurlijk ook wel even, maar je hebt wel een stuk rustigere hand,en het paard krijgt zo ook meer rust. zodat ik er wat meer mee kan dan haar maar gewoon laten rennen.
Citaat:
ik heb gwn geduld gehad en ben blijven spelen in me hand telkens als ik haar inzetten. op gegeven moment ging het gewoon goed

Dit doe ik ook Lachen blijf toegeven en weer oppakken, niet het bit laten vastpakken en veel overgangen rijden.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers