Staartwortel smelt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elmira

Berichten: 4896
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: ergens

Staartwortel smelt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 14:23

Hoi,
Mijn verzorgpony,Nynke heeft een beetje een raar verschijnsel aan haar staart, ik heb al wat mensen gevraagt wat het is, maar die weten het ook niet, en de eigenaar komt de paarden nooit in de zomer op zoeken dus die heb ik het nog niet gevraagd.
Nynke is 24, en haar staartwortel aan de onderkant begint een beetje af te klonteren, het lijkt alsof hij smelt..
het ziet er een beetje uit als teer die in de staart plakt,maar dan hele dikke klonten Verward Ik heb ook al geprobeerd om er wat stukjes uit te knippen, maar dat vind ze niet leuk en ik ben bang om de staartwortel af te knellen als ik te veel eruit haal.
Weten jullie misschien wat dit is en hebben jullie dit vaker meegemaakt?(bij oude pony's)
Groetjes Ruth

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:08

Plakstront??? Mn verzorgpony'tje heeft ook strontklonten in z'n staart hangen. Misschien omdat ze wat ouder is werkt de stoelgang niet meer helemaal zoals het moet, en dan gaat het plakken...
Zet er anders eens een foto bij. En misschien kun je beter een andere titel bedenken, het ziet er nogal raar uit!

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 16:01

is gewoon viezigheid, als het maar lang genoeg niet schoongemaakt wordt dan zie je dat.

metw arm water kun je dit schoonmaken. je kunt een beetje shampoo gebruiken.
wel goed uitspoelen en gebruik een zacht sponsje.. denkd at het gewoon vies is, als een pony diarree heeft kan dit wel gebeuren.

Elmira

Berichten: 4896
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 20:23

ellepel:Ze heeft géén diaree, en met water wil het niet. Het zit ook aan veel stukken staart, dus daar plakt het te veel voor.

annemiekie: Het is echt pikzwart en het lijkt niet op poep (en sorry voor die titel, maar wist niets beters en nu kan ik hem niet meer weizigen.. Schijnheilig )

En tijdens het rijden houd ze haar staart vaak omhoog, een klein beetje maar.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 09:16

Probeer een lauw water met Biotex groen, dat lost (bijna) alles op.
En dan eens goed de staart nakijken of er geen (oude) verwonding is.
Kan hij in de buurt van dennenbomen (hout) komen? Want als hij daar op schuurt, kunnen het ook nog hars klodders zijn.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 09:30

Probeer een lauw water met Biotex groen, dat lost (bijna) alles op.
En dan eens goed de staart nakijken of er geen (oude) verwonding is.
Kan hij in de buurt van dennenbomen (hout) komen? Want als hij daar op schuurt, kunnen het ook nog hars klodders zijn.

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 10:13

De poepklodders bij mijn verzorgpony zijn ook pikzwart! Ik denk toch echt dat het poep is, hoor! En mn verzorgpony'tje heeft ook geen diarree, en toch zitten er strontklonten in.
Als ze tijdens het rijden haar staart een klein beetje omhoog houdt, lijkt me dat normaal, want dat doet ieder paard. Of is het anders dan andere paarden??

Trouwens, ik heb vorig jaar eens geprobeerd alle stukjes eruit te krijgen, en ik moest echt peuteren!!! Gaat echt errug lastig. Eerst laten weken in emmer water+shampoo, en nog moest ik ieder kloddertje er afzonderlijk uitpeuteren!

Elmira

Berichten: 4896
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-04 14:30

bedankt voor de reactie's
en ik denk dat het nou wel opgelost is , ik ga het wel even het eruit peuteren.( dagje poep peuteren uit staart *LOL* )
Iig, bedankt OK dan! (zelf was ik er natuurlijk nóóit achter gekomen maar goed Schijnheilig )

groetjes

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 15:47

Is dr staartwortel zelf ook zwart?

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 10:18

Jaa, dat wordt echt een DAGJE peuteren!!! Ik ben er toen ook superlang mee bezig geweest... Maar dan is z'n staart ook wel schoon!
Suc6 ermee!

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 21:38

ja idd lekker weken en schrobben en doen. is helemaal niet erg. veel plezier ermee. Haha!

Elmira

Berichten: 4896
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-04 14:58

rainbowcash schreef:
Is dr staartwortel zelf ook zwart?


Elmira

Berichten: 4896
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-04 20:35

Okee , ik ben net naar mn verzorgpony gegaan ..
Ik vol goede moet : biotex, water en een spons.
Ik zet de paarden op stal
En ik doe de staart om hoog.. en wat ik daar zie is echt niet normaal .
De hele staartwortel , met stukjes helemaal vol met bloed.. ik doe de staart naar links .. want ze hield haar staart verdacht ver naar rechts.. helemaal vol met MADEN...

Echt niet normaal. Ik ga dus een beetje alles schoonmaken .. niet met de biotex .. met de spons.. ik doe dus wat water op haar staart en ze begint in de lucht te trappen .. het doet haar denk ik wel zeer . Ik heb de maden eruit gehaalt (wat natuurlijk verschrikkelijk vies was .....) . Ze stond ook al de hele tijd te schuren .. nu tot bloedens toe. Maar al die stukken die dus los hingen (waarom ik ook dit topic heb gesstart) hingen los met bloed

De eigenaar was er niet .. maar de volgende keer ga ik hem zeker waarschuwen .. En hebben jullie ook nog tips wat betreft hoe ik het kan ontsmetten .
IK BEN DUS HELAAS BANG DAT HET NIET OM POEP GAAT ..
Alvast bedankt

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 22:50

Als ik jou was zou ik snel de dierenarts er eens bij gaan halen, want dit klinkt echt niet goed!
Misschien dat er een wondje zat en dat daar dan vervolgens vliegen in zijn gaan zitten? Met dat warme weer ofzo? Verward

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 22:52

Als er maden in zitten is het niet goed. Haal snel de DA erbij want als je te lang wacht kon het weleens het einde van je pony betekenen.
Ik hoop dat je de staart nog kunt redden, anders word het amputatie...

Snel bellen hoor, en laat je het ons weten?

illy
Berichten: 161
Geregistreerd: 01-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 00:09

Is ze soms schimmel, wij hebben het een hengst gehad het lijkt net teer.
Waarschijnlijk een melanoom gesprongen en de maden zijn dat soms
wormen?

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 10:25

Gatsie... Wat sneu!!! DA, DA, DA!!!!!

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 10:43

dit echt echt heel erg,, DA, onmiddelijk.
eigenlijk had je de eigenaar meteen moeten bellen...
het is zonde van zn staart, waarschijnlijk was dit dus al echt veel eerder een ontstoken iets, wat nu uitbreekt,.
veel succes

Dende
Berichten: 23
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Moelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 10:56

Het zouden idd ook wormen kunnen zijn. Als het wormen zijn, dan betekent dat gewoon dat ze jeuk heeft aan haar anus (om het maar ff zo te noemen). Wormeitjes komen uit in de darmen, de meeste eten zich door de darmwand heen naar de leveren en van de lever gaan ze weer naar de longen waardoor de pony de ophoest en weer inslikt zodat ze weer in de darmen terecht komen waar ze eitjes leggen die weer uitkomen. Zo gaat het cirkeltje rond. Vaak als de pony moet poepen, dan komen er ook wormen mee en dan heeft ze jeuk aan haar anus, waardoor ze zich wilt krabben en dus zo haar hele staart kapot maakt. Het enige wat helpt is dat je haar onwormt met een goed ontwormingsmiddel, dit doe je 2 dagen achter elkaar en herhaal je 2 weken later weer opnieuw en dan 1 keer in de 6 weken. Het is belangrijk dat je pony regelematig ontwormt wordt, omdat dit heel gevaarlijk kan zijn voor je pony. Maar als je het niet helemaal vertrouwd kun je het beste de dierenarts er naar laten kijken. Vooralleer de kosten zijn voor de baas, gezien hij niet naar ze omkijkt en ze dus verwaarloost, dan vindt ik dat jij er niet voor hoeft te betalen voor iets wat hij nalaat.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 11:00

Als Mastergurl belt naar de DA en de eigenaar weigert te betalen, dan zijn de kosten voor Mastergurl... Dit weet ik uit ervaring. Aangezien ze nog niet zo oud is, denk ik ook niet dat ze de DA-kosten kan betalen. Hoewel ik wel vind dat de eigenaar gebelt moet worden en dat hij de DA moet bellen! Succes

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 11:08

Is het een merrie? merries die hengstig zijn plassen veel tegen hun staart aan, daar komt zand stof mest etc bij en dat zijn die vieze zwarte plakkerige klonten in de staart, die er met wassen haas niet uitgaan.

maar als dat dus veel te lang blijft zitten wordt het 1 groot broeinest van bacterien, en zoals je dus nu ziet, komen er maden bij
dat betekend dat het onderste deel van de staartwortel aan het rotten en afsterven is.
het zou ook nog kunnen zijn dan de pony gewon wormen heeft, maar ik denk niet dat er met de mjest zoveel wormen meekomen dat die onderaan haar staartwortel zitten.

zitten de wormen bovenaan de staart dan is het een flinke wormen besmetting, meteen gaan ontwormen en na 2 weken nog een keer en daarna iedere 6-8 weken ontwormen.
gebruik niet iedere keer hetzelfde ontowrmingsmiddel, dan werkt het niet meer.

bel iig de eigenaar dan de DA moet komen, doet hij dat niet, dan kan je de dierenbescherming altijd nog bellen, misschien dat die iets voor de pony kunnen doen...

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:52

dit is bie die van mij ook gebeurd,
de haren van de staart vielen ook uit en kwamen grijs terug

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 14:03

Als de donder de eigenaar bellen dat de DA moet komen! En niet wachten tot je hem de volgende keer ziet. Zeker als het echt maden zijn en geen wormen (lijkt mij dat het verschil tussen maden en wormen wel duidelijk is).
Als maden zich naar binnen vreten kun je heel ernstige situaties krijgen.
Als er maden in de staartwortel zitten is deze inderdaad aan het rotten.

blackheart

Berichten: 3116
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 14:49

OMG ruth wat schrik ik hier van!
Vandaag kan ik niet naar de paarden, maar morgen wel!!
Vd meulen zal wel weer een half jaar wegblijven, wat moeten we doen! zelf de DA waarschuwen!? of zullen we eerst ff naar de zoon van vd meulen! Die arme Nynke Huilen
Ruth, je moet er zelf ook omdenken hoor, niet met je handen in die maden omgaan prutsen!
Ik ga morgen wel even naar de zoon van vd meulen wat die ervan vind, maar die heeft ook geen hol verstand van paarden, dus ga ik Dries ook even vragen ok!? En dan vraag ik aan die zoon van vd meulen wel als die even de DA wil alarmeren!

blackheart

Berichten: 3116
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 10:48

Het is al geregeld.
Ik heb vd meulen gebeld, maar zn vrouw kwam aan de telefoon en die zei dat hij al 3 weken in het ziekenhuis ligt aan de hartbewaking.
Maar zei heeft Dries gebeld en die heeft de DA er bij gehaald, de DA is direct gekomen die avond's. Nynke had altijd al bulten bij de anus, waarvan we niet wisten wat het was. Maar de DA zei dat het monekulen ofzoiets waren en dat zijn kankerbulten, 1 kankerbult is opengeknapt en daar kwam etter en troep uit, daar heeft een vlieg weer eitjes opgelegd en daar kwamen maden uit. De DA zei ook dat veel witte paarden daar last van schijnen te hebben, te weinig pigment in hun huid ofzo, en dat het op die leeftijd (24) vaak gebeurd, dus het kan zijn dat het nog eens gebeurd en dat ik 't weer moet schoonmaken. We hebben nu een speciale spray gekregen, en we moeten even babyshampoo kopen, en dan schoonmaken met die babyshampoo en met de tuinslang uitspoelen en dan die spray erop sprayen. En zondag komt de dierenarts weer