tandpasta voor mok?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MMIDV

Berichten: 7357
Geregistreerd: 21-01-02
Woonplaats: Rotterdam

tandpasta voor mok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-02 17:13

onze paarden staan met mok en alle mokzalfjes en dingetjes helpen niet zo...
nou heeft de hoefsmid geadviseerd om er tandpasta op te smeren (alleen de witte tandpasta, niet die met kleurtjes)
nou wou ik vragen of iemand hier ervaring mee heeft want ik had er nog nooit van gehoord om tandpasta op de benen te smeren tegen de mok...

.


DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 17:14

Vroeger bestond mokzalf uit een zinkconcentraat. Dit zit dus ook in tandpasta maar in een heel ander samenstelling. Die zink mag niet meer omdat het giftig is.
Niet doen dus.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 18:13

Ben ik het niet helemaal mee eens. Als ik een pukkel heb, doe ik er ook tandpasta op Haha! Simpelweg omdat tandpasta er voor zorgt dat het uitdroogt. Nog nooit problemen mee gehad en wel loters tandpasta op mn hoofd Lachen Denk dus dat het bij natte mok hetzelfde werkt: het droogt uit. Maar wel oppassen dat het geen open wondjes zijn waar je het op smeert want dat lijkt me niet prettig. En als je veearts het zegt, waarom twijfel je er dan aan?

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 19:00

niet de veearts maar de hoefsmid zei dit dacht ik te lezen..

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 19:45

ik doe het altijd met tandpasta en het help heel erg goed ook nooit problemen mee gehad.

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

au....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 19:47

Hallo,

Tandpasta Boos! zou ik niet doen !!!! Zou je hoefsmid toch ook moeten weten, dat dit ongelooflijk schrijnt en pijn doet, het heeft zo'n beetje dezelfde werking als "halamid" (sterk ontsmettingsmiddel)....
jaaahhh... het werkt...maar je paard wordt er niet vriendelijker door (als je al geen trap krijgt)...
Bij ons heeft er ook ééntje mok en nog steeds gebruik ik hetzelfde middel als 10 jaar geleden (bij zowel natte als droge mok) : ECHTE BOTER !!!!
echt waar ... Vork
Toen ik het voor het eerst hoorde, dacht ik in de maling genomen te worden.... maar het werkt dus écht.... de korstjes laten vanzelf los (dus geen gepeuter), verder is er niks vetter dan "boter" én het verzorgt en maakt de wondjes soepel en last but not least : er is geen beter middel wat de benen beschermt tegen de modder/water... dus kan je paard gewoon lekker de wei in, mét een dikke laag ( en dan bedoel ik echt een dikke laag) boter.

Het paardje van ons heeft 2 dgn. kreupel gelopen, écht dikke achterbenen Huilen , maar nu, bijna een week verder, is ze verlost van haar korsten, is het lekker soepel en heeft ze weer normale benen !!!! Pling

Verder : zo min mogelijk wassen, tenzij het écht nodig is....
als ik ze was : gebruik ik tea tree shampoo (doodt bacterieen en schimmels) en is zacht/mild in gebruik, daarna maak ik het droog, door te deppen met een handdoek en laat het verder even drogen.....
Daarna kom ik weer met mijn pakje boter aan. Haha!

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Groetjes Knipoog
Laatst bijgewerkt door Colinda op 06-02-02 19:51, in het totaal 2 keer bewerkt

op de avatar zie je Sallyman!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 19:48

oei niet goed gelezen foei foei foei Bloos Zou toch zweren dat ik veearts gelezen had. Maar nog zelfde mening.. alleen kan je misschien even naar de veearts bellen wat hij ervan vindt?

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

MMIDV

Berichten: 7357
Geregistreerd: 21-01-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-02 22:27

hey bedankt die met die boter zal ik onthouden!!! en uitproberen!!!
ja ze hebben ook met dikke benen gestaan, kreupel gelopen, terwijl we echtr al veel hebben geprobeerd, gek word je ervan...
dure middeltjes van de veearts helpen ook niet echt, dus we blijven nieuwe dingen proberen....en die boter klinkt goed Lachen

.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 23:15

Zinkzalf en zwavelpoeder is het beproefde recept van de voorzitter van het Nederlands Stamboek voor Tinkers. Velen, waaronder ik, hebben het geprobeerd en het werkt echt.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 00:11

Sugarmiss schreef:
Vroeger bestond mokzalf uit een zinkconcentraat. Dit zit dus ook in tandpasta maar in een heel ander samenstelling. Die zink mag niet meer omdat het giftig is.
Niet doen dus.


Ik zweer bij mok met het middel Sudocreme. Is een zinkzalf voor babybillen, dus waarom zink niet meer bij paarden, maar nog wel bij baby's gebruikt mag worden is me een raadsel? Of is die concentratie anders ofzo?

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 00:26

Volgens mij mag zinkzalf nog gewoon gebruikt worden bij paarden. Sudocréme is heel erg duur, als je zinkzalf haalt bij de apotheek ben je een stuk goedkoper uit.
In veel van de mokmiddelen die je kan kopen zit overigens ook zinkzalf.

hobbelheks

Berichten: 8842
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 11:50

Wat ook erg goed helpt tegen mok is uiercreme! een vriendin van mij gebruikte het altijd bij haar pony endan was hij er zo van af. wel een hele dikke laag opsmeren en goed vet houden liefts twee tot drie keer per dag smeren en zu kunnen ook gewoon de wei in1
succes ermee!

*Sharon*

Berichten: 327
Geregistreerd: 29-08-01
Woonplaats: emmen,drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 14:15

Ik heb er wel ervaring mee ik gebruik het ook.
Je moet gewoon de goedkoopste tandpasta kopen die er is
Er gewoon er op smeren elke dag wel weer schoon maken en verversen.
moet lukken.

Malakeh Arabians *Breeder of the beautiful arabian horse* http://www.malakeharabians.webs.com

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 14:54

ik heb van de zomer 1x tandpasta gebruikt en daarna was het zo ontstoken dat de dierenarts langs moest komen. We hebben toen panaolg gekregen en dat werkte hartstikke goed. wel klein flesje voor veeeeeel geld


Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 14:55

sorry 2x geplaatst
Laatst bijgewerkt door Talida op 07-02-02 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

evelien

Berichten: 360
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 15:06


Ik bok, jij bokt, Ik heb geboktet.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 17:23

Hoi,
pffff... ben ik ff blij dat er meerdere mensen zijn die weten dat tandpasta niet goed is Haha!
Het doet echt pijn, ja.... Iemand schreef over wat tandpasta in je mondhoek doen en dat een uurtje laten zitten...
Jaah.... kun je nagaan als je het op "open wondjes" smeert !!! Huilen
Het verhaal van de zinkzalf & zwavel ken ik ook.... wij hebben op stal ook "MSM zwavel zalf", die ik gebruik voor wonden (voornamelijk wonden als ik denk dat er geen haar meer opkomt, zwavel zorgt voor snel weefselherstel & haargroei).
Dit heb ik ook geprobeerd bij mok : werkt wel, maar is echt stuk duurder en nog steeds komt de "boter" als snelst werkende uit de bus *LOL* Party!!
en goedkoop !!!!
Succes
groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 bezoekers