paard berijden met artrose..?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pleasurepaard

Berichten: 11
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: zoetermeer

paard berijden met artrose..?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-04 10:12

hallo allemaal, ik heb dringend hulp nodig.. iK heb namelijk een verzorgpaardje (zie avatar Schijnheilig ) maar daar is vorig jaar artrose in haar rechterbeen vastgesteld. De dierenarts zei dat ze wel bereden mocht worden maar niet te zwaar werk. Nu heb ik laatst een lesje meegedraaid met haar bij mij op de manege, en wat blijkt ze heeft een hele zwakke achterhand. DIt is natuurlijk niej handig want nu belast ze haar voorbeen met artrose dus ook extra. Nu zei mijn instructie dat er speciale oefeningen en manier van rijden is waardoor de achterhand word versterkt. Wie kan mij dit uitleggen?!?!
Verward
kuzz anouk


Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 10:26

Heeft je instructrice er dan niet bij gezegt welke oefeningen???
Dat is vaag...

Maar veel overgangen en schijnovergangen helpen om de achterhand sterker te maken en balkjes draven...

Pas wel op dat je niet opeens te veel gaat doen...

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

lydje

Berichten: 19
Geregistreerd: 26-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 10:29

ik rij ook een verzorgpaard met hetzelfde probleem. Ze heeft tevens door de vele veulens bekkenproblemen en dus ook een zwakke achterhand. Het is in ieder geval van groot belang haar goed voorwaarts te krijgen, zodat ze haar achterhand goed eronder zet en tevens traint op die manier. De voltes moet je groot houden, met name op haar slechte kant natuurlijk, op haar goede kant kun je de volte wel sluiten.
Je mag haar niet gaan laten sloffen, dan traint ze de achterhand niet!
Op de goede kant warm rijden, maar de slechte kant zeker niet ontzien, dan wordt het alleen maar erger, ze moet door de onregelmatigheid heen, en voorwaarts!

pleasurepaard

Berichten: 11
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-04 10:31

ja idd heel vaag.. ze zij wel dat ik haar veel rustiger moest laten lopen omdat ze te gehaast loopt.. maar het probleem is dan weer.. ze trekt zich er niks van aan en loopt nog net zo hard door.. het is egt een eigenwijs!! of ik doe wat fout:P
nog meer ideen?

pleasurepaard

Berichten: 11
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-04 10:32

dit is er moeilijk, lydje zegt dat ze juist voorwaarts moet, terwijl mijn instructie zegt van niet omdat ze te gehaast loopt en haar passen dus niet volledig afmaakt.. is wel moeilijk whor;)

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 10:34

Jij moet altijd het tempo bepalen, niet het paard...Als ze zo gehaast loopt, moet je proberen meer achterin je zadel tegaan zitten, zwaar maken. Wel je been eraan blijven houden anders stopt ze natuurlijk.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 10:36

En voorwaarts is wat anders dan te gehaast lopen...
Als ze te gehaast gaan lopen maken ze idd hun passen niet af en dat komt ten goede van haar gangen...
Ze moet aan je been zijn (dat bereik je o.a. door veel overgangen te rijden, ze moet meteen weg willen voor je kuitdruk)

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)


lydje

Berichten: 19
Geregistreerd: 26-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 10:37

voorwaarrts betekent niet hard lopen......................
voorwaarts betekent goed de achterhand eronder zodat daar de kracht vandaan komt.
Rennen kan iedereen

pleasurepaard

Berichten: 11
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-04 10:38

haha ja idd.. maar helaas is dat ook allemaal geprobeerd.. zelfs af en toe gewoon boos worden en er expres stil laten staan zodat ze reageerd.. En ook zwaarmaken en goed in zadel zitten, maar ze is gewoon een racertje, ik doe mijn best maar het wil tog niej egt lukken.. mayb ligt het wel aan mij?! Scheve mond

maar ik blijf het gewoon proberen, ze zal tog wel een keertje snappen wat ik bedoel Tong uitsteken

pleasurepaard

Berichten: 11
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-04 10:39

in ieder geval bedankt:D ik kan hier wel wat mee en ga het snel een keer uitproberen allemaal..

lydje

Berichten: 19
Geregistreerd: 26-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 10:43

graag gedaan, veel succes ermee.
juist het volhouden en resultaat boeken is de kick.
De aanhouder wint


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 bezoekers