haflingerkenners, Evita haar bouw (echte haf?)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

haflingerkenners, Evita haar bouw (echte haf?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 19:43

Ik vraag het me wel eens af, of Evita nou echt een volle haf zou zijn of niet. (niet dat het mij iets uitmaakt Knipoog maar ik ben gewoon nieuwschierig).
Ze heeft geen papieren, en is maar 1,30 m. hoog dus officieel nogal een stukje te klein..
Evita is nu ongeveer 16/17 jaar en ze komt bij een paardenmarkt vandaan, meer weet ik ook niet van haar verleden. ze heeft in ieder geval geen brandmerk ofzo. Het is best wel een gevoelig paardje en ze KAN erg druk zijn, maar goudeerlijk (ze zal nooit iemand kwaad doen, de kleinste kindjes kunnen haar rijden in de bak).

Ik weet trouwens dat ze nou niet echt een perfecte bouw heeft, maar ik hoef niet met d'r naar de keuring ofzo Knipoog
ik ben toch wel benieuwd wat jullie van haar exterieur vinden (wat haar plus en minpuntjes zijn) en of ze nou echt veel van een haflinger weg heeft of niet, ik hoor namelijk best vaak dat mensen denken dat ze geen volle haflinger is, gezien haar stokmaat en bouw.

Nou, hier een paar foto's toen ze nog een beetje in conditie was *LOL* (ze is inmiddels een beetje dichtgegroeid doordat ze een periode kreupel is geweest namelijk Schijnheilig )
ze is hier op de meeste foto's wel geschoren, dat is niet haar echte kleur dus!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Miran

Berichten: 4452
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 19:47

Het enige wat ik niet op een Haf vind wijzen is de stokmaat en eventueel de witte hoeven. Verder moet er zeker een flink deel Haf inzitten, maar misschien ook wel helemaal.

Dees1980

Berichten: 2236
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 19:50

Hai

Haar witte hoeven en inderdaad haar stokmaat kloppen niet echt met een haflinger maar voor de rest is echt alles haf dus het zou wel kunnen hoor dat ze 100% haflinger is maar dat die 2 dingen een uitzondering zijn bij haar.

Ik vind haar wel op een haflinger lijken

Lasairiona
Berichten: 18
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 19:54

Zo als je haar beschreven heb is ze een echte
haflinger. Stokmaat : ja nou dat kan niet iedere haflinger is groot
witte hoeven: dat heeft er niks mee te maken want dat heeft mijne ook
Dat ze soms wel druk is dat kan komen omdat er dan nog niet zo
ver in haar bloedlijn (nieuw) Arabisch bloed is toegevoged ( dan denken ze een x met een arabische hengst)
dat ze gevoelig is : nou dat kan daar ook door komen
zo als ik op de foto`s kijk dan loopt ze net zoals een haflinger.
Ze tilt de benen mooi op.
Maar ik denk dat het een ECHTE haflinger is

Kiim

Berichten: 3733
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 20:17

De bouw licht gewoon aan het type haflinger want mijn verzorghaf is ook heel rank gebouwd
Lasairiona schreef:
Dat ze soms wel druk is dat kan komen omdat er dan nog niet zo
ver in haar bloedlijn (nieuw) Arabisch bloed is toegevoged ( dan denken ze een x met een arabische hengst)
dat ze gevoelig is : nou dat kan daar ook door komen

Mee eens *LOL*

ruthiiii
Berichten: 340
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: edegem/antwerpen/BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 20:27

volgens mij is het toch een haflinger! mss is haar over-over-over grootvader/moeder geen haf en vandaar die witten voetjes of zo?
het "foutje" is blijven zitten ofzo

xSemmiex

Berichten: 10417
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 20:31

weet 1 ding: evita is een heleeeeeeee mooie haf!!! Haha!:D

Charaz

Berichten: 24286
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 23:10

mijn haf (ja met papieren) heeft ook witte voeten, dat is dus bullshit
verder vindt ik Evita een erg lange rug hebben (of komt dat door de foto?) Ze lijkt erg veel op een echte haf, maar toch zie ik iets raars in de bouw

oxborn

Berichten: 448
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: ergens in Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 23:23

Mijn haf heeft ook een witte voet, op deze foto is dat een beetje te zien ( voor jip linksachter)

Afbeelding

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 23:46

Charos schreef:
verder vindt ik Evita een erg lange rug hebben (of komt dat door de foto?) Ze lijkt erg veel op een echte haf, maar toch zie ik iets raars in de bouw


ja dat klopt in ieder geval, zeker in verhouding met haar korte en dikke hals heeft ze een lange rug. op de eerste foto lijkt ze overbouwd maar dat is ze niet.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:46

Witte hoeven geen haf? Idd BULLSHIT!
Ze lijkt op een echte haf, maar ik ken ook een aantal haf/welsh cobs die er net zo uitzien als een haf. Alleen hebben die meestal geen witte manen.
Dus ik zeg ook volle haf. Mocht het toch een kruising zijn: haf/Cob.
Enne, lange rug?
Afbeelding
Die van Ewalda is ook lang. *LOL*

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:49

Haf of niet ... ik ben helemaal verliefd op Evita. Kwijl

ponyjongen
Berichten: 110
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: noordholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:38

Denk dat het een echte kleingebleven haf is!
Mijn haf is veel te groot geworden, maar toch is hij een echte haf met papieren. Witte voetjes willen volgens de rasstandaard liever niet, maar dat wil niet zeggen dat het geen Haf is.
Ik ken wel meer haffen met een lange rug, dus ook wat dat betreft is ze geen uitzondering.
t Is een leuk beest en geweldig dat jij zo blij met haar bent. Dat is toch 't belangrijkste??

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:46

je hebt gewoon een lilliputter! Haha! Haha!

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 14:56

Nou, het zou wel heel goed kunnen dat ze half of driekwart haf is. Kruisingen met haflingers hebben namelijk heel vaak voor het grootste deel nog het uiterlijk van een haflinger. Bij ons op stal staat een haf x arabier, maar qua uiterlijk lijkt het gewoon een volle haf.
Misschien zit er bij jou iets van een welsh doorheen ofzo? Ik vind d'r koppie (vooral op de 3e foto) namelijk wel een welsh-uitstraling hebben en in welshjes zit natuurlijk ook best wat temperament (deels arabier natuurlijk). En dat zou dan ook gelijk de hoogte verklaren, als het een kruising van haf x welsh B is ofzo.

Nou, dat is weer wat ik er een beetje inzie, denk dat het heel goed kan dat je zeker een kruising hebt. Haha! Tis echt een heel mooi beestje!!

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 15:13

Ik vind haar een echte Haflinger! Wel is ze vrij rank (en klein dan). Misschien dat er wel iets van een Welsh of IJslander in zit ofzo. Wij hadden een Haflinger van 1.35m op stal (zag eruit als 100% Haf) en die was voor de helft een IJslander.

Kiim

Berichten: 3733
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 15:42

Mijn verzorghaflinger is ook 100% haf maar heeft ook een lange rug Lachen

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:22

Het kan best dat ze vroeger wat achter is gebleven in de groei. Ik vind haar er verder goed gebouwd uitzien hoor. De haf die ik gereden heb meette ook maar 1.36, maar ze toonde iets groter door andere verhoudingen dan Evita.
Witte hoeven ontstaan door witte voettjes, die zie je niet zo goed, omdat de rest ook zo wit gekleurd is. Net zoals het bij lichte schimmels ook voorkomt.

Miran

Berichten: 4452
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:15

Lasairiona schreef:
Dat ze soms wel druk is dat kan komen omdat er dan nog niet zo ver in haar bloedlijn (nieuw) Arabisch bloed is toegevoged ( dan denken ze een x met een arabische hengst) dat ze gevoelig is : nou dat kan daar ook door komen is


Er zijn ook pure Haflingers die dat hebben, die van mij denkt soms dat ze Arabier is, maar is puur Tirolse afstamming.

Ik zeg niet dat aan Haf geen witte voetjes kan hebben, maar een Haf met witte voetjes voldoet niet aan de rasstandaard en wordt niet gewaardeerd door het stamboek. Zelfde als een Fries met een kolletje, het blijft een Fries, maar niet zoals ze willen zien.
De meesten hebben gewoon zwarte hoefjes.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:11

ik vind haar absoluut een volle haflinger,irene

Glitch

Berichten: 8457
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 00:48

Ik ben het met casanova eens.
Wel een pracht haf zeg!! Haha!
Die manen...............*zucht*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 00:50

Qua bouw vind ik haar wel een haflinger, ik vind alleen haar kleur wat minder, ze is toch net iets te licht voor een haf imo. Ik ga ook met de meesten in, er zit toch wel 3/4 haflinger in.

De lange rug vind ik wel meevallen, ze is goed in proporties, in tegenstelling tot die foto van Mystica, ik hoop voor het paard dat ze daar een beetje ongelukkig op de foto staat, want anders is het niet bepaald correct gebouwd.

Miran

Berichten: 4452
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 20:23

Die van mij is ook heel licht, Maya, en ik ken er wel meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 20:42

Ik geef enkel mijn mening, en ik vind haar in het algemeen net iets te licht van kleur, zoals die laatste foto in het eerste bericht, dat is imo de juiste haflingerkleur Lachen Bovendien vind ik haar soms hier en daar ook wat grijzig tonen, wat juist niet gewenst is als kleur door het stamboek.

Miran

Berichten: 4452
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 21:04

Ze is dezelfde kleur als die van mij, en dat is momenteel een van de beste merries van Zuid Holland. En ik ken er die nog lichter zijn, misschien niet zo mooi, maar wel 100% Haf. Ik vind zelf het donkere ook wel mooier, maar dit is wel toegestaan (alle kleuren vos zijn toegestaan, dat grijzige is volgens mij zwarte huid die door de haren heen schemert.)