Ontstoken lymfeklier

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Ontstoken lymfeklier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 15:11

Ikhad al even de zoekfunctie gebruikt, maar kwam niet echt terecht op iets bruikbaars.

De merrie die ik rijd had gister van de ene op de andere dag een dikke (hele dikke, het is echt een handvol) lymfeklier. Het zit in het zachte stuk, midden tussen de kaak zeg maar, onder het hoofd dus. En alleen aan de linkerkant. (dus niet de klier áchter de kaak!)
Vanmorgen is de VA erbij geweest (ik was er zelf niet), die heeft geconstateerd dat het een lymfeklier is, dat die ontstoken is en gezegd dat het naar buiten toe moet openbreken.
Ik zou wel licht mogen rijden en moest verder als het openbreekt (kon nog wel een paar dagen duren) de wond goed schoon houden.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, en/of tips hoe ik het eventueel kan versnellen/wat makkelijker voor het paard maken?

LindaT

Berichten: 134
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 17:35

Hoge temperaturen kunnen er wel voor zorgen dat het sneller rijpt. Hoge temperaturen kan je bereiken door een nat verband met daarover plastic, dan gaat het broeien. Maar ik denk niet dat je dat voor elkaar krijgt op die plek...
Misschien kan je met trekzalf (drogist) het proces ook wel versnellen.

Als je gaat rijden, zou ik haar niet aan de teugel rijden. Daar heeft ze nu weinig ruimte voor en ik kan me voorstellen dat het pijn doet.
Misschien heeft je paard er ook last van met kauwen, dan kan je slobber geven in plaats van hard voer.

Succes ermee!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 17:37

idd trekzalf, dat bespoedigt het proces
en voor de rest ga ik met lindaT mee

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 19:01

Heb dit wel eens meegemaakt bij een shetlander lang geleden. Kregen toen inderdaad trekzalf om het proces te doen versnellen. Toen het openbrak kwam er idd een hoop smurrie uit en was het leed snel geleden.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 20:42

Rijden mocht dus wel, maar was ik sowieso niet van plan, lijkt me idd niet heel lekker voelen voor het beest. Ik denk dat ik morgen maar even ga longeren zonder bijzets ofzo.
Bedankt voor jullie tips, ik zal morgen maar even trekzalf halen dan!

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 19:57

Kan iemand me vertellen wat trekzalf is? En bedoel je dat die bult in de "spleet" onder het hoofd zit; zeg maar tussen de kaken?(weet niet goed hoe ik het anders moet uitleggen..sorry..)??
Ik heb het bij Djirwa ook gezien maar ik weet nu dus pas dat daar lymfeklieren zitten. Kunnen die opzetten door allergie ergens voor?Bv voor een teek?
Nogmaals excuses dat ik vragen stel in een topic van een ander...

paars

Berichten: 5559
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 21:10

door trekzalf erop te smeren kan het abces sneller doorbreken.
Lymfestelsel zit met de vaten en klieren net als het bloedvat- en zenuwstelsel zeer wijd vertakt door het hele lichaam.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-04 22:58

Ik heb er inmiddels avanvodn voor het eerst trekzalf opgesmeerd, maar de zwelling is al iets afgenomen en de hele wang is ook niet meer zo warm, dus ik weet niet of het überhaupt door gaat breken eigenlijk. Ik zat ook te twijfelen of ik wel zou gaan smeren.

Femskie: trekzalf is spul dat mensen gebruiken voor.....puisten. Het is een goedje met teer erin, dat de hoornlaag van de huid doet verweken en zo helpt het abces door te breken naar buiten toe.
De plek die jij noemt, tussen de kaken (dus niet onder de kin!) klopt. maar er zitten ook lymfeklieren op andere plaatsen.
Waardoor het precies komt weet ik niet, de VA had het over een vermindering in de weerstand.