paard nat wegzetten of niet??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

paard nat wegzetten of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-02 17:03

Hoi,
als ik gereden heb en Rivjenn zweet zet ik hem binnen, evt. met zweetdek op.
Als het lekker weer is ga ik hem aan de hand uitstappen, net zo lang totdat hij kurkdroog is, dan pas mag hij weer in de wei.
Nu zijn er bij ons op stal mensen die hun paard na het rijden meteen weer buitenzetten, hun vinden het belachelijk dat ik Rivjenn juist binnenzet, want buiten koelen ze juist veel sneller af.
Sommige zeggen dat als je paard nat is maar wel afgekoeld dat hij gewoon buiten kan.
Ik zet mijn paard dus alleen buiten als hij helemaal droog is, wat vinden jullie? Verward

"Kies je paard uit, zoals je een vriend kiest, want je moet hem liefhebben."


Kitty

Berichten: 7694
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 17:06

Het is helemaal niet goed als je paard te snel afkoelt. Dan kan hij ziek worden en ook stijf.
Je paard moet geleidelijk afkoelen, dus gewoon even lekker uitstappen of met een dekentje op binnen zetten.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 17:08

inderdaad, ik ga mee met bovenstaande. Vroeger werd mij nooit een keus gegeven. Ik had geen dek opliggen dus mijn paard kreeg een dikke vacht. En dan een uur meerijden in de manegeles en 5 minuten uitstappen en dan ophoepelen want de volgende groep was er weer. Nou, terug op stal, helemaal nat. Niemand die mij waarschuwde en ja hoor. Hij werd verkouden. Dat is me daarna trouwens nooit meer overkomen.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 17:08

Domdom, als Imker nat is gaat hij met 1 of 2 (ligt eraan hoe koud het is) op stal, dan lekker opdrogen en dan met andere deken op naar buiten. Ik zet hem dan pas na 1 of 2 uur buiten. Zo riskeer ik niet dat hij ziek wordt.

Toos paardloos

Sistha

Berichten: 32
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 17:12

Hai!!!

Jullie hebben allebei groot gelijk hoor!
Die mensen die een paard gewoon nat in de wei zetten zijn echt dom! Extreme duivel Extreme duivel
Het is hetzelfde als bij mensen.
Als wij hebben gesport en je hebt gezweet ga je ook niet zonder warme kleren aan weg.Wij krijgen dan spierpijn. Misselijk Misselijk
Das bij paarden ook zo Schijnheilig Schijnheilig

Nou doei en gewoon doen wat je altijd doet!! Party!! Party!!

groetjes Sistha

~*No people, no sex.No sex, no children.
No children, no school.No school, no homework.
No homework, NO PROBLEMS!!~*

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-02 17:53

Dus ik ben toch niet helemaal gek.
Ik weet niet beter dan dat je paard droog de wei in moet.
Dus hebben die anderen geen gelijk.

Sistha

Berichten: 32
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 18:17


precies!!! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

Sistha

~*No people, no sex.No sex, no children.
No children, no school.No school, no homework.
No homework, NO PROBLEMS!!~*

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 19:12

ik heb het voordeel dat ik een paard heb wat snel op adem is en heel snel droog! Knipoog Maar meestal ookal is tie maar een beetje vochtig (gelijk bi het uitstappen) of klam een zweetdekentje op en op stal en als ik dan wegga gaat de andere deken op of ik vraag iemand anders om het op te leggen! Maar het gebeurt ook weleens dat ik gelijk zn dekens opgooi ipv zweetdeken hij is dan nauwelijks nat!

Dat mensen hun paard dan gelijk naar buiten doen vind ik heel vreemd, ik bedoel je als je een beetje verstand van paarden heb weet je ookwel dat dat niet kan.... het was 1 van de eerste dingen die ik leerde! Maar ja er is nou eenmaal verschill!

En vreemde mensen heb je overal! Haha!

....

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 19:37

mijn paarden gaan wel als ze nat zijn de molen in, maar dan met zweet dekens erop.
En als ik hebgereden en ze is op de hals droog, maar onder het zadel nog nat, gaat gewoon het staldek erop. Ze worden er absoluut niet stijf van, zijn zelfs minder stijf, dan wanneer ik met een zweetdek heb laten staan.

Haha!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 19:38

Jep overal!
En overal zie je weer dat de mensen die het (bewust) fout doen, de domme mensen, nooit iets krijgen.
Ik ken ook een meisje, eerst flink jakkeren, vervolgens in galop zonder zadel naar het land en daar staat ie dan. Helemaal bezweet, en niet eens uitgestapt.....
Beest is nog nooit ziek geworden hoor. Nouja, gelukkig maar dan, maar voor dat kind vind ik het irritant, die denkt dat het altijd zo kan. Dat een paard daar wel tegen kan Boos!

Isolda en Berber hebben flink wat haar omdat ze veel buiten staan. Ze drogen dus maar langzaam. Als ik gereden heb gaan ze op stal, daarom rijd ik ook aan het einde van demiddag, zodat ze eerst lekker buiten kunnen staan en dan 's nachts op stal kunnen bijkomen.
Ze krijgen overigens geen deken op, omdat ik maar een klein stalletje heb en ze daar met zijn tween in staan. Dan wordt het weer TE warm Lachen

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 19:50

Uitstappen, zweetdeken er op en wachten tot dat hij/zij droog is. Jij doet het dus goed en die andere mensen doen het fout! Stom stom stom.

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 21:07

Ik ga er even tegen in nou ja tegen in. ff een opmerking.

Ben vorig jaar op ijsland geweest, hoe doen ze het daar?
Rijden en bezwete paarden huppa het land in en dan niet denken dat de zon enzo schijnt.
Die beesten zijn nooit ziek en ook nooit stijf.
Als mijn paarden niet al te nat zijn gaan ze zo weer naar buiten hoor.
Vanmiddag zette iemand bij ons ook haar natte fjord weer buiten.
Die beesten zijn nooit ziek.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 09:53

Cowgirl schreef:
Ik ga er even tegen in nou ja tegen in. ff een opmerking.

Ben vorig jaar op ijsland geweest, hoe doen ze het daar?
Rijden en bezwete paarden huppa het land in en dan niet denken dat de zon enzo schijnt.
Die beesten zijn nooit ziek en ook nooit stijf.
Als mijn paarden niet al te nat zijn gaan ze zo weer naar buiten hoor.
Vanmiddag zette iemand bij ons ook haar natte fjord weer buiten.
Die beesten zijn nooit ziek.


Opzich dan niet verkeerd denk ik, maar dan zou je dat vanaf het bgein afaan met jepaard moeten doen... zodat hij er aan gewend raakt! Maar het schilt misschien ook per ras of je dat kan doen of niet..... een fjord of ijslander is iets anders als een kwpn-er of een arabier! hangt er dus wel vanaf of je paard gevoelig is voor klimaatsveranderingen en wat voor dikke vacht hij heeft! (lijkt me naar aanleiding van jouw verhaal!)

....

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-02 19:08

Bij ons zijn het inderdaad ook bijna allemaal IJslanders die zo buitengezet worden.
Toch vind ik het raar, soms staan ze echt nog te hijgen en te slaan met hun flanken.
Hun vinden het dus raar dat ik Rivjenn wel binnen doe en uitstap en dan moet ik elke keer weer uitleggen waarom ik hem niet meteen buitenzet enzo.
Dat is wel eens vervelend.
En ook al zou ik een IJslander hebben zou ik het nog niet doen.

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 02:39

Ik heb dus ook een fjord en als ik moet wachten tot ze droog is ben ik zo 3, 4 uur verder (met haar vacht van nu) en dat kan gewoon niet.
Ik ga altijd het laatste stuk van de rit er naast lopen (singel gaatje losser etc.) dan gaat er een dun dekentje op en stap ik nog een stukje.
Als ik de deken af haal kijk ik altijd of ze nog dampt, doet ze dat niet dan kan ze hetl land in zonder deken, vochtig of niet. Als ze niet meer dampt is de onderhuid opgedroogt en vat ze ook geen kou meer.
Als ze heel erg nat is gaat ze met een deken in het land (ik heb niet altijd een stal) en dan na een uur andere deken en dan na twee uur eraf.
Ik kan haar simpel weg niet kurkdroog weg zetten, en dat vind ik ook onzin. (let op; Ik zeg niet dat het bij iedereen onzin is! Maar Ilonk kan er tegen, 14 en nog nooit verkouden geweest, en ze gaat alleen maar zweten van op stal staan.)
Iedereen moet zelf weten wat hij doet, maar in Nederland schijnen veel mensen te denken dat hun paarden kasplantjes zijn. Natuurlijk moet je er wel opletten dat je paard niet ziek wordt, tenslotte staat wel zijn gezondheid voorop. Maar ik denk dat Ilonk veel blijer is als ze meteen lekker het land op kan.

The longer, the pony!
Remember it is the speed that kills the horse, not the distance!

ykja
Berichten: 603
Geregistreerd: 07-06-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 11:42

Rivjenn schreef:
Bij ons zijn het inderdaad ook bijna allemaal IJslanders die zo buitengezet worden.
Toch vind ik het raar, soms staan ze echt nog te hijgen en te slaan met hun flanken.
Hun vinden het dus raar dat ik Rivjenn wel binnen doe en uitstap en dan moet ik elke keer weer uitleggen waarom ik hem niet meteen buitenzet enzo.
Dat is wel eens vervelend.
En ook al zou ik een IJslander hebben zou ik het nog niet doen.


ik heb ook een eigen ijslander en ik kan je verzekeren dat ik wel de laatste minuten stap en dat ik altijd wacht tot ze uitgehijgd is voor dat ze etne krijgt (in haar stal) en dat ze zeker 10 minuten in haar stal staat voor dat ik ze weer op het veld zet.

groetjes lauri

ijslanders zijn niet zo klein als ze er van buiten uitzien..!

sunshine

Berichten: 12056
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 12:07

Kitty schreef:
Het is helemaal niet goed als je paard te snel afkoelt. Dan kan hij ziek worden en ook stijf.
Je paard moet geleidelijk afkoelen, dus gewoon even lekker uitstappen of met een dekentje op binnen zetten.


Ik ga met haar mee....heb ik wel gemerkt met een pony van de manege (niet mijn schuld).
die hadden ze ook meteen buiten gezet en later merkte je het wel.

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 13:42

De manier van Rivjenn lijkt me prima maar zelf ben ik (moet ik toegeven) wel wat slordiger. Meestal stap ik wel uit tot ie helemaal droog is maar het komt ook wel voor dat ik (altijd minstens tien minuten) uitgestapt heb, hij wel afgekoeld maar toch wat vochtig nog is en dan toch de wei in mag. Daarbij kijk ik natuurlijk wel weer naar het weer. Midden op een warme dag kan dat natuurlijk minder kwaad als met regen of op een koele avond.
Bij mijn stage vonden ze zelfs dat in- en uitstappen helemaal niet nodig is...

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 13:55

Het is wel belangrijk dat je paard op adem is. Maar als het lekker weer is dan gaan die van mij gewoon naar buiten als ze nog nat zijn. Met heel veel wind kijk ik altijd even uit en als het wat kouder is dan krijgen ze een zweetdeken op. Maar hier in de buurt zijn wel erg veel mensen die hun paar ook met 20 graden nog met een deken op stal zetten. Ik denk niet dat het echt goed voor ze is, ze zijn tenslotte niet van suiker.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 14:00

Als Iwaldo nat is na het rijden stap ik goed uit en spuit ik hem af met lauw water. Zweetmes erover, en dan gaat ie wel gewoon het land in hoor! Molen vind ie echt een straf, en als het zulk lekker weer is als vandaag zal het echt wel meevallen met verkoudheid enzo.

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 15:04

Flair zweet in de winter niet, alleen als ik naar het strand ga zweet ze dan een beetje. In het stuk dat ik dan terug moet stappen droogt ze al helemaal op.

Het voordeel is dat Flair altijd vrij kort in haar vacht zit (dekens!) dus als ze zweet is ze heel snel droog. In de zomer stap ik haar gewoon goed uit en als ze dan nog een klein beetje nat is gaat ze gewoon het land in of op stal zonder dek. (alleen als het warm is) Als ze echt heel erg nat is zet ik haar onder het solarium.

AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 16:10

Laura schreef:
Als Iwaldo nat is na het rijden stap ik goed uit en spuit ik hem af met lauw water. Zweetmes erover, en dan gaat ie wel gewoon het land in hoor! Molen vind ie echt een straf, en als het zulk lekker weer is als vandaag zal het echt wel meevallen met verkoudheid enzo.


mee eens, als ik em het afgespoten en het is lekker warm met zonnetje, kan ie gewoon het land op vind ik hoor.

pmarena

Berichten: 48039
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 16:21

Als Marena met een zadel-zweetplek thuiskomt dan ligt het aan het weer wat ik er mee doe .
Ik wil haar ook niet eindeloos vervelen door maar rondjes met haar te blijven stappen....

Normaal gesproken met lekker weer zet ik haar gewoon weer op de wei ,
kan ze lekker rollen , een beetje rondlopen en alles .

Is het al te gek dan spons ik haar even lekker af en neem haar even mee voor wat oefeningetjes aan het halster , en om wat te grazen.

Nu de bak er is laat ik haar lekker daarin rollen , dan heeft ze een zweet-zandplek waar ze de wei mee opgaat Haha! .

Als het koud is of er een fris windje staat dan krijgt ze ook even een dekentje op.
Maar met normaal lekker weer kan ze best met wat vochtplekken de wei op ,
daar drogen ze ook.

Dat ze op adem en uitgestapt zijn vind ik het belangrijkste.

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 16:35

Ik spuit 'Miga met dit weer altijd (koud) af na het rijden (dus ook na het uitstappen). Dan trek ik haar globaal 'droog' met het zweetmes en dan gaat ze gewoon de wei op met dit weer.
Rij ik 's avonds of is het wat frisser, komt er een dekentje op en als ik echt hard gewerkt heb (les oid) gaat ze even op stal. Maar ik kan haar niet op stal zetten terwijl Jimmy buiten staat, dat overleeft de stal niet Haha!.

Maar met zulk weer als nu lijkt het em geen probleem om een redelijk droog paard weer op het land te zetten. Je kunt ook te voorzichtig zijn! (de winter dat ik begon met dubbele dekens etc. werd ze prompt verkouden..... - hoewel ik twijfel aan de vergelijkbaarheid met dit voorbeeld)

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Ninaka

Berichten: 1417
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: In de buurt van Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 16:59

In de lente, zomer kom ik altijd met een nat paard thuis, hoe weinig ik ook heb gedaan of lang ik ook heb uitgestapt, maar dan spoel ik haar lekker af, zweetmes erover heen, lekker even laten rollen in de losgooibak en zeker als het zonnetje schijnt, gaat ze gewoon de wei weer in. Maar ik rij dan ook wel meestal 's middags. 's Avonds droogt ze natuurlijk minder snel en is ze dan nog nat na het rollen, dan gaat ze een nachtje op stal.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Celebi, IASCrawler, sannedeedee1 en 88 bezoekers