Speekselvorming (schuimen)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Speekselvorming (schuimen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-04 10:22

Kan het kloppen dat het ene paard gemakkelijker schuimt op het bit doordat ie gewoon meer speeksel produceert dan het andere paard?
Ik bedoel dus afgezien van de mate van nageeflijkheid.
Een van onze merries maakt er met eten altijd een enorme soep van door haar speekselvloed, en ook als ze aan het mineralenblok lebbert, ligt er algauw een grote plas kwijl. Ze heeft overigens geen mondproblemen. Met rijden heeft ze binnen no-time een shampoobekkie met grote schuimvlokken. Terwijl een van onze ruinen nauwelijks speeksel vormt, althans zo lijkt het. Die heeft met eten ook een 'droge bek' en met rijden is het erg lastig hem schuimend op het bit te krijgen. Qua nageeflijkheid zijn deze paarden te vergelijken, zij het dat de merrie wat gevoeliger in de mond is, maar dat is ook haar karakter in het algemeen.
Heeft het ene paard inderdaad meer speeksel dan het andere? En maakt dat uit voor de nageeflijkheid? En wat kun je, behalve werken aan een fijne aanleuning, doen om het schuimen op het bit te bevorderen?
Ik heb van mijn instructrice de tip gekregen de ruin met de droge mond stukjes appel te voeren tijdens het rijden, en dat helpt wel. Alleen lust hij geen appel (hij komt van IJsland en daar hebben ze geen appels; wat de boer niet kent dat vreet ie niet) dus het is nogal een moeizaam gedoe om die appelstukjes naarbinnen te krijgen Haha! . Suikerklontjes zouden ook helpen, maar je raadt het al, die blieft hij dus ook al niet. Iemand ideeen en/of tips?

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer


biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 10:38

Spelen met het bit is de oorzaak dat paarden gaan 'slijmen'. Doordat ze op het bit kauwen word er vanzelf speeksel gevormt. (net als wij erges op kauwen.) Dus stimuleren met bit te spelen, bit met koper wil ook wel eens helpen. (mag je om die reden ook niet op wedstrijden gebruiken). Verder even inspiratieloos.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-04 12:05

Ja, zover was ik zelf ook wel Haha! , maar toch bedankt!

Vreemd trouwens dat je op wedstrijden geen bit met mag gebruiken met koper.
Zo'n bit is toch niet extra scherp ofzo? Bij de IJslanderwedstrijden mag je er gewoon mee rijden. Ik rijd al mijn paarden met een bit met koper (K&K) en daar lopen ze lekker mee, ze kauwen er goed op en schuimen erop, behalve dat ene paard dus.

Maar verder iemand een tip om paarden met een (kennelijk) droge mond beter aan het schuimen te krijgen? Kauwen op het bit doet mijn paard wel hoor, alleen schuimt hij dus niet of nauwelijks. Dat lijkt me voor hem niet erg prettig, want schuim werkt als een soort smeermiddel waardoor het bit lekker in de mond ligt. Of zie ik dat verkeerd?

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 12:52

Askja schreef:
Vreemd trouwens dat je op wedstrijden geen bit met mag gebruiken met koper.
Zo'n bit is toch niet extra scherp ofzo? Bij de IJslanderwedstrijden mag je er gewoon mee rijden. Ik rijd al mijn paarden met een bit met koper (K&K) en daar lopen ze lekker mee, ze kauwen er goed op en schuimen erop, behalve dat ene paard dus.

Maar verder iemand een tip om paarden met een (kennelijk) droge mond beter aan het schuimen te krijgen? Kauwen op het bit doet mijn paard wel hoor, alleen schuimt hij dus niet of nauwelijks. Dat lijkt me voor hem niet erg prettig, want schuim werkt als een soort smeermiddel waardoor het bit lekker in de mond ligt. Of zie ik dat verkeerd?


Tuurlijk mag je wel bitten van (in elk geval) auregan en argentan en cyprium gebruiken op wedstrijden, ik doe en zie niet anders! Wat wel regel is, is dat je maar 1 soort metaal in de mond mag hebben, het mag dus geen combinatie zijn van rvs en een koperlegering in de mond (je bitringen mogen wel weer van een ander soort metaal zijn).

Ik zou me vooral geen zorgen maken over het al dan niet schuimen. Je schrijft zelf dat je paard goed nageeflijk is, wat wil je dan nog meer? Mijn paard schuimt erg makkelijk, maar als hij erg gespannen of boos is, schuimt hij echt vreselijk. Dat is bij ons dus juist een negatief teken.

Live is what happens to you while you're busy making plans....

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 17:19

mijn bijrijdpaard is zo'n adhd-geval dat ze al op het bit begint te kauwen als ik hem inleg. en dan houdt ze dus niet meer op totdat ik het bit weer uit doe. ze schuimt dus altijd als we getraind hebben, terwijl ze nog niet goed nageeflijk loopt.


Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 19:03

Ik vraag me af waarom het per se noodzakelijk is om het paard schuimend te hebben.

Als hij verder fijn rijdt dan lijkt me dat nl geen vereiste.

YellyBelly
Berichten: 631
Geregistreerd: 23-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 19:56

Nee, klopt, het is niet nodig om een paard schuimend te hebben. Maar het betekend wel dat het paard het bit accepteert, heb ik geleerd.

Groetjes, Marielle!

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 22:38

Op zich heeft het ook voordelen, want mijn paard schuimt dus als een gek, en als die dan een paar keer briest, vliegt het schuim in het rond. Heel haar borst/voorbenen onder, maar ook mijn laarzen Knipoog
Dus ik kan ze elke keer wel weer poetsen.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 22:49

het paard dat ik een tijd heb gereden dat schuimde ook aan de longe met halster!! Haha!
Dus het komt niet alleen door het bit, denk ik dan! Maar die bitten van auregan enzo die stimuleren het wel geloof ik!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 07:31

Magic schuimt niet, absoluut niet.
En eerlijk gezegd ben ik ook wel blij dat ze het niet (meer) doet.

Als jonkie heeft ze het wel een beetje gedaan, maar was ze altijd druk bezig met het schuim gelijk weer weglikken, ze vind het zelf echt heel goor Haha!
Alleen ging ze dat likken steeds vaker doen en begon ze ook haar tong naar buiten te hangen...enz..hoop ellende dus.
Nu heeft ze altijd gewoon een droog bekkie en ik kan er niet mee zitten.

Mijn bijrijdpaardje daarentegen schuimt behoorlijk! Die begint al als ze het hoofdstel ziet, bij wijze van spreken Knipoog

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 08:13

Morrie schuimt de ene keer wel en de andere keer niet, hij heeft altijd hetzelfde bit in en ik rij altijd op dezelfde manier.

Ik ben wel blij als ie niet schuimt, want anders vliegen de klodders om m'n oren.....

Mithras
Berichten: 32
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: onder de rook van Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 08:21

Mijn instructeur zei eens tegen mij dat ik hem een pepermuntje voor het rijden moest geven. Dat doe ik nu ook voordat ik opstap (is ook een beloning voor hem, dat hij niet naar me bijt met aansingelen) en nu kauwt hij wel op zijn bit en gaat daardoor ook schuimen!!!

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 09:08

Mijn paard is te veel bezig met het bit.. Hij blijft ermee prutsen. Heb de tandarts er al eens na laten kijken maar er blijkt niks mee aan de hand te zijn. Hij kauwt trouwens op alles wat hij tegenkomt.... Lachen

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

Mies2

Berichten: 339
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 10:33

Die merrie speeld gewoon graag met haar bit, dat betekend dat ze het bit gewoon lekker vind en het acsepteerd.
Dat is juist een voor deel voor jou of voor de ruiter van de merrie!!!

Groetjes en een knuffel

ik reageer omdat ik je graag help!!

Geriette

Berichten: 925
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:41

Die van mij schuimt alleen als hij echt fijn nageeflijk is geweest. Als hij niet heeft geschuimd weet ik dat het die dag wat minder ging

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:43

Een suikerklontje wilt ook goed helpen! Krijg je mooi wit schuim van. Of stroop op het bit smeren.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 bezoekers