moetik wel og geen peeskappen omdoen in het bos!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shakli

Berichten: 5
Geregistreerd: 26-07-03

moetik wel og geen peeskappen omdoen in het bos!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 22:32

heejz
ik rij wel eens in het bos met mijn pony en nog een paar andere.
maar moet ik in het bos nou juist wel of juist geen peeskappen en strijklappen omdoen? in het bos lopen we ook door het water, dan lijkt het me niet echt super zitten voor mijn pony. maar er liggen ook weer zoveel takken en dan heb ik ze liever wel om , om akino`s benen te beschermen.
maar nu wat is nou het beste OK dan!
=xxx= sharona

Sjef

Berichten: 156
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: ZH / NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:20

Ieder wat hij zelf wilt natuurlijk, niets moet, maar het mag Knipoog

Ik persoonlijk ben een voorstander van peesbeschermers indien je oefeningen doet in de bak, maar ook indien je door het bos gaat rijden, aangezien ook daar je paard zichzelf kan aantikken Knipoog

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 09:46

Mijn paard zit altijd rondom in de bescherming Lachen Maar als we echt gaan zwemmen doen we ze gewoon even af, anders ben je ze zo kwijt.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 09:50

Ik zou het niet doen. ALs er een tak onder je beschermer schiet, kun je lelijke verwondigen verwachten.
In het bos zou ik dus zonder beschermers rijden, om dat de bescherming dan juist problemen kan veroorzaken.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 10:39

De kans is groter dat hij van blijdschap een rare sprong maakt, en zichzelf verwond dan dat er een tak onder schiet, die dan toevallig op het ruiterpad ligt, waar je precies op een hele toevallige manier overheen loopt, en die dan precies onder je beschermer schiet.

sans6

Berichten: 7894
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 11:40

Ik zou wel iets om de benen doen, en als je na het rijden de peesbeschermers direct afdoet, en de benen en beschermers goed schoonmaakt en afdroogt, geen probleem.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 12:38

je moet het natuurlijk zelf weten, maar ik zou het wel doen.
in het bos zitten ook soms best gemene kuiltjes enzo en met peeskappen word die druk een klein beetje opgevangen

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 17:16

Als je het nooit hebt gedaan zou ik het niet doen. Ik doe het ook nooit. Mijn pony heeft nog nooit iets aan zijn benen/pezen gehad.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 17:31

Ik rijd ook altijd zonder en heb nooit problemen gehad.

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 20:21

Je doet toch zelf ook geen steunkousen aan als je een wandeling gaat maken? Vind het altijd een beetje overdreven Verward

Dees1980

Berichten: 2236
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 21:06

Ik heb altijd peeskappen om ook met zwemmen daar hebben ze niet zoveel last van hoor, ik ben een voorstander van beschermde benen

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 21:55

Je moet het zelf weten.
Vooral als peesbeshermers nat worden en in het bos kan er makkelijk wat zand/modder tussen komen. Grote kans dat het gaat schuren.
Peesbeschermers kunnen aanleiding zijn tot brandwonden. Hoewel jij waarschijnlijk niet in gedachte had om echt uuuuuren in het bos te gaan rijden.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 10:40

joelledsr schreef:
Je doet toch zelf ook geen steunkousen aan als je een wandeling gaat maken? Vind het altijd een beetje overdreven Verward


ja dat is een stomme vergelijkingm het gaat niet om de steun, maar om de pezen te beschermen.
Jij trekt toch ook goede schoenen aan als je gaat lopen ? zodat je voeten niet beschadegen?

Ik doe wel beschermning om als ik naar buiten ga.
Hij wil wel eens erg blij worden en een maffe sprong maken en dat tikt hij zichzelf wel eens aan, wat de bescherming dan weer goed opvangt OK dan!

Liene

Berichten: 4275
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Antwerpen in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 11:23

ik doe bandages (oude ) aan die drogegn heel snel en er kan geen tak tussen

Verow
Berichten: 936
Geregistreerd: 25-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 23:44

hmm, dat er een tak tussen je peesbeschermers komt is wel een heeeeeeele kleine kans.. bij mij zit er echt de ruimte niet tussen dat er makkelijk een tak tussen kans schieten ofzo.. Ik doe ze altijd om, ook met buitenrijden. Vooral omdat Goldy nogal ruim loopt, en met draf/galop zichzelf heel snel aantikt..
Maarjah, ik weet natuurlijk niet waarom jij de peesbeschermers nodig hebt (tikt ie zichzelf vaak aan, of zowat nooit, maar je doet het voor de zekerheid, enz Lachen )

joelledsr schreef:
Je doet toch zelf ook geen steunkousen aan als je een wandeling gaat maken? Vind het altijd een beetje overdreven Verward

Vind ik idd een hele rare vergelijking. Peesbeschermers en steunkousen zijn TOTAAL iets anders.. En niet iedereen gaat alleen 'een wandeling' maken met zijn/haar paard.. Genoeg mensen gaan ook crossen. Maargoed, of het nou alleen stappen is, of lekker crossen door het bos, bij Goldy gaan altijd de peesbeschermers om!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 12:59

Wanneer een paard achter hoefijzers heeft zou ik altijd peesbeschermers om toen tijdens het rijden. Het zekere voor het onzekere. Die helpen tegen strijken én tegen aantikken van de achterbenen tegen de voorbenen.

Leone

Berichten: 1051
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 13:08

Ik ben ook voor, de pezen van je paard zijn een kwetsbaar bezit

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 21:50

Ik heb thuis of in het bos, de paarden meestal nix om de benen.
Vaak komt er zand tussen peesbeschermer te zitten en dat schuurt dan weer wondjes.
Bij ons worden er elke dag 24 paarden gewerkt zonder beenbescherming, en er gebeurt zelden iets. het enigste wat er gebeurt is af en toe een ijzer kwijt, maar dat hou je met peesbeschermers toch niet tegen.

shakli

Berichten: 5
Geregistreerd: 26-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-04 21:25

ik rij eigenlijk altijd met peeskappen om dus ik denk dat ik ze in het bos ook gewoon om hou anders is het voor akino denk ik ook niet zo goed dat ze anders altijd met peeskappen omloopt en dan juist in het bos zonder Pling Pling Pling

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 23:08

als je normaal gesproken wel peeskappen om hebt, raad ik je aan om je peeskappen toch om te doen. Je paard kan gekke sprongen maken en hij gaat echt niet opeens izjn benen niet aantikken alsie buiten is! gewoon om doen, als je gaat zwemmen kun je ze eventueel afdoen, maar ik zag laatst in de bit d8 ik, dat je ook peeskappen hebt die gewoon klittenband hebben en daarodner nog een drukknoop, zodat het klittenband niet logaat. Deze kun je aanschaffen zodat hij ze moeilijker verliest.

carow

Berichten: 362
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 20:42

Als ik in het bos ga rijden heb ika ltijd peeskappen om omdat mijn paard altijd van links naar rechts springt. Tong uitsteken Maar als jou paard heel rustig is hoeft het denk ik niet het is wat je zelf het fijnste vind.

Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 21:12

ik vind juist dat je juist bij buitenrijden beenbescherming om moet doen,
in het bos zijn de paarden meestal drukker en beschadig je de benen sneller.

zelf rijd ik dressuur en buitenritten altijd met beenbescherming

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 22:47

Mijn hflinger reed ik atijd zonder bescherming, alleen voor de kar met strijklappen.
Mijn paard rij ik altijd rondom in de bescherming. Die wil nog wel eens gek uitkomen. Van de week in het bos voor het eerst op een lang pad in rengalop geweest, en was blij dat ik beschermers om had. Naderhand gewoon benen goed koelen.

tantethee
Berichten: 4110
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 22:49

ik had vandaag toevallig peesbeschermers om in het natte bos, en ben daar geen voorstander van, maar nu heeft mijn paard een errug gevoelig volbloedhuidje, dus een uurtje zand en water tussen de peesbeschermers, geeft je plekken waar je nog lang spijt van hebt...

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 23:37

Ik rij ook altijd zonder bescherming met mijn ijslander... En dat gaat prima. Het ligt denk ik aan het paard, als het paard zichzelf vaak aantikt dan lijkt het me wel handig om bescherming om te doen maar als dat niet nodig is... Lachen