[NH] Methode Monty Roberts in Paard en Sport?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

[NH] Methode Monty Roberts in Paard en Sport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-04 16:34

Wie heeft de laatste paard en sport gelezen.
Daar stond namelijk in dat volgens ?(naam vergeten, maar het was ook een NH'er) de methode van Monty metale onderdrukking vond, doordat hij de paarden onterecht straft door ze rond te laten lopen, tot ze zich overgeven. Wat vind jij hiervan?
Laatst bijgewerkt door Marliesje op 21-06-04 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)


EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 16:42

Eigenlijk heeft de schrijver van het artikel wel gelijk. Als je het vergelijkt met wat er in het wild gebeurd, ze worden alleen opgejaagt als ze iets fout hebben gedaan. Hij begint meteen met straffen als kennismaking, dat vind ik niet echt een goed begin.

Dat zou hetzelfde zijn als dat je iemand ontmoet en hem als eerste een klap voor zijn kop geeft als begroeting.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-04 16:43

Dat dacht ik ook wel, maar toen ik Monty's boek las leek dat niet echt alsof de paarden onderdrukt werden?

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 17:11

Dan ben ik het helemaal met de schrijver eens, lees het topic over de join up maar eens door, daar staan heel wat voors en tegens!

In bit kraakte Pieter Baalbergen (ben ik 'fan'van Haha! als je dat zo mag zeggen, ik ben het gewoon met hem eens....) hem ook al af en scheef zelf een heel goed artikel.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 17:19

pieter baalbergen moet ik echt heel hard om lachen, sorry, hij zal best dingen zeggen die kloppen, maar in de praktijk is het echt niets Lachen


Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 17:22

ha, dat vin ik juist wel;!

Lhundol

Berichten: 493
Geregistreerd: 31-01-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 18:21

ik ben groot monty fan...

kunnen jullie me vertellen wat hij allemaal fout doet volgens de media?

I zag toevallig Emiel Voest nog zaterdag en die gaat ook eerst zijn paard wegjagen, alleen noemt hij het dan grondwerk...

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 18:24

ok, lees het topic join up eens door en kijk bij E voest verder dan je neus lang is Haha! sorry voor deze opmerkingen, maar om iets nu 20 uit te gaan typen...

Lhundol

Berichten: 493
Geregistreerd: 31-01-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 18:31

okidokie

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 19:07

Ik heb het artikel in P&S niet gelezen, maar heb kort geleden wel het boek van Monty Roberts zelf gelezen.
Ik ben absoluut niet iemand die bezig is met NH, maar er zijn meer dan genoeg dingen die ik doe, die ook NH genoemt worden. Alleen noem ik het niet zo, ik geef er helemaal geen naam aan. Ik zie het meer als een soort logica.

Wat Monty Roberts beschrijft als methode heeft voor hem zeer goed gewerkt, dat heeft hij toch wel bewezen door de jaren heen. Hij heeft echt duizenden paarden 'mak' gemaakt en hoeveel mensen kunnen dat zeggen.
Vergeet niet dat de paarden waar hij mee gewerkt heeft (vooral in het begin) paarden waren die recht uit het wild kwamen.

Dan moet je op één of andere manier toch respect/vertrouwen zien te krijgen van zo'n paard.
Dat kan op de manier zoals zijn vader deed. Door de paarden vast te binnen en ze vervolgens op te jagen, de paarden raakte in paniek en dit werd net zolang herhaald tot het paard niet eens meer de moed had om iets te doen. Vervolgens werd er een been opgebonden en ging er iemand opzitten.

Of op de Monty manier...misschien heeft die schrijver van het artikel in P&S wel gelijk dat het niet geheel eerlijk is om het paard weg te jagen.
Maar eerlijk gezegd zie ik dat in het 'in de natuur' bij paarden onderling ook gebeuren!
Zet ik mijn paard bij een ander in de wei; loopt ze erop af en valt aan. Ze laat op die manier even weten wie er de baas is. Dat doet Monty dus ook.
Als mijn paard dat doet heeft het andere paard ook nog niets fout gedaan.

Als laatste wil ik nog wel zeggen dat ik denk dat een echte join-up niet meer van toepassing is deze dagen.
De paarden waar wij mee werken zijn al zo veel in de handen geweest van mensen, vaak al de eerste dagen van hun leven. Die dieren weten dus niet beter.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 19:21

Even een verhaal van iemand die mij gemailt heeft.

Haar vraag was of ik bij het werken in de picadero snel een paard aan het likken, kauwen enz heb. Dus een paard dat zich onderdanig opsteld. Mijn antwoord was toen dat ik regelmatig paarden heb die beginnen te likken, maar echt onderdanig gedrag niet.
In haar antwoord schreef ze dat haar paard direct als ze maar aanstalte maakte om het paard weg te wijzen, zich heel onderdanig opstelde waardoor zij niet verder kon. De aap kwam uit de mauw toen ze vertelde dat ze jammer genoeg met de join-up heeft gewerkt en zelf is gaan inzien wat dit doet met een paard. Ze is het gaan begrijpen en daardoor heeft ze heel veel spijt.

Join-up spreek van onderdrukken en niet van samenwerking. Onderdrukking zorgt voor dat het paard zich niks meer voelt. Het paard heeft geen zelfvertrouwen meer en leunt geheel op diegene die boven hem staat door die join-up. Een paard waar niks in zit. Bij het ene paard duurt dit langer dan de andere.
Daarbij word het gevaarlijk als je je ook maar onzeker bent of niet 100% meer duidelijk bent tegen over je paard. Het paard gaat vechten met zijn hele lichaam om boven jouw te komen. Je hebt hem tenslotte tot niks gemaakt.

Samen werking heeft als grote voordeel dat je juist door je houding en karacter boven je paard staat, maar wel zo dat het paard zich zelf kan ontwikkelen. Deze paarden zijn gelukkig in de positie die ze hebben en zullen veel minder snel en dan ook zonder lichamelijk geweld boven je willen komen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 20:54

dus een paard opjagen in de bak en daarna als hij of jij er naar toe gaat is ook STRAFFEN??

eigenlijk doen we allemaal (join up)NH toch?

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 21:40

casanova schreef:
dus een paard opjagen in de bak en daarna als hij of jij er naar toe gaat is ook STRAFFEN??

eigenlijk doen we allemaal (join up)NH toch?


Ehm, nou moet ik er wel bijzeggen dat dmv een join up oid het juist de bedoeling is dat je paard naar JOU komt en niet andersom.

Of bedoelde je dat niet in je eerste zin? Verward

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 21:54

Join-up is anders als los werken. Emiel voest doet wel de join-up hoewel hij het anders noemt.

Het is heel moeilijk te verwoorden wat er nu anders is. Met de join-up is het doel dat het paard zich nederig opsteld en uit nood naar je toe komt.

Met los werken is het de bedoeling samen met je parad als het waren te dansen. Dus meer spelen en zonder doel het paard te vernederen.

Het grootste verschil is dat met de join-up het paard moet en bij het os werken niet.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 21:57

Monty is een vreselijke blaaskaak die een methode heeft gekopieerd van zijn vader en alle ander cowboys die dezelfde methode gebruiken. Hij beweert deze methode zelf te hebben uitgevonden, wat dus niet klopt. Ik ben het met de persoon eens die zegt dat een paard dat benaderd wordt door de methode Monty Roberts een psychische dreun krijgt van heb-ik-jou daar, zonder dat hij ook maar een pas verkeerd heeft gezet. De manier van aanpak van Monty zal ik dan ook nooit meer gebruiken als ik met een paard omga.

Je suis Charlie.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 22:46

De reacties die ik hier lees zijn wel het totaal tegenover gestelde van wat ik in het boek van Monty zelf gelezen heb.

Een echt eigen mening kan ik er niet over geven, want daarvoor weet ik lang niet genoeg.

Maar zo kwam in het boek van Monty juist naar voren dat zijn vader totaal niet op deze manier werkte en ook niets van de manier van Monty wilde weten.

Ook heb ik duidelijk een iets andere gedachte bij een join-up. Ik zie het meer dat hij het vertrouwen van het paard weet te winnen door wel eerst te laten weten wie er de baas is. Maar zo gaat het binnen een kudde ook.
Ik krijg niet echt het idee dat het paard zo vernederd wordt.

Maar zoals ik al zei heb ik alleen het boek gelezen en ben verder helemaal niet met join-up, NH, Emil Voest enz bezig....
Ik houd het maar lekker bij boerenverstand zoals het in een ander topic genoemt werd Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 23:05

Antoinette schreef:
Maar zo kwam in het boek van Monty juist naar voren dat zijn vader totaal niet op deze manier werkte en ook niets van de manier van Monty wilde weten.


Het hele boek van Monty Roberts is een grote leugen.
Er is een ander boek, geschreven door een nichtje, die haar visie op de familie Roberts geeft. Die recht probeert te zetten van Monty Roberts voor leugens in zijn boek heeft lopen verkondigen.

Er zijn meerdere topics over MR geweest, ik zal de links even voor je opzoeken. Wees gewaarschuwd, ze zijn lang, maar het lezen meer dan waard.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 23:09


Je suis Charlie.

EEFIETJE
Berichten: 2999
Geregistreerd: 23-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 23:13

wow allemaal erg interessand ik heb me er nooit echt in verdiept maar het is wel erg interessand ik ga denk ik toch er maar es ff over verder lezen.... maar wat is nou het doel van NH en wat betekend NH??? Eva

[color=#000040]Eefje.. (K) Open je ogen, en Droom! [/color]

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 23:20


Je suis Charlie.

EEFIETJE
Berichten: 2999
Geregistreerd: 23-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 23:32

jah ik ga kijken bedankt ik vin het heel interessand maar wel ingewikkeld

[color=#000040]Eefje.. (K) Open je ogen, en Droom! [/color]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:36

somige mensen zijn tegen join-up's, lees ik in de topic's die door Cassidy gegeven zijn, ik ook als jet het nutteloos doet. Met mijn pony is het een ander verhaal. Ze vertrouwende helemaal niemand en omdat we niks over haar achtergrond weten, weten we niet hoe het komt, Aarabieren zijn van nature eenkennig enzo, maar zij was dus echt nulkennig.
Ze was ontzettend dominant en er was geen land met haar te bezeilen. Ik heb ontzettend veel tijd in haar gestoken en geloof me, niks hielp. Toen las ik De paardenluisteraar ( de man die anar paarden luisterd ) ook van Monty Roberts. Ik heb toen zelf een Join-up geprobeerd, na een hele tijd gaf ze het eerste signaal en daarna kwam alles achter elkaar. Je wil niet weten hoe erg ze daardoor veranderd is. Ze laat nog steeds niet alles toe, maar daar heb ik vrede mee. Ze is nu zo ontzettend lief tegen me. Ik doe nooit een Join-up als het niet noodzakelijk is. Alleen bij paarden die mij de baas zijn. Ik weet dat mensen er tegen zijn, maar denk na!! Dat paard, vertrouwd je na de Join-up, zoals de vader van Monty het deed, dat noem ik dus heel erg fout. In de natuur gaat het er net zo aan toe. Nog harder zelfs. Een paard wordt uit de kudde 'verbannen' net zolang tot hij zich overgeeft en laat zien dat hij respect heeft voor de leider van de kudde. Ik snap wel dat jullie er tegen zijn, maar begrijp alsjeblieft dat het met mijn pony niet verkeerd was... ze is nu zo ontzettend lief!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:40

sjemie schreef:
Ik weet dat mensen er tegen zijn, maar denk na!! Dat paard, vertrouwd je na de Join-up, zoals de vader van Monty het deed, dat noem ik dus heel erg fout. In de natuur gaat het er net zo aan toe. Nog harder zelfs. Een paard wordt uit de kudde 'verbannen' net zolang tot hij zich overgeeft en laat zien dat hij respect heeft voor de leider van de kudde. Ik snap wel dat jullie er tegen zijn, maar begrijp alsjeblieft dat het met mijn pony niet verkeerd was... ze is nu zo ontzettend lief!!


Wat heet Monty's vader nou in hemelsnaam verkeerd gedaan? Helemaal niets. Want de verhalen die MR over zijn vader verteld zijn een grote leugen.

De Join-up is ook niet verkeerd, mits goed aangepakt. Net zo min als het neerleggen van een paard verkeerd is, mits correct en goed aangepakt. Bij heel dominante paarden kan dit het verschil maken tussen slager en blijven leven. Maar dat hoort in de handen thuis van prof's en niet in de handen van grietjes van 14, 15, 16, die voor de lol een join-up met hun pony doen, en dat dan eens in de week. Kan best dat de methode MR voor jouw Arabier de uitslag heeft gegeven. Maar ik blijf erbij dat je dit ook op een andere manier had kunnen bereiken. En ik ben er zeker van dat de Join-up niet het eerste is geweest wat je bij je Arabier hebt geprobeerd.

Je suis Charlie.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 14:00

Citaat:
Ze was ontzettend dominant en er was geen land met haar te bezeilen. Ik heb ontzettend veel tijd in haar gestoken en geloof me, niks hielp. Toen las ik De paardenluisteraar ( de man die anar paarden luisterd ) ook van Monty Roberts. Ik heb toen zelf een Join-up geprobeerd, na een hele tijd gaf ze het eerste signaal en daarna kwam alles achter elkaar. Je wil niet weten hoe erg ze daardoor veranderd is. Ze laat nog steeds niet alles toe, maar daar heb ik vrede mee. Ze is nu zo ontzettend lief tegen me. Ik doe nooit een Join-up als het niet noodzakelijk is.


Als ik zo lees ben je gestopt toen je paard zich op jouw ging richten en aangaf oké. Je bent niet zo lang door gegaan totdat het paard je volgt?

Er zijn veel manieren van join-up uitvoeren. Het los werken kun je ook als join-up zien, maar de join-up kan ook veel op loswerken lijken. Ik ben tegen de de join-up zoals monty zegt, juist uitgevoerd.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 23:11

Ik heb het stuk ook gelezen en ben het er ook mee eens. ik denk dat je pasde join up moet doen als je paard de baas probeerd te zijn. dan jaag je weg net zo lang totdat jij je accepteerd. Ik zou het ook niet doen met een paard die al weet dat jij de baas bent, dat zaait alleen maar vewarring.

Ik heb ook vaak dta als ik iets lees het gelijk geloof en denk oh ja natuurlijk. Had dat met monty roberts ook. Maar nu las ik dit. Ik denk dta je er soms verder over door moet dneken, dan alles klakkeloos aan te nemen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Poldermenner en 55 bezoekers