Paard kopen, letten op zomerexceem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skooki
Berichten: 122
Geregistreerd: 26-08-03

Paard kopen, letten op zomerexceem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 09:28

Ik ga morgen avond bij een Fries kijken.. maar aangezien Friezen vaak zomerexceem hebben.. Ik heb er geen ervaring mee, dus weet ook niet hoe je het kunt zien. Mocht ik aan die mensen vragen van goh, heeft dit paard last van zomerexceem en zeggen ze nee terwijl het wel zo is, sta ik mooi dom te kijken als ik hem dan toch heb gekocht...

Hoe kan ik dat nou zien? Of voelen? Of het te weten komen?
Kan iemand mij tips geven?

Doei doei

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 09:29

Als ze zomerexceem hebben is dat nu waarschijnlijk al duidelijk te zien aan de afgeschuurde manen.

boefie

Berichten: 256
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 09:32

Tja, het hangt ervan af hoe er mee omgegaan is. Heeft ie altijd een goede vliegendeken om, 's nachts binnen, of een of ander spul wat goed werkt, dan zal je er niets van kunnen merken.

Je kan het natuurlijk als koop-ontbindende voorwaarden in een koopcontract laten zetten!

Als het paard wel last heeft van zomer-exceem, zie je dat snel genoeg; schuurplekken aan staart en manen en vaak ook op de buik.

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 11:35

Meestal is de manenkam dan ook hard en zijn er heel veel schilvers te zien.

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 11:43

Het ligt er ook een beetje aan waar jij woonachtig bent.

Jaike heb ik van een particulier in Friesland gekocht, ze had vrij korte manen en aan de bovenkant van de staartwortel zaten geen haren maar een hele kale plek. De veearts hier in Slootdorp heeft haar gekeurd, hij fokt zelf ook wat Friezen en hij zei dat ze waarschijnlijk zomerexceem heeft maar hij kon het niet met zekerheid zeggen.
Als hij in mijn schoenen stond zou hij Jaike niet kopen, op het moment dat hij dat zei keek ik naar buiten en zag mijn vader met haar lopen.
Mijn vader, totaal geen verstand van paarden liep op zijn gemak heen en weer en hing hele verhalen tegen haar op, Jaike liep heel braaf achter hem aan.
Ik heb besloten om haar toch te kopen omdat ze zo'n geweldig karakter heeft en ik heb nog geen moment spijt gehad.
Haar zomerexceem is helemaal verdwenen en langzaam aan groeit haar staart aan en haar manen ook.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 12:09

Riant heeft helaas ook zomereczeem, maar ik heb er supergoed spul voor dus ze schuurt helemaal niet. Toch blijft de huid bij de manen droog wat schilferig en ruw. Ik behandel dit wel waardoor het de ene keer meer of minder is dan de andere keer. Sommige paarden hebben ook van die plooitjes bij de manen waar je het aan kan zien.

Extreme zomerexzeem kan een groot probleem zijn maar bij mijn paard is het met een beetje aandacht en zorg heel erg goed vol te houden.

ElSkUhHh
Berichten: 6
Geregistreerd: 20-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:40

Wat voor spul gebruik je dan voor je paard? Mijn pony heeft er ook last van, maar nog niet zo heel erg. Ik hoorde dat het zich opbouwd, dus dat het ieder jaar erger wordt, en ik wil dit toch wel graag voorkomen.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:53

bij mij werd het juist ieder jaar minder als ik maar op tijd begin. Ik heb hierover ook al in een ander toppic over zomereczeem geschreven. Ik gebuik fenonolf dit is een spray in combinatie met een voedingssupplement van knoflook en voor de zomer een flinke vitamine shot. Ik geef geen garantie maar mijn paard heeft het nu de helft minder dan vorig jaar, toen was ik te laat begonnen. Voor meer info moet je in de sticky kijken daar staat veel over dit probleem.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 16:05

Novia heeft extreem veel last van eczeem, maar hoewel ik dit vooraf wist, heb ik haar toch gekocht. Ik ben er nu eenmaal voor gevallen!
Als het echt de ware is, maakt dat eczeem niks meer uit bij mij.
Ze draagt nu overigens dag en nacht een Boett-deken, en daar heeft ze veel baat bij.
Zie hier: [ITP] Mijn "moslim-tinkertje" (foto)
Ook krijgt ze voedingssupplementen en kost het gewoon veel aandacht. Maar voor mij is het de ware.
Mocht je het zeker willen weten bij die fries, dan zou je ook zoals hierboven al staat omschreven kunnen kiezen voor een koop-ontbindende factor als hij zomereczeem blijkt te hebben.
Let ook maar gewoon goed op schuurplekken.
Succes!

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 16:12

Ookal koop je nu een paard zonder eczeem, kan het nog zijn dat ze/hij het volgend jaar of over 2 jaar wel krijgt.
Een friese hengst bij mij op stage is 18 jaar, heeft nooit eczeem gehad en vorig jaar begon hij ineens te schuren en te jeuken. Die heeft dus er nu pas last van gekregen. Staat nu ingepakt in een boettdeken en heeft er geen last meer van.

Maar je kan het idd vaak wel zien aan de manen en staart, geschuurd, happen uit, schilferig.
'doorgewinterde' eczeempaarden hebben vaak van die 'hakkels' in de manenkam, hoe leg ik dat ui... dat het op het vlees van de manenkam heel hobbelig en ribbelig is zeg maar.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 17:29

SANEX schreef:
'doorgewinterde' eczeempaarden hebben vaak van die 'hakkels' in de manenkam, hoe leg ik dat ui... dat het op het vlees van de manenkam heel hobbelig en ribbelig is zeg maar.

'olifantshuid' bedoel je denk ik?
Ik heb er geen echt geweldige afbeelding van, maar zo iets kan je ook zien: Afbeelding

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 20:07

Kiara, dat bedoel ik ja, zo'n happige ribbelhuid Knipoog

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 20:17

Je kan het beste gewoon vragen, van heeft deze fries zomerexceem, niet dat dat uitmaakt maar dan kan ik maatregelen treffen en evt alvast een deken bestellen. Ook fijn voor die mensen als ze weten dat je er aandacht aan besteed!